Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2016
    Namn
    Andreas
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    2

    Golf 1,4 TSI 140 hk - vågar man köpa?

    Hej!

    Är nyfiken på den här bilen, gillar verkligen Cross-versionen av Golf och Polo. Tyvärr är min budget endast ca 50 000 kr.

    Har läst en del om problemen med kamkedjorna, men i och med bytt motor och sedan kamkedja, tror ni det är lugnt? Om man kör med oljebyte varje år (kör ca 1000 mil/år).

    En kompis som är VW-mekaniker har avrått mig pga. kamkedjan, men vill ha lite second opinions.

    Stort tack på förhand för synpunkter!
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    KÖP !!!

    min nuvarnade tsi köpt vid 2000mil har snart gått 10.000mil med samma kedja

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Det är nog lite lotteri det där, men tänk själv, första motorn utbytt troligen pga kedjan, sen ett kedjebyte på utbytesmotorn!
    Sen är det ju inte bara oljebytesintervallen som avgör när kedjan lämnar in! Kan ju faktiskt vara så att det är en mindre bra konstruktion. Det positiva är väl annars att kompressorn verkar hålla bra, till skillnad mot andra bilar med kompressor där det är lite si och så med det! Men vist det är en fin motor när den fungerar!

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Om jag hade en kompis som är VW-mek skulle jag har lyssnat på honom/henne i ett sånt här fall.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2016
    Namn
    Andreas
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    2
    Tack för synpunkterna!

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Vi har nyligen köpt en Crosstouran med 1.4 tsi 140, med tanke på skillnaden i inköpspris mot en diesel tog vi med ett eventuellt kedjebyte i budgeten.
    Även om detta redan är bytt (till uppgraderad modell enligt säljaren, men det är inget jag hittat info om från annat håll) och service legat på ca 2200 mil intervall så har den nu rullat 8000 mil med nuvarande uppsättning.

    Att den hade 1 ägare och inte hade missljud eller felkoder var givetvis också en avgörande faktor att jag vågade satsa på en sådan här efter att ha ratat dem helt ett tag.

    Jag har säkert hört talas om över 100 motorer som rasat, vilket inte är så smickrande, men sen när man tänker på hur många som tillverkats så blir inte statistiken så hög.
    Jag vågade i alla fall ge motorn en chans, men kommer göra en extra service på den mellan intervallerna.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Kommer ihåg att när problemet först uppmärksammades så rörde det sig främst om övningsbilar på trafikskolor som drabbades. Alla jobbade under samma idealiska förutsättningar som lugn körning, aldrig går kalla, servas exemplariskt på märkesverkstad. Men på en punkt inte så idealiska förhållanden, nämligen en massa tjuvstopp dag ut och dag in! Rycken i transmissionen som blir vid ett tjuvstopp når även kamkedjan.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Jag hade min Golf tsi (-08)i 6år och 12000mil utan problem med kedjan. Servade var tusende mil, trimmade osv men hade inga problem för det.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Den nuvarnade jag har fick 0W-40 olja i början varje <1500mil men har gått över till 5W-40 olja och Purflux LS391 oljefilter

Liknande ämnen

  1. Vågar man köpa spolad motor?
    Av Dorngrund i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-12-18, 13:41
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-06-16, 14:11
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-05-03, 10:39
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-06, 15:16
  5. 1,4 TSI 140 blir 1,4 TSI 150 i VW Golf
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-10, 22:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin