Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2010
    Namn
    Mikael Andersson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12

    Dyr service på R32 Mk5 - några tips?

    Har en R32 årsmodell 2009 med DSG-lådan. Bilen har nu gått ca. 10.100 mil och instrumenten säger att det är dags för service. Kollade med bl.a. Trygg Bil i Tyresö och fick pris på nästan 11.000:- !!! Det är mer än jag betalade för att serva min tidigare BMW M5:a med V10:an...
    I denna service ingår byte olja + filter i motor, byte olja + filter DSG-lådan, byte olja i Haldex-kopplingen, byte bromsolja samt byte luftfilter + filter med aktiv kolfiltrering (kupefilter antar jag).
    Tycker att det var ena jä..a priser rent ut sagt! Exklusivare bilar jag haft har varit billigare i service...
    Mina frågor då:
    - vad har ni andra med R32 betalat för motsvarande service?
    - någon som har tips på bra verkstad i Stockholmsregionen (omkrets 7-8 mil) som gör bra jobb och till bättre pris?
    - vad skall det vara för olja i motorn på denna R32 generation 5?
    - tips på utländsk oljeleverantör? Har hört att finare/dyrare oljor med fördel kan beställas på nätet.
    - tips på vart sevicedetaljer kan beställas till bra pris?

    Byta motorolja brukar jag göra själv, så det skulle jag kunna göra på R32:an också. Troligen även luftfilter och kupefilter. Oljebyte i DSG-lådan verkar dock lite besvärligare, så det skulle jag gärna låta någon van göra. Likaså Haldexkopplingen.
    Tacksam för tips i detta läge. Vill ut och rulla med bilen, men inte till vilket pris som helst.
    Namn:  DSCF0124.JPG
Visningar: 1777
Storlek:  501.1 KB
    Bild tagen under en skön resa till Kroatien och Italien 2015. Härlig bil att semestra i

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag tycker inte det låter särskilt dyrt med tanke på allt jobb som ska göras och dessutom är det i Stockholmsområdet. Du hade väl inte fyrhjulsdrift med byte av olja i densamma på din M5? Det jag menar är att det är svårt att jämföra rakt av. Olika kostnader kommer på olika bilar vid olika tidpunkter. M5 E60 rullar förmodligen inte direkt gratis över tid...

    Vacker bild förresten, Rovinj är verkligen en pärla

  3. #3
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Tycker inte priset låter i överkant, snarare klart billigare än genomsnittet i STHLM området på servicen av den storleken med en original stämpel.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Låter normalt, byt luftfiltret själv så sparar du några hundringar.

  5. #5
    Medlem k49s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Hovhag
    Medlemsnr
    3999
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    59
    Här är tips på var du kan köpa olja:
    http://misab.se
    https://www.oljemagasinet.se

    Har handlat på Misab i flera år utan problem.
    I have made up my mind, don't confuse me with facts.

  6. #6

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Jag reagerar på att det är dags för DSG oljebyte, borde väl vara vid 6000 och 12000. Haldex servas var 3000 mil om jag inte minns fel, olja varannan gång och olja och filter varannan.

    Fredrik

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    11000:- är billigt! Ska pröjsa 7700:- för kamremsbyte + tändstift (å de är inte ens på VAG verkstad).

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    11000:- är billigt! Ska pröjsa 7700:- för kamremsbyte + tändstift (å de är inte ens på VAG verkstad).
    Så kan man inte jämföra, det är ju ett helt annat arbete.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Billiga delar och oljefilter:
    http://www.autoteileservice24.de/ersatzteile

    har hittils god erfarenhet av det oljefilter från purflux jag haft på min 09:a golf

    Namn:  APDC0401.JPG
Visningar: 1714
Storlek:  88.8 KB

    med sitt vågformiga mönster med mer filteryta
    ett LS 391 filter där inte en droppe hamnade på generatorn


  11. #11

    Reg.datum
    feb 2010
    Namn
    Mikael Andersson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag tycker inte det låter särskilt dyrt med tanke på allt jobb som ska göras och dessutom är det i Stockholmsområdet. Du hade väl inte fyrhjulsdrift med byte av olja i densamma på din M5? Det jag menar är att det är svårt att jämföra rakt av. Olika kostnader kommer på olika bilar vid olika tidpunkter. M5 E60 rullar förmodligen inte direkt gratis över tid...

    Vacker bild förresten, Rovinj är verkligen en pärla
    Tack Marcus! Ja, det är fint därnere. Finns många pärlor efter kusten. Härliga vägar också. Men vi hade det varmt, 37 grader om dagarna. Kroknade lite och stack till Italien för att få lite svalka, men där var det 40 grader varmt. Tur att klimatanläggningen fungerade klockrent

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Så kan man inte jämföra, det är ju ett helt annat arbete.
    Ja jämförde mest pengarna ^^

  13. #13

    Reg.datum
    feb 2010
    Namn
    Mikael Andersson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Kan inte rå för det, men jag tycker att det är mycket för en service av en Golf. Må vara en R32:a och 4-hjulsdrift, men ändå. M5:an jag hade rymde många liter dyrbar olja och hade många funktioner som checkades av. Även om den bara var 2-hjulsdriven så är det en mer avancerad konstruktion.
    Fick just in en offert från Lagerstedts Bilservice som löd på 14.505:- och det får mig verkligen att tycka att det är dyrt.
    Stockholmspriser, visst... men det är därför jag gärna åker en bit utanför stan om jag kan få det lika bra gjort där och till ett rimligare pris. Varför skall jag betala timpriser på 1.500 - 2.000:- bara för att få äran att rulla in i deras fina arbetsmiljö? Stora pampiga bilvaruhus kostar pengar, men jag har inget behov av marmorgolv och kromglänsande inredningar när jag köper eller servar min bil. Timdebiteringarna på dagens bilverkstäder börjar ju närma sig de nivåer läkare och advokater ligger på. Sjukt tycker jag...
    Är det någon som vet vilken olja man bör ha i motorn för sommarkörning med lite fart och fläkt

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    11000:- respektive 14500:- låter sjukt, även i Stockholmsområdet.

    Jobbar själv på en stor märkesverkstad i Karlstad. Motsvarande service här skulle kosta ca. 8000:-.

  15. #15
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Om du är betalande medlem i klubben har du 15% på jobb och 10% på delar på vw smista. Ta kontakt med dom och kolla, jag har varit där med min och är grymt nöjd med både service och priser.

    Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Citat Ursprungligen postat av oxygene Visa inlägg
    Är det någon som vet vilken olja man bör ha i motorn för sommarkörning med lite fart och fläkt
    vilken 5W-40 olja som hellst
    tex: https://www.motor-oel-guenstig.de/Mo...roel::141.html

    eller kanske en 5w-50 vid lite mer inspirerad körning:
    https://www.motor-oel-guenstig.de/Mo...noel::137.html


  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av oxygene Visa inlägg
    Kan inte rå för det, men jag tycker att det är mycket för en service av en Golf. Må vara en R32:a och 4-hjulsdrift, men ändå. M5:an jag hade rymde många liter dyrbar olja och hade många funktioner som checkades av. Även om den bara var 2-hjulsdriven så är det en mer avancerad konstruktion.
    Har alltid tyckt det där är ett märkligt och alltför förenklat resonemang. VW Golf är ett modellnamn som rymmer extremt mycket olika teknik och olika grader av komplexitet och därmed olika tillhörande kostnader. Från i ditt fall små fyrcylindriga motorer med ringa effekt, framhjulsdrift och manuell växellåda till stora sexcylindriga motorer i VR-konfiguration och betydligt mycket mer effekt, fyrhjulsdrift och dubbelkopplingsväxellåda. Priser från ca 150 000-400 000 kr (?). Vilka andra modeller på bilmarknaden erbjuder ett sådant spektrum avseende teknik och komplexitet? Vad bilen heter måste ju vara helt oväsentligt, det är den teknik och komplexitet som service ska utföras på som avgör kostnaderna. I det avseendet är din R32 till stor del en helt annan bil än vanliga 1,6 Multifuel från samma tidsperiod. Att bilen heter Golf förvirrar en del, men under karossen, avseende tekniken, är det prylar som inte behöver skämmas i en sportbil. Faktum är att motorn och växellådan förekommer i minst en sportbil utanför VW gruppen. Motorn dessutom även hos Porsche.

    Vid just denna service råkar det vara ganska mycket som ska utföras och då kostar det så klart. Efter denna service kanske serviceplanen ger betydligt billigare service en rad tusen mil framöver. En M5 E60 kanske fördelar åtgärderna på annat sätt. Men jag vet inte, har aldrig varit i närheten av en sådan bil. Avseende olja så är ju VR6:an gott och väl hälften så stor som V10:an i M5 avseende dess motorvolym, så mängden olja bör väl vara i relation till det. Sen är det ju så klart avgörande var du utförde service på din M5 och vilken prisnivå den verkstaden tillämpade. Svårt att jämföra om det inte är samma verkstad.

    Är det någon som vet vilken olja man bör ha i motorn för sommarkörning med lite fart och fläkt
    Vilken olja/oljetyp anger VW?

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391

    Dyr service på R32 Mk5 - några tips?

    http://www.cmautoteknik.se
    Ligger vid stäket norra sthlm, marcus å kricke är grymma på vag bilar,kolla med dom vad dom ska ha

  19. #19
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Låter som ett fullt normalt pris, bara att pröjsa. Nästa service blir billigare
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  20. #20

    Reg.datum
    feb 2010
    Namn
    Mikael Andersson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    I handboken så står det endast att oljan skall vara VW 504 00 eller VW 503 00 och av multigradetyp. Man gör det enkelt för sig och visar inte heller hur man tappar ur oljan. Utgår från att det är helsyntet man bör köra med. Någon som vet om Castrol Edge är bra och i så fall vilken av dessa? Motul? Använder helst kända märken och av god kvalitet.
    Hittade även luftfilter m.m. i Tyskland till betydligt angenämare priser. Likaså kupéfilter. Om det står MANN eller Bosch på dem så bör man väl kunna känna sig trygg med att de fungerar?

    Visst är R32:an en mer komplex och speciell bil än en vanlig Golf, men det förtar ändå inte känslan av att den är dyr att serva. Har haft ett antal Corvetter, Maseratis, BMW och andra leksaker och i jämförelse med dessa så är Golf R32:an dyr att serva.
    När det gäller t.ex. BMW så finns det ett antal verkstäder med nog så sofistikerad utrustning och erkänt god expertis som matchar Bavaria Sveriges verkstadspriser bra. Där finns bra alternativ, samma jobb på lika bra sätt men till 20-25% lägre priser. Undrar just om det finns motsvarande alternativ i VW-branschen?

Liknande ämnen

  1. Några frågor om Golf R32 07
    Av Quakesk i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-10-23, 17:04
  2. Söker tips på 19" till Mk5 R32
    Av Thorssa i forum VW-forum
    Svar: 72
    Senaste inlägg: 2011-01-06, 16:25
  3. Kolfiberhuv till Golf 5:an - några tips?
    Av oxygene i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-02, 22:49
  4. Finns det några typiska fel på Golf V R32?
    Av Thorssa i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-08-07, 10:43
  5. Frågor om service samt några nybörjarfrågor
    Av moonshadow i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-23, 16:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin