Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175

    Bilbyte "minibuss"

    Hej, efter att ha sålt Touranen i Maj 2017 och det numer bara finns två VW på tomten
    så har jag planer på att byta bil igen.

    Eftersom vi har 4 barn är stor bil ett måste,
    Touran & Sharan går bort p.g.a. utrymme,
    kvar har vi Multivan.

    T5 ligger lagom i pris, ca 100-200k, och vi funderar på diesel.
    Men vågar man köpa det i.o.m. förbud, skatter m.m. som diskuteras.
    Finns det någon miljöklassad diesel i Multivan som inte kostar skjortan i fordonskatt?
    Hur ser de kommande reglerna ut, eller gäller de nya bilar?

    Vilka alternativ finns med bensin, motorstorlekar & miljöklass.

    Övriga tankar & idéer kring Multivan mottages tacksamt.

    Mvh / Johan
    Senast redigerad av J.L den 2017-12-27 klockan 09:55.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Marcus Lundqvist
    Medlemsnr
    5425
    Ort
    Torsåker
    Inlägg
    13
    Beroende på årsmodell finns det olika tdi 102-204 hk. 4-motion finns på vissa. Bensin finns 2,0 150 hk tsi och 200 nånting. Går att optimera till 250 ca. Samma motor som i golf gti passat osv. Diesel är absolut vanligast men har sett att det finns bensinare för bra priser. Jag hade valt en sådan och optimerat. Vet ej om dessa har samma problem med oljeförbrukning som vissa drabbats av. Att tänka på är att bagageutrymmet inte är stort om det bakre sätet är längst bak. Med barn så går det nog att ha främre raden längre fram.

  3. #3
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    De kommande reglerna ska såvitt jag vet bara gälla bilar registrerade efter någon gång i juni 2018. En liten höjning på befintlig skatt får man väl kanske räkna med ändå men inte så stor som den annars kommer bli.

  4. #4
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Grannen har en Multivan med 150hk bensin. Optimerad till 260hk för 5000kr (samma maskin som i GTI med nedställt laddtryck). Han är supernöjd. Han hade en Multivan 140hk TDI innan och tycker att bensinaren är mycket bättre.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Vi funderar på diesel. Men vågar man köpa det i.o.m. förbud, skatter m.m. som diskuteras.
    Jag tycker den här dieseldebatten som uppkommit har blivit lite oproportionerlig.

    Det som planeras är att nya bilar från och med sommaren 2018 kommer får en förhöjd fordonsskatt under fordonets tre första år på vägen ("bonus-malus"). Detta gäller både diesel och bensin. Dyrt kommer det bli för alla som skaffar en bil med hög förbrukning, oavsett diesel eller bensin. Vi talar 10 000-tals kronor över tre år för V6-or etc.

    Ett begköp påverkas inte av detta.

    En annan sak är att fordonsskatten i allmänhet säkert kommer fortsätta att höjas, politikerna vill ha in sin deg som vanligt.

    Slutligen det här med miljözoner. Om du regelbundet kör i centrum av landets storstäder kan det på sikt bli problem med en gammal diesel. Det kan komma att införas zoner där dessa inte får köras. Men ska man inte till centrala Stockholm (och vad ska man dit å göra egentligen? ) så är det bara att köra på, även med diesel.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Instämmer med Megapolaren. Ska du ofta köra runt Riksdagshuset och Gamla stan i Stockholm, från ca 2020, ja då ska du inte skaffa en diesel. Och inte heller en bensin. För där är det el som gäller. Men håller du dig i övriga landet (vilket bör vara 99,999 %) så är det inga problem. I en Multivan skulle jag alla gånger välja en diesel. En så pass tung bil med mycket frontarea att plöja genom vinden lär bli sjukt törstig med bensinmotor, inte minst med lite högre hastighet. Om bilen sedan används ofta så blir det höga kostnader. Fordonsskattens höjning gäller inte befintliga fordon, som Megapolaren skriver. Gäller nya fordon registrerade från 1 juli 2018 - så passa på och beställ bil nu ni som vill ha något roligt utan att finansiera sossekommunisternas galenskaper mer än nödvändigt...

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Kungmackan Visa inlägg
    Att tänka på är att bagageutrymmet inte är stort om det bakre sätet är längst bak.
    Det finns två längder av Multivan, lång och kort modell. Bagaget ser väl tilltaget ut i båda, men det är
    klart, man vet inte hur sista sätesraden står på bilder, så får försöka få tillfälle att spana in en på riktigt.

    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Grannen har en Multivan med 150hk bensin. Optimerad till 260hk för 5000kr (samma maskin som i GTI med nedställt laddtryck). Han är supernöjd. Han hade en Multivan 140hk TDI innan och tycker att bensinaren är mycket bättre.
    Tack för svar, har du möjlighet så fråga gärna om blandad förbrukning.
    Känns som en stor optimering? Men kanske inte om det är samma motor som GTI.

    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    De kommande reglerna ska såvitt jag vet bara gälla bilar registrerade efter någon gång i juni 2018.
    Citat Ursprungligen postat av Megapolaren Visa inlägg
    Det som planeras är att nya bilar från och med sommaren 2018 kommer får en förhöjd fordonsskatt under fordonets tre första år på vägen
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Ska du ofta köra runt Riksdagshuset och Gamla stan i Stockholm, från ca 2020, ja då ska du inte skaffa en diesel. Och inte heller en bensin. För där är det el som gäller.
    Fordonsskattens höjning gäller inte befintliga fordon, som Megapolaren skriver. Gäller nya fordon registrerade från 1 juli 2018
    Tack för svar :-)

    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    I en Multivan skulle jag alla gånger välja en diesel.
    Ja det känns så, men nyfiken på vad det finns för alternativ :-)
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Det enda problemet med Multivan är att den känns så jäkla stor, men man har ju Golf 2an att åka sportigt med istället iofs ;-)
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Tur i oturen att vi började titta på annan bil, då uppdagades det nämligen att mätaren på vår nuvarande bil är skruvad
    i Tyskland, det tråkiga är att bilfirman vi köpte den på inte tar sitt ansvar och t.o.m. bad mig dra åt helvete...

    Ärendet skall nu avgöras hos Allmänna reklamationsnämnden, och eventuellt tingsrätten om det behövs,
    så det är bara att vänta och ta det därifrån.


    Angående nästa bil så fick de planerna vänta lite, men jag kände ändå att Caravelle/Multivan blir enormt stor,
    så började spana mer och mer på Skoda Kodiak, Tiguan Allspace och Volvo XC90.
    Igår hade vi lite kalas och jag fick tillfälle att provköra och titta närmare på en Caravelle T5.
    Den blir ju stor, men samtidigt praktisk med så mycket utrymme, det är ju i främsta hand ett transportmedel,
    så den modellen har fått komma tillbaka till rampljuset just nu.
    Jag tror inte att vi i längden får plats i en modell med 5+2 säten, både bagagemässigt och benytrymme på sista sätesraden.

    Även om skatten hamnar på ca 8000:- för T5 Diesel så känns det ändå rätt modell för oss.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  10. #10
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Otrevligt med backad mätare, hoppas det löser sig på bästa sätt!

    De T5or jag har kört tycker jag faktiskt har känts mer personbilslikt än vad jag hade förväntar mig, trevliga bilar som man sitter riktigt skönt i.
    Diesel är nog att föredra i en sådan tung bil, särskilt om du ska dra husvagnen efter.
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Vi satsade på en Tiguan Allspace med 3st ungar(2år, 5år,7år). Innan kikade vi på bussar men tyckte det blev lite väl stort och åka runt i, speciallt frugan ville inte åka buss. Skulle inte satsa på en allspace eller kodiaq med 4 barn. Då behöver man riktiga säten, inte nödsäten som vi har i allspace. Varför inte en Sharan med takbox vid behov? Som 2 bakersta är inte några nödsäten utan där sitter man helt ok, även som vuxen. Sen när det behövs slänger ni på en takbox så löser ni bagaget

    Tips att kika på Mercedes V-klass, då åker ni flådigt men dyrt. Det var nära att vi slog till en sån.

  12. #12
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Mattias Visa inlägg
    Otrevligt med backad mätare, hoppas det löser sig på bästa sätt!

    De T5or jag har kört tycker jag faktiskt har känts mer personbilslikt än vad jag hade förväntar mig, trevliga bilar som man sitter riktigt skönt i.
    Diesel är nog att föredra i en sådan tung bil, särskilt om du ska dra husvagnen efter.
    Ja det känns surt, men får hoppas det löser sig.
    Jag gillar inte riktigt körställning med mera i Caravelle som har ganska begränsad inställning på alla stolar,
    inkl. förarstolen, däremot på Multivan kan man få en bättre komfort och körställning.
    Vi har V6 bensin på 283hk och en totalvikt nära tre ton idag, det märks på bränslekontot, särskilt med husvagnen efter, så ja diesel är nog att föredra :-)

    Citat Ursprungligen postat av Joel P Visa inlägg
    Vi satsade på en Tiguan Allspace med 3st ungar(2år, 5år,7år). Innan kikade vi på bussar men tyckte det blev lite väl stort och åka runt i, speciallt frugan ville inte åka buss. Skulle inte satsa på en allspace eller kodiaq med 4 barn. Då behöver man riktiga säten, inte nödsäten som vi har i allspace. Varför inte en Sharan med takbox vid behov? Som 2 bakersta är inte några nödsäten utan där sitter man helt ok, även som vuxen. Sen när det behövs slänger ni på en takbox så löser ni bagaget

    Tips att kika på Mercedes V-klass, då åker ni flådigt men dyrt. Det var nära att vi slog till en sån.
    V-klass är fin, men det blir för mycket pengar tyvärr.
    Ja Sharan och Alhambra är också alternativ, men de känns inte mycket större än Touranen vi hade,
    och den bytte vi bort p.g.a. bagaget, men jag har tänkt att titta närmare på dessa modeller också.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

Liknande ämnen

  1. Går i VW tankar
    Av LovIT487 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-19, 13:43
  2. tankar cab Å coupe
    Av golf i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-13, 15:55
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 14:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin