Sidan 58 av 79 FörstaFörsta ... 8485556575859606168 ... SistaSista
Resultat 1 141 till 1 160 av 1577
  1. #1141
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Intressant att Golfen hade sämre bromsförmåga än S3, 45 resp. 42 meter. Sen är det möjligt att R:ens bromsar mattas mindre vid bankörning, men till 99,9% så används de ju under normala förhållanden.
    intressant. Han säger att det är samma däckmärke på bilarna. Tycker nog att det är ett relevant test.

    I ett annat test så var S3:an lika bra som Golf R:en avseende bromstestet. Se genväg till testet samt bromskommentar :

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...l=1#post260148
    Senast redigerad av Peter-C den 2021-04-08 klockan 12:46.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  2. #1142

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Sen måste man ju jämföra med samma däckmodell, dim. och samma underlag om det skall bli relevant. Däcken påverkar ju även grepp vid acceleration högst påtagligt.
    Ja man kan ju beställa Cup2 på Ren från fabrik, då stannar den på 38m!

  3. #1143

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    intressant. Han säger att det är samma däckmärke på bilarna. Tycker nog att det är ett relevant test.

    I ett annat test så var S3:an lika bra som Golf R:en avseende bromstestet. Se genväg till testet samt bromskommentar :

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...l=1#post260148
    Fast man måste nog vänta till ett mer seriöst bankörning eller liknande och se skillnaderna

    S3 bromsar är samma gamla som R haft sen 2010?, helt ok men ingen jättekul med enkolvsok mm..

    R har helt nyutvecklade med Aluminium ok i 2 kolv, som väger 600gr mindre än de gamla S3 ok ( tunga och mindre ). Sen det nya de 359mm med flytande nav.

    Är en helt annan liga i bromsar mellan dessa 2, som jag kan sätta mig vänstra hand att Ren 110% bättre... eller vänta nu inte handen...

  4. #1144

    Reg.datum
    jul 2016
    Namn
    Per-Ola Boqvist
    Medlemsnr
    5385
    Ort
    Hyltebruk
    Inlägg
    112
    Vad skiljer mellan R och CS i bromsväg?
    Senast redigerad av vfr den 2021-04-08 klockan 14:52. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  5. #1145
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Fast man måste nog vänta till ett mer seriöst bankörning eller liknande och se skillnaderna

    S3 bromsar är samma gamla som R haft sen 2010?, helt ok men ingen jättekul med enkolvsok mm..

    R har helt nyutvecklade med Aluminium ok i 2 kolv, som väger 600gr mindre än de gamla S3 ok ( tunga och mindre ). Sen det nya de 359mm med flytande nav.

    Är en helt annan liga i bromsar mellan dessa 2, som jag kan sätta mig vänstra hand att Ren 110% bättre... eller vänta nu inte handen...
    MK7 lanserades 2012, MK7R kom ett år senare 2013.

    Jag tror att de nya med sin specifikation är alldeles utmärkta, men därifrån till att betrakta de gamla som "kassa" är helt fel. Tester visar att de gamla är mycket bra. Vi måste ju vara lite nyanserade när vi utvärderar teknik.....
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #1146

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av poboq Visa inlägg
    Vad skiljer mellan R och CS i bromsväg?
    Färgen

  7. #1147

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    MK7 lanserades 2012, MK7R kom ett år senare 2013.

    Jag tror att de nya med sin specifikation är alldeles utmärkta, men därifrån till att betrakta de gamla som "kassa" är helt fel. Tester visar att de gamla är mycket bra. Vi måste ju vara lite nyanserade när vi utvärderar teknik.....
    Ja fast de är rätt "kassa" för att vara på en 300hk bil som är rätt tung med 4wd, vilket Cupra har insett och erbjuder rätt galna Brembo grejer

    Sen att redan Clubsport S kom för länge sen med bättre skivor, är ju lite mysko att de inte letat sig ner i till vanliga R tidigare. Men tanke hur tung R en är...

    Fanns en anledning att byta bromsar från 340mm stod högst på listan för de som kör lite aktivt!

    Men till vardags och lite snabba svängar duger det utmärkt! ,

  8. #1148

    Reg.datum
    jul 2016
    Namn
    Per-Ola Boqvist
    Medlemsnr
    5385
    Ort
    Hyltebruk
    Inlägg
    112
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Färgen
    Såpass lite...👍

  9. #1149

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Japp riktigt bra!

    Sen har Mk8an vanliga GTIn nån snikvariant av Mk7 bromsok. De har tagit bort GTI plattan på oken och tagit bort dess fäste. De som eftermonterat GTI plattan har fått borra och greja i Oken...skitläskigt ..
    Senast redigerad av vfr den 2021-04-08 klockan 20:43. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  10. #1150
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Vi har haft många mk7 R och Gti CS på våra träffar, på tex kinnekulle och Mantorp fungerar original bromsarna utmärkt utan tendenser till att mattas av.
    Med fel förare bakom ratten som inte kan rätt bromsteknik kan du ta död på i princip allt.

    Men klart trevligt med en bromsuppgradering på mk8 R
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  11. #1151

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Ja absolut man får köra lite smart, har ju själv 340mm på min och har funkat fint på bana..

    Men enkolvs ok och 340mm skivor är väll ändå klenast i Roliga Hothatch segmentet de senaste 5 åren?. Både Bmw, Merca, Hyndai, Renult, Ford mm har större och bättre bromsar..Så var väll naturligt att VW äntligen fick ändan ut och gjorde nått nytt.

    Lite märkligt att inte VW eller Audi erbjuder dessa som tillval..

    Namn:  new-cupra-formentor-compact-suv-with-brembo-disc-brakes.jpg
Visningar: 1084
Storlek:  147.4 KB
    Senast redigerad av vfr den 2021-04-09 klockan 10:04. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  12. #1152
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Mitt tips om man inte är nöjd med bromsarna, byt belägg till tex Carbotech eller liknande innan man uppgraderar oken.
    Vad är min fälgstorlek på mk8r, 18tum?
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  13. #1153

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Mattias Visa inlägg
    Mitt tips om man inte är nöjd med bromsarna, byt belägg till tex Carbotech eller liknande innan man uppgraderar oken.
    Vad är min fälgstorlek på mk8r, 18tum?

    Ja absolut, slangar och belägg.. Sen är det billigare att byta bil istället . Så jobbar jag..

    Japp minst 18" nu!, på R och Clubsporten!.

  14. #1154
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Haha ja det är helt klart skoj med nytt
    Det enda jag har att gnälla på mk8 R är att jag inte kan få den med manuell låda
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  15. #1155

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Du får hämta en Mk8 R från Amerika! ..

    Men som Benny L testföraren säger, så är Ren den första bilen med DSG han föredrar. Annars har han alltid gillat manuella som är snabbare på banan och bättre..

    Men nu har han fått gått all in i Ringen läget som är bra brutalt, växlar ner hård och tidigt och inte växlar upp själv som på S3an mm.

    Så DSG är bra mkt snabbare på bana än manuell och det har aldrig varit så förut.
    Senast redigerad av vfr den 2021-04-09 klockan 10:04. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  16. #1156
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Jag kan se alla fördelar med DSG låda, men på just bana tycker jag det är roligare med manuell.
    Till vardags är det trevligt, har det i vår Passat.

    Nackdelen med DSG är den extra vikten, att testföraren tycker DSG lådan är bättre förvånar mig inte då det är det enda som erbjuds i Europa.
    Snabbast på ringen är väl fortfarande MK7 GTI CS S
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  17. #1157

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Ja precis DSg är att föredra 99% till vardags..

    Njee Benny är ju han som slagit alla rekord på ringen med VW, Även varit med från början av nya Ren med DSG ( han har ju självklart tagit fram den manuella bilen oxå)


    Men när jag "pratat" med han så föredrar han nya Ren till och med före den 300kg lättare CS S.. . Men den är nog 2sek snabbare... Fast bara med han..

    Ren är mkt mer lättkörd att sätta snabba tider med och har bättre chassi och bromsar..

    Ska bli galet spännande med det första bankörningsrecensionerna av R och nya CS...
    Senast redigerad av vfr den 2021-04-09 klockan 11:16. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  18. #1158

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Vi har ingen seriöst som är sugen på en Mk7.5 GTI som är hyffsat pedant skött och bara 3500mil pm mig

    Testade att lägga ut en Blocket annons med mitt telenummer, kaos direkt och var tvungen att ta bort annonsen efter 1timme efter massa aggressiva folk ...

    Men vill sälja till en entusiast

    Så dela gärna till ni vet!, så bjuder jag på ett gäng öl ;

    Vore tråkigt att byta in bilen till en vanlig ÅF..
    Senast redigerad av mangewide den 2021-04-11 klockan 11:43.

  19. #1159

    Reg.datum
    jul 2016
    Namn
    Per-Ola Boqvist
    Medlemsnr
    5385
    Ort
    Hyltebruk
    Inlägg
    112
    Varför var dom aggressiva? Var du för billig eller för dyr enligt dom? Att folk orkar��
    Senast redigerad av vfr den 2021-04-11 klockan 10:05. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  20. #1160

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    mangewide ​Aldrig telefonnummer i Blocketannonser

Liknande ämnen

  1. ET frågor Golf generation 7
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-03-12, 10:35
  2. Bränsleförbrukning Golf R generation 7
    Av Peter56 i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-12-31, 13:34
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-09-21, 10:38
  4. VW Golf - generation 8
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-12-05, 12:44
  5. Golf GTI generation 7 - modellvideo
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-20, 09:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin