Sidan 5 av 7 FörstaFörsta ... 234567 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 132
  1. #81

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Nu har bygget av inredning tagit en liten paus och så är vi tillbaka på det här med motorbytet igen. Det dök upp en lämplig donatorbil för ett lämpligt pris till ett av alternativen det lutade mot, så nu kom denna hem på gården.




    Men det där säger ju inte allt... bensin, diesel, turbo, v6???

    Klart man ska åka turbo




    Efter demontering av donatorbil så blev det standardgenomgång av motorn. Byte kamrem, vattenpump, oljesil, vevhusventilation, ventilkåpspackning, lite vacuumslang. Tog dock lite dåligt med bilder på det märkte jag så här i efterhand

    Kapade ner fästet för servopump och kylfläkt så det bara blev fäste för generatorn kvar.


  2. #82

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Fick hem ett paket med lite godsaker



    Byggde en jigg så jag kunde skruva fast växellådan stående med sprängkåpan uppåt, sen fästa en skiva plant med kanten. Sedan fräste jag av lika mycket som adapterplattan är tjock.



    Platta provmonterad



    Och startmotorn blir ju flyttad till andra sidan så där fick man kapa upp lite. Har sett olika lösningar på detta, dom flesta låter det vara öppet men jag har funderat på om man ska göra någon kåpa över hålet ändå, vi får se hur det blir.
    Anledningen till att urkapet är lite större än nödvändigt är att det var en tjockare del med lite hål i där, kapade man runt den blev det




  3. #83

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Opperation flytta avluftningen. Många moddar oljepluggen och tar avluftningen där när man vänder passatlådan, enkelt då hålet redan finns men då det blir där det skvätter mest olja i lådan så trycker den även ur sig i avluftningen. Man jan laborera med lite olika slang/rör lösningar för att flytta iväg själva lufthålet så oljan rinner tillbaka istället för ut, men det är fortfarande inte optimalt. Jag vill ha en snygg lösning dessutom.

    Använder istället original rör och hatt (köpte nytt då det andra inte går att få bort) ska dessutom komma på något bra sätt att plugga originalavluftningen så man kan använda den för att tappa ur oljan om man skulle behöva.

    Delade lådan så jag skulle komma åt att borra och ha koll på skräpet så det inte ramlade in på fel ställe.. ska inte påstå att jag är något proffs på att skruva växellåda så vill ju helst slippa skruva isär den mer än nödvändigt









  4. #84

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Låda och motor ihop monterade, bara tillfälligt det saknas lite skruv, svänghjul och koppling. Nu ska jag försöka få den där jag vill ha den så man kan tillverka fästen och lösa vattendragning, luftfilter, växelstag osv..

    Eftersom jag redan har skaffat mig dieselns motorbalkar provade jag att montera dom få se hur dom skulle hamna, blev skapligt nära i alla fall.
    Tänker då utgå ifrån dessa och göra en balk i mellan som går under motorn som den kan stå på.

    Men ska börja med att göra ett fäste till växellådan så man kan få fast den i ena änden till att börja med, som den hänger nu så vill den gärna gunga både i längsled och sidled men även snurra lite så det är lite svårt att hålla uppmätta mått












  5. #85

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Snyggt jobbat.

  6. #86

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Att tråget skulle komma ner ganska lågt hade jag koll på innan, visste dock inte hur mycket. Men toppen på sprängkåpan som nu blir neråt sticker ner aningens mer än vad tråget gör, och så klart även adapterplattan som synes i bakgrunden på bilden. Detta är då med 225/45-17 däck på bak, och nya H&R 45mm sänkfjädrar. Då fjädrar och bussningar inte är körda sen montering kan det ju hända att dom sätter sig lite. Men jag ska nog gå upp lite i däckdimension också.

    Första fästet till växellådan blev lite "kort" så hela paketet kom för långt fram, fick distansa ut den dit jag ville och sen börja med motorfästet istället.

    Motorbalken gjordes i trä först då det var lite lättare att prova ut, sen när man hade en färdig mall så var det bara att kapa till lite stålbalk. Men dom punktades ihop på plats under bilen, så mycket litade jag inte på min mall

    Väl på plats kunde jag göra ett nytt fäste till växellådan då det var lättare att mäta ut rätt mått.













  7. #87

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Nu när motorn hänger på plats var det dax att ta tag i avgassystemet. Det heter ju att original avgasrening för motorn ska vara kvar vid motorbyte vid ombyggt fordon, Passatens katalysator ska man väl inte skryta med att den är smidig precis
    var inne ett tag på om man skulle använda sig av golfens eller någon annan original 1.8t katalysator men då jag redan hade den från passaten så körde jag vidare med den. Att montera den direkt på turbon som den sitter i passaten går inte när man har vänt lådan för då hamnar den mitt i drivaxeln så behöver få upp den lite och iväg en bit från turbon.

    Beställde hem två flänsar och skaffade lite rör, så blev det så här




  8. #88

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Vidare rördragning. Nu var det dags att vända tillbaka så avgaserna kommer bakåt istället för framåt.
    Maskeringstejpen som hänger på bilderna markerar området som drivaxeln vill ha fritt. Har liksom byggt runt den kan man säga så jag hoppas det inte blir för varmt för damasken. På passaten går avgassystemet ganska nära också så jag hoppas det ska gå bra, tänkte även använda den lilla avskärmningen som sitter där på passaten fast försöka få fast den så att den sitter uppåt mot katalysatorn, sen blir det avgasbandage på röret mellan katalysatorn och ljuddämparen.
    Första iden var att dra ut avgasröret under balken som det visas på bilderna, men ångrade mig då det kommer väldigt lågt i för hållande till bakstöten...
    Dämparen och sista böjen är inte svetsade här som tur var men första rörbiten är det så den fick kapas upp igen, för den observante syns även att jag glömde flexröret som står kvar på golvet på ena bilden











  9. #89

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Blir fint det där Mårten

  10. #90

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Citat Ursprungligen postat av Norpan Visa inlägg
    Blir fint det där Mårten
    tack tack

  11. #91

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Det blir att dra ut röret utanför motorbalken så det kommer upp en bit och kan hänga i rambenet. Gjorde ett fäste också för att känga upp det i.
    Själva avslutet/utblåset har jag lämnat så länge, ska kolla lite på det när stöten kommer på plats. sen ska det även dit ett fäste i böjen under katalysatorn som ska fästas i lådan, annars hänger hela tyngden i turbon och det känns lite onödigt






  12. #92

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Luftfiltrets placering blev nästa steg, in bakom vänster bakljus är ett vanligt ställe att placera det, där finns både plats över och så kommer man bort från värmen en bit. Jag tänkte försöka få till någon form av lucka för hålet också så man avskärmar värmen helt.
    Började måtta och fundera lite, bocka till en aluminiumplåt borde i alla fall vara lättare än att försöka gjuta upp något i plast när man inte har grejer för plast gjutning
    En sväng förbi biltema och hämta en aluminiumplåt sen hem och kapa och bocka, har ingen plåtbock men med lite tvingar och plattjärn fungerade det bra när det var mjukt material att bocka När jag började fundera på detta hade jag inte riktigt någon klar bild på hur det skulle bli men det blev ju rätt bra ändå
    Det blå är bara skyddsplast, har inte bestämt om jag ska köra det blankt eller om det ska lackas svart än, vi får se.










  13. #93

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Wow! Så avundsjuk på dina kunskaper, mycket bra jobbat med hela konverteringen!

  14. #94

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Nu var det sådär länge sedan igen
    Det kom ett litet annat projekt i mellan, "råkade" köpa mig en gammal Passat VR6, kan ju inte låta bli när det dyker upp lite speciella bilar

    Men om vi hoppar tillbaka till luftfilter montering.

    Limmade dit dubbelplåt där luftmassemätaren ska skruvas för att det skulle bli lite starkare. Ska även bocka till en lite förstärkning och sätta över den stora ytan bredvid.
    En silikonslang för att montera ihop detta införskaffades innan håltagning för LMM då placeringen styrdes lite över hur slangen kom.










  15. #95

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Har tillverkat ett fäste för expansionskärlet. Själva expansoinskärlet kommer från en golf 4 för att få den runda lite smidigare modellen mot den som kommer från passaten, och på detta passar även kontaktstycket från passatens kabelhärva, vilket det inte gjort om man tagit kärlet från t.ex en golf 2 eller liknande.

    Ska montera detta högt upp under flaket i den längsgående balken, tanken är att det kanske ska bli lite mer "självluftande" system än vad T3an har original, bara en teori jag har så vi får väl se om det fungerar.



  16. #96

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Växellänkaget..
    Original spak och länkage tänker jag ha kvar. Rent praktiskt så skulle man kunna ansluta växelstången direkt på axeln ur passatlådan, ungefär som det är löst original på passaten. Men då kommer nog växelmönstret bli åt fel håll, har försökt föreställt mig och funderat över hur detta blir, lådan vänds bak och fram och upp och ner, sen har länkaget några leder där det "byter håll"
    För att det ska byta håll tillräckligt många gånger så blir det ett fäste och en adapter för att ha kvar kulleden från T3an på ingående axel på lådan.
    Liknande lösningar har jag sett andra gjort när jag sökt runt lite så det borde bli rätt

    En kompis kollega svarvade en adapterhylsa och sen gjordes ett fäste som skurvas fast i lådan, blev några försök innan fästet kom på rätt plats.









    Har inte justerat något men det fungerar att växla i alla fall. Känslan är inte exakt men har inte satt dit plåtlådan under golvet så det finns inget som styr. Sen ska jag nog montera ett shortshift kit så det blir lite minder vevande

  17. #97

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Dags för intercoolerlösning
    Att montera vanlig intercooler fram och dra tryckrör under hela bilen var inte något alternativ. Blir både långt och klumpigt. Kollade runt lite hur andra löst de, bland annat att montera den innanför bakljuset, och köra med elfläkt. Men fick inte till det på något bra sätt, dessutom så har pickuperna en extra förstärkning står längst bak på rambenet som gör att öppningen från motorrummet in bakom bakljusen är mindre än vad den är på en buss. På en buss går original 1.8t intercooler in precis där men inte på en pickup. Vid ett flertal tillfällen kom jag in på att köra vattenkyld intercooler och så blev det också till slut. Men även den skulle ju få plats någonstans, man vill ju inte montera en för liten heller, och det var lika här att den inte gick att lägga in innanför ena bakljuset.
    Det slutade med att det blev en rund variant, ”som blev en del av rördragningen"
    på det viset blev vägen från turbo till insug så kort som möjligt, så passa att det knappt fick plats några rör, nästan bara slangböjarna
    Blir ett separat vattensystem för detta med en egen liten kylare fram, och där skulle man försöka hitta en så stor som möjligt som var så liten att den fick plats framför originalkylaren... det blev mycket googlande, mätande och något besök på skroten
    Till slut blev det en kylare från en Fiat Cinquecento
    Vattenpumpsvalet föll på en Bosch, hittade en del alternativ men efter att ha läst på lite så är denna bosch den bästa för ändamålet så det blev en sådan så man inte står där sen och har valt en för klen, bättre att göra det ordentligt från början








    Påbörjat fäste till intercooler



    Provmonterad kylare, det är Julas original monteringskitt


    Svetsat fästöron, hela rundstaven blev sedan svart för att smälta in bättre










  18. #98

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Ett litet expansionskärl letade jag efter ett tag, finns små aluminium modeller för ändamålet, men dom var dyra eller i usa så frakt och tull skulle äta upp kostnaden ändå.
    Hittade sen expansionskärlet till hybridsystemet på en Toyota (samma kärl satt på fler modeller) som var lagom storlek för att få plats som jag tänkt.
    Men det visade sig att anslutningarna på det bara var 15 mm och jag kör med 19mm slang
    Men det går väl att plasta i större anslutningar tänkte jag, men det måste vara samma typ av plast i delarna när man ska göra det och att hitta några slanganslutningar där det stod vilken plast dom var gjorda av var inte det enklaste
    samlade tillslut ihop en slangskarv och ett plastlock av samma plasttyp men i olika färg, men det syns inte sen

    Ett enkelt fäste bockades till, tanken är att detta ska bli högsta punkten i systemet så det ska bli självluftande.
    Sen fick sig vattenpumpen ett fäste tillverkat av ett ett extraljus fäste till en frontbåge som sedan bultades i ramen.



















    Här kommer slangen från pumpen över ramen sen vidare bakåt.

  19. #99

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Nu när kylaren är på plats så passar såklart inte gamla luftstyrningarna, och original styrningarna brukar inte vara så fräscha heller så dom är inte mycket att hålla på med och försöka modifiera.
    Så nya tillverkades i aluminium och som sedan lackades svarta.
    Inte mycket att orda om här så bilderna får tala för sig själva 🙂






















  20. #100

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Nu svävar jag ut på lite okänd mark. Det började med att passatens gaspedal är typ vinklad i fäste och arm så den passar dålig så en pedal från en golf inhandlades då den är rak. Även använd av andra för samma ändamål. Men tyckte inte jag fick till det riktigt bra ändå, det blir tajt upp mot plåten ovanför.
    En T3 har ju golvpedal original och så även nyare folkvagnar, hittade på nätet att några har monterat pedaler från Golf mk5 vid främst dieselkonverteringar.
    Jag har ingen aning om denna fungerar ihop med passatens styrbox men jag chansar lite så en R-line pedal letades på på skroten, det ska bli aluminium pedaler på dom andra sen också. Dessa pedaler har lite mer monteringsvinkel än vad golvet lutar i T3an och jag vill inte att det ska vara glapp under i framkant som det blir om man lutar ikull den mot golvet. Provade ut lite i vilket läge den kändes bra och gjöt upp en fot som stöd under. Ett plåtfäste som flyttade ut skruvhålet i överkant fick göras också.
    Så nu går det att montera pedalen där i alla fall så återstår det att se om den kommer fungera också

    Även ett shortshift kit har jag fått hem och monterat


















Liknande ämnen

  1. Min nästa Passat
    Av Stafffan i forum VW-forum
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2015-04-16, 23:30
  2. Nästa genaration Vw Caddy
    Av emilson i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-18, 13:31
  3. När är nästa träff / körning ?
    Av Gti-07 i forum Bankörning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 09:30
  4. Nästa generation VW Passat?
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 19:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin