Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29
  1. #21

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Jag har lätt kört över 10 000 mil utan att byta originalbelägg på flera bilar. Min senaste, en Golf 1.4tsi -11 med 9000 mil vid inbyte, beläggen fortfarande som nya. Inte många bilar som jag fått byta belägg på, trots många mil med många bilar.
    Okejmen du kanske inte gör som faktiskt så många gör köper billigt på t.ex biltema eller andra sånna ställen. Beläggen dammar så kopiöst om man vill hålla putts på fälgarna och dom slits super snabbt håller ca 2-3 år max

  2. #22

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av fear50 Visa inlägg
    Okejmen du kanske inte gör som faktiskt så många gör köper billigt på t.ex biltema eller andra sånna ställen. Beläggen dammar så kopiöst om man vill hålla putts på fälgarna och dom slits super snabbt håller ca 2-3 år max
    Originalbelägg såklart, skrev ju det. På 80 och 90-talet körde jag som om jag stulit mina bilar, jag behövde aldrig byta några belägg eller klossar. Då var det fullgas och broms som gällde i alla lägen, sommar som vinter.
    Senast redigerad av candyweiss den 2018-06-30 klockan 23:38.

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Originalbelägg såklart, skrev ju det. På 80 och 90-talet körde jag som om jag stulit mina bilar, jag behövde aldrig byta några belägg eller klossar. Då var det fullgas och broms som gällde i alla lägen, sommar som vinter.
    haha det var kanske därför du aldrig behövde byta bromsbeläggen för att dom var stulna skojja lite

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Finns det någon åtgärd för detta ännu? Vi fick byta igen nu vid 5000 mil, Höger bak insida helt slut.

  5. #25

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Finns det någon åtgärd för detta ännu? Vi fick byta igen nu vid 5000 mil, Höger bak insida helt slut.
    Vad säger din VAG-handlare om problemet, borde vara något dom ska lösa?

  6. #26

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Finns det någon åtgärd för detta ännu? Vi fick byta igen nu vid 5000 mil, Höger bak insida helt slut.
    Be dom byta till EBC belägg green, red eller yellow stuff. Själv har jag alltid kört Greenstuff

  7. #27
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Jag märkte att jag missade att svara på detta inlägg.

    Innan jag skulle montera mina HP2000 så läste jag att shimsen som är fastnitade på baksidan av bromsbeläggen är belagda med ett lågfriktionsmaterial (PTFE eller nåt sånt?) just för att slippa gnissel, och att man inte ska lägga någon pasta på detta eftersom det kan förstöra beläggningen. Även de ställen på beläggens kanter som glider mot bromsoket täcks ju av shimsen. Därför använde jag ingen pasta när jag monterade mina. Jag rengjorde förstås de ytor på bromsoket som belägget ligger mot.

    Skivorna är fabriksmonterade originalskivor men de hade ju gått ett par år med originalbelägg så de var lite "randiga".
    En uppdatering:

    Jag plockade ner beläggen för att kolla och vid behov lägga på pasta. Jag konstaterade att även om baksidan på beläggen och de två små glidytorna mot okhållaren är täckta av shimsen med lågfriktionsmaterial på, så finns det ytterligare ett par kontaktpunkter, nämligen på en utbuktning på det yttre beläggets "främre" kant (dvs. mot bilens front) och dessa punkter täcks inte av shimsen. Man kunde se att det fanns ytrost på utbuktningen på belägget där det legat mot oket.

    I vilket fall som helst hade ytbeläggningen på shimsen ändå försvunnit på de små glidytorna mot okhållaren. Så det jag gjorde var att fila bort ytrost från glidytorna och lägga på pasta på alla kontaktytor mellan belägg och ok/okhållare innan jag monterade ihop allt igen. Förstås rengjorde jag även glidpinnarna och gav dom en dos silikonfett, vilket behövdes då det fanns en del torra avlagringar på dom.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Det finns en TPI för detta felet, 2st skärmar som monteras på insidan. Jag köpte dessa, Men nu är bilen såld innan de blivit monterade. Någon som är intresserade av att köpa dessa?

  9. #29

    Reg.datum
    mar 2017
    Namn
    Linus
    Ort
    Småland
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Det finns en TPI för detta felet, 2st skärmar som monteras på insidan. Jag köpte dessa, Men nu är bilen såld innan de blivit monterade. Någon som är intresserade av att köpa dessa?
    Var ett tag sen du skrev, men är intresserad av om du har bild eller pr kod på skärmarna.

Liknande ämnen

  1. Ljusövervakning Passat Alltrack?
    Av roblin i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-07-22, 20:09
  2. Tillvalsfrågor Passat Alltrack
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2014-09-04, 17:31
  3. Byte bromsbelägg bak, passat 3c 2009
    Av Mulder-_- i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-26, 19:46
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 16:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin