Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 188

    Göra styrningen lättare på en Polo -12?

    Vi har en Polo TDI90 -12. Problemet för mig är att jag har en arm ur funktion och den andra armen/axeln lite halvtaskig. Kör man i stan i låg hastighet med stora rattutslag så är det inga som helst problem. Styrningen går lätt och fint. Däremot långa pass på motorvägen blir väldigt slitsamt för min kvarvarande arm/axel. På landsvägen eller motorvägen så blir den så jäkla hård i styrningen.

    På en bil utan servo, eller med vanligt hydrauliskt servo, så blir styrningen lättare ju fortare man kör. Med det elektriska servot här så har man gkort det precis tvärtom, vilket känns helt bakvänt. Det ska ju självklart inte gå att köra med bara lillfingret i motorvägsfart, men för dom många, små korrigringar man hela tiden gör på stor väg så ska den inte vara för hård heller. Efter några tiotal mils körning så börjar det kännas i min axel.

    Finns det något man kan göra på dessa nyare VW för att den inte ska bli så hård? Jag vet att det talades om olika styrprofiler på t.ex tidiga Golf 5, men att det sedan togs bort.

    Antingen något man kan göra med VCDS eller hos VW.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    har beskrivit i en annan tråd att man kan köpa en tub- med styrväxelfett och sedan lossa på ena styrväxeldamasken, sedan fylla på med en bit passande plastslang 10*8 mm

    har provat med biltemas styrväxelfett med gott resultat, den är delvis flytande och fördelar sig bra

    vanligt NLGI2 fett går att använda, men pumpa inte i för mycket, har fått byta damaskerna på min pga. av detta
    då detta fett blir lite trögare vid kall väderlek
    fördela en kvarts patron i hela styväxeln från båda ändar om man ändå väljer denna sorts fett

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...tyrv%E4xelfett
    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...tyrv%E4xelfett

  3. #3
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 188
    Ja, det var vår andra bil, Golf ED30:n. Den är nu åtgärdad på det sätt som du föreslog, och jag tror att det hjälpte en del. Men i det fallet så var det att styrningen kändes trög som i mycket friktion. I detta fallet är det att den är hård, d.v.s för mycket motstånd vid styrning i högre hastigheter. Och det måste ju ha med själva styrprofilen att göra i servoelektroniken.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Hej

    Du kan få bilen mer lättstyrd, men den blir också mer "orolig" på vägen, genom en hjulinställning av toe in/out m.m. Har upplevt detta själv när vi experimenterat med toe inställningar.

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 188
    Javisst. Lite mer toeout så får man den effekten. Iallafall på en bil utan servo eller med traditionellt hydrauliskt servo. Men på det här elektriska servot så borde den effekten å andra sidan ätas upp av servot som hela tiden försöker hålla samma "hårdhet" eller "hjälp" i styrningen. Iaf i teorin.

  6. #6
    Raven
    Gäst
    Går på golf 7 iaf att justera i vcds under steering, dynamik, normal, soft typ.

    Sent using my fingers

  7. #7
    Raven
    Gäst
    Lättaste läget är läskigt, som en Fiat 500 med "City mode"

    Sent using my fingers

Liknande ämnen

  1. Hårda stänkskydd på Polo -12
    Av vfr i forum VW-forum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2016-01-26, 03:35
  2. Vilka topplagringar till lättare bankörning?
    Av Strajpset i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-10, 14:44
  3. Tips på att göra med en Golf mk2
    Av Aspen-83 i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 15:33
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-03, 21:12
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-10, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin