Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    Dennis Björnberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2

    Läser om problem med TSI 1.2, stämmer?

    Hej, gjorde nyligen en tråd om VW Up! på vintern.

    Någon skrev att Polo är bättre, och provkörde en sådan direkt efter det. Ja, det blir en sådan och inte en Up!, passar oss bättre. Motorn gick ju bra med manuell låda och drog under min 8 mils körning, blandat, 0,42/mil, förvånansvärt bra tycker jag.

    Men naturligtvis googlar man (som man inte ska göra kanske) och läser om VWs TSI-motorer på 1.2 (90HK)som jag är intresserad av. Lite problem med kamrem eller kedja, vet inte vad som sitter på, kanske kedja?

    Hur är det med modeller för 2016? Alla trådar är för äldre bilar, typ 2010-12. Är det fortfarande problem eller är det ordnat från VW? Självklart servas den på VW och allt det där när den dagen kommer (ingår ju i kampanjen en stund)

    Har ni hört något nytt?

    Tack för all hjälp

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    De Polo som säljs nu har en ny motor (CJZC TSI 90, CJZD TSI 110) med kamrem. Den nya motorfamiljen med kamrem finns i Polo sedan april 2014 dvs i samband med modellens facelift.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Mikael H
    Ort
    Borås
    Inlägg
    80
    Jag antar att det är samma motor mer eller mindre som sitter i Golfen idag men där har 110hk. Jag hade en 2014 med 105hk versionen. Har inte hört något illa om dom nya 1.2 tsi som lanserades med Golf 7. Har hört betydligt mer problem kopplade till 1.4 tsi. Sen är det som alltid med den typ av problem som nämns att det hänger lite ihop med hur man sköter och kör bilarna. Byter man olja årligen och inte idiotkör motorn stenhårt när den är kall osv så har jag svårt att se att det skulle vara några som helst problem med 1.2 tsi. Men det finns säkert undantag.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Både 1,2 TSI och 1,4 TSI i Golf generation 7 tillhör den nya motorgenerationen EA211 som bland annat har kamrem. Det är samma 1,2 TSI EA211 som numera återfinns i Polo generation 5.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Har funnits en del problem med den 1.2 105 hk som sitter i Golf 7, bland annat med felaktiga kamdrev. Min har gått 1400 mil och ska få motorn isärplockad nästa vecka på grund av ett slamrande och knackande missljud. Kvalitet!

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det där är naturligtvis jättetråkigt, men jag är inte säker på vad det säger om motorn egentligen. Huruvida det är en bra eller dålig motor, bra eller dålig kvalitet - det vet man väl först efter att ha analyserat djupare relationer mellan antal sålda enheter, antal rapporterade fel/garantiärenden etc? Ett eller flera fall på ett forum kan väl knappast utgöra domen för en hel motorgeneration?

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det där är naturligtvis jättetråkigt, men jag är inte säker på vad det säger om motorn egentligen. Huruvida det är en bra eller dålig motor, bra eller dålig kvalitet - det vet man väl först efter att ha analyserat djupare relationer mellan antal sålda enheter, antal rapporterade fel/garantiärenden etc? Ett eller flera fall på ett forum kan väl knappast utgöra domen för en hel motorgeneration?
    Den motorn har varit föremål för en aktion där kamdrev bytts, så det lär inte ha handlat om någon enstaka motor som varit felaktig.
    Sen är det väl så att saker och ting går sönder, men jag ska inte sticka under stol med att mitt förtroende för Volkswagen har naggats rejält i kanten efter en bil som fått ny motor efter 800 mil samt en bil där motorn ska rivas efter 1400 mil. Allt detta under 4 år och tre fabriksnya bilar.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ja du verkar onekligen ha drabbats av onormalt många tråkigheter. Men fortfarande vet jag inte om antalet tråkigheter för den här motorfamiljen är normalt eller onormalt i förhållande till antal sålda enheter. Det sitter ju EA211 1,2 i hundratusentals bilar från VW, Audi, Seat, Skoda...
    Senast redigerad av Marcus den 2016-08-31 klockan 13:48.

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-07-19, 20:41
  2. Problem med N249 ventilen GT TSI 170hk
    Av rolex i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-26, 09:29
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-12, 16:48
  4. Problem med Tsi 160?
    Av amini i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 05:02
  5. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 10:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin