Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 79 av 79
  1. #61

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Det är nog ett problem som de flesta navigatorer lider av då GPS-signalerna från satteliterna inte når ned i tunnlar eller inomhus. Ibland när det finns tillräckligt mycket skäl att göra något åt detta sätter man en antenn på taket som leder ned signalen till en annan antenn inomhus.

    m v h Henrik
    Absolut, jag har full förståelse för att min navigatorn i min telefon inte grejar det.

    Min tidigare erfarenhet är att inbyggda navigationsprogram i bilar använder sig av ”död räkning” i tunnlar eller i områden med dålig GPS-signal. Det verkar inte vara så i snikversionen jag har, därför är jag nyfiken om Pro-versionen har detta.

  2. #62
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Sedan kan det vara olika hur bra bilarna är på död räkning utan signal. Alltså hur exakt den kan beräkna sin nuvarande posion relativt senast kända position med bara girsensorer och hjulsensorer. För bara kortare tunnlar på max några km så borde det inte vara några problem.

    Edit: För sent på det. Johan var före...

  3. #63

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Ser att det funnits i äldre navigationssystem från VW. Men på senare år har man väl köpt in något och skitit i att integrera det med bilen. Trist utveckling, det är ju annars den största fördelen med inbygga navigationsprogram.

    http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_199.pdf

    Till och med telefonerna grejar det bättre, enbart med hjälp av logik och accelerationssensorn.

  4. #64
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Precis, Johan! En av dom stora fördelarna med inbyggd navigation. Synd om dom inte utnyttjar den möjligheten.

  5. #65

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Sedan kan det vara olika hur bra bilarna är på död räkning utan signal. Alltså hur exakt den kan beräkna sin nuvarande posion relativt senast kända position med bara girsensorer och hjulsensorer. För bara kortare tunnlar på max några km så borde det inte vara några problem.

    Edit: För sent på det. Johan var före...

    Jag har åkt problemfritt i Södra länken med en navigation i en bil från 1996.
    Så tekniskt sett är det noll problem, problemet är att man måste ha in en massa signaler till infotainmentsystemet (integration), något som VW skippat. Frågan var om det är lika illa med Pro-versionen.

  6. #66

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Har du något problem med kopplingen mellan din navigator och din bils olika givare?

    De fristående GSP:erna som man sätter i rutan brukar bara använda ”död räkning” inuti tunnlar. Men de inbyggda navigatorerna kompletterar satellitsignalerna med information från bilens olika givare för att ha bättre koll på bilens position och ifall man byter körfält inuti en tunnel. Min tanke är ifall navigatorn ska förlita sig på bilens givare inuti tunnlar men att den informationen inte når fram till navigatorn.

    Jag har själv en Discover Media i min bil och den fortsätter att visa positionen i tunnlar. Men jag vet inte ifall den gissar fram positionen med hjälp av ”död räkning” eller ifall den mäter fram en position med hjälp av bilens givare när satellitsignalen saknas.

  7. #67

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Det är nog inget ”fel” på min bil. Jag har pratat med andra som har samma problem.
    Södra länken och tunneln vid nya Karolinska är två ställen där det ballar ur totalt, där fungerar telefonen bättre än bilens inbyggda navigator.
    Senast redigerad av vfr den 2021-08-09 klockan 16:54. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  8. #68

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Som nämns ovan så skall det vara original kort, iaf har jag förutsatt detta och VW säger samma sak, men jag har inte provat.
    Jag provade med icke-originalkort (16 GB) förra gången och navigatorn hittade inte kartdata då. Då kopierade jag över filerna på EXAKT samma sätt till originalkortet och allt fungerade.

  9. #69

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Och kortet var rätt formaterat, dvs FAT32?
    Ja det brukar inte funka med egna SD-kort i system som har kartmaterialet på ett kort.
    Senast redigerad av vfr den 2021-08-09 klockan 16:55. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  10. #70

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Hade varit roligt att veta när dom gick över till 32GB korten, vad jag hört har iaf 2017 och 2018 också haft 16GB kort. Någon som har nyare bil med Discover Media Navigation och kan se storleken på kortet?
    Vår T-Roc skruvades ihop våren 2018, och har ett 16GB-kort

  11. #71

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Så då kom svaret från VW idag och det blev lite som jag misstänkte, dom byter inte ut kortet men säljer gärna ett nytt för 1700 kr.
    Alternativen dom kom med var att ladda ner bundle 3 eller 7 istället, dessa är då Skandinavien eller typ norra Europa.

    Jag blev inte speciellt förvånad över svaret men tycker det är riktigt dåligt hanterat av VW då man redan betalt för navigationen och de fria uppdateringarna som ingår, då skall man inte behöva betala ytterligare 1700 kr eller köra med ett mindre kartområde för att kunna uppdatera.

    Personligen behöver jag inte bry mig mer eftersom Tiguanen är inbytt och den nya kommer i nästa månad, just nu är faktiskt lite glad att det inte blev en ny VW som var det hetaste alternativet från början, men efter lite "förhandling" med försäljarna så blev det ett annat märke.
    Stannar dock kvar inom koncernen och hoppas dom agerar bättre om något liknande skulle uppstå.

  12. #72

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Så då kom svaret från VW idag och det blev lite som jag misstänkte, dom byter inte ut kortet men säljer gärna ett nytt för 1700 kr.
    Alternativen dom kom med var att ladda ner bundle 3 eller 7 istället, dessa är då Skandinavien eller typ norra Europa.
    Tragiskt... Kostnaden för kortet överstiger väl inte 100 kr och man behöver ju inte innehållet, för det laddar man ju ner själv.

    Funderade också på att välja bara norra Europa. Men så fick jag ju tipset att radera lite språkfiler och det fungerade bra. Har inte märkt några konstigheter ännu.

  13. #73

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Undrar varför dom har låsta kort?

    Förstår om det vore så att uppdateringar kostade pengar.

  14. #74

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Kopieringsskydd.

    Någon som provat göra en riktig disk image eller en DD copy i Linux på ett nytt kort?
    Senast redigerad av vfr den 2021-08-16 klockan 22:03. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  15. #75

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Kopieringsskydd.

    Någon som provat göra en riktig disk image eller en DD copy i Linux på ett nytt kort?
    Men uppdateringar är ju gratis. Dessutom går det ju bra att läsa data från korten.
    Såg en video på en ryss som visade hur man kommer förbi lösenordsskyddat på navigationsdata till en Nissan Leaf.

  16. #76

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Jo jag kan hålla med, speciellt om det krävs extra hårdvara till navigationen som inte finns med om man inte lagt till navigation när den byggs.
    Olika tillverkare har olika kopieringsskydd, vissa är lättare än andra att komma förbi, därav min fråga om någon testa DD eller disk image.
    Men om skyddet är kopplat till SD-kortets CID så är det i princip omöjligt att komma förbi eftersom det inte går att kopiera utan är hårdknackat i kortet.

    Edit:
    Kollade lite och tyvärr verkar det vara CID skydd, enda lösningen då är att "manipulera" mjukvaran i infotainment, eftersom jag inte skall behålla bilen är det inget jag kommer göra.
    Men om någon vill prova finns här en video om hur man gör, finns även länkar till nedladdningar man behöver göra.
    https://www.youtube.com/watch?v=ZOf-XEYhFbQ

    Här är en video om hur man installerar toolboxen han använder.
    https://www.youtube.com/watch?v=hAou90S_R-Y
    Senast redigerad av MacAllan den 2021-08-16 klockan 22:17. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  17. #77
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Har en 2019 Golf R, även min bil är utrustad med för litet SD-kort, fick ta bort en del språk för att få plats. Så de bytte kortstorlek efter 2019.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  18. #78

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Jo jag kan hålla med, speciellt om det krävs extra hårdvara till navigationen som inte finns med om man inte lagt till navigation när den byggs.
    Olika tillverkare har olika kopieringsskydd, vissa är lättare än andra att komma förbi, därav min fråga om någon testa DD eller disk image.
    Men om skyddet är kopplat till SD-kortets CID så är det i princip omöjligt att komma förbi eftersom det inte går att kopiera utan är hårdknackat i kortet.

    Edit:
    Kollade lite och tyvärr verkar det vara CID skydd, enda lösningen då är att "manipulera" mjukvaran i infotainment, eftersom jag inte skall behålla bilen är det inget jag kommer göra.
    Men om någon vill prova finns här en video om hur man gör, finns även länkar till nedladdningar man behöver göra.
    https://www.youtube.com/watch?v=ZOf-XEYhFbQ

    Här är en video om hur man installerar toolboxen han använder.
    https://www.youtube.com/watch?v=hAou90S_R-Y
    Jäklar det där var ett kraftfullt litet verktyg! Precis allt kan gå fel, gör det inte det så kan man göra rätt mycket ändringar i sitt system

  19. #79

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Jäklar det där var ett kraftfullt litet verktyg! Precis allt kan gå fel, gör det inte det så kan man göra rätt mycket ändringar i sitt system
    Ja det finns alltid risker med att ändra i mjukvaran, så det är ju på egen risk man gör det och det vore väl bra om man har tillgång till original om man behöver återställa.
    Men jag har för mig han säger att den gör en backup innan ändringen.

Liknande ämnen

  1. Uppdatera navi kartor media Golf 7 R
    Av MickeR i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-04-11, 14:44
  2. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2017-04-01, 20:17
  3. Discover Pro ljud problem (nya Tiguan)
    Av mofo i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-03-31, 21:45
  4. Discover Nav Pro - Är det värt det?
    Av jimZon i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-09-16, 15:51
  5. uppdatera gps i Discover Media
    Av Frisk i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-08-21, 00:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin