Sidan 5 av 7 FörstaFörsta ... 234567 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 139

Ämne: Bilen byggd

  1. #81

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Alla gånger prestandaökning framför överdimensionerade hjul som förstör komfort och förmodligen försämrar prestanda. Underskattad business look med rejäl effekt - det är kul - tycker jag

  2. #82

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Alla gånger prestandaökning framför överdimensionerade hjul som förstör komfort och förmodligen försämrar prestanda. Underskattad business look med rejäl effekt - det är kul - tycker jag
    Jag håller med om att underskattade prestanda är kul. Men jag är även barnsligt förtjust i snygga hjul.

  3. #83

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av Peter56 Visa inlägg
    Jag håller med om att underskattade prestanda är kul. Men jag är även barnsligt förtjust i snygga hjul.
    Angående underskattade prestanda så var jag med om följande för ett par veckor sedan: Jag körde på motorvägen i ytterfilen, hastigheten var lite över det lagstadgade men inte tokfort. Så såg jag i backspegeln att en äldre BMW M5 kom ifatt och föraren blinkade med lyset att jag skulle flytta på mig. Jag gick in innerfilen för att släppa om BMW:n men sedan ut i ytterfilen igen och hängde på M5:an. Grabben ökade takten och det gjorde även jag. Föraren blev nog en aning förvånad när den där halvgamla gubben i en Golf hängde med trots att det började gå ganska fort. När killen efter ett tag upptäckte att han inte körde ifrån mig gav han upp och saktade in. Då gjorde jag också det.

  4. #84

    Reg.datum
    apr 2016
    Namn
    Erik
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av m05erili Visa inlägg
    Väntans tider här med på min R SC

    Byggdes: v24
    Anländer till ÅF: v26 (2/7)
    Bokad uthämtning: v28 (13/7)
    Hittade bilen utanför ÅF. (tror jag, specen stämmer iaf)
    Namn:  IMG_3138 (2).jpg
Visningar: 797
Storlek:  974.8 KB

  5. #85

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av m05erili Visa inlägg
    Hittade bilen utanför ÅF. (tror jag, specen stämmer iaf)
    Namn:  IMG_3138 (2).jpg
Visningar: 797
Storlek:  974.8 KB
    När man är så sugen på bilen att man åker förbi åf för att kolla om det går att se en glimt av nya pärlan känner jag igen.

  6. #86

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Skulle jag nån gång få råd (men de lär aldrig hända, för jag vill äga hela bilen på en gång). Skulle jag kosta på mej att åka ner till Wolfsburg och hämta ut den. Mest för å veta att min rumpa var först

  7. #87
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Skulle jag nån gång få råd (men de lär aldrig hända, för jag vill äga hela bilen på en gång). Skulle jag kosta på mej att åka ner till Wolfsburg och hämta ut den. Mest för å veta att min rumpa var först
    God tanke, men tyvärr är det någon ändå som kört bilen innan dig.
    När vi förra året var på fabriksvisning med klubben såg man att bilarna delvis förflyttades genom att köra dem.
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  8. #88

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Framför allt tillverkas inte alla bilar i Wolfsburg... Den vita Golfen på bilden ovan är tillverkad i Zwickau, Sachsen.

  9. #89

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Dessutom berättade guiden att det inte var möjligt att hämta ut bilen i Wolfsburg, om man skulle svenskregistrera den. Handlade om lagar och regler mellan Sverige och Tyskland.

    Däremot transporterades bilar från andra fabriker till Wolfsburg för uthämtning. Bla Seat Leon , förutom VW bilar då...

  10. #90

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av Mattias Visa inlägg
    God tanke, men tyvärr är det någon ändå som kört bilen innan dig.
    När vi förra året var på fabriksvisning med klubben såg man att bilarna delvis förflyttades genom att köra dem.
    Ah Då missuppfatta jag de jag såg på ett youtubeklipp, där gick bilarna på ett löpande band och placerades i glastornet. (berättarrösten sa även att, när du häm,ta ut din bil var du först med att köra den).

    Nu är de ju inte aktuellt (är bara på Generation 4, så jag ligger efter lite i stegen). Men jag skulle va lite halv sur om min nyköpta bil som kosta en slant fick stå ute i de svenska klimatet i en vecka utan att jag kunde göra nåt åt de. Hade de, när de levererades till sverige ställts inomhus hade de varit bättre

  11. #91

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Lars
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Ah Då missuppfatta jag de jag såg på ett youtubeklipp, där gick bilarna på ett löpande band och placerades i glastornet. (berättarrösten sa även att, när du häm,ta ut din bil var du först med att köra den).

    Nu är de ju inte aktuellt (är bara på Generation 4, så jag ligger efter lite i stegen). Men jag skulle va lite halv sur om min nyköpta bil som kosta en slant fick stå ute i de svenska klimatet i en vecka utan att jag kunde göra nåt åt de. Hade de, när de levererades till sverige ställts inomhus hade de varit bättre
    Men den är väl avsedd för utomhusbruk?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  12. #92

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av Nick Visa inlägg
    Men den är väl avsedd för utomhusbruk?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Visst är de så. Men då har man ju kontrollen själv att kunna ställa in i garage lackskydda osv. Kanske bara jag som tycker att en 2-400 000 bil är en stor investering som andra rynkar på näsan åt? Många här verkar ju inte äga sin bil i mer än 3 år innan de byter så då bryr man sej kanske inte så mycke.

  13. #93

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Visst är de så. Men då har man ju kontrollen själv att kunna ställa in i garage lackskydda osv. Kanske bara jag som tycker att en 2-400 000 bil är en stor investering som andra rynkar på näsan åt? Många här verkar ju inte äga sin bil i mer än 3 år innan de byter så då bryr man sej kanske inte så mycke.

    Hejs
    Håller med helt! Gråter en skvätt varje gång jag får ett litet stenskott på min "nya" bil från 2010, 4000 mil. Det känns ledsamt att den inte är i nyskick längre..
    Har inte har några som helst planer att byta utan känns som jag kommer att ha tills den blir gammal...

    Fredrik

  14. #94

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Visst är de så. Men då har man ju kontrollen själv att kunna ställa in i garage lackskydda osv. Kanske bara jag som tycker att en 2-400 000 bil är en stor investering som andra rynkar på näsan åt? Många här verkar ju inte äga sin bil i mer än 3 år innan de byter så då bryr man sej kanske inte så mycke.
    Kanske väldigt OT men nu måste saker och ting redas ut.

    @Petta77 : Nu måste du släppa sargen och komma in i verkligheten en stund!

    Om jag tar mig själv som exempel.
    Ser det inte som en investering , mera ett "nödvändigt ont" för att ha en ordentlig bil i familjen kalkylerat på ägarkostnader utslaget på X antal år.
    Jag har både lackskydd , eget garage och nybil ändå får jag högt blodtryck av av den konstant är skitig.......fast jag egentligen skulle kunna skita i bilen pga av att jag har garanti på den (förlängd) bara den är servad enligt schema nästkommande 5 år.
    Typ......tuta kör , inte bry sig.

    Hade JAG fått bestämma hade vi båda kört skattebefriade veteran VW..........men ibland måste man kompromissa för att (i mitt fall) hålla kärleken vid liv och jämna ut blodtrycket på den fronten.

    Investering för mig i fordonsväg = Något som skänker mig glädje oavsett utseende.......typ en MK1/MK2.......eller min nyfunna kärlek för 2 hjul.

    Nybil handlar inte alltid om att man vill ha det nyaste och bästa , ibland kan det faktisk handla om ägarkostnader utslaget på X antal år.
    Och som allt annat , handlar det om prioriteringar.
    Jag personligen skulle ALDRIG ens fundera på en ny bil bara för att ha en ny bil och sen leva på gränsen rent ekonomiskt........och NEJ jag är ej miljonär.....jag är en vanlig knegare så också min sambo (vi har dessutom 2 barn).
    Det handlar om vad man prioriterar.

    Vissa lägger ner pengar på utladsresor , inreda villan , vinera och dinera eller vad som helst......andra kanske bara "investerar" den slanten på att köra en nyare bil antigen för att man är intresserad av det eller för nån annan orsak.

    Svårare än så är inte matematiken.

    Sen kan jag tillägga : "hålla kärleken vid liv" var ironi från min sida så har jag gjort mitt inlägg extra tydligt.
    Ny bil = Trygghet för min sambo i sakfrågan (hon får agarea exempel) är att hon vet precis vad bilen kostar henne per månad, varken mer eller mindre.
    Med tanke på att hon har NOLL koll på bilar och NOLL intresse av bilar är hennes enda intresse VAD bilen kostar henne per månad = Ny bil utslaget på ett X antal år ger den kalkylen på kronan.

    Hon har ägt en begagnad bil tidigare som hon gillade väldigt mycket , problemet med lite äldre modernare bilar är att dom kräver underhåll.
    Trots att arbetskostanden var gratis (JAG) så kostade underhållet en del slantar under ägartiden i form av reservdelar.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2016-07-12 klockan 00:26.

  15. #95

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Fast nu handla de ju bara om att ja aldrig skulle kunna acceptera att min nyköpta bil fick stå ute, utom min kontroll
    Har redan gett dej ett förslag på schampo för att skydda din bli. Bathe plus.

  16. #96

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Fast nu handla de ju bara om att ja aldrig skulle kunna acceptera att min nyköpta bil fick stå ute, utom min kontroll
    Har redan gett dej ett förslag på schampo för att skydda din bli. Bathe plus.
    Problemet om du skulle köpa en ny bil är att du aldrig kan påverka att den står utomhus innan den når dig. Redan i importhamnen står bilen ute innan den transporteras till återförsäljaren. Sedan när den når återförsäljaren så varierar det hur åf handskas med bilen. Vissa har möjligheter att ställa in bilen i väntan på leverans och andra har så trånga lokaler att de tvingas ställa bilen utomhus under några dagar.

    Å andra sidan tar inte bilen skada av att stå ute under en kort period. Det kommer den ju att göra i många tillfällen under sin livstid. Bilhandlandlaren gör en rekonditionering innan leverans så du kommer inte att märka hur bilen har förvarats.

    Själv lät jag göra ett lackskydd av min nya bil då den hade rullat cirka 50 mil. Och under den tid som jag kommer att äga den så är det utomhusförvaring varje dag som gäller eftersom jag bor i lägenhet och inte har tillgång till garage.

  17. #97

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Efter att en ny bil är tillverkad och kontrollerad så parkeras den vanligtvis på stor parkering i anslutning till monteringen. Där står den sedan i väntan på vidare transport. För VW bilar som ska till Sverige och som tillverkats i Tyskland innebär det frakt öppet på tåg eller lastbil till tysk utskeppningshamn vid nordsjökusten som Cuxhaven eller Emden. Där parkeras bilarna på stor parkering i väntan på utskeppning. Vid detta tillfälle har minst fyra personer kört bilen. I Tyskland. Bilarna körs sedan på fartyg för vidare transport till Sverige. Väl i Sverige körs bilarna av fartyget och parkeras på stor parkering i väntan på vidare transport inom Sverige. Jag antar att det är Halmstad eller Södertälje som gäller beroende på till vilken geografi bilen ska. Någon mer insatt kan säkert klargöra. När det är dags för vidare transport körs bilen på lastbil för vidare öppen transport till återförsäljare. Nu har minst sju personer kört bilen. Säkert fler.

    https://youtu.be/Gpcd18eq1Wc

  18. #98

    Reg.datum
    apr 2016
    Namn
    Erik
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    21
    Håller med ovan. Bilen är byggd för att vara utomhus så känner mig inte alls orolig för att bilen ska ta skada av sol och vind under denna korta period. Som kan ses på bilden jag tog hos ÅF är bilen även skyddad med en plastduk över hela motorhuv, tak och baklucka.
    Dessutom, du äger inte bilen förrän du hämtar ut den (jag har iaf inte betalat en krona än). Hittar du några skador så får ju ÅF fixa det innan leverans (alternativt kompensera på något sätt).

    Hämtar bilen hos ÅF imorgon (onsdag) och dagen efter lämnas den in för keramisk lackbehandling "Drop Off".
    Tar emot att lämna ifrån sig bilen precis när man fått den men lika bra att få det gjort direkt.

  19. #99

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Har redan gett dej ett förslag på schampo för att skydda din bli. Bathe plus.
    Med risk att upprepa mig själv , min bil är "Drop off" behandlad vid leverans dvs kersmiskt lackskydd.
    Så jag behöver inga tvätt tips.

    Skrivet på forumspringaren.

  20. #100
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Folk får ju behandla sin egendom precis som dom vill. Kan ju tyckas aningen tvångsmässigt att oroa sig för föroreningar av typen diväteoxid vid utomhusvistelse när bilen är konstruerad för att motstå sådana "föroreningar". Självklart kan den pedantiska ägaren förvara egendomen i en fullständigt kontrollerad miljö för att minimera korrosivt slitage och allehanda nötande missöden. Dock inhiberar detta troligen allt potentiellt praktiskt användande av nämnd tingest med ångestreaktion som resultat vid nyttjande. Den genomsnittlige bilenthusiasten (inklusive mig själv) brottas troligen normalt mentalt med dessa frågor men landar troligen i slutsatsen att praktiskt användande ändå är fordonets huvuduppgift. Så för god mental hälsa rekommenderas att se fordonet som en praktisk pryl istället för något skört och bräckligt levererat av himlen. Lite OT kanske .
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

Liknande ämnen

  1. Möss i bilen!
    Av robban81 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 13:55
  2. Tvätta bilen!
    Av Thomas79 i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-05-25, 17:40
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 00:43
  4. Inbrott i bilen....
    Av Modig i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 17:29
  5. Inbrott i bilen!!
    Av GTI-Linus i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-05, 00:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin