Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    sdadas dsadsa
    Ort
    Svartlide
    Inlägg
    8

    Varför saluförs inte slangvärmare för min bil? Leds på kontaktvärmare..

    Hej.

    Har i alla mina tidigare bilar haft slangvärmare och vart nöjd med resultatet. Innan jag köpte min nuvarande bil, en passat 2012 2.0tdi 4m dsg, så bad jag firman jag köpte bilen begagnad av montera en motorvärmare. Till min besvikelse efter att ha hämtat ut bilen ser jag att dom monterat en defa kontaktvärmare. Nåväl tänker jag, det får väll gå.

    Nu såhär 2 vintrar senare måste jag säga att jag är ganska besviken och menar på att kontaktvärmarna verkar nästintill effektlös. Kanske oljan blir lite varmare, men än sen. Motorn är oavsett det genomkall under dom kallare vinterdagar, och kan bli svårstartad under -25c oavsett hur länge man haft i värmaren.

    Nu när jag bestämt mig att montera en slangvärmare så ser jag att varken calix eller defa saluför slangvärmare till min bil. Kontaktar defa och frågar varför det inte skulle gå att montera en slangvärmare. Han menade någonting om att bilens styrsystem ballar ur då det finns många olika temp givare runt om i motorn och att temperaturen inte fick skilja sig för mkt däremellan bla bla bla.

    Kan detta verkligen stämma? Tvingas jag verkligen leva med en skeeten kontaktvärmare som antagligen avger halften av effekten ut i luften? Någon som löst det på något sätt?

    Mvh

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Webasto parkeringsvärmare?

  3. #3
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    När jag skulle montera motorvärmare på GTI:n så hade inte heller Defa någonting. Det inns inga blockvärmare som på den gamla tiden när man satte i frostpluggarna. Defa hade bara kontaktvärmare. Calix däremot, hade/har en slangvärmare som heter RE480, eller något liknande. Det visade sig då att Defa har en nästan identisk slangvärmare, men det är bara kontaktvärmaren som finns i rekommendationstabellen till Golfen.

    Eftersom jag ville ha Defa p.g.a att vi har det i övrigt, så köpte jag ändå Defas slangvärmare och monterade. Inga egentliga problem så här långt. Möjligen att den kan dra något varv extra på startmotorn innan den tänder när det är kallt och den stått med värmare på länge, men sedan är den snabbt varm. Kolla med calix vad dom rekommenderar även om det inte är Calix du vill ha.

    Nu när jag sökte så såg jag dom har flera liknande slangvärmare idag.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Stig Magnusson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    142
    kommer in på en annan fråga om Defa kontaktvärmare. Man ska ju använda sig av Defa Heat-Zink pasta 8g mellan värmaren och motorn, men 8 gram för 186 kr på Mekonomen är lite för dyrt. Kan man använda sig av någon annan värme pasta. Kanske koppar fett men det är väl risk för korrosion antar jag.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689
    Går det inte använda kylpasta som används i datorer?

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    sdadas dsadsa
    Ort
    Svartlide
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    När jag skulle montera motorvärmare på GTI:n så hade inte heller Defa någonting. Det inns inga blockvärmare som på den gamla tiden när man satte i frostpluggarna. Defa hade bara kontaktvärmare. Calix däremot, hade/har en slangvärmare som heter RE480, eller något liknande. Det visade sig då att Defa har en nästan identisk slangvärmare, men det är bara kontaktvärmaren som finns i rekommendationstabellen till Golfen.

    Eftersom jag ville ha Defa p.g.a att vi har det i övrigt, så köpte jag ändå Defas slangvärmare och monterade. Inga egentliga problem så här långt. Möjligen att den kan dra något varv extra på startmotorn innan den tänder när det är kallt och den stått med värmare på länge, men sedan är den snabbt varm. Kolla med calix vad dom rekommenderar även om det inte är Calix du vill ha.

    Nu när jag sökte så såg jag dom har flera liknande slangvärmare idag.

    För mig spelar det egentligen ingen roll om det är defa eller calix. Olyckligtvis rekomenderar calix en RE 833 vilket också är en kontaktvärmare, och det vore ju såklart lättare om jag hittade en slangvärmare av defa som skulle gå montera då allt kablage skulle funka direkt när det är färdigdraget.

    Funderar nästan på att beställa en slangvärmare med inbyggd cirkulationspump från http://www.anabint.se/Produkter_Bild...orvarmare.html.

    Värmaren "AN MV 3" med effekt 500w. Vad tror ni? Det är defa anslutning til den, så det skulle ju vara smidigt. Var isf tror ni man bäst monterar den? Räcker 500w? Man kan ju tydligen välja effekt mellan 500/1000/1500/2000w. Dock har jag bara 6A säkring på stolpen på jobbet och med kupevärmare så funkar nog bara den minsta.

    mvh

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Jag har en Eloc på 1100W som är med inbyggd pump och termostat på 60grader.
    När den fått gå 1-2h behöver man inte kupévärmaren (nästan)

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Det funkar dåligt med slangvärmare just på de dieselmotorerna. Är någon dubbeltermostat som sätter käppen i hjulet.
    bilarna med DSG har sedan 2011- bara kontaktvärmare pga av det inte blir någon cirkulation genom växellådans oljekylare.

    Samma bekymmer även på manuellt växlade bilar. Har själv haft en och hade man motorvärmaren hela natten fungerade det.
    Men stod den i timer så startade bilen nätt å jämt. startade direkt utan värmaren inkopplad.
    Var i kontakt med Defa och dom erkände problemen och jag skulle fått den utbytt till en kontaktvärmare om jag velade.
    Men hade gratis ström i stolpen så det kvittade jag.

    Tror att det vill undvikas en massa reklamationer, Därför det monteras kontaktvärmare.

    bilen i fråga var en 2012 Passat tdi 140 4M

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Stig Magnusson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    142
    jag vet inte funktionen med kylpasta men Defas Heat Zink pasta är ju korrosions beständig och ger god kontakt mellan kontaktvärmaren och motorn, får väl offra 186 kr för dom 8 grammen.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Jag har en 1100W ELOC i min och det är inga som helst problem (diesel & DSG).

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    sdadas dsadsa
    Ort
    Svartlide
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Danne_ Visa inlägg
    Det funkar dåligt med slangvärmare just på de dieselmotorerna. Är någon dubbeltermostat som sätter käppen i hjulet.
    bilarna med DSG har sedan 2011- bara kontaktvärmare pga av det inte blir någon cirkulation genom växellådans oljekylare.

    Samma bekymmer även på manuellt växlade bilar. Har själv haft en och hade man motorvärmaren hela natten fungerade det.
    Men stod den i timer så startade bilen nätt å jämt. startade direkt utan värmaren inkopplad.
    Var i kontakt med Defa och dom erkände problemen och jag skulle fått den utbytt till en kontaktvärmare om jag velade.
    Men hade gratis ström i stolpen så det kvittade jag.

    Tror att det vill undvikas en massa reklamationer, Därför det monteras kontaktvärmare.

    bilen i fråga var en 2012 Passat tdi 140 4M
    Tjena. Okej, spännande.. Kompisen har en a4 ´2.0 tdi och med en calix slangvärmare monterad, och den visar lite samma tendenser. Värmaren fungerar och man känner att slangarna i anslutning till värmaren blir ordentligt varma, men motorn verkar behöver snurra några varv innan den startar, och detta i en temp där den annars skulle gått snabbare igång utan. Så det kanske stämmer att det inte fungerar riktigt bra med dom.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Jag har en 1100W ELOC i min och det är inga som helst problem (diesel & DSG).
    Okej. Det låter ju helt klart intressant. Har du också passat 2.0 tdi? Vilken årsmodell?

    mvh

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    sdadas dsadsa
    Ort
    Svartlide
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Jag har en 1100W ELOC i min och det är inga som helst problem (diesel & DSG).
    Har letat lite info om värmaren, och den verkar ju vara väldigt effektiv. Dock verkar den vara lite svår att hitta att köpa här i Sverige? I Norge verkar dom sälja den. Sedan har den till en början fått kritik för att vara lite av en fråga för brandsäkerheten då den inledningsvis inte hade jordkablar från värmaren till bilen, och sedan att det är en otät sk "kaffebryggarkabel" till anslutning. Nu verkar den ha jordkabar iaf, men vad jag kan se på bild så är det samma anslutningskabel. Man kanske kan göra anslutningen tät med svart silikon?

    MVH

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Jag använde liquid tape.
    Antar att det är därför den måste monteras med kontakten ned (max 15 graders vinkel).
    Min är ett par år gammal och den har jordkabel.

    www.eloc.no

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    awwd
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    82
    Till Passat B8 -16 (TDI 190/DSG/4M) har Defa både kontakt- och slangvärmare. Avråddes å det bestämdaste från slangvärmaren av den lokala VAG-verkstaden. Lång monteringstid (=dyrt), tveksam funktion (avancerat kylsystem med många "sektioner") och svårt att lufta systemet fullständigt. Calix har bara kontaktvärmare till samma bil.

    /awwd

  15. #15
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av audikcrttdi Visa inlägg
    Har i alla mina tidigare bilar haft slangvärmare och vart nöjd med resultatet.
    Innan jag köpte min nuvarande bil, en ( 2012 ) Passat 2.0 TDI DSG 4-Motion,
    så bad jag firman jag köpte bilen begagnad av montera en motorvärmare.
    Till min besvikelse efter att ha hämtat ut bilen ser jag att dom monterat en DEFA kontaktvärmare.
    Nåväl tänker jag, det får väll gå.

    Nu så här 2 vintrar senare måste jag säga att jag är ganska besviken och menar att kontaktvärmarna verkar nästintill effektlös.
    Kanske oljan blir lite varmare, men än sen.
    Motorn är oavsett det genomkall under dom kallare vinterdagar,
    och kan bli svårstartad under -25 C oavsett hur länge man haft i värmaren.

    Nu när jag bestämt mig att montera en slangvärmare så ser jag att varken CALIX eller DEFA saluför slangvärmare till min bil.
    Kan detta verkligen stämma?
    Tvingas jag verkligen leva med en skeeten kontaktvärmare som antagligen avger hälften av effekten ut i luften?
    Någon som löst det på något sätt?
    Citat Ursprungligen postat av audikcrttdi Visa inlägg
    För mig spelar det egentligen ingen roll om det är DEFA eller CALIX.
    Olyckligtvis rekommenderar CALIX en RE 833 vilket också är en kontaktvärmare,
    och det vore ju såklart lättare om jag hittade en slangvärmare av DEFA som skulle gå montera då allt kablage skulle funka direkt när det är färdigdraget.
    ( 2016 ) Golf-7 ALLTRACK 1.8 TSI
    Beställde en DEFA slangvärmare med inbyggd cirkulationspump till den.
    Fungerar kanonbra.
    Jag ser ingen orsak till att den värmaren/pumpen inte skulle passa i en Passat lika gärna om plats finns.
    Senast redigerad av 2stroke den 2016-11-11 klockan 12:21.

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Stig Magnusson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av passat2001 Visa inlägg
    jag vet inte funktionen med kylpasta men Defas Heat Zink pasta är ju korrosions beständig och ger god kontakt mellan kontaktvärmaren och motorn, får väl offra 186 kr för dom 8 grammen.
    pratade med en person som monterar motorvärmare och han sa att kylpastan till datorer går lika bra att använda. så det blev så för ett pris av 60 kr, tack för tipset.

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Conrad ska ha haft en sådan värmare men fått försäljningsförbud av elsäkerhetsverket pga. av just anslutningen
    http://www.elsakerhetsverket.se/priv...re-far-forbud/

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2023
    Namn
    TJ
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    6
    Bumpar denna tråd då jag ska montera motorvärmare i min B8 Alltrack och enligt Defa ska denna fungera fint: https://www.mekonomen.se/catalog/pro.../category/731/

    Någon som har slangvärmare installerad i en Passat från 2016 eller nyare? Enligt inlägg i denna tråd ska cirkulationen vara ett problem medans Defa själva säger sig ha sett 0 problem i deras tester.

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Cirkulerar dåligt utan pump!
    Misstänker du kommer bli besviken på den där..
    Köpte en rysk slang värmare med pump som skulle monteras i Passaten, men nu har den webasto..
    Ska se om jag kan hitta någon info om den..

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2023
    Namn
    TJ
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Cirkulerar dåligt utan pump!
    Misstänker du kommer bli besviken på den där..
    Köpte en rysk slang värmare med pump som skulle monteras i Passaten, men nu har den webasto..
    Ska se om jag kan hitta någon info om den..
    Ajdå... Frågade Defa specifikt om det var något problem med cirkulationen just pga denna tråd men dom svarade bara att enl deras tester så skulle det funka fint... Frågan är ju om slangvärmare med dålig cirkulation ändå är bättre än kontaktvärmaren?

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-19, 23:26
  2. Min 1,8T startar inte! Varför?
    Av Rickard.v i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-30, 00:01
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 17:49
  4. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 12:13
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-17, 13:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin