Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Carlsson
    Ort
    Några mil utanför Uddevalla
    Inlägg
    54

    Golf GTI V5 IV - inte en äkta GTI?

    Hej!

    jag läste i en annan tråd (se länk under inlägget) att V5 versionen av fjärde generationens GTI inte är en GTI från fabrik. Jag reflekterade först inte så mycket över det, men började snart fundera över vilka fler Golf GTIs som kan vara oäkta (och då menar jag oäkta i betydelsen att den inte blivit GTI i fabriken). Jag har haft en del mk2or, både 8v och 16v, samt en GTI 1.8t IV och står nu inför att byta till en nyare GTI.

    Men hur vet man vilka GTIer som är äkta och vilka som är konverterade till GTI efter att de lämnat fabriken? Finns det möjlighet att göra någon lista här på forumet över fejk-GTIer?

    Jag vet att många inte betraktar exempelvis mk3 GTI osv som äkta. Men det är inte rolighetsfaktor jag mäter äkthet i, utan om de är GTI från fabrik.

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...f-GTI-V5-170hk

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det där stämmer inte, en gammal "myt" som aldrig tycks dö ut. Det finns inga bilar som sålts nya som GTI men varit "oäkta" GTI. Och det har inte gjorts några "konverteringar". Möjligen att någon GTI-entusiast inte sett specifika motoralternativ som GTI-typiska, men det är ju en annan sak. Exempelvis fanns det ingen Golf generation 4 GTD utan GTI-modellen fick ta hand om dieselalternativen. Nedan är de motoralternativ som förekom i Golf generation 4 GTI:

    1,9 l TDI 81 kW
    1,9 l TDI 85 kW
    1,9 l TDI 96 kW
    1,9 l TDI 110 kW
    1,8 l 20V 92 kW
    1,8 l 20V Turbo 110 kW
    1,8 l 20V Turbo 132 kW
    1,8 l 20V Turbo 132 kW
    2,0 l 85 kW
    2,3 l V5 110 kW
    2,3 l V5 125 kW
    Senast redigerad av Marcus den 2017-09-19 klockan 09:36. Anledning: Stavfel

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Carlsson
    Ort
    Några mil utanför Uddevalla
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det där stämmer inte, en gammal "myt" som aldrig tycks dö ut. Det finns inga bilar som sålts nya som GTI men varit "oäkta" GTI. Och det har inte gjorts några "konverteringar". Möjligen att någon GTI-entusiast inte sett specifika motoralternativ som GTI-typiska, men det är ju en annan sak. Exempelvis fanns det ingen Golf generation 4 GTD utan GTI-modellen fick ta hand om dieselalternativen. Nedan är de motoralternativ som förekom i Golf generation 4 GTI:

    1,9 l TDI 81 kW
    1,9 l TDI 85 kW
    1,9 l TDI 96 kW
    1,9 l TDI 110 kW
    1,8 l 20V 92 kW
    1,8 l 20V Turbo 110 kW
    1,8 l 20V Turbo 132 kW
    1,8 l 20V Turbo 132 kW
    2,0 l 85 kW
    2,3 l V5 110 kW
    2,3 l V5 125 kW
    Okej Jag blev bara lite fundersam när jag läste följande på forumet:

    Henrik.M Var inför 25-års jubileet av GTI dvs på årsm 2001.
    Man "konverterade" dessa till GTI genom att helt enkelt byta dekaler på bakluckan till en GTI dekal med det gamla typsnittet & en kanin (om jag inte minns fel) och att klistra på ett gti klistermärke nedanför mugghållaren i bilen.
    Man kallade dessa 25-års jubelium GTI eller något sådant , kommer inte riktigt ihåg.
    Men det övriga är jag bergsäker på eftersom jag själv gjort det på ett par bilar vid nybilsutrusning på den tiden.
    Men jag vet inte om detta bara gäller V5 och inte 1.8T. För i lappen i skuffen står det Golf GTI Turbo. Jag vet inte om den lappen kommer från fabriken eller om den klistrats fast där i efterhand (men det sistnämnda alternativet känns långsökt).

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Mycket ”komma ihåg” och ”minnas” där... ”vet inte riktigt”...zzz

    Lappen i trunken är från fabriken. Vilken bil är det du inte tror är en GTI?

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Carlsson
    Ort
    Några mil utanför Uddevalla
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Mycket ”komma ihåg” och ”minnas” där... ”vet inte riktigt”...zzz

    Lappen i trunken är från fabriken. Vilken bil är det du inte tror är en GTI?
    Tack Marcus. Det du säger verkar rimligt och jag tror dig Jag är nog bara överdrivet misstänksam...

    Tack återigen!

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Mycket ”komma ihåg” och ”minnas” där... ”vet inte riktigt”...zzz
    Lite ovanligt att du inte matar med väsentlig information istället för att inte kunna svara korrekt på en fråga.

    Googla : vw 25 jahre gti ,The GTI 25th Anniversary Edition så ska det nog klarna om det jag skrev för 100 år sedan.
    I Sverige fick VW GOLF 4 V5 äran att bli jubileumsmodell för gti:ns 25 års firande (med lite dekaler) , jämfört med övriga marknader där man körde med 1.8T

    I sverige har VW GOLF 4 med V5:an varken före eller efter denna jubileumsmodell sålts som GOLF GTI utan enbart som GOLF V5. (Så att kopiera fakta från tysk wikipedia hjälper inte).
    Så var det med den saken.

    Sen kanske jag ska tillägga åt trådskaparen att hans bil förmodligen är en äkta GTI och inget annat.
    Det jag reagerade över var svaret Marcus gav som JAG ansåg ganska drygt & utan fakta gällande Svensksålda VW GOLF 4 V5 "GTI"......för den finns inte att googla därav kanske faktan uteblev om denna modell.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2017-10-16 klockan 01:36.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    God morgon Jag svarade på vilka motoralternativ som erbjudits som GTI i Golf generation 4, från fabrik, inte vilka motoralternativ som sålts i Sverige som GTI, det är en annan sak. Men bilar sålda på kontinenten har ibland en förmåga att hamna i Sverige med tiden.

    I övrigt har jag svarat korrekt på frågan: jo, trådstartarens bil är en äkta Golf GTI


    Ps: tyska Wiki är bättre än alla andra.

  8. #8
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 195
    Och den ”riktiga” golf 4 gti (2002) 25 edition med knuff och 180 hk såldes aldrig i Sverige, dock har minst 3 st privatimporterats till Sverige, en svart, en röd och en silver. De två första har varit kopplade till klubben i olika perioder.

    Den i Sverige pimpade 25 edition med V5 och 170 hk, var alla i kulör röd samt mörkgrå metallic (tror jag vartfall) och hade ofta men inte alltid regnummer SSR xxx.

    Detta utifrån mina studier ska tilläggas....
    Senast redigerad av Andersson Racing den 2017-10-16 klockan 21:59.

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 174
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Och den ”riktiga” golf 4 gti (2002) 25 edition med knuff och 180 hk såldes aldrig i Sverige
    Fick för mig att den hade mer hk, närmare 200? Men jag kan ha fel.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av Folka Visa inlägg
    Jag vet att många inte betraktar exempelvis mk3 GTI osv som äkta.
    Nähä? MK3 GTI 16v är den sista riktiga GTI'in. Den behöver ingen turbo för 150 häst som MK4:ans...

    De måste de va de sjukaste jag läst någonsin på detta forum

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Nähä? MK3 GTI 16v är den sista riktiga GTI'in. Den behöver ingen turbo för 150 häst som MK4:ans...

    De måste de va de sjukaste jag läst någonsin på detta forum
    Precis, för mej är mk1 & mk2 16v dom enda riktiga GTI vagnarna


Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-06-27, 20:36
  2. Äkta GTI bakljus?
    Av Edvin i forum VW-forum
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-07-27, 00:27
  3. ska köpa mig en golf v5 gti vill ha råd
    Av little_fraz i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-14, 20:57
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-24, 20:23
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 13:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin