Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 108
  1. #81
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Dreamer666 Visa inlägg
    Jag är väldigt nyfiken på att höra mera om odbeleven i sig.
    Funkar bra?
    IOS eller android? Kan man ha Båda?
    Hur funkar det där med krediter som står på deras hemsida?
    Totalkostnad med adapter, frakt och app?
    Kan lämnas inkopplad utan att dra ur batteriet? vaknar själv vid start?

    Har själv funderat på att köpa denna men mest för övervakning.. laddtryck, temp, spikningar osv. Hur funkar den delen?

    Jäklar vilken uppsats det blev...
    Har du svar på någon del så vore det najs!!

    Mvh



    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    OBDeleven är främst för Android i dagsläget. Next Generation versionen har hårdvara som också stöder iOS, dock funkar bara grundläggande funktionalitet med iOS i dagsläget (vet inte exakt vad detta innebär, men t.ex. long coding funkar så vitt jag vet inte med iOS idag). Utvecklarna säger att mer iOS funktionalitet är under utveckling men man vet inte när det kommer.

    På Android som jag har funkar det hyfsat. Vid ett par tillfällen har det hänt att jag tappat kontakten och man måste starta om appen eller stänga av och slå på tändningen igen. Liknande problem har jag upplevt med min billiga ELM327 dongel som jag använt tillsammans med Torque Pro tidigare.

    Krediter är inget jag bryr mig om. De används för att köpa "appar" dvs. färdiga ändringar i long coding-delen. Jag gillar inte tanken att köpa en kodändring utan att veta vilka bitar som ändras (även om appen sparar undan koden innan varje kodändring). Har man Pro licens så kan man åstadkomma exakt samma ändring, det kräver förstås att man letar upp info på nätet så man vet vilken/vilka bitar som ändras. Dessutom är det inte säkert att en ändring man köper för sina krediter faktiskt funkar. När jag valt min bil i appen så finns det en lista på diverse kodändringar som man kan köpa för sina krediter, och jag vet att vissa av dessa ändringar inte stöds av hårdvaran i dessa bilar.

    Om man nu skulle vilja använda krediter så verkar det som att man kan samla 1 kredit dagligen bara genom att starta appen.

    Appen är gratis, den går att ladda ner så man kan bekanta sig med funktionerna utan att köpa själva dongeln. Pris och frakt för dongel beror förstås på var man beställer, jag beställde direkt från tillverkaren (obdeleven.com) medan de erbjöd gratis frakt. I Sverige så är åtminstone eftermontering.se återförsäljare för OBDeleven.

    Jag har själv inte lämnat den inkopplad i bilen. Dioden på dongeln lyser även efter att man stängt av bilen. Jag vet inte om den "somnar" efter en stund, eller hur mycket ström den drar om den inte somnar.

    Vad gäller övervakning så har jag vid nåt tillfälle gått in och kollat på "Live data" för motorn. Det verkar finnas ett par hundra olika signaler, så man lär nog hitta det mesta. Snabb uppdateringsfrekvens också, inte alls som de signalerna man läser på OBD med Torque Pro. Nackdelen är väl att man bara ser siffervärdet, man kan inte sätta upp mätare eller oscilloskop (åtminstone har jag inte hittat nån sån funktion). Sen tror jag inte det går att logga värden heller.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  2. #82

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Pierre Löfdahl
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1
    Hej,
    Du råkar inte ha artikelnummer på några av OME delarna du har monterat på bilen?
    Det jag är nyfiken på är rutlisterna och fjäderskydden, samt sminkbelysningen till Skoda Superb med
    mörkt innertak.


    Rolig tråd btw

  3. #83
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Pierre87 Visa inlägg
    Hej,
    Du råkar inte ha artikelnummer på några av OME delarna du har monterat på bilen?
    Det jag är nyfiken på är rutlisterna och fjäderskydden, samt sminkbelysningen till Skoda Superb med
    mörkt innertak.
    BlueGT/BlueMotion rutlister:

    6R0 854 327 A (vänster)
    6R0 854 328 A (höger)

    Stenskottsskydd för bakre fjädrar:

    6R0 511 533 A (vänster)
    6R0 511 534 A (höger)

    LED sminkbelysning för mörkt innertak:

    5F0 947 109 C 9B9
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  4. #84
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Det har inte hänt mycket med bilen i år. Tanken var ju från början att det skulle bli nya däck (Michelin PS4S?) och en genomgång av frambromsarna innan BugRun, men då det blev tydligt att åtminstone vanliga BugRun skulle bli inställt sköt jag upp det, och valde att hålla mig till gatan och snålköra på de gamla grejerna denna sommar.

    På tal om bromsar så havererade ett av mina Brembo HP2000 belägg totalt under normal körning på väg. Efter en medelhård inbromsning där allt var normalt, så gick pedalen nästan i golvet vid nästa inbromsning (lyckligtvis en lugn inbromsning). Friktionsmaterialet hade lossnat från ett av de inre frambeläggen och fallit ut ur oket, kvar fanns bara metallplattan. Efter ett tryck till på pedalen fick för att trycka ut kolven fick jag tillbaka en del av bromsverkan så det gick att köra försiktigt hem, och byta till originalbeläggen som jag lyckligtvis sparat undan.

    Namn:  DSC_0273.JPG
Visningar: 1403
Storlek:  467.7 KB

    Jag kontaktade Brembo via deras websida angående detta, fick svar av en representant som säger sig inte ha hört om något liknande fall. Jag fick frågan om jag fick nåt "verifieringskort" i lådan med beläggen som skulle kunna bevisa att de är äkta Brembo. Jag hade faktiskt lådan kvar (bara för att förvara originalbeläggen i) men inget sånt kort fanns kvar och jag kan inte säga med säkerhet att jag nånsin haft ett sånt kort. Dock tvivlar jag själv på att beläggen skulle vara kopior, då de har presterat så pass bra med bra pedalkänsla och funkat bättre än originalbeläggen efter ett par varv på bana, och de har inte dammat eller slitits snabbare än original heller. Möjligvis att det skulle vara "bra" kopior och att jag inte vet hur mycket bättre riktiga HP2000 är...

    Ifall man fick bekräftat att dom är kopior vore det en lättnad, då skulle jag gärna köpt riktiga HP2000, från nån pålitlig säljare denna gång. Finns ju en hel uppsjö med andra uppgraderingsbelägg som tål att köra bana, dock inte så många som är godkända för gata.

    Sedan har jag även lyckats med bedriften att byta glödlampan i 12V uttaget, utan att använda specialverktyg T40148 för att lossa uttaget ur panelen. Jag lyckades med hjälp av en låsringstång med utåtvända spetsar. Men inte innan jag först lossat alla skruvar till golvkonsolen i ett försök att komma åt uttaget underifrån, men detta försök övergavs.

    Namn:  DSC_0235.JPG
Visningar: 1397
Storlek:  536.3 KB

    Sedan blev det även en noggrann rengöring med tvätt, flygrostborttagning och clay cloth, sedan en lätt polering för hand (maskinen verkar ha sagt upp kontraktet) och sedan ett lager Soft99 Fusso Coat som lär ska vara bland de mer hållbara vaxen. Sist ett lager Meguiar's Hybrid Ceramic Wax på det som man kan toppa upp regelbundet i samband med tvätt.

    Namn:  DSC_0275.JPG
Visningar: 1275
Storlek:  502.0 KB
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  5. #85
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Var köpte du dina HP2000?

    Jag har ju haft samma på min och dom är köpta från LM Motorsport i Göteborg. Jag pratade faktiskt med tidigare ägaren till LM när jag stötte på honom av en slump. Han kände inte heller igen något sådant och rekommenderade att kontakta Brembo själva. Vilket ju är precis det du gjort.
    Senast redigerad av vfr den 2020-09-01 klockan 09:48. Anledning: Stavning

  6. #86

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    petrus johansson
    Ort
    ställdalen
    Inlägg
    55
    Soft99 Fusso Coat är riktigt bra

  7. #87
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Var köpte du dina HP2000?

    Jag har ju haft samma på min och dom är köpta från LM Motorsport i Göteborg. Jag pratade faktiskt med tidigare ägaren till LM när jag stötte på honom av en slump. Han kände inte heller igen något sådant och rekommenderade att kontakta Brembo själva. Vilket ju är precis det du gjort.
    Dom beställdes på nätet, från en av "de stora internationella reservdelswebshopparna". Så här ett par år senare skulle jag undvika dylika sidor, men det är för att man läst om folk som handlat från dylika sidor och fått hem delar av annat, "men likvärdigt", märke än vad som beställts eftersom det beställda märket "var slut". Dvs. inte samma sak som rena förfalskningar.

    När jag kontaktade Brembo själva var det faktiskt en representant från LM Motorsport som hörde av sig då de är svensk återförsäljare. Jag mailade in bilder på beläggen och lådan med sina etiketter, streckkoder och batchnummer. Jag fick frågan om verifieringskortet och om jag bromsat in beläggen korrekt när de var nya. I slutändan var beskedet dock att de aldrig sett något liknande och att de tyvärr inte kan göra något mer. Antar att det är för att jag inte kunde visa upp nåt verifieringskort.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  8. #88
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Efter problemet med bromsbelägget i slutet av sommaren så beställde jag nya delar. Dock tog det en väldig tid att få hem allt, det var en del strul med produkter som anlände defekta samt strul med frakten (samma fraktfirma) för både skivor och belägg.

    Beläggen blev Cosworth Streetmaster. Som namnet antyder är det inget racebelägg utan ett ECE R90-godkänt gatbelägg som ska klara en del värme vid bankörning. Får man tro diverse internetforum är det EBC som tillverkar dessa. Beställde även en uppsättning bakbelägg, även om det fortfarande är en del kvar av original bakbelägg.

    Namn:  DSC_0299.JPG
Visningar: 1209
Storlek:  412.4 KB

    Skivorna är även de beställda från England, nämligen från VBT (Vagbremtechnik). Dessa är deras "J-hooked" skivor, dom har alltså tagit OEM-spec eftermarknadsskivor och fräst J-slitsar samt lagt på en rostskyddscoating.

    Namn:  DSC_0339.JPG
Visningar: 1301
Storlek:  389.9 KB

    Detta blir alltså kombon för 2021. Och tanken är att när sommarfälgarna gör kontakt med dessa skivor så ska det sitta Michelin PS4S på dom.

    Namn:  DSC_0342.JPG
Visningar: 1301
Storlek:  558.0 KB
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  9. #89

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Matias Pyykönen
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1
    Tjena, ny på forumet! Skulle du vilja dela med dig av bromsarnas art nr?
    jäkligt intressant tråd då jag själv har en polo wrc

  10. #90
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    På tal om bromsar så havererade ett av mina Brembo HP2000 belägg totalt under normal körning på väg.
    Efter en medelhård inbromsning där allt var normalt, så gick pedalen nästan i golvet vid nästa inbromsning (lyckligtvis en lugn inbromsning).
    Friktionsmaterialet hade lossnat från ett av de inre frambeläggen och fallit ut ur oket, kvar fanns bara metallplattan. Efter ett tryck till på pedalen fick för att trycka ut kolven fick jag tillbaka en del av bromsverkan så det gick att köra försiktigt hem, och byta till originalbeläggen som jag lyckligtvis sparat undan.

    Namn:  DSC_0273.JPG
Visningar: 1403
Storlek:  467.7 KB

    Jag kontaktade Brembo via deras webbsida angående detta, fick svar av en representant som säger sig inte ha hört om något liknande fall.
    Dock tvivlar jag själv på att beläggen skulle vara kopior, då de har presterat så pass bra med bra pedalkänsla och funkat bättre än originalbeläggen efter ett par varv på bana, och de har inte dammat eller slitits snabbare än original heller. Möjligtvis att det skulle vara "bra" kopior och att jag inte vet hur mycket bättre riktiga HP2000 är...

    Ifall man fick bekräftat att dom är kopior vore det en lättnad, då skulle jag gärna köpt riktiga HP2000, från nån pålitlig säljare denna gång. Finns ju en hel uppsjö med andra uppgraderingsbelägg som tål att köra bana, dock inte så många som är godkända för gata.
    Att friktionsmaterialet plötsligt lossnar som på din bild har jag varit med om många gånger
    men bara på bakbromsarna.
    Jag har fått för mig att det är fukt som kryper in i det porösa friktionsmaterialet
    och att sedan sköter minusgraderna resten under vintern.
    Har hänt på olika fabrikat av belägg och på olika bilar så jag ser inget egentligt samband.

  11. #91
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av mr.pyykonen Visa inlägg
    Tjena, ny på forumet! Skulle du vilja dela med dig av bromsarnas art nr?
    jäkligt intressant tråd då jag själv har en polo wrc
    Skivorna är Vagbremtechnic 8N31225-GA (finns även en annan version med "vanliga" kurvade slitsar, dom har ett annat nummer)
    Främre bromsbeläggen är Cosworth CFS3030
    Bakre bromsbeläggen är Cosworth CFS3031

    Angående de bakre beläggen finns det ett par olika. Beläggen med detta nummer är 15mm tjocka, det finns även CFS3029 med samma form men de är 17mm tjocka. Jag valde att inte chansa på de tjockare beläggen då jag inte vet om de får plats. Udda modeller som Polo R WRC saknas ofta i tillverkarnas listor, så även här. WRC har ju ventilerade bakskivor till skillnad från alla övriga Polo av samma generation, men jag är inte säker på att "gapet" i bromsoket är lika mycket bredare som skillnaden i skivans tjocklek.

    (Ytterformen på beläggen är samma så har man tillgång till en fräs så borde man väl enkelt kunna problemet ifall beläggen visar sig vara för tjocka...)

    Finns även CFS3037 som ser ut att vara samma form, vet inte vad dessa har för tjocklek men de kommer med en slitagesensor vilket ju WRC:n inte använder.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  12. #92
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Våren börjar närma sig nu

    Namn:  DSC_0371.JPG
Visningar: 1028
Storlek:  658.8 KB
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  13. #93

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Robin N
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    2
    Kikat in några gånger men aldrig kommenterat. Kul med andra Polo R WRC .

    Min har jag inte kört sen Oktober förra året pga nersliten cam follower, skall montera roller kit och hoppas det håller kamloben i schack tills jag orkar/råd att byta kamaxeln.

  14. #94
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Intressant att höra, var det med original högtryckspump eller nån uppgraderad för högre tryck?

    Som jag nämnt nån gång tidigare i tråden så visade min originaltryckare inget synligt eller kännbart slitage alls på "toppen" (glidytan mot kamaxeln) när jag plockade ur den vid knappt 9000 mil.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  15. #95
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Numera rullar bilen på Michelin Pilot Sport 4S och bakom dom sitter Vagbremtechnic skivorna och Cosworth StreetMaster beläggen.

    Namn:  DSC_0385.JPG
Visningar: 834
Storlek:  581.4 KB

    Bromsarna är knappt inslitna än, och det har inte blivit jättemycket kurvig körning än men från det lilla jag kört känns däcken helt klart som ett steg upp från Conti.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  16. #96
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    718
    Härlig uppgradering, däcken har jag bara hört gott om ifrån flera källor som brukat dem på bana
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  17. #97

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Skitdäck ... med mina gamla pirelli kunde jag jazza ut bakvagnen brett i rondeller me RS4'an, det är helt omöjligt sen jag monterade ps4s

    Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

  18. #98

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Pontus Sylvén
    Ort
    Borås
    Inlägg
    12
    Tjena.
    har en liten fråga om ditt batteri..
    håller bra?
    passar det 100% i alla original hållare och fästen?
    ”frigolit” biten passar fortfarande?
    mitt har nyss dött och jag behöver nog ett nytt imorgon redan..

  19. #99
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Jo, det håller bra, har aldrig upplevt några problem. Dock övernattar bilen i varmgarage sedan ett par år tillbaka så några riktiga kallstarter blir det inte ofta. Men även kyla borde det ju klara, Silver Dynamic är ju ändå Vartas premiumserie.

    Det passar 100% med original fästen, hållare och frigolitbiten för domkraften som ligger runt batteriet. Samma storlek som originalbatteriet (175x242x190mm enligt Varta).

    Notera att originalbatteriet har bara ett hål för ventilationsslangen, men Varta batteriet (troligtvis andra eftermarknadsbatterier också) har två hål (ett i varje ände). Man flyttar över slangen till det ena hålet på det nya batteriet, men det andra hålet bör man plugga igen. Jag åkte förbi VW och köpte en plugg (artikelnummer 000915506, kostade typ en tia) men senare insåg jag att det följde ju faktiskt med en plugg med Varta batteriet, den sitter i kåpan över ena batteripolen...
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  20. #100

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Robin N
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    2
    Uppgraderad högtryckspump.

    Oljekvalité , varvtal, bränsletryck , HPFP kolv är saker som påverkar slitage på tryckaren.

    Jag bytte min första vid 7500mil, den var inte i nyskick. Keramiska ytbeläggning från tryckaren hade slitits bort, men tyckte inte den såg så illa ut - Har sett värre.

    Men den har nog lyckats göra något med kam loben som börjat slitats ner kam tryckarna på ett speciellt sätt, även lob har fått lite intressanta missfärgningar i ytterkant.

    Det är lite dyrt och mycket jobb just nu för att byta insugskamen.


    Väntar även på andra delar innan jag kan smacka ihop bilen (Lågtryckspump från TTRS , 155bar prv och lite annat, har sedan tidigare RS4 övertrycksventil, har även en ny liggandes RS4 prv som jag inte kommer att använda)

    Har det senaste året sett flera cam followers vars bitar av den keramiska beläggningen försvunnit runt hålen, vet inte om det är någon dålig batch eller vad från VAG.

    Som sagt, jag går över till roller kittet en 155prv för att minska belastning på kamföljare och kommer kontrollera tryckaren mer frekvent.


    Namn:  127078351_3728089970569135_602691834508978572_o.jpg
Visningar: 803
Storlek:  61.9 KBNamn:  126958542_3727487810629351_380713552045892257_o.jpg
Visningar: 768
Storlek:  33.8 KBNamn:  175296943_255637069582839_3388988893184777423_n.jpg
Visningar: 859
Storlek:  255.7 KB
    Senast redigerad av Bim den 2021-04-26 klockan 12:54.

Liknande ämnen

  1. 2014 VW Polo R WRC (220hp) - DRIVE & SOUND (1080p)
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-16, 10:32
  2. Polo R WRC
    Av Parpan i forum VW-forum
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 01:31
  3. Polo R WRC
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2014-03-02, 23:15
  4. Svar: 61
    Senaste inlägg: 2014-02-13, 13:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin