Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Joel
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    12

    Optimera Passat med DSG 177hk?

    Har läst en hel del och det är väldigt olika vad folk rekommenderar och inte pga växellådan. Men är det inte DSG7an som har problem? eller bör man vara försiktig med DSG6an som sitter i 170hk modellen också?

    Någon här som har optimerat sin passat med DSG och 4motion?
    Har ni isåfall upplevt några problem? Slirande koppling?

    Funderar på Stertman eller BSR.

    Eller bör man undvika helt?
    Senast redigerad av shadowgrey den 2016-10-28 klockan 14:21.

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Staffan S
    Ort
    Falun
    Inlägg
    100
    Jag har haft ett par Passater med 170-hästarsdiesel och DSG6 och då påstods det att den DSG-lådan klarade Max 350 NM och att man därför skulle akta sig för att utsätta lådan för högre vridmoment. Jag tyckte då att motorn var tillräckligt stark som den var, men nu har jag en GTS och inser att starkare är faktiskt bättre


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Joel
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Stafffan Visa inlägg
    Jag har haft ett par Passater med 170-hästarsdiesel och DSG6 och då påstods det att den DSG-lådan klarade Max 350 NM och att man därför skulle akta sig för att utsätta lådan för högre vridmoment. Jag tyckte då att motorn var tillräckligt stark som den var, men nu har jag en GTS och inser att starkare är faktiskt bättre


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Så du gjorde aldrig någon optimering? mjaa det låter lite skrämmande när man läser om att den tål 350/360nm som max..
    trivs superbra med bilen och tycker den känns stark även med släp, men man vill ju alltid ha lite mer
    Upplever du stor skillnad med din nya bil?

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Staffan S
    Ort
    Falun
    Inlägg
    100

    Optimera Passat med DSG 177hk?

    Citat Ursprungligen postat av shadowgrey Visa inlägg
    Så du gjorde aldrig någon optimering? mjaa det låter lite skrämmande när man läser om att den tål 350/360nm som max..
    trivs superbra med bilen och tycker den känns stark även med släp, men man vill ju alltid ha lite mer
    Upplever du stor skillnad med din nya bil?
    Nej jag har nöjt mig med mina bilar i originalskick.
    Den nuvarande har jag haft i ca 1,5 år. Det är en helt annan känsla att köra den bilen än mina tidigare Passater, främst pga betydligt högre effekt och vridmoment.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerad av Stafffan den 2016-10-28 klockan 16:42.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    TDI 177 har 380 Nm redan som standard så 350 Nm gäller inte längre. I Passat generation 8 hanterar samma växellåda (DQ250) 400 Nm i TDI 190.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Gör det! Blir som natt o dag..

    Kör själv en Dahlbäck optimerad Passat alltrack tdi 170 med dsg6 som nu passerat 11450mil och går som tåget.
    Den blev optimerad av förra ägaren precis när den gått utanför garantin.
    Så ca 5-6k mil har den gått med optimeringen nu. Jag har kört ca3000mil med den och inga konstigheter.
    Kör flera såna här passater i jobbet med tanke på att jag jobbar med dom och nog märks de skillnad allt!

    Förbrukning har jag inget o säga om då jag ej brukat en original mer än nå små vändor inom jobbet.
    Min drar allt mellan 0.6l/milen och 0.9l/milen beroende på långkörning/blandad körning lr ner lastad med släp/biltrailer och nyttjandet av parkeringsvärmaren.

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Joel
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    12
    Ursäkta, ser att jag anget fel information.
    Gäller Passat 2.0Tdi 170hk! inte 177..

    Nåväl, bilen har snart rullat förbi motorgarantin och därför funderar jag på en optimering framåt våren.
    Lutar åt Stertman, ska man passa på att köpa sportluftfilter med?

    Fått information om att det är svänghjulet som kan ta stryk, kan man byta det till ett som tål mer effekt?

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    http://www.darksidedevelopments.co.u...-transmission/Till manuell finns enkelmasse, men dom dubbelmasse-svänghjul som produceras idag är liiiite bättre iaf...

Liknande ämnen

  1. Svänghjul Passat DSG
    Av Turbolatt i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-01-29, 21:10
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-01-07, 19:11
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 23:12
  4. Liten marginal med DSG låda i Passat
    Av Dez_76 i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 13:38
  5. Optimera KCR box ?? + ryker svart...
    Av VWGolIV i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 00:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin