Sidan 6 av 7 FörstaFörsta ... 34567 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 132
  1. #101

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Nu har motorn åkt ur igen för att komma åt och fixa diverse saker men framförallt dags för elsystemet.

    Eftersom jag utgått från dieselns motorbalkar när jag byggde min så behöver jag svetsa dit plattorna bak där dessa är skruvade.
    Även lite fästpunkter för intercoolern behövdes. Jag har fått på lite färg på detta också men hade tydligen inte tagit någon bild efter






  2. #102

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Jahaja ja man lär ju börja någonstans
    Börjat tejpa kabelstammar på motorhärvan, lite i taget så man inte missar något eller drar iväg åt fel håll mot vad man tänkt. Skulle nog säga att det ser värre ut än vad det är
    Satt upp ett ”litet bord” i garaget så man har lite yta att jobba på, och lagt ut passatens härvor så man får lite överblick.

    Vatten anslutningen från expansionskärlet på röret fick jag skapa bort och svetsa om i en annan vinkel, annars krockade det med kylarslangen från termostaten eftersom den nu går åt andra hållet mot vad den gör i passaten.

    För att det ska bli lättare att komma åt att ansluta slangarna till värmepaketet när det sitter på plats i bilen så drog jag ut slangar och satte ett fäste på lådan som man kan komma åt underifrån. Även skarvarna ändrar dimension här då original slangarna är något mindre än på passaten.

    Och så har jag fått lite delar pulverlackade av en kollega














    Här var det tomt igen, nu börjar man montera bort helt nyrenoverade delar för att det ska bytas ut, känns ju lite sådär..


  3. #103

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Dags att rensa elsystemet från sånt som inte behövs. Det är främst härvan från instrumentbrädan som jag kommer behöva delar, så den åkte upp på bordet för slakt.
    Dukat upp med kaffe och elschema sen var det bara att börja sprätta. Har noga kollat och följt även kablar som jag klippt bort bara för att veta vad som är vad. Vill inte stå där med en kabel som man inte vet vad det är trots att den inte kommer behövas, det skapar bara massa onödiga funderingar. dagarna gick och härvan blev bara mindre och mindre. Till slut så var det bara lite kontakter kvar med uppmärkta kablar. För den uppmärksamme så ligger det delar från varken passat eller T3 på ena bilden, återkommer till dom längre fram.










    Har även kommit lite längre med härvan på motorn.


  4. #104

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Nu är det många järn i elden samtidigt... är och petar lite överallt samtidigt

    Behövde lite omväxling från alla kablar så nytt enkelmassesvänghjul med tillhörande koppling är monterat.


    Satt dit lite värmeskydd där avgassystemet vänder mot "torpedväggen"


    På dieslarna sitter det skivor på sidorna under flaket, nån form av ljudisolering och kanske luftstyrning?
    Eftersom luftfiltret hamnar innanför bakljuset så använder jag en sådan som avskärmning/luftstyrning så filtret suger mer lut från ventilationsgallret än motorrummet.
    Helt tätt blir det ju inte men det kan i alla fall inte bli sämre mot att köra utan
    Den fick lite färg på sig också samt att den skruvas dit, original sitter den med fjäderbrickor på stift som inte finns på bensinarna.


    Motorelektroniken har jag tänkt montera i lastutrymmet under flaket, där sitter det lite skyddat samtidigt som det är lätt att komma åt. Dessutom räcker original härvan dit så inte alla kablar till styrdonet behöver förlängas, för det har jag då inget lust med...
    Behövde då få in dom stora kontaktstyckena dit samtidigt som det blir tätt så fukt och skit inte kommer in, sökte runt lite och hittade en genomföring för båtar som täckte ett stort hål och var delbar så den gick att trä över kabelhärvan. Jag verkar dock inte tagit någon bild på den så det kommer när den kommer på plats..


    Original kabelhärvan bak innehåller både belysning och motor el. Belysningsdelen ska vara kvar men det andra behöver jag inte längre så den härvan delades upp under bilen så enbart belysningsdelen fortsätter bakåt, den drog jag även in i ramen så den blir lite skyddad mot värmen när den ska passera avgassystemet. Resten av kablarna dras upp genom golvet till lastutrymmet så dom kommer till användning för att koppla ihop motorstyrningen med instrument mm. Dom kommer inte räcka i antal så en till härva behöver jag göra där i mellan senare.


    Har även varit på skroten och skruvat ur en elservo från en Toyota Yaris som ska byggas om/ihop med original rattstång är det tänkt.
    Har plockat isär och börjat fundera lite på fästen mm, mer om det kommer.
    Men för att veta vad det finns för plats runt i kring behövde givarna för kopplings- och bromspedalen komma på plats så lite fästen till dom tillverkades också.
    Dom har bara varit dit för måttagning så slutmontering kommer det bilder på när dom kommer på plats.
























  5. #105

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Bygget av rattaxel/elservo fortsätter. Gjort ett nedre fäste där jag försökt vinkla upp motorn så långt det går under instrumentbrädan så den kommer undan. Men en liten miss jag upptäckte lite senare var att jag glömt luftkanalen som ska gå ut till vänster sida så det tog i motorn när jag testade det

    Röret som sitter från motorn mot rattlåset är för grovt för att originalröret ska gå att trä över, men det är mindre diameter invändig så tar man bort det så glappar originalröret att skjuta på motorn. Så jag kapade av röret och sedan slipade ner det tills det precis gick att skjuta på originalröret. Sedan gängade jag upp två hål så det går att dra i två små skruvar som håller det i rätt läge.

    Ska även köra med rattlås från Golf mk2 m.fl. så behövde flytta på fästet för det med.

    Rattaxeln fick jag hjälp med av en bekant som har svarv att kapa och skarva ihop. På Toyotan så är det tvådelat som kan glida på splinsen som syns på bilderna eftersom det är justerbart i längd, den nedre delen sparade vi och skarvade på T3ans axel efter hylsan till rattlåset. På så vis går det att dela på axeln om man skulle behöva byta motorn nån gång utan att man behöver bygga om axeln då den del som är special går att flytta över.
    Tyvärr inga bilder på det då kameran inte var med i verkstaden

    Men då han inte hade tid att hjälpa mig direkt när jag kunde så bytte jag bromsservo under tiden. Uppgraderade till en BMW E30 modell.
    Sprinten som håller den i pedalen skiljer i storlek så änden sparades från T3 modellen, men den behövdes gängas upp då BMW har grövre gänga. Axeln är även längre på BMW så den behöver även kapas av en bit. När den kom på plats igen så gick inte det högra fästjärnet dit då det tog i bromsröret eftersom det kommit ut en bit.
    Fick bocka om det lite så gick det bra, men då blev det lite kort istället så en lite förlängning av fästhålet var nödvändigt.

    Så när rattaxeln var klar, servo bytt och fästjärn på rätt ställe kunde jag göra ett nytt fäste till servomotorn så den går fritt från luftkanaler mm.












    Jag som trodde man var påväg ihop med bilen













  6. #106

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Vi kör på med lite till

    Elen till belysning bak och dragkontakt är klar och har fått sig en ny, omplacerad kopplingsdosa.




    En vajer med kabelskor och krympslang blev en bra monteringsdetalj åt lite slangar





    Bränsleslangar är framdragna och även vakuumet till bromsservon har fått flytta över till denna sida så det inte kommer för nära avgassystemet.




    Monterat tillbaka lite fästen, rör till kopplingscylindern och dragit upp elen på denna sida.




    Hittade även på två andra skarvar jag hade glömt bort som var tänkt till skarven på vattenslangarna till värmepaketet. Det gamla fäste blev lite B, så passade på att göra ett nytt bättre fäste och monterade dom istället.





    Fäste till expansionskärlet på plats




    Lindat röret mellan turbo och katten med avgasbandage.




    Nu är det dags för motorn att komma tillbaka på sin plats.

  7. #107

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Tycker du jobbar på rätt bra med bygget ändå!

  8. #108

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Tycker du jobbar på rätt bra med bygget ändå!
    Tack!

    - - - Uppdaterad - - -

    Lite bilder på framstegen som gjorts:


    Kabelstammens ingång till "elcentralen" som kommer i lastutrymmet under flaket och hur tätningen blev






    Kopplingsrörets dragning och slangen mellan låda och kaross.






    Förstärkt och monterat plattan för luftfiltret, den fick bli svart även den.






    Intercoolern har också blivit svart. Drog krympslang på byglarna som håller den både för att dom inte skulle vara blanka och för att dom inte skulle skava så mycket.
    Röret upp till insuget är kvar att få dit, får hjälp att svetsa i ett uttag för tryckgivaren och det har inte kommit tillbaka än.









    Lite kabeldragning till startmotor och generator.





    Expansionskärlet är på plats och i bakgrunden ser man batterikabeln kommer upp




    Kabeln runt till luftmassamätaren drogs istället för vattenröret som går runt motorn original





    Sist men inte minst, gjort en kabelstam som ska gå fram till vattenpumpen samt monterat bränslepump och filter



  9. #109
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Följt tråden från dag 1, imponerande bygge, blir fantastiskt bra!
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  10. #110

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Nu ska jag erkänna att det har väl varit lite annat än att vara i garaget sista tiden
    Men uppdateringarna ligger också lite efter så lite har jag att bjuda på.

    Arbetet med elsystemet rullar vidare. Börjar med att få till en elcentral för motorelen bak under flaket så jag kan räkna ut hur många kablar jag måste ha med i kabelstammen som ska gå fram.
    Utnyttjar lite av passatens relä och kontaktstyckehållare till att bygga elcentralen. Även styrboxen ska sitta på denna sen.







    Även monterat en massa clips för att fästa upp kabeldragningen i. Det var väl inte så svårt at krypa in under flaket men det var bökigare när man skulle därifrån






    Då elservon kräver lite ström så blir det en egen plusmatning till den. Med en huvudsäkring som fick sitta under vänster strålkastare.
    Men det slog mig nu när jag satt och skrev detta, varför har jag gjort så där?? måste ju ändå säkra av kabeln vid batteriet så då borde den säkringen räcka
    Kommer inte ihåg hur jag tänkte så får nog ta och titta på detta en gång till, det är mycket kabel man ska ha i huvudet när man håller på
    Matarkabeln är i o för sig ganska grov så detta blir ju ett sätt att gå ner i kabelarea innan man drar in den i kupén...







    Har fått lite gosaker på posten också inför bromsuppgraderingen, men det får stå till sig tills elen är klar







    Tänkte även passa på att byta kopplingscylinder så har en ny och beställde slang som enligt uppgift skulle vara 7mm men den passar ju inte, mäter jag anslutningen på behållaren så är den 8mm.
    Denna slang ska helst vara en sån tygomspunnen, oftast blå. Någon som vet vart man kan få tag på en sådan??


  11. #111

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Original kablaget till motor och belysning skar jag upp och sorterad ut så bara belysningskablarna fortsatte bakåt, dom "överblivna" kablarna fick vika av mitt under bilen och upp under flaket så jag kunde använda dom kablarna till min "nya kabelstam"
    Men även en helt ny behövde jag göra då det var många kablar som behövde koppla ihop instrument med motorstyrning.
    Tanken är att jag ska flytta och ha batteri här under också för att inte behöva ha det i kupén samt att det kommer bli dubbla batterin så det blir separat förbrukningsbatteri för stereo mm
    Även dragit kabeln till vattenpumpen och bränslepumpen.

    Kan tillägga att detta var inte gjort på en kväll direkt

    Spolvätskenivågivaren från passaten har jag även monterat i T3 behållaren, och även yttertempmätaren sitter där bredvid
























    Här kommer motorstyrdonet att hamna sen


  12. #112
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Gediget arbete. Härligt att se.

  13. #113

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Med denna uppdatering så kan man säga att jag nu är ikapp verkligheten

    Nu när ena änden av kabelstammen sitter på plats så är det väl bara att försöka få ordning på andra...
    Mycket klablar blev det fram den första bilden är tagen 1 maj och det är inte klart än
    Men det har tillkommit lite mer också Jag har dock varit dålig på att fota framstegen

    Man har samlat på sig en del saker under åren så ett cargard 950S larm letades fram som också är på väg i, och så är det eftermonterat centrallås så båda dom enheterna sitter också där bakom säkringsboxen nu.

    Lite nya kablar gjordes för att gå över till passagerardörren, drar även kabel för elspeglar så det är klart den dagen man kommer över några, eller om man ska köra med corrado speglar?? det har jag på hyllan, men tycker nog dom blir lite för små på en T3a....
    Dessa kablar drog jag framför värmepaketet på den lilla "hyllan" som blir ovanför luftintaget och under torkarmekanismen, även kabeln till torkarmotor droga jag upp här istället. Det kommer nog bli så att kablar för stereoinstallationen kommer få gå där torkarmotorkabeln gick istället.

    OBD uttaget fick sitta under säkringarna, det fick precis plats bakom locket där
    Ville inte skruva fast fästen i reläplattan så det har jag limmat dit.

    Fick tag på kabelstift till original kontakterna bak på reläplattan så då kunde jag utnyttja lite lediga utgångar där för att koppla in vissa saker
















    Sen kom jag över en annan motorlucka i bra skick, precis som den gamla bara att denna är rakare. Min hade en stor bula..
    Så den är nu rengjord och polerad


  14. #114

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Vilket fantastiskt arbete du gör

  15. #115

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Tack

  16. #116

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Semestertider, men en del dåligt väder har gjort att det blivit lite garagetid istället

    Fick tag på ett värmepaket från en buss som har spjället på undersidan. Fast fläkten fungerar så tänkte jag att det är lika bra att byta när den ändå är ur bilen.
    Plockade isär och gjorde rent allt, så när det ändå var isär så blev det nya tätningar också och lite färg på spjällen.
    Även nya kablar drogs. Så nu behöver man inte oroa sig för det i alla fall
    Köpte nya original klammer till monteringen så man inte behövde smälta ihop det igen, lättare nästa gång utifall man behöver ta isär det igen.


    Även fått hem kabelgenomföringarna till dörrarna fram så kabelhärvorna som ska ut i dörrarna är gjorda och idragna.
    Även dragit fram högtalarkablarna sista biten, i kabelstrumpa, uppmärkta och lödda kontakter för att enkelt kunna anslutas senare.



























  17. #117
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Bra jobbat!

  18. #118

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Värmepaketet är på plats och mycket av elen börjar bli klar.

    Satt i en instrumentbräda för att testa lite och se så det passar. Även för att se vart det finns plats för att montera det sista, styrboxen till servon till exempel.

    Ljusvredet blev först ut. Vredet kommer från Golf 3 och monteras i stället för vänster luftutblås. Har sett liknande lösning tidigare där jag hämtat idén. Vredet är för litet för att passa i uttaget i brädan och för stort för att gå in i ramen till utblåset
    Enkelt sagt: Kapade ner en ram tills den passade
    Tur jag hade fler på lager för det gick åt ett par innan det satt bra. För att få fast det smidigt i brädan så ville jag även försöka ha kvar fästklackarna till utblåset.

    Nästa del att få på plats blev kombiinstrumentet. fortsättning följer...














  19. #119

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Imponerande jobb du gör. Själv hade jag nog inte haft ork och tålamod

  20. #120

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Plockade bort glaset på instrumentet och kapade av utsticket frammåt så man fick en platt framsida. Tillverkning av fästen som skruvas på baksidan är under utveckling.
    Då jag bytt till BMW bromsservo så kommer huvudbromscylindern närmare instrumentet så fick ta ur lite ur plasten så den inte skulle ta i...

    Ibland blir det att man hoppar i mellan med annat som omväxling så det blev lite spakrenovering.
    Ska som sagt köra med torkar- och blinkerspakar från Golf mk2 med färddator och farthållar reglage.
    Något jag inte hade riktigt koll på när jag bestämde det var att farthållarspakar till gamla golfar växer visst inte på träd nu för tiden
    Lyckades i alla fall få tag på en begagnad, eller båda till och med.
    Men ville ha lite mindre slitna om det gick. Torkarspak med färddatorknappar gick faktiskt att få tag på ny, men blinkersspaken fanns bara standard som ny.
    Så det blev en sådan för att få ett bra centrum så plockade jag isär den och flyttade över själva spaken
    Plockade även isär spaken och gjorde rent och smorde upp den så den matchar resten.













Liknande ämnen

  1. Min nästa Passat
    Av Stafffan i forum VW-forum
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2015-04-16, 23:30
  2. Nästa genaration Vw Caddy
    Av emilson i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-18, 13:31
  3. När är nästa träff / körning ?
    Av Gti-07 i forum Bankörning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 09:30
  4. Nästa generation VW Passat?
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 19:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin