Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    544

    Färgkod fälgar

    Hej! Jag har en uppsättning original stålfälgar till en VW Golf mk1 årsmodell 1975:
    Namn:  rims.jpg
Visningar: 1396
Storlek:  66.7 KB
    Som synes är de i behov av uppfräshning, jag tänkte lämna ifrån mig detta arbete. Gissar att lämpligast är att blästra och pulverlackera?

    Är det någon som vet någon färgkod för att få dessa fälgar till originalskick?

    De fyra fälgarna staplade på hög använde jag för många år sedan som fälgar till vinterdäcken. Jag skulle tro att de spray-målats med silverfärg någon gång på 80-talet då även ventilerna hade fått sprayfärg på sig. Den främsta fälgen har varit till mitt reservhjul, uppenbarligen har det varit fuktigt i reservhjulsbaljan för det är den rostigaste fälgen av dem alla. Ändock kan jag tänka mig att den fälgen har kvar sin orginalfärg.

    Har ni något tips på någon lämplig firma i Linköpings-trakten för denna typ av arbete?

    m v h Henrik

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Kan man pulverlacka efter färgkod? Det har jag hört att man inte gör, utan att det då är riktig billack som gäller.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    544
    Det stämmer att man inte kan blanda olika pulver-färger till en ny färg. Men även pulver-färger har ju en färg från början och om denna färg matchar den färg det nu skall vara på fälgen så skulle det ju gå att använda pulverfärg. Exempelvis finns här RAL9006 som pulverfärg:
    http://verktygsboden.se/pulverlacker...rg-silver-1-kg

    Men innan jag börjar leta efter lämpliga färger skulle jag vilja veta vilken färg jag skall leta efter.

    m v h Henrik

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    544
    Eller bör kanske fälgarna först pulverlackas svarta för att sedan spray-målas med lämplig nyans av silvergrå?

    m v h Henrik

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Svarta skulle jag nog inte lackera dom först. Isåfall någon ljusgrå nyans. Svart färg ett elände att täcka med en ljusare färg sen. Och händer något med den yttersta täckfärgen så syns det direkt, en repa t.ex. Isåfall en bottenfärg som ligger ganska nära den slutliga färgen i toppskiktet. Men jag har ingen aning om hur det blir rent praktiskt att lackera billack ovanpå pulverlack....

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    544
    Skälet till att jag tänkte pulverlack från början var att jag fått för mig att det är tåligare mot slitage, men kanske är det bättre att spray-lacka fälgar?

    Att jag var inne på en svart lack som grund var mest för att fälgarna nu är svarta på de ytor som döljs av däcken, men som du skriver känns det säkrare att välja en grund som ligger nära eventuellt yttre färglager.

    Men kanske är det bara dumt av mig att fundera över saker som jag egentligen inte behärskar, risken med sådana funderingar är att jag kommer detaljstyra ett arbete som någon annan skulle kunna sköta bättre.

    Om jag i stället formulerar en annan fråga kanske slutresultatet blir bättre: Kan någon rekommendera en lämplig firma för att renovera dessa stål-fälgar till original-skick? Firman får gärna finnas i närheten av Linköping.

    m v h Henrik

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Vet bara i Finspång. Där blästrar och lackar de (industrilack) 4 fälgar för 1000:-

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    544
    Om jag inte skulle hitta något närmare så får nog Finspång anses vara "close enough". Vilka där är det som är lämpliga för jobbet? Jag gissar att jag måste ange den färgkod som jag vill ha på fälgarna, eller skulle det räcka att bara säga "samma färg som den här fälgen fast utan rost"?

    m v h Henrik

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Gre-Gabs, liten däckfirma som samtidigt äger en lackeringsfirma (eller hur de nu va)

    Slå dem en signal, kan ju va så att de slutat med de. Va nåt år sen jag hörde mej för: http://www.gregab.se/

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    544
    Tack för tipset om Gre-Gabs! Då de har öppet må-fr 8-17 innebär det att jag får ta ledigt från jobbet eller vänta till semestern innan jag kontaktar dem. Om jag inte hittar någon på närmare håll så får det nog bli en resa eller två till Finspång under min semester, men jag kommer naturligtvis ringa dem först.

    m v h Henrik

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    544
    Det blev tillsist Termodyn som jag lämnade fälgarna till. De kommer blästra och pulverlacka dem. Förr låg Termodyn i Sjögestad mellan Linköping och Mantorp men sen några år tillbaka har de flyttat till Motala. Då jag ändå hade ett ärende till Motala idag passade jag på att svänga förbi med fälgarna.

    De visade mig en uppsättning fälgar som de givit silvergrå färg och nyansen var väl inte riktigt som orginal-färgen men jag sade ändå att de skulle köra på den. Kanske kommer jag någon dag själv spruta på exakt rätt nyans ovanpå pulverlacken eller också nöjer jag mig bara med den nyans som jag får. Jag vet ju ändå inte färgkoden till originalnyansen.

    Det hade varit lite roligt att lämna fälgarna till Gra-Gabs, då jag kikade på Google Maps såg jag att de håller till i ett grann-hus till en fastighet där jag jobbade (byggde upp ett hus) som snickare i slutet av 80-talet då jag pendlade från Linköping till Finspång i just den Golf som fälgarna är till. Men men, i samma Golf pendlade jag även en period till Motala...

    m v h Henrik

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    544
    Idag, sista dagen innan Termodyn går på semester fick jag mina fälgar:
    Namn:  falgar.jpg
Visningar: 1080
Storlek:  54.6 KB

    Det blev ett klart lyft jämfört med tidigare. På en av fälgarna ser man lite gropigheter, det var nog min rostigaste fälg som tidigare var till reservdäcket, den fälgen får fortsätta vara till reservdäcket.
    Namn:  falg.jpg
Visningar: 1160
Storlek:  58.9 KB

    På samtliga fälgar är det en form av grusig ojämnhet i den cirkulära springan mellan den cirkulära centrum-plåten och den cylindriska ytterplåten. Denna grusiga ojämhet ser man i bilden på reserv-däcks-fälgen. När fälgarna var risiga tänkte jag inte så mycket på denna grusiga ojämhet i springan, men nu när jag går tillbaka och kikar på bilderna av hur fälgarna såg ut innan ser man att det var rost och skit där som man då inte tänkte så mycket på när hela fälgarna var rostiga. Hur mycket man kommer tänka på det när fälgarna sitter på bilen återstår att se, kanske siktar jag på att sätta dit små original-navkapslar och då kommer det synas. Kanske siktar jag på att sätta dit större hjulsidor som döljer det.

    m v h Henrik

  13. #13
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Är faktiskt inte så säker på att det kommer att synas så mycket om man inte redan vet om det, men om du tror att du kommer att gå runt att irritera dig på det är det nog bäst att försöka fixa det nu.
    Färgnyansen ser ju bra ut
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    544
    Jag skall se om jag kan hitta mina gamla kromade original navkapslar av den lilla modellen som jag tror jag har liggandes i någon låda någonstans. Om jag hittar dem och de inte ser allt för risiga ut börjar jag med att försöka sätta dit dem. Sedan, om jag tycker fälgarna ser risiga ut med original-navkapslar (på grund av fälgarnas eller navkapslarnas skick), eller om jag inte hittar original-navkapslarna får jag i stället sätta på större hjulsidor.

    m v h Henrik

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    544
    Förresten, gamla däck i risigt skick har väl inget värde? Nu har jag ju 5 st gamla däck i dimension 155SR13. Detta är en dimension som inte längre går att få tag i, närmaste dimension blir 155/80R13. Men de 4 dubbdäcken har inga nästan inga dubb kvar och stora sprickor som gjorde att jag redan på 90-talet inte längre vågade använda dem utan i stället körde med sommardäcken även på vintern. Reservdäcket har dåligt mönster och fick dessutom en skada då jag krängde av det från fälgen.

    Jag gör väl inte bort mig om jag kör dem till återvinningen?

    m v h Henrik

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    jag har hört en vits om gamla vinterdäck
    man kan kör med dom i 5 år,
    6:e året ska dom bara göra en resa till, nämligen till tippen

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    jag har hört en vits om gamla vinterdäck
    man kan kör med dom i 5 år,
    6:e året ska dom bara göra en resa till, nämligen till tippen
    Ja, det är nog bara att inse att även om däcken har en antik dimension som inte går att få tag i längre så skulle nog inte ens ett museum vilja ha dem med tanke på vilket skick de har.

    m v h Henrik

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    544
    Nu har jag också fått däck att sätta på fälgarna:
    Namn:  tire_on_rim.jpg
Visningar: 858
Storlek:  19.7 KB

    Mina gamla sommar-fälgar var inte lika risiga som vinter-fälgarna:
    Namn:  summer_rims.jpg
Visningar: 923
Storlek:  93.2 KB

    Men de uppfräshade vinter-fälgarna ser betydligt trevligare ut än de gamla sommar-fälgarna:
    Namn:  new_rim.jpg
Visningar: 991
Storlek:  62.8 KB

    Med stora hjul-sidor såg tidigare mina gamla sommar-fälgar ut såhär:
    Namn:  fore.jpg
Visningar: 849
Storlek:  55.0 KB

    Nu, med nyputsade små navkapslar ser mina renoverade fälgar ut såhär:
    Namn:  efter.jpg
Visningar: 975
Storlek:  61.8 KB

    m v h Henrik

  19. #19
    GTI-nissen
    Gäst
    Om du ska lägga på en vanlig lack så kan du grunda med svart och sedan täcka med silver, det ger fint djup i färgen. Passa också på att lägg en sträng sikaflex eller något annat övermålningsbart i skarven. Man blir ju riktigt sugen på gamla 13" igen...

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    544
    Än så länge har jag inte gjort något åt joxet i skarven mellan fälgens cirkulära plåt och den cylindriska plåten. På nära håll ser man hjulen från en vinkel där denna skarv inte syns och på lite håll tror jag inte man lider så mycket av det. Mitt främsta skäl till att inte göra något är dock att jag är rädd för att kludda ned fälgarna som nu nästan verkar vara i nyskick. Jag skulle säkert inte kunna blanda till exakt samma kulör som fälgarna fått.

    Kanske får jag tänka om framöver, t ex om det skulle rinna ut rostfärgat vatten från skarven.

    m v h Henrik

Liknande ämnen

  1. Färgkod Polo
    Av davve i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-23, 11:36
  2. Färgkod?
    Av SEDELLjr i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 12:10
  3. Färgkod Monzablå?
    Av Scaramanga i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 18:49
  4. Färgkod, Alpinvit?
    Av Holmgren i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 16:57
  5. Färgkod
    Av kalen i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 10:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin