Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Anne
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    4

    Byte av kamkedja på Golf TSI 1,4

    Jag har en Golf TSI 1,4 som gått ca 8000 mil och nu har varningslampan för motorn börjat lysa och enligt felkoden är det fel påkamaxelgivarna. Förutom att lampan lyser så går motorn som vanligt utan några konstiga ljud eller ryckighet i körningen. Det besked jag har fått är att det är kamkedjan som behöver bytas ut.

    Vad jag har förstått så ska en kamkedja inte behöva bytas ut, men har förstått efter lite forskande på forumet här och Google att det är ett vanligt förekommande fel för denna typ av motor. Jag har alltid följt de rekommendationer man fått från VWoch alltid servat på auktoriserade VW-verkstäder. Då jag inte är någon expert på bilar har jag blint förlitat mig på att verkstäderna gör det som behövs för att bilen ska må bra och rulla vidare utan några problem. Därför är man smått förbannad nu när något sådant här händer. Kan tycka att en kamkedja som ivanliga fall inte ska behöva bytas ut men som nu måste bytas ut tyder på attkamkedjan redan från början inte höll måttet?

    Jag har läst lite om att VW ibland tar på sig goodwill-ärenden. Vad är er erfarenhet av det och hur går man tillväga för att åberopa detta? Eller är det bara ett hopplöst fall?

    Min sista fråga är hur mycket ett kamkedje-byte beräknas gå på.
    Hoppas på hjälp från er och tack på förhand!


    Edit: Justerade texten och la in mellanslag mellan vissa ord. /Moderator
    Senast redigerad av vfr den 2016-05-24 klockan 16:53.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Evt kan man hänvisa till denna artikel:
    http://teknikensvarld.se/varning-kop...-motor-185407/

    byte av kedja med tillbehör kostar minst >10.000:- riksdaler riksmynt

    Bästa medicinen är oljebyte varje <1500mil och använda 5w-40 eller 10w-40 semisyntet med VW 502.00 klassning

    är felkoder avlästa ?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Vilken årsmodell är det på bilen? När är den servad och vid vilka miltal?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Anne
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    4
    Tack för prisuppgift och länken!

    Felkoden gav utslag för kamaxelgivaren (vet inte exakt vad felkoden hette).
    Har förstått nu i efterhand att regelbundna oljebyten är att föredra men har som okunnig inom bilområdet litat på VW...

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Anne
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    4
    Det är 2007 årsmodell och är servad vid följande miltal, 1200 utförd år 2009, 2780 utförd år 2011, 5508 utförd år 2013, 7540 utförd år 2015. De två första servicarna gjordes av förra ägaren.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Detta ämne är snart värt ett eget forum, eller i alla fall ett sub-forum! Nåväl det mesta i ämnet är nog redan skrivet här och på andra liknande forum.
    Det enda jag vill tillägga är att när det här problemet blev allmänt känt, jag har för mig i en artikel i tidningen "Vi Bilägare" där man från VAGs sida såg ett samband mellan kedjeproblemet och sk tjuvstopp. Detta då onormalt många bilskolebilar drabbades. Bilar som servas plikttroget efter serviceprogram, i princip aldrig går kalla, men drabbades av extremt många tjuvstopp!
    Det är nog viktigt att man låter motorn själv få sluta snurra när man stänger av motorn och inte vara snabb med att med växel i släppa upp kopplingspedalen abrupt vid avstängningen.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av anneQ Visa inlägg
    Det är 2007 årsmodell och är servad vid följande miltal, 1200 utförd år 2009, 2780 utförd år 2011, 5508 utförd år 2013, 7540 utförd år 2015. De två första servicarna gjordes av förra ägaren.
    Eftersom bilen är ungefär 9 år gammal är det nog tyvärr inte något att hämta, dessvärre.


    Max 24 mån mellan service gäller, 4 gånger sedan 06-07 (beroende på när bilen är uttagen) verkar vara för lite..?
    Senast redigerad av Crille82 den 2016-05-25 klockan 12:58.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Anne
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    4
    Hej, vill bara uppdatera med vad som hänt med min bil. Jag fick kamkedjan utbytt och lite andra grejor på goodwill så allt som allt betalade jag 3000 kr, så tycker det absolut är värt att kolla upp goodwill även om det är en äldre bil.

  9. #9
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Vad bra att det löste sig till ett överkomligt pris. Och likaså är det bra att du återkopplar och talar om hur det gick.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-02-09, 14:24
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-06, 15:16
  3. Delar vid byte av kamkedja ?
    Av rolex i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-30, 22:45
  4. Byte av kylvätska Golf TSI 1,4 140hk
    Av pudas i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-24, 22:12
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 18:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin