Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181

    Fråga till Svenska VCDS ang. installationsbibliotek

    När får vi en VCDS som går att installera under "Program files"-mappen?

    Som det är nu så går det inte att installera i en katalog under "Program Files" (eller "Program" på svenska") för då måste programmet köras som administratör om det ska fungera. Istället får man installera i en annan katalog under roten, t.ex "C:\VCDS". Det här går helt emot dom riktlinjer som är uppställda av Microsoft sedan Windows Vista kom ut. Och det är några år sedan nu. Det ställer till det för dom som inte har en egen privat laptop utan måste använda en jobbdator med strikta regler för sådant här. En del företag har regler om hur/var saker får installeras, t.ex inte i andra kataloger än under "Program Files" där installationerna är tänka att vara.

    Så när får vi en version som går att installera enligt Microsofts riktlinjer? Det ger inget bra intryck att ett seriöst programföretag som riktar sig även till andra företag i branchen, inte följer allmän praxis gällande programvara.

  2. #2
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    Peter Backman
    Medlemsnr
    5060
    Ort
    Fjärås
    Inlägg
    27
    Jag har varit i kontakt med Ross-Tech utvecklare och responsen var att dom alltid har lagt VCDS där och det är så att VCDS kan ej fungera fullt ut om den ligger under program.

    Han sa dock om det är så att den enskilda användaren får problem med rättigheter så skall man "bläddra" vid installation och lägga den under Ex." Användare/dokument " för att få rättigheter. Hoppas att detta löser problemet eller hjälper dig i frågan.

    Utvecklaren har tagit upp detta innan och kommer att framföra det igen till sin chef.

  3. #3
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Citat Ursprungligen postat av Svenska VCDS Visa inlägg
    Jag har varit i kontakt med Ross-Tech utvecklare och responsen var att dom alltid har lagt VCDS där och det är så att VCDS kan ej fungera fullt ut om den ligger under program.
    Det är för att man använder en föråldrad teknik med att lagra skrivbara datafiler i samma mapp som exekverbara program. Och det är just det som inte är tillåtet i moderna Windowsinstallationer. Dom får tänka om lite om hur programmet är uppbyggt och hur det hanterar sina datafiler. Det är inte så att det är omöjligt på något sätt. Det handlar om att bygga upp programmet efter dom riktlinjer som funnits (i det här fallet) sedan Windows Vista släpptes.
    Senast redigerad av vfr den 2016-12-03 klockan 20:29. Anledning: Stavning

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Namn
    Jonas Ahlinder
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Helt rätt att ifrågasätta dom, jag hade tidigare behov av att logga i "turbo mode" för att få högre upplösning på värdena. Men det gick inte med svenska versionen och misstänker att det fortfarande inte har stöd för detta?!?

    Skickat från min E6553 via Tapatalk

  5. #5
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    Peter Backman
    Medlemsnr
    5060
    Ort
    Fjärås
    Inlägg
    27
    Pratade om detta och Sebastian som han utvecklaren heter skall ta upp detta återigen för att kunna påverka hans chef!


    Jag kommer att skriva till amerikanarna om detta och försöka påverka även från mitt håll.

Liknande ämnen

  1. Svenska VCDS Version 15.7.4
    Av Svenska VCDS i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-08-09, 23:49
  2. Beskrivning över VCDS och Svenska VCDS
    Av Svenska VCDS i forum Svenska VCDS
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-20, 22:31
  3. Fråga ang. koni till golf mk1
    Av Kocken i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-20, 23:40
  4. Fråga ang lampor till Golf IV 100W xenonkungen
    Av Davidsson i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 07:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin