Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 79
  1. #41

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Då har det äntligen kommit en uppdatering av kartorna daterad 2020-11-23
    https://webspecial.volkswagen.de/vwi...aps-download#/

  2. #42

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Då har det äntligen kommit en uppdatering av kartorna daterad 2020-11-23
    https://webspecial.volkswagen.de/vwi...aps-download#/
    Tack!

  3. #43

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Nu har det ju kommit nya kartor igen:

    https://app-connect.volkswagen.com/mapupdates/car/#/

    Laddar ner Europe Bundle 1 som jag gjort tidigare. Filen är på 14,6 GB, dvs. något större än tidigare. Uppackad blir mappen 15,2 GB.
    Originalkortet är 14,8 GB enligt Windows och jag kan inte kopiera mappen till kortet.
    Nåt annat än originalkortet går ju inte att använda. Kan man rensa bort några filer/mappar för att det ska rymmas eller måste jag använda nån annan Europa-nedladdning, som kanske är mindre?

  4. #44

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Nu har det ju kommit nya kartor igen:

    https://app-connect.volkswagen.com/mapupdates/car/#/

    Laddar ner Europe Bundle 1 som jag gjort tidigare. Filen är på 14,6 GB, dvs. något större än tidigare. Uppackad blir mappen 15,2 GB.
    Originalkortet är 14,8 GB enligt Windows och jag kan inte kopiera mappen till kortet.
    Nåt annat än originalkortet går ju inte att använda. Kan man rensa bort några filer/mappar för att det ska rymmas eller måste jag använda nån annan Europa-nedladdning, som kanske är mindre?
    Jag hade det här problemet tidigare med min bil men jag kommer inte exakt ihåg hur jag löste det.

    Jag vet att jag formaterade om SD kortet i en annan ”cluster size” och efter det så har jag fått rum med alla filerna. Ifall jag minns rätt så är SD kortet formaterat med cluster size 32 kb från fabrik och jag formaterade om det med cluster size 4 kb istället.

  5. #45

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Jag har haft samma problem. Man undrar hur VW tänkt här - det går ju som sagt inte inte att använda något annat är originalkortet.

    Min lösning blev att följa råden som ges här:
    https://www.youtube.com/watch?v=b7wlP7CtA_8

    I kortform innebär tipset att man tar bort överflödiga språk för röstguidning från mappen "sds". Då blir storleken tillräckligt liten för att passa på kortet. Det innebär visserligen att man inte kan få guidning på t.ex. finska - men jag har ju inte ens på rösten på svenska så det påverkar inte användbarheten.

    //

  6. #46

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Blåbäret Visa inlägg
    Jag hade det här problemet tidigare med min bil men jag kommer inte exakt ihåg hur jag löste det.

    Jag vet att jag formaterade om SD kortet i en annan ”cluster size” och efter det så har jag fått rum med alla filerna. Ifall jag minns rätt så är SD kortet formaterat med cluster size 32 kb från fabrik och jag formaterade om det med cluster size 4 kb istället.
    Tack för tipset! Jag har inte provat om det hjälper, eftersom jag fick ett annat tips också.

    Citat Ursprungligen postat av Megapolaren Visa inlägg
    Jag har haft samma problem. Man undrar hur VW tänkt här - det går ju som sagt inte inte att använda något annat är originalkortet.

    Min lösning blev att följa råden som ges här:
    https://www.youtube.com/watch?v=b7wlP7CtA_8

    I kortform innebär tipset att man tar bort överflödiga språk för röstguidning från mappen "sds". Då blir storleken tillräckligt liten för att passa på kortet. Det innebär visserligen att man inte kan få guidning på t.ex. finska - men jag har ju inte ens på rösten på svenska så det påverkar inte användbarheten.

    //
    Tack för tipset! Gick ju att rensa ganska rejält i den mappen

    Hur tänker de när de lägger ut så stora filer att de inte ryms på kortet. De måste väl veta hur stora kort de levererat?

  7. #47

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Borde det inte gå att kontakta VW och få ett nytt större SD-kort?
    Säljaren jag köpte min av menade att det var fria uppgraderingar så länge dom släpptes och då måste dom ju kunna se till att man kan uppgradera på ett korrekt sätt.

  8. #48

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Borde det inte gå att kontakta VW och få ett nytt större SD-kort?
    Säljaren jag köpte min av menade att det var fria uppgraderingar så länge dom släpptes och då måste dom ju kunna se till att man kan uppgradera på ett korrekt sätt.
    Det går säkert. Läste ju att om kortet "går sönder" och inte går att använda så ska man kunna få ett nytt. Får kolla det nästa gång om det strular då

  9. #49

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Låter ju vettigt, testa MacAllan

  10. #50

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Pratade med VW Malmö idag och för dom var det inte självklart att det var deras sak att lösa, dom ville inte ens känna igen att man skall få ett nytt kort om original går sönder.
    Någon som vet var man hittar den texten på svenska?
    Hittar själv den bara på engelska i manualen för uppdateringar.

    Dom bekräftade att man har fria uppdateringar men menade på att det inte var deras fel att uppdateringarna inte rymdes på kortet och att kunden själv får bekosta nytt större original kort.

    Sista saken i frågan är dock inte sagd från min sida då jag menar att det är VW som orsakat att man inte kan uppdatera sitt kort och då är det deras sak att lösa eftersom jag i köpet är berättigad till fria uppdateringar.

  11. #51

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Så man kan köpa ett "nytt större original kort" som ska fungera då?

    De verkar tagit bort den svenska manualen, men av nån anledning hade jag sparat en pdf:

    Namn:  Manual.jpg
Visningar: 370
Storlek:  18.8 KB

  12. #52

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Sista saken i frågan är dock inte sagd från min sida då jag menar att det är VW som orsakat att man inte kan uppdatera sitt kort och då är det deras sak att lösa eftersom jag i köpet är berättigad till fria uppdateringar.
    Jag håller självklart med dig!

    Av intresse är ändå vad ett nytt större kort skulle kosta? Du fick ingen uppgift om det?

  13. #53

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Nej jag fick inget pris.

    Har även nu på morgonen pratat med VW Sverige som menade att det var självklart att man skulle få ett nytt kort och kopplade mig till en annan servicepartner.
    Skall bli spännande att se hur det slutar, väntar på besked.

  14. #54

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Har jag missat nåt här. Det är väl bara att köpa ett random SDHC kort med lämpligt lagringsutrymme? Kostar väl inte mer än en hundring typ och problemet löses.

  15. #55

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Ja, du har missat något.

    Discover Media kräver att navigationsdatan ligger på ett Volkswagen original SD kort som har ett inbyggt kopieringsskydd som ingen har lyckats knäcka, för navigatorn läser kartorna direkt från SD kortet. Musik och all annan media kan däremot ligga på ett vanligt SD kort eller ett vanligt USB minne.

    Discover Pro kräver inte att man använder något speciellt SD kort för där kopierar du kartdatan från ditt SD kort till navigatorns inbyggda hårddisk och kartorna läses sedan från den hårddisken.
    Senast redigerad av vfr den 2021-08-06 klockan 11:21. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  16. #56

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Som nämns ovan så skall det vara original kort, iaf har jag förutsatt detta och VW säger samma sak, men jag har inte provat.

    Har fått reda på att kortet kostar ca 1700 kr och det anser jag inte skall ligga på kund som redan betalt för navigation med fria uppdateringar.

  17. #57

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Pratade med VW Sverige idag igen och dom la upp ett ärende och skulle återkomma med svar i nästa vecka, mitt förra samtal verkar inte vara registrerat hos dom och svaret jag fick den gången kände dom inte till heller.
    Skall bli mycket intressant att se om dom tar ansvar för detta och byter ut korten, tyvärr tror jag inte det blir så.

    Hade varit roligt att veta när dom gick över till 32GB korten, vad jag hört har iaf 2017 och 2018 också haft 16GB kort.
    Någon som har nyare bil med Discover Media Navigation och kan se storleken på kortet?

  18. #58

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag laddade ner kartuppdatering direkt via infotainment (Discover Pro), typ OTA. Fungerade bra men tog lite tid.

  19. #59

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Min navigator grejar inte att åka i tunnlar. Jag har instegsmodellen (Media?) är det samma problem på Pro-modellen?

  20. #60

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Det är nog ett problem som de flesta navigatorer lider av då GPS-signalerna från satteliterna inte når ned i tunnlar eller inomhus. Ibland när det finns tillräckligt mycket skäl att göra något åt detta sätter man en antenn på taket som leder ned signalen till en annan antenn inomhus.

    m v h Henrik
    Senast redigerad av vfr den 2021-08-07 klockan 14:37. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Liknande ämnen

  1. Uppdatera navi kartor media Golf 7 R
    Av MickeR i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-04-11, 14:44
  2. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2017-04-01, 20:17
  3. Discover Pro ljud problem (nya Tiguan)
    Av mofo i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-03-31, 21:45
  4. Discover Nav Pro - Är det värt det?
    Av jimZon i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-09-16, 15:51
  5. uppdatera gps i Discover Media
    Av Frisk i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-08-21, 00:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin