Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1
    m4rt1n
    Gäst

    Kommer ej någon spolarvätska Passat TDI 2014

    Har problem med min passat, en Passat 2014 TDI 4motion där det inte kommer någon spolarvätska ur munstyckena vid vindrutan när man ska spola rutan. Torkarmotorn går som vanligt, det kommer även spolarvätska för lyktorna fram, dock inget alls på rutan.

    Har felsökt och trodde först det var någon säkring som gått för pumpen, men hittar inget fel och dessutom går ju pumpen för lyktorna.

    Min teori är att jag slarvade med att ha i ny spolarvätska med blandning för vinterbruk, dvs klara temperaturer under -10. Har nu fyllt på ny blandning, men det löser ju inte mitt problem. Tänkte att det var någon ispropp någonstans, men nu har det varit ca +10 grader i några dygn men det kommer ingen spolarvätska ändå.

    Någon som har nåt förslag på lösning?

    Mvh Martin

  2. #2
    m4rt1n
    Gäst
    En till tanke jag fick. Är det två stycken motorer för spolarvätskan? Tänker en för lyktorna och en för vindrutan? Någon somnar koll?

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Tror det är 2 pumpar på vag bilar.
    Vindrutan så spolar pump 1 åt ena hållet,bakrutan så backar pumpen håll
    Sen är det separat till strålkastarna
    Hade samma bekymmer på min A3, bytte pump utan resultat... Visade sej att jag varit in i kodningen å klabbat runt lite mkt när jag plockade bort å deaktiverade bakre torkaren.

    Så det var bara att rätta till med vcds så funkade det igen, men vette sjutton vad ditt fel kan vara.
    Jag köpte ny bilsteinpump på bildelaronline24 för typ 100kr

  4. #4
    m4rt1n
    Gäst
    Tack för svar. Ja, börjar tro att det sitter två pumpar. Några andra säkringar än de i kupén samt motorutrymmet man bör kolla?

    nästa fråga, om jag ska börja skruva och komma åt behållaren samt pump(arna), vad bör jag skruva bort för att komma åt pumparna?

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    På min 3c passat så kom jag åt pumpen om jag demonterade passagerarsidans dimljusgaller, vet inte riktigt hur det ser ut på B7, men i dom krokarna sitter den.
    Plocka bort skyddsplasten under så borde du komma åt den tycker jag

  6. #6
    m4rt1n
    Gäst
    Efter att ha felsökt i timmar i garaget så kom jag äntligen fram till en lösning. Skriver detta då kanske fler får samma eller liknande problem. Nästan pinsamt enkelt, men tog tid att komma på lösningen. Testade följande: monterade bort innerkskärmen på passagerarsidan och kom åt behållaren för spolarvätska, var lite trångt men det gick att komma åt de båda pumparna utan att ta bort fronten. Och ja, det är två pumpar, en för lyktorna fram och en lite mindre för vindrutan samt bakrutan. Fick verifierat att pumpen för vindrutan inte gick alls. Inget hände. Lyckades få bort den och testade pumpen mot ett bilbatteri. Pumpen funkade utan problem. Mätte även om det kom ström fram till pumpen, vilket det inte gjorde. Dubbelkollade alla säkringar, alla hela (forfarande). Båda pumparna hela, men ingen ström kom fram till den för vindrutan.

    lösningen: innan jag höll på att bryta ihop så testade jag att göra bilen strömlös i 5 min (räcker säkert med mindre tid) och vad hände? Jo, pumphelevtet för vindrutan gick som vanligt igen!!

    Teori om vad som hände: Det blev kallt ute över natten, från 5 grader ned mot -12 grader. Hade totalt missat att fylla på med starkare blandning då det var så milt ute. Sambon tar bilen dagen efter köldknäppen och försöker köra vindrutetorkarna och spolarvätska, dock händer ingen. Antagligen frös hela systemet och den lilla pumpen för vindrutan la av. På modernare bilar rapporteras ju fel till datorn om tex elfel uppstår. Tänker mig att datorn kände av att något var på tok med pumpen (då den förmodligen var frusen) och stängde därmed av strömmen. Detta nollställdes genom att göra bilen strömlös. OBS, detta är bara en teori jag har, men antar att den är nära sanningen.

    slänger med en bild hur det ser ut innanför skärmen.
    Namn:  image.jpeg
Visningar: 13676
Storlek:  1.61 MB

    Namn:  image.jpeg
Visningar: 12844
Storlek:  1.78 MB

    /Martin

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av m4rt1n Visa inlägg
    Detta nollställdes genom att göra bilen strömlös. OBS, detta är bara en teori jag har, men antar att den är nära sanningen.
    /Martin

    Det är precis så det ska vara

    Styrdonet känner av att pumpen ej snurrar pga att de frusit i behållaren.
    Då stänger den av funktionen o skickar ej ut nå mer ström till pumpen så att pumpen ej går sönder.

    Då behöver den en såkallad "Norsk reset" för att funka igen

    Du är inte den första som råkat ut för detta kan ja säga
    Varit med om de flera ggr på jobbet!

  8. #8
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Kanonbra att du återkopplar och talar om vad som var problemet.

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Björn Ohlsson
    Ort
    Kågeröd
    Inlägg
    1
    Väcker denna tråden lite, då jag råkat ut för samma sak. Sedan några veckor tillbaka ägare till en Passat Alltrack 2014.
    Exakt samma hände mig, typ +5 och sedan var det nere på -6 grader under natten. Strålkastarrengöringen funkar men inte till vindrutan/bakrutan.
    Kanske fråga, har hittat batteriet på vänstersidan i bak. Finns det ytterligare ett batteri någonstans?
    Fråga 2: Instruktionsboken innehåller ingen säkringsförteckning. Någon som vet var man kan finna en sådan?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Det finns ett under huven. batteriet där bak är endast för Parkeringsvärmaren.

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2017
    Namn
    danne mo
    Ort
    täby
    Inlägg
    1

    du besparade mig många tusen. mekonomen ville göra felsökning för1500kr till att börj

    du är en hjälte. mekonomen ville ha 1500 till att börja med bara för att felsöka. att dom inte kan sånt från början... jag hade bråttom å fyllde på med statoils snålblandning direkt från kran åpå natten frös det till
    Citat Ursprungligen postat av m4rt1n Visa inlägg
    Efter att ha felsökt i timmar i garaget så kom jag äntligen fram till en lösning. Skriver detta då kanske fler får samma eller liknande problem. Nästan pinsamt enkelt, men tog tid att komma på lösningen. Testade följande: monterade bort innerkskärmen på passagerarsidan och kom åt behållaren för spolarvätska, var lite trångt men det gick att komma åt de båda pumparna utan att ta bort fronten. Och ja, det är två pumpar, en för lyktorna fram och en lite mindre för vindrutan samt bakrutan. Fick verifierat att pumpen för vindrutan inte gick alls. Inget hände. Lyckades få bort den och testade pumpen mot ett bilbatteri. Pumpen funkade utan problem. Mätte även om det kom ström fram till pumpen, vilket det inte gjorde. Dubbelkollade alla säkringar, alla hela (forfarande). Båda pumparna hela, men ingen ström kom fram till den för vindrutan.

    lösningen: innan jag höll på att bryta ihop så testade jag att göra bilen strömlös i 5 min (räcker säkert med mindre tid) och vad hände? Jo, pumphelevtet för vindrutan gick som vanligt igen!!

    Teori om vad som hände: Det blev kallt ute över natten, från 5 grader ned mot -12 grader. Hade totalt missat att fylla på med starkare blandning då det var så milt ute. Sambon tar bilen dagen efter köldknäppen och försöker köra vindrutetorkarna och spolarvätska, dock händer ingen. Antagligen frös hela systemet och den lilla pumpen för vindrutan la av. På modernare bilar rapporteras ju fel till datorn om tex elfel uppstår. Tänker mig att datorn kände av att något var på tok med pumpen (då den förmodligen var frusen) och stängde därmed av strömmen. Detta nollställdes genom att göra bilen strömlös. OBS, detta är bara en teori jag har, men antar att den är nära sanningen.

    slänger med en bild hur det ser ut innanför skärmen.
    Namn:  image.jpeg
Visningar: 13676
Storlek:  1.61 MB

    Namn:  image.jpeg
Visningar: 12844
Storlek:  1.78 MB

    /Martin

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Damir Smajic
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1

    Liknande problem med min passat 08a

    Hej,
    Bumpar då jag...
    Har liknande problem med min passat men med en twist. Har läst igenom tråden och bytt Pump både till vindrutan och SRA enheten. Nu funkar spolningen till strålkastarna men vindrutan får fortfarande inget och bakre torkare lika stendöd.. Verkar inte gå någon ström till motorn för vindrutespolningen. Har kollat säkringar typ 100 gånger men den e hel o fin. Bilen slängen inte heller ut någon felkod. Någon som har ett bra förslag på nästa steg i felsökningsprocessen och hur man ska göra det?

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Jakob Edmark
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    1
    Kan bekräfta att 5 min batteribortkoppling precis löste samma problem!
    Jakob

Liknande ämnen

  1. AC funkar ej passat 3c/b6 2008 2.0 tdi
    Av Heika i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-06-20, 09:35
  2. Kommer ej in in i bilen, golf 3
    Av engelao i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 22:02
  3. Glödningen funkar ej, passat 96a tdi...
    Av VWGolIV i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-04, 23:18
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 17:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin