Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2016
    Namn
    tobi
    Ort
    Västragötalän
    Inlägg
    8

    Inspektion ska man bryr sej eller inte

    Hej på er alla
    Har en Golf SC Tdi GT 2015 års modell som har gått 7500 mil 35 dag sen duk upp Inspektion meddelande enligt service boken och bilens data säger nästa olje byte 9000mil. Efter så många dagar kommer meddelande Inspektion nu. Har inte tid att lämna bilen klarar inte utan bilen faktis. Inspektionen ska man bryr sej eller inte? Vad ska jag göra köra vidare till riktiga servicen
    mvh

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Det beror väl på hur man värderar en komplett och korrekt servicehistorik. Naturligtvis ska du låta utföra inspektionen, anser jag. Särskilt på en så pass ny bil med ett relativt högt värde. Hoppar du över inspektion och det uppstår något problem som är relaterat till detta, mer-eller-mindre, så kan jag nästan garantera att möjligheterna till eventuell goodwill minskar betänkligt. Sen brukar man väl nästan alltid kunna få möjlighet till lånebil vid service om man är ute i hyfsat god tid med sin bokning?

    Jag skulle aldrig i livet hoppa över detta på en bil som din. Dessutom, eftersom du skriver att du är i stort behov av bilen så är det väl än viktigare att låta inspektera och hålla koll på bilens skick och funktion, så att du undviker onödiga driftsavbrott.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Vad kostar inspektionen vs. ett enkelt oljebytesservice ?, vad är bilen värd om 5år?, 10år?
    en del av den nämda inspektionen utförs årligen av bilbesiktningen varje år (i framtiden var 14 månad)

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Fast det är ju inte relevant för:

    1. Återförsäljaren vid en eventuell möjlighet till goodwill.
    2. Kund som ska köpa bilen i andra hand alternativt återförsäljare som ska byta in bilen om X år.

    Inspektion är dessutom mer än det som gås igenom på besiktningen.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Olsson
    Medlemsnr
    5313
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Jag anser att inspektion är bara ett sett att mjölka kunderna på pengar mellan dom i övrigt långa service intervallerna 2år 3000mil. Om du vw vill ha in bilen för kontroll under garanti tiden så borde det ingå!
    Annars tycker jag dom kan sänka service intervallet till 1år max 1500mil så är problemet löst. Då försvinner även massa andra problem som Longlife servicen är upphov till!

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Mikegti Visa inlägg
    Jag anser att inspektion är bara ett sett att mjölka kunderna på pengar mellan dom i övrigt långa service intervallerna 2år 3000mil. Om du vw vill ha in bilen för kontroll under garanti tiden så borde det ingå!
    Annars tycker jag dom kan sänka service intervallet till 1år max 1500mil så är problemet löst. Då försvinner även massa andra problem som Longlife servicen är upphov till!
    Säg bara till så ändrar verkstaden det till 1500 mil så görs både oljeservice och inpektionsservice samtidigt. Det blir fortfarande longlifeoljan och har du serviceavtal så får du betala för den extra servicen.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Mikegti Visa inlägg
    Jag anser att inspektion är bara ett sett att mjölka kunderna på pengar mellan dom i övrigt långa service intervallerna 2år 3000mil. Om du vw vill ha in bilen för kontroll under garanti tiden så borde det ingå!
    Om du tycker att det bara är ett sätt att mjölka kunderna så är det väl bara att skita i det och ta konsekvenserna. Vad är problemet? Oavsett vad du tycker så kvarstår ju att, precis som jag skrev inledningsvis:

    1. Återförsäljaren vid en eventuell möjlighet till goodwill. (Det gäller ju även tid efter garantins utgång.)
    2. Kund som ska köpa bilen i andra hand alternativt återförsäljare som ska byta in bilen om X år.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Hos många försäkringsbolag om man tecknar minst halvförsäkring så har man maskinskadeförsäkring upp till 10-15.000mil /8År, ett bra skydd om något dyrbart i drivlinan pajar

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    jag har i dagslägeg en VW golf tsi122-09 som jag köpte julen 2012 och då gått 2000, idag har denna gått över 12.000mil, denna har varit på verkstad 2 ggr. rostskyddsbehandling med dinitrol vintern 2013 , inställning av framvagn sommaren 2016

    har gjort service själv, boken ostämplad, min erfarenhet är att i de flesta fall bryr sig inte beg-köparen om boken så mycket, troligen väger utförd rostskyddsbehandling tyngre

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    En så gammal bil som 2009, möjligen, eller om du tänkt sälja den ännu senare kanske, men jag tänkte mer scenario där man byter in/säljer 3-4 år gammal bil. Då tror jag att det har betydelse, för återförsäljare har det definitivt det. Sen kvarstår påverkan på eventuell goodwill samt risk för driftstörning. Trådstartaren var ju känslig för just driftstörning, stort behov av bilen. Då kan jag tycka det är ännu viktigare att man är säker på att allt är i god ordning.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Bilen kan stanna ändå om har otur, om den är viktig kanske man ska ha en extraförsäkring tex. Hyrbíl vid haveri under tiden den ordinare kärran blir kurerad


  12. #12

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Hos många försäkringsbolag om man tecknar minst halvförsäkring så har man maskinskadeförsäkring upp till 10-15.000mil /8År, ett bra skydd om något dyrbart i drivlinan pajar
    De flesta (om inte alla) bolagen kräver att bilen sköts enl. serviceplan för att ersättning skall vara aktuell. Sedan kan man så klart få reducerad ersättning beroende på typ av skada etc.
    Men är de på dåligt humör, får du inget med hänvisning till att man inte skött bilen som man ska.

  13. #13
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Hos många försäkringsbolag om man tecknar minst halvförsäkring så har man maskinskadeförsäkring upp till 10-15.000mil /8År, ett bra skydd om något dyrbart i drivlinan pajar
    Vad jag sett medför det alltid en självisk. En goodwill kan, men behöver inte, vara 100%, dvs kostnadsfri.

    Med skött service ingår även mobilitetsgaranti.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Bilen kan stanna ändå om har otur, om den är viktig kanske man ska ha en extraförsäkring tex. Hyrbíl vid haveri under tiden den ordinare kärran blir kurerad
    Vilket ju ofta Mobilitetsgarantin löser, om man utfört service korrekt.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Hade min Cupra 5f på inspektionservice de som gjordes var en okulärbesiktning på massor av punkter
    samt byte av diffolja,bromsvätska,uppsmörjning av takluckan.

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2016
    Namn
    Kimpa
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    23
    Jag anser att inspektionsservice mest består av en massa blaj!

    Typ;

    * Man kan se ut igenom framrutan.
    * Däcken är runda
    * Ratten sitter kvar
    * Det sitter säkerhetsbälten kvar i bilen
    * Du har 6mm mönsterdjup
    * De fyller på spolarvätska (Till en extra kostnad givetvis...)
    * De kollar lufttrycket i däcken..

    (Obs jag raljerar)

    För detta otroligt avancerade servicemoment tar de drygt 2000 kr.
    Enligt mitt förmenande så är det tämligen meningslöst med Inspektionsservice.

    Jag själv ska lämna in bilen för en sådan meningslös service nu i Oktober.
    Valde istället att boka en Intervallservice med oljebyte i motorn istället, då ingår en liten inspektionsservice!

    Det kostar ca 700 kr mer, men jag tror att det är betydligt mer valuta för pengarna.
    Eftersom då får jag oljan bytt mellan 3000 mila intervallen, vilket troligen är bra mycket bättre för motorn.

    Kan även tillägga att priset varierade synnerligen kraftigt mellan de tre auktoriserade verkstäder som jag ringde och begärde offert ifrån!

    Din Bil Akalla tog drygt 6800kr (!)
    Möller Bil i Bro tog 4200kr
    Norrbil i Nortälje tar 3900kr.

    Detta för exakt samma service! Jag bor i Upplands Väsby som ligger inte alltför långt ifrån Norrtälje, så det är lätt värt att åka några mil extra och spara 2900kr (!)

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    754
    Man ska inte heller glömma att inspektionerna i mycket är riktade till dom som har absolut 0-koll på bilens konstruktion och funktioner.
    För oss andra som har ett grundläggande bilintresse och som tycker det är kul att meka med sina bilar så framstår ju dessa inspektioner som rätt tramsiga!
    Men har man noll koll, med tummen centrerad i handen så är det ju bara bra att någon kollar så att exempelvis inte en bromsslang är murken, eller att bromsbeläggen bak inte är helt slut!
    Sen att det är ett utmärkt tillfälle för verkstaden att sälja in ytterligare verkstadsjobb på bilen är ju en självklarhet!

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Jag känner en som har en mercedes av något slag,,han åkte fört till en verkstad dom skulle ha 10.500:- för en service, han åkte till en annan som som tog 1.500:-, den förstnämda menar att man behöver gå igenom den som att batteri sitter fast m.m

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av kimpaqool Visa inlägg
    Kan även tillägga att priset varierade synnerligen kraftigt mellan de tre auktoriserade verkstäder som jag ringde och begärde offert ifrån!

    Din Bil Akalla tog drygt 6800kr (!)
    Möller Bil i Bro tog 4200kr
    Norrbil i Nortälje tar 3900kr.

    Detta för exakt samma service! Jag bor i Upplands Väsby som ligger inte alltför långt ifrån Norrtälje, så det är lätt värt att åka några mil extra och spara 2900kr (!)
    Att priserna är olika på arbete/utförande av tjänst beror på att det är tre olika företag. Skulle det vara något konstigt med det? Om jag tar in offert på anläggning av marksten från tre olika företag från tre olika orter så kommer med all sannolikhet priserna att vara olika i respektive offert, trots att det är samma arbete som ska utföras. Med andra ord, det du beskriver är ju allt annat än branschspecifikt. Om du och jag har var sitt företag, varför ska vi då ta lika mycket betalt? Det bestämmer väl var och en själv.
    Senast redigerad av Marcus den 2017-09-27 klockan 10:07.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Man ska inte heller glömma att inspektionerna i mycket är riktade till dom som har absolut 0-koll på bilens konstruktion och funktioner.
    Det där är fånigt raljerande. Inspektioner görs för att säkra bilens driftsäkerhet, eventuella behov av reparationer och förbättringar samt för att förebygga/förekomma driftavbrott, skador, försämrade egenskaper etc. Och det behöver så klart inte alls ha något att göra med användarens eventuella kunskaper. Du har aldrig tänkt tanken att när man lämnar in bilen till en verkstad för detta så är det ett val av hur man väljer att disponera sin tid? Jag kan välja mellan att lägga en timme på att "inspektera" bilen, umgås med barnen, köra med båten, läsa en bok, gå på jakt, umgås med vänner etc. Många väljer nog att inte inspektera bilen själv, man köper en tjänst, ett utförande av arbete. Sen är det fortfarande så att om du planerar att sälja eller byta in din hyfsat moderna bil så har det med stor sannolikhet betydelse för värdet på bilen huruvida man låtit utföra de servicepunkter som tillverkaren anger, eller ej. Sen kan du tycka att det är trams, men det spelar ju liksom ingen roll.

    Så det hela är ju egentligen inget problem utan snarare väldigt enkelt:
    - Du tycker att det hela är trams. Innebär att du avstår inspektion och tar konsekvenserna av det.
    - Du tycker att inspektion verkar vettigt och väljer det.

Liknande ämnen

  1. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-05-18, 16:12
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-12-22, 10:46
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-07-22, 21:42
  4. Ska man ha 6" eller 8" breda fälgar fram ??
    Av Jani Hast i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-23, 18:05
  5. Ska jag köpa lådan eller inte?
    Av Gullideckel i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 11:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin