Resultat 41 till 60 av 128
Ämne: Den blå T3 Dubbelhytten
-
2019-11-01, 00:15 #41
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mårten Dahl
Mycket har hänt sen sist men tyvärr inte åt detta projekt
När jag tog hem den var det redan bytt framstolar. Det var då monterat stolar från Omega 3000
Köpte för en tid sen på mig ett par stolar från en Audi TT som jag tänkte att jag skulle ha istället. Nu när det städades i garaget så ställde ja i dom löst för att se hur det blev.
Hittar man ett passande baksäte också så blir det bra det där, Passat 3B kanske skulle funka...
Sen har jag plockat isär dom senast införskaffade topparna och gjort rent dom.
Och även mätt upp lite delar så jag kan sortera ut det dåliga
Motorluckan har legat bredvid ända från början, men nu har den blivit renplockad och ska få sig en tvätt
Gjorde rent och smorde upp låset/öppning knappen,
konstigt nog så funkar/passar inte nyckeln men den gör det i alla övriga lås
-
2019-11-01, 12:42 #42
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Per Trywall
- Medlemsnr
- 244
Det där ser bra ut
-
2019-11-08, 21:13 #43
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mårten Dahl
-
2019-12-17, 19:53 #44
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mårten Dahl
Skyltlyset är klart, bara ett par nya glas som saknas
Sen har det varit lite lugnt ett tag, mycket på jobbet så har inte haft så mycket ork kvar om kvällarna, mörkret denna årstid hjälper ju knappast till heller
Men har tagit tag i motorn igen.
Tänkte byta pinbultarna till topparna då dom var angripna av rost.
Känns som hålfastigheten i denna är försvagad...
Det gick nästan hela vägen.. En skulle ju förstås jävlas och gå av
Det är jäkligt trångt där så har inte lyckats få ur den än, så den får sitta till sig lite
Har i detta skede inte delat motorn då jag tänkte att jag skulle kunna skippa det. WBXen sägs ju ta mindre stryk än typ 1
Men nu åker den isär ändå, bäst så så man får göra rent ordentligt, man vet ju inte hur mycket skit som har hittat in genom åren
-
2019-12-17, 20:51 #45
-
2019-12-18, 00:21 #46
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mårten Dahl
Det har jag gjort vid varje försök.
Problemet är att man får inte tag på den nå bra när den sitter där nere, och nära väggen så kommer inte åt att borraöra rakt heller. ..
Funderar på att ta med den till han som ska se över mina toppar, han är klurig på sådana saker
-
2019-12-18, 07:25 #47
Medlem 10 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
Och pinnbultsavdragare får inte plats?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...lar-2000021489Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2019-12-18, 12:58 #48GTI-nissenGäst
Och det går inte att svetsa på en mutter i änden och sedan försöka dra loss den?
-
2019-12-18, 23:25 #49
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
En induktionsvärmare på den så kommer den som smör sen!
-
2019-12-18, 23:46 #50
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mårten Dahl
Pinbultsavdragaren får inte plats, köpte just biltema för att testa. Finns en annan modell man ska borra och slå i nån pinne men det är för tajt för att kunna hålla borrmaskiner rakt (har wurths lilla så ingen klumpig heller)
Induktionsvärmare var det första jag testade, glödde på bra men kröp inte ner i gängen nå bra (troligtvis det som gjorde att den blev mjuk så den gick av)
Dom andra värmde jag med gasen istället.
Ska ta och göra ett försök med mutter och svets.
Har i alla fall delat motorn
Tog sen med den till jobbet och tvättade halvorna
Ena pinbulten till vevhusventilationstornet(?) gick av så den fick borras ur och gängas om
Har även sett överalla gängor på diverse pinbultar
Bultade ihop den igen tom, drog med rätt moment för att sedan mäta upp den.
Men hittar inte vilka mått det ska vara, hittar vilka mått veven ska ha men inte hålen i blocket...nån som vet?
-
2020-02-16, 11:29 #51
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mårten Dahl
Då det visade sig att kammen var sliten när jag fick ur den så lär den bytas.
Och "original" kammar finns ej att köpa längre så har jag läst runt en hel del på forum världen över vilken alternativ kam som skulle passa.
Har väl fått lite hum om vad man kan köra på men inte nån riktigt kläm på hur man löser kamdrevet då wbxen har olika graderingar?
Återstår att se...
Tar och pysslar med något annat istället medan man funderar på det där
Plockat isär veven och mätt upp den, och den ser bra ut
Den lilla rackaren satt som bärget men till slut så kom den
Gjort rent lite slangar mm, även lite små plock en kollega ska få pulverlack (remskivor, insug fästen mm)
Två spjällhus i bitar, lite standard slitage fanns på båda. Ligger just nu i avfettning få se vad man kan få ihop när dom är rena.
-
2020-02-18, 19:26 #52
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mårten Dahl
Börjat titta på montering av TT stolarna
Då låsningen av stoljusteringen är sprinta som går igenom skenan så blir det dumt att ställa dom direkt på "golvet", det skulle gå då sprintarna fjädrar upp men känner inte att låsningen blir riktigt säker om dom inte får gå igenom riktigt.
Så tänkte då göra ett par plattjärn som dom får stå på och borra samma hålbild i den som det är i stolsskenan. Sprintarna sticker ut ca 4,5mm så ett 5mm järn blir bra.
Styrpiggen i bakkant var längre så den fick kortas av.
Främre bult fäste sitter vinklat i Audin så den fick vikas upp
-
2020-02-19, 00:00 #53
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mårten Dahl
-
2020-02-23, 20:12 #54
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mårten Dahl
Det strulade med bilduppladdningen här om dan så dom kommer nu istället.
Har borrat alla bitar
Och började måtta in dom
Jag vet inte om det är jag som är lite petig men det blev några ommätningar innan jag tyckte att jag fick båda sidor lika... Så tidigare idag så kom dom på plats
Har tänkt att jag ska korta av handtaget till stolsjusteringen lite, sticker ju ut så långt att det nästan tar i benet
Ett bakslag blev det också, bakre yttre bulten för stolsinfästningen krockar med behållaren för tankavluftningen. Bulthålet kom långt bak och tanken ligger dikt emot på undersidan. Att flytta ner eller vinkla ner behållaren känns dumt. Funderar på om man skulle kunna göra någon slags fördjupning, plasta in en liten skål eller så, som bultänden kan sticke ner i
-
2020-04-12, 14:04 #55
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mårten Dahl
Plockat ur inredning och instrumentbrädan.
Fortsatte sedan med vindrutan, hade mina aningar om att det skulle finnas lite rost i ena nedre hörnet, visade sig visst att det var i båda...
Tänkte att jag skulle försöka hålla mig bakom listen med lagningen så man inte ska behöva lackbättra så mycket av det som blir synligt.
Har inte målat än eller provat listen men jag tror att det blev ganska bra.
(glömde fota innan spackling)
-
2020-04-13, 14:05 #56
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mårten Dahl
Lite mer rost...
Pillade bort gamla asfaltsmattan på golvet, där fanns lite rost efter kabeln till stolsvärmen.
Gaspedalen infästning är en annan vanligt förekommande rostfälla, så även här.
Stansningen här är samma som golvet bak i bussen, fast upp och ner. Och en bit av det hade jag kapat ur som tur var
Slipade rent instegen från diverse karosserikitt och färg, här har någon "lagat" tidigare. Punktat en plåt och kittat igen resten av springa...
Syns även på bilden ovan.
Tänkte beställa rep.plåt till detta så man får rätt form och hålbild för att få fast "plastmattan" sen
-
2020-07-15, 21:23 #57
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mårten Dahl
Coronan kom vilket bidrog till mer arbete på jobbet så orken tog slut vilket innebar att det inte blev så mycket garagettid, nån liten vända blev det bara så har smort upp torkarmekanismen och gjort nya förstärkningar till draginfästningen.
Sen kom det massa annat imellan på hemmaplan, men nu till förra helgen kom det i alla fall hem nya plåtar till instegen
Själva "tröskeldelen" ville jag inte byta då den är bra så delade på det
När jag beställde så var det inte angivet vilket Fabrikat det var på plåten, det visade sig vara klokkerholmen, så man började ju fundera över passformen
Visade sig vara som man trodde, lite si sådär.
Notera rundningen i bakkant
Så fick snitta upp och forma om nya plåten lite men sen blev det bra
Kapat ur gamla plåten, och här någonstans hade jag lagt ifrån mig kameran så nästa bild blev när det var färdigsvetsat...
Andra sidan visade sig vara bättre så där behövde jag bara byta en liten kil
-
2020-07-18, 15:32 #58
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mårten Dahl
-
2020-07-19, 11:09 #59
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mårten Dahl
Nu är det lackat och klart
Medans färgen torkade så kollade jag lite på bakplåten.
Nån hade försökt stoppa rosten med en burk silverfärg... gick bra att torka bort med lite tinner
Den var även lite intryckt men det gick att rikta till med lite handkraft
Tanken är att den ska få sig en tvätt bara framrutan kommer i, så passade på att plocka av flakbeklädnaden på en gång så man får skölja av där med
-
2020-07-23, 14:06 #60
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mårten Dahl
Liknande ämnen
-
Min nästa Passat
Av Stafffan i forum VW-forumSvar: 37Senaste inlägg: 2015-04-16, 23:30 -
Nästa genaration Vw Caddy
Av emilson i forum VW-forumSvar: 2Senaste inlägg: 2011-12-18, 13:31 -