Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2017
    Namn
    Tobias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23

    Vinande ljud normalt eller icke? Golf GTI

    Tjena!

    Har precis köpt en Golf GTI Performance 2015 och är supernöjd med den! Detta är min första bil jag ägt med en lite starkare motor så vet inte om mitt "problem" faktiskt är ett problem. När man kör i lägre hastigheter (10-50 km/h) så hör man ett "vinande" ljud komma någonstans från motorn. Detta ljud har en jämn nivå men sjunker så fort man släpper på gasen. Det låter alltså som att ett hjul eller en rem saktar ner. Filmade detta lite enkelt idag för att ni ska förstå hur jag menar.

    (Lägg inte märke till all smuts/oreda, den är fläckfri nu )

    https://youtu.be/bv9nOnPMaoU

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Alexander B
    Medlemsnr
    5413
    Ort
    Barcelona
    Inlägg
    141
    Hej,
    Jag har ett liknande ljud, fick det diagnoserat som AC-rören för något år sedan. Ljudet kommer och går men för mig är det oberoende av varv (låtar lika mycket oavsett varvtal) spelar ingen roll om jag har P eller D i. Tydligen helt ofarligt och är nu inget jag tänker på.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    Omöjligt för mig att höra på videon vad det är för missljud du åsyfta. Men om ljudet följer motorvarvet så kommer ljudet från själva motorn eller komponenter som snurrar med hela tiden. Låt en verkstad felsöka snarast!
    Själv hade jag en Audi 100 2,3 med ett missljud i motorn som jag inte tog tag i. Bilen tvärdog och stannade en mörk natt på sträckan mellan Göteborg-Borås. Spännrullen för "agregatremmen" hade skurit i lagret med följd att remmen hoppade av och rensade runt i fronten!

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2017
    Namn
    Tobias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Jaså där ser man. Hur pass likt/olikt är ditt ljud mitt ljud?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Omöjligt för mig att höra på videon vad det är för missljud du åsyfta. Men om ljudet följer motorvarvet så kommer ljudet från själva motorn eller komponenter som snurrar med hela tiden. Låt en verkstad felsöka snarast!
    Själv hade jag en Audi 100 2,3 med ett missljud i motorn som jag inte tog tag i. Bilen tvärdog och stannade en mörk natt på sträckan mellan Göteborg-Borås. Spännrullen för "agregatremmen" hade skurit i lagret med följd att remmen hoppade av och rensade runt i fronten!
    Om man lyssnar med hörlurar så hör man ljudet tydligt. Låter som ett ganska högt vinande ljud. Har kollat runt lite på nätet och vissa påstår att det är turbon som låter och att det är helt normalt men vet inte.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    Äger inga hörlurar. Normalt ska inte en frisk turbo låta speciellt mycket i en standardbil, möjligen lite vid maximalt effektuttag.
    Mitt råd är: Ta den till en verkstad som kan VW. I slutändan så blir det billigare att fixa ett fel innan det haverera helt!

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Citat Ursprungligen postat av Xelo Visa inlägg
    Tjena!


    (Lägg inte märke till all smuts/oreda, den är fläckfri nu )

    https://youtu.be/bv9nOnPMaoU

    Lite smuts har ingen dött av

    skämt åsido

    missljudet är nog normalt, dessutom är det kamkedja på dessa GTI-modeller

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2017
    Namn
    Tobias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Äger inga hörlurar. Normalt ska inte en frisk turbo låta speciellt mycket i en standardbil, möjligen lite vid maximalt effektuttag.
    Mitt råd är: Ta den till en verkstad som kan VW. I slutändan så blir det billigare att fixa ett fel innan det haverera helt!
    Gick in på Youtube och kollade "Test drive" - videos på bilen. I många av videoklippen hörs exakt samma ljud som jag pratar om fast inte lika tydligt (troligtvis p.g.a dem inte har kameran så pass nära instrumentbrädan som jag hade. Verkar ju vara normalt alltså men bilen ska i vilket fall in på verkstaden nästa vecka då det är en LED-list i interiören som har lagt av så kan ju passa på att fråga så man får ett svar på vad det är som låter

    Kan återkomma om det är någon annan som undrar samma sak.

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2012
    Namn
    Selmir H
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av Xelo Visa inlägg
    Tjena!

    Har precis köpt en Golf GTI Performance 2015 och är supernöjd med den! Detta är min första bil jag ägt med en lite starkare motor så vet inte om mitt "problem" faktiskt är ett problem. När man kör i lägre hastigheter (10-50 km/h) så hör man ett "vinande" ljud komma någonstans från motorn. Detta ljud har en jämn nivå men sjunker så fort man släpper på gasen. Det låter alltså som att ett hjul eller en rem saktar ner. Filmade detta lite enkelt idag för att ni ska förstå hur jag menar.

    (Lägg inte märke till all smuts/oreda, den är fläckfri nu )

    https://youtu.be/bv9nOnPMaoU
    Tjena, hade nästan identisk vinande ljud på min förra bil VW GOLF 6 R och då var det AC-kompressor som de bytte ut sen försvann ljudet, lyckligtvis var det under garantitiden så allt gick på garanti. Åk till VW och låt de felsöka bilen.

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2017
    Namn
    Tobias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av SelmiR Visa inlägg
    Tjena, hade nästan identisk vinande ljud på min förra bil VW GOLF 6 R och då var det AC-kompressor som de bytte ut sen försvann ljudet, lyckligtvis var det under garantitiden så allt gick på garanti. Åk till VW och låt de felsöka bilen.
    Tjena, är osäker på om det är AC kompressorn som spökar i mitt fall. Det känns inte som att det är den som genererar ljudet eftersom ljudet ändras beroende på vilken växel jag kör på / hastighet.

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2012
    Namn
    Selmir H
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av Xelo Visa inlägg
    Tjena, är osäker på om det är AC kompressorn som spökar i mitt fall. Det känns inte som att det är den som genererar ljudet eftersom ljudet ändras beroende på vilken växel jag kör på / hastighet.
    Okej då vet jag inte jag vet att mitt ljud ändrades beroende av varvtal mellan 1000rpm och uppåt svajande vinande ljud
    ..

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2017
    Namn
    Tobias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av SelmiR Visa inlägg
    Okej då vet jag inte jag vet att mitt ljud ändrades beroende av varvtal mellan 1000rpm och uppåt svajande vinande ljud
    ..
    Var ute och körde lite idag, märkte att ljudet endast hörs när man kör mellan 20-40 km/h. Efter det så försvinner ljudet i princip helt och hållet.

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2017
    Namn
    Tobias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Körde min polares GTI Clubsport idag. Den hade precis samma ljud. Alltså verkar detta vara något helt normalt, frågan är bara vad det är som låter

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Detta ljud är förmodligen insugsljud inget att oroa sig för!

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Goran Lukic
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Tja, har exakt samma vinande ljud i min nyköpta golf 6 R också.
    Det låter i takt med varvtal och försvinner såfort man stänger av ACn och kommer tillbaka såfort man sätter på ACn.
    Vi ska göra AC service på tisdag och se om ljudet försvinner annars byter de ac pump eller kompressor på garanti antar jag.
    Vad kom de fram till att det var för fel på din bil?

    H/Goran

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Goran Lukic
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Goranmannen Visa inlägg
    Tja, har exakt samma vinande ljud i min nyköpta golf 6 R också.
    Det låter i takt med varvtal och försvinner såfort man stänger av ACn och kommer tillbaka såfort man sätter på ACn.
    Vi ska göra AC service på tisdag och se om ljudet försvinner annars byter de ac pump eller kompressor på garanti antar jag.
    Vad kom de fram till att det var för fel på din bil?

    H/Goran

    försvann i samband med av service.

Liknande ämnen

  1. Vinande ljud ur växellåda. Golf VI
    Av KenKen i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-06-23, 16:33
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-11-12, 08:06
  3. Vinande ljud golf gti mk5
    Av jocke_gti i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 12:09
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 20:28
  5. Vinande ljud i låda, snart död? GTI 16V
    Av Råbbert i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 23:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin