Sidan 4 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 132
  1. #61

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Ursäkta men har vist glömt att uppdatera här...

    Saxar in från ett annat forum:

    Nu har jag polerat i två dagar så nu är den blå igen

    Sen fick jag någon dum idé att putsa rent flakplåten, tog ju hela dan...




    En paus i polera det så pillade jag med kameran





    Grejat med lite annat och passat på att ha lite sommar nu när det varit bra väder så summering under den tiden har väl bara blivit att taket blivit dämpat.




    Det blev lite tajt, bågarna till innertaket tog i dämpmattan
    Men återmonteringen gick ändå lättare än väntat, en liten skrapa för att sätta dekaler funkade perfekt som hjälpmedel




    Ja, dämpning under vindrutan har det också blivit, samt att torkarmekanismen har hittat tillbaka




    Nu väntar jag på mer dämpmaterial som är beställt och planerar lite kabeldragning som ska med när golvet dämpas.





    Det blev lite kabeldragning, många många meter närmare bestämt.
    Det finns ju inga trösklar att dra kablarna efter i dessa direkt, så kablarna är dragna i slangar som blir att ligga på golvet mot mitten och sedan vidare runt framstolen och ut i sidan bakom föraren, men mer om det senare




    Fortsatt med att dämpa golv med mera, det tar mycket längre tid att klistra dämpmatta än jag trodde






    Såhär blir det när kabeldragningen "försvinner" i golvet


    Här någonstans gick jag och köpte en ny bruksbil som stal all tid i garaget (skulle ju bara fixa lite på den...som det brukar låta)

    Sen så tog jag tag i dörrarna, dom hade jag inte polerat ihop med resten av bilen så det blev nu, sen blev det dämpning



    Har sedan tidigare kommit över ett kitt med elhissar för eftermontering, så dom lär man ju sätta i
    Men det ville inte passa som jag ville och det stämde inte med beskrivningen heller, sökte lite på nätet och det var fler som vittnade om samma sak, även att rutan inte gick ner hela vägen, saknades ca 8mm, (skulle senare visa sig stämma även för mig)

    Provade maila tillverkaren då dom forfarande finns kvar (och kanske även har dessa kvar i sortimentet, lite otydligt)
    Men det gav inget, fick svar och samma beskrivning skickad till mig som jag redan hade.. förklarade felet och länkade till andra med samma fenomen efter det hörde jag inget mer...

    Hursomhelst, tyckte att konstruktionen var böjd åt fel håll jämfört med original så får väl prova om det går att bocka om den. Då röret inte riktigt är ett rör utan det är öppet på ena sidan så blev det ju lite känsligt men efter lite trixande så fick jag till det som jag ville och mekanismen löpte som den skulle utan att nypa fast

    Den vänstra på bilden är som tillverkaren vill ha den, den högra är den jag har bockat om



    Det där med att rutan inte gick ner hela vägen, det var lika när man stängde, när rutan tog stopp kunde man köra mekanismen 8 mm till, så gjorde om fästet för rutan, flyttade ner det 8mm så blev det bra


    Centrallås ska det bli också



    Ett par bilder på andra sida också





    Jag har gjort klart ljudisoleringen väster bak, Sen gjort en skiva som blir bakom "dörrsidan" som slutstegen ska sitta på.
    Satt popnuts i sidorna som den skruvas i.

    Forsatt med kabeldragningen i golvet. Gjort en låda som blir bakom framstolarna som kabelstammen ska gå i, gjorde den med öppningsbart lock utifall att.. Även denna sitter skruvad i popnuts i varje sida
























  2. #62

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Fint jobb du gör! Den blir lite tyngre nu med all Silent Coat

  3. #63

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Lite tyngre blir det nog

    Men blir nog även mycket trevligare att åka i den, sen så är det väl tänkt att blivande ljudinstallation ska låta bra också


    Och så här blir det med golvet på, kommer behöva putsa till formen på sidorna sen när jag får på dämpning och matta på kanterna kring stolarna


  4. #64
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Golf-powers avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Trywall
    Medlemsnr
    244
    Ort
    Vimmerby/Storebro
    Inlägg
    439
    Den blir nog fin denna Jag har haft nöjet att äga två andra bilar du gjort i ordning och har inget att klaga på

  5. #65

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Citat Ursprungligen postat av Golf-power Visa inlägg
    Den blir nog fin denna Jag har haft nöjet att äga två andra bilar du gjort i ordning och har inget att klaga på
    Tackar, ja dom bilarna har ju hamnat i bra händer efter mig också

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag har fått hem mattan så nu kan jag sätta igång att göra en ny golvmatta
    Mycket pappersmallar blev det innan man satt saxen i mattan, och vilken tid det tog mot va jag hade räknat med

    Men till slut så började det komma fram lite bitar

    Kabelkanalslådan var lite lättare, bara att limma på och skära rent runt om

    Hade tänkt låta pedalerna vara men det åkte på lite färg av bara farten nu innan det blev ny matta runt i kring








  6. #66

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Efter att ha fått dit matta på hjulhus och stolsupphöjnaden så monterades golvet mellan stolarna, så nu sitter det skruvat och kablarna hålls där dom ska.
    Fick tillverka ett avslut framåt när det väl satt på plats.

    Sen klätt hela golvet en vända med ljudabsorbering, både för att få bort lite vägljud och för att det ska bli lite mjukt under mattan.










    Mycket mallar blir det...


  7. #67

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Fantastiskt jobb du gör

  8. #68

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Fantastiskt jobb du gör
    Tack!

    - - - Uppdaterad - - -

    Bilderna talar väl lite av sig själv här

    Mattorna ligger bara löst än så länge där av den dåliga passformen på sina ställen














  9. #69

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    På tur just nu är baksätet, kollat lite på om det finns något annat schysst säte att använda men då originalsoffan inte är så djup så bygger de flesta nyare säten lite mycket framåt så benutrymme blir lidande. Blir att bygga ny ram som blir lite högre och ett par cm längre fram till originalsoffan samt att flytta ut nedre delen av ryggstödet en aning för att det ska bli lite bättre vinkel än "helt rakt"


    Men.. det blev oplanerat stopp i helgen.. svetsen la av


    Han i alla fall påbörja sätesramen. Så det blev att sätta silent coat bak istället så det blev klart.

    Nu har jag fått tag på delar och fått igång svetsen igen så stommen är ihop och provmonterad.
    Nu ska det göras någon bra infästning för sittdynan också. Men det får vi klura på nästa vecka, nu är det barnkalas till helgen.

    Egentligen skulle jag haft tag på ett nytt baksäte då mitt är lite slitet, någon som har ett till övers?










  10. #70

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Sittdynans bakre "låsning" blev att kopiera original lösningen, så det blev en liten klack sittdynan klämmer in under. Tänkte först göra något fast gångjärn men tror den skulle nypa mot ryggstödet när man fäller upp den då i.o.m att man inte kan dra fram den lite.

    Sen har det varit mer snickeriverksamhet i veckan, gjort skivor och klätt in sätesramen.
    Sen satt skivor på väggen bakom ryggstödet, åkte även dit ljuddämpning innan så klart

    Fredagkväll påbörjades även bygge av baslåda












  11. #71

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Får börja med att önska en sen Glad Påsk!

    När alla snickerigrejjer ändå var framme så passade jag på att bygga vidare på ljudet i bruksbilen, sen har jag monterat dragkrok och renoverat en släpvagn så det har varit lite pyssel med annat ett tag.

    Åter till detta projekt.
    Baslådan börjar bli klar. Jag gillar slutna lådor så det blev en sådan även denna gång
    Basen funkar i både slutet och portat, den vill ha ca 30-40 liter slutet (+ vad elementet tar upp). Nu har jag redan glömt exakta uträkningen men den är bygd på ca 42-43 liter så kan jag sedan prova att klossa ner volymen tills jag blir nöjd.
    Till locket på lådan har jag satt i en typ av rampamuff så att det går att skruva av det flera gånger utan att skruvhålen i trät ska bli förstörda. Även skruvarna för att fästa själva elementet fick samma.
    Gjorde sedan fästen så att lådan bultas fast i sätesramen.

    Sedan har inklädnaden av sätesramen gjorts klar.
    Original har denna ram rundade hörn men mina blev 45 gradiga, dels så är det lite lättare att bygga så men även för att original upphöjnaden under framstolarna har också 45 gradiga hörn, därför fick även öppningen för basen sådana hörn.

    Hittade nån form av underlägg från ikea i köket, blir perfekt som galler tänkte jag, ibland är det nog tur man bor själv
    Hade även kabelklammer som passade perfekt på detta galler så borrade upp hålen på dessa så dom kunde skruvas istället för att spikas.

    Stötte däremot på bekymmer när ramen tillslut skulle skruvas fast på sin plats. främre fästena mot golvet blev inte så bra, mest på grund av höjdskillnader efter att jag satt dit silent coaten. Så fick göra om dessa, blev nya som nitades under ramen och så skar jag rent från silent coat just där det skulle gå ner, blev mycket bra efter denna operation.

























  12. #72

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Lagt lite ljudisolering och fixat golvmatta bak








  13. #73

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Riktigt kul att läsa om vad du gör med bilen
    Du har kanske skrivit om det innan, men frågar ändå, vad ska du använda bilen till?

  14. #74

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    För tre år sedan skulle jag bara stoppa i motorn och ha den som sommar bruksis... men det spårade ur lite

    Användar vänligt hobbyfordon blir det väl.

    Har sparat den "slitna" utsidan och polerat originallacken så då törs man använda den som "pickup" också om man skulle behöva

  15. #75

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Det har inte hänt så mycket sen sist.
    Gjort nya fästen till ryggstödet och klätt in skivorna på väggen bakom.

    Framstolarna har kommit på plats, krävdes lite justering på ett fästhål men annars kom dom på plats som det var tänkt. Dock ingen bild på det...

    Sen har det blivit storstädning av garage och packat undan originalmotor delarna så det finns plats för lite annat på "bästa hyllplatsen"

    Ska skrota undan en av donatorbilarna som står så jag får bort den från gården, fick lagomt in den i garaget sen fick vi hem corona på besök så nu har man legat med de skiten en vecka



  16. #76
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Vilket roligt projekt, en väldigt användarvänlig hobbybil
    Min pappa hade en likadan dubbelhytt under 80-talet i samma färg, så man blir lite nostalgisk av att se din bil.
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  17. #77

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Jahaja får ju nästan be om ursäkt att det tagit sådan tid utan uppdatering, har varit lite "off" då annat tar på tid och kraft men har i alla fall jobbat på i garaget till och från.

    Coronan gick i alla fall över till sist. Sen har det blivit mycket mer jobb på jobbet, barnen orienterar och det har smittat av sig på mig och i år har vi börjat köra träningar även på vinterhalvåret, dessutom har man engagerat sig i föreningslivet och styrelsen. Sen kunde jag inte låta bli att hämta en annan VW när det dök upp en gammal Passat vr6a på annons. Som sagt det är lite annat som konkurrerar om tiden
    Den tid som man hinner spendera på nätet har gått åt till att söka information och delar för att få projektet att rulla vidare så det har blivit väldigt dålig forumsaktivitet senaste tiden

    Men ska väl ta ett par inlägg att skriva ikapp där jag är nu.

    Hade en skada höger bak som jag lät vara i början, tanken var väl att den skulle ut på vägarna först och så kunde man ha den att fixa någon annan vinter, men det blev ju lite mer än vad som var tänkt från början så nu är vi väl redan där fast den inte varit ut på vägarna än

    En rep.plåt höger bak till en pickup visade sig vara brist på i hela världen. Vänster fanns men inte höger... lyckades i alla fall hitta en hos en firma i tyskland








  18. #78
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det där var otäcka bucklor bucklor precis över ett hörn. Nästan omöjligt att ens försöka räta upp den befintliga plåten så då är det ny plåt som gäller.

  19. #79

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Da Squirrel Visa inlägg
    ....hämta en annan VW när det dök upp en gammal Passat vr6a på annons.
    Var det den svarta uppe här runt Umeå?

  20. #80

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Dahl
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    193
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Var det den svarta uppe här runt Umeå?
    Japp

Liknande ämnen

  1. Min nästa Passat
    Av Stafffan i forum VW-forum
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2015-04-16, 23:30
  2. Nästa genaration Vw Caddy
    Av emilson i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-18, 13:31
  3. När är nästa träff / körning ?
    Av Gti-07 i forum Bankörning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 09:30
  4. Nästa generation VW Passat?
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 19:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin