Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135

    Insrtallera backkamera, bästa kopplingspunkten för styrström? T5 VW Transporter

    Har just installerat en ny huvudenhet, en billig sådan från ebay som jag är mycket nöjd med (för det priset).

    Det var inkluderat backkamera och DVR kamera, men nu så sitter jag där och har kopplat in precis allt och testat så att allt fungerar..

    Men hittar ingenstans att dra styrströmmen till backkameran. Det är en +12v kabel som skall slås på samtidigt som backljusen så att huvudenheten kopplar in sig på kamerans signal när man lägger i backen.

    Jag har hittat lite olika information på nätet, bland annat att det finns en grön/svart kabel på BCM. Problemet är att jag inte hittar vart BCM sitter på min bil. Ser inte likadant ut som på nätet. Tippar det är en höger/vänsterstyrd grej.

    Har också hittat info om att det finns en terminal under förarsätet, men där finns det flera koplingsplintar och det är väldigt osäkert vilka som är vad. Dessutom ganska svårt att komma till.

    Är det någon här som vet något smart sätt att dra en kabel eller tjuva sig in på ett smidigt ställe under instrumentpanelen så att min huvudenhet får någon ström? Vad är det smartaste stället?

    (orkar inte dra ända från bakljuset, eftersom det kräver ännu mer kabeldragning och känns lite onödigt om det redan finns framdraget där fram under instrumentpanelen. Självaste backväxelsensorn sitter ju ändå på växellådan så jag tänker att det måste passera kupen på vägen)

    Mycket tacksam för svar! (ev ett komplett kopplingsskema på bilen)

    //GF

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Under förarstolen hittar du signalen. Ljusgrön kontakt. 10 polig och stift nr 3 Grön/Svart tråd. Det finns en Svart/Grön tråd i samma kontakt. sitter på stift nr 5 och är till blinkers så du inte blandar ihop.

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Danne_ Visa inlägg
    Under förarstolen hittar du signalen. Ljusgrön kontakt. 10 polig och stift nr 3 Grön/Svart tråd. Det finns en Svart/Grön tråd i samma kontakt. sitter på stift nr 5 och är till blinkers så du inte blandar ihop.



    Man tackar!!

    Har du några bra tips på hur man kommer åt kontakten? Kan man lyfta på sätet på något vis?

    Jag undrar också vad skillnaden är på grön/svart och svart/grön?

    Hittade dessa på kopplingsblocket bak i skåpet bakom masonit panelen, försökte mätamig till det men det gick inte den gången

    Såg också att det var grön och svart färg på kabeln bak i självaste lyktan.



    Om du har ett bra tips på hur jag kommer åt kopplingsblocket och kanske hur man lossar det så är jag iallafall super glad!

    //GF

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Om du har ett bra tips på hur jag kommer åt kopplingsblocket och kanske hur man lossar det så är jag iallafall super glad!
    Alt 1 : Pumpa upp stolen i högsta läget och skjut den så långt fram du kan , då kommer du åt kontakterna från baksidan av stolen.

    Alt 2: Pumpa upp stolen så högt det går , skjut sätet så långt bak det går , då kommer du åt kontakterna framifrån under stolen. (går men är bökigt).

    Alt 3 som känns lite overkill : Skruva lös stolen från underredet 2x skruvar fram & 2x skruvar bak (man ser dom när man skjuter stolen max fram/bak)

    Är vilket man föredrar.

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Danne_ Visa inlägg
    Under förarstolen hittar du signalen. Ljusgrön kontakt. 10 polig och stift nr 3 Grön/Svart tråd. Det finns en Svart/Grön tråd i samma kontakt. sitter på stift nr 5 och är till blinkers så du inte blandar ihop.
    Danne, du råkar inte veta om någon av kontakterna här under är relaterade till Dieselvärmaren?

    Det vore fint att få veta, ser ut som om det kommer kablar upp genom golvet, och går till modulen som sitter under passagerarsätet, och sedan tillbaka igen (?!) till kopplingarna under förarsätet.

    Sitter du på kunskaper om elsystemet här?

    (trådarkeologi =)

    //GF

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Jao, Nog har jag halvkoll. Och kablarna till den Vattenvärmande dieselvärmaren kommer in under förarstolen.
    den Luftdrivna som sitter på passagerasidan vet jag inte såhär direkt. Vad är det du vill veta?

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2023
    Namn
    Patrik Gustafsson
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1
    Frågar på gammal tråd, Transporter T6 kopplingsplinten under förarsätet, finns det tändningsström där?..tänkte ta till eftermontering av backkamera + samt jord.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Varför koppar du den inte på backlampan bara?

Liknande ämnen

  1. Airbaglampan lyser, VW transporter T5. Vad göra?
    Av good.fidelity i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-07-18, 13:11
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-03-23, 17:50
  3. Transporter T5 2015: RCD 310 + Bluetooth
    Av the_geniuz i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-03-30, 11:58
  4. Extra backljus vw transporter t5
    Av ransssson i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-10-04, 01:19
  5. Transporter t5
    Av Ingo i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-08-20, 22:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin