Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1
    lundqvistarn
    Gäst

    Har börjat vina / leva om mer än vanligt från turbon?

    Har en golf 5 1,9 tdi bluemotion 105 hk
    som har börjat vina ( man hör turbo ljudet ) mer än vanligt precis när turbon laddar / slår in.

    Vad kan det vara för något?
    Läkage nånstans? Varje gång jag bytt olja har man sett lite oljeläkage vid turbon om man tittar nerifrån baksida motor, men har inte varit mycket alls. Pröva också att dra bulten där mer med men den satt som i berget.


    Bilen går precis som den brukar men det låter lite från turbon ibland på vissa växlar...låter mer än de gjort tidigare.


    Tips mottages varmt =)

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Vilken intervall mellan oljebyte?
    Hur långt har den gått?
    Hur ser luftfiltret ut?

  3. #3
    lundqvistarn
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Vilken intervall mellan oljebyte?
    Hur långt har den gått?
    Hur ser luftfiltret ut?

    Den har gått strax under 15 000 mil nu, ska byta kamrem på den nästa vecka. För 1a gången

    Sen jag köpte bilen ca 8000 mil har jag bytt olja + luftfliter var 1000-1500 mil, före det gick den på longlife service, dvs ca 2500-3000 mil.

  4. #4
    lundqvistarn
    Gäst
    Kan det vara intercoolern?

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Hur ser luftfiltret ut?
    Byter du luftfilter själv skall behållaren spolas ur med vatten (undre delen alltså).
    Plocka bort slangen och kolla om axeln glappar, du kan även ta en bild/spegel och kolla bladen för skador...

  6. #6
    lundqvistarn
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Hur ser luftfiltret ut?
    Byter du luftfilter själv skall behållaren spolas ur med vatten (undre delen alltså).
    Plocka bort slangen och kolla om axeln glappar, du kan även ta en bild/spegel och kolla bladen för skador...
    Det brukar se ut som nytt typ vid varje byte. Nä men inte alls så farligt.
    Aldrig hört talas om att man ska spola ur behållaren med vatten....?
    Vilken slang & axel? Blad för skador?

  7. #7

  8. #8
    lundqvistarn
    Gäst
    Jo jo men jag tycker ändå det låter som nått läkage?

    Hur kollar jag om det är läkage på någon slang? Går ju inte köra och kolla direkt =/

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Joan Åkesson
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    543
    min förra golf fick högre turbo ljud när en O-ring som hade gått sönder till ett rör som hade med intercoolern att göra

    du känner ingen som kan kolla upp felkoderna?

  10. #10
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Hoho, jag håller precis nu på att byta turbon på en mk5 1,9tdi BLS efter precis ovan symptom. Obalans i axeln var diagnosen på verkstaden. VW tar ca 22000 för bytet, inkl material.

    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  11. #11
    lundqvistarn
    Gäst
    https://www.facebook.com/niklas.lund...3414505651015/


    Filmade lite i veckan, ljudet hörs vid ca 12 sekunder in i filmen & på slutet av filmen igen...

    Vad kan det vara för något?
    Läkage nånstans? Varje gång jag bytt olja har man sett lite oljeläkage vid turbon om man tittar nerifrån baksida motor, men har inte varit mycket alls. Pröva också att dra bulten där mer med men den satt som i berget.

    Bilen går precis som den brukar men det låter lite från turbon ibland på vissa växlar...låter mer än de gjort tidigare. Hörs vid ca 12 sekunder in i filmen.

    Bilen har gått strax över 15000 mil nu. Bilen är motoroptimerad för ca 5000 mil sen och ljudet har väl varit i ca 400 mil varken blivit mer eller mindre. Ljudet kommer nånstans vid 1700-1800 varv och följer med när varvtalet ökar.

    Tacksam för tips =)

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Plocka bort slangen efter luftfiltret och fyll upp med vatten, då ser du enkelt vart/om det läcker (glöm inte att tömma ut vattnet innan du startar igen ).
    Har du möjlighet att trycksätta systemet funkar det också
    Hardu kollat turbinbladen (NU ORKAR JAG INE REDIGRA LÄNGRE!!!!!) fö skador (på luftsidan)?

    O-ringara på trycksidan brukar gemed sig, mn det ser du om du testar med vattn eller luft...

  13. #13
    lundqvistarn
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Plocka bort slangen efter luftfiltret och fyll upp med vatten, då ser du enkelt vart/om det läcker (glöm inte att tömma ut vattnet innan du startar igen ).
    Har du möjlighet att trycksätta systemet funkar det också
    Hardu kollat turbinbladen (NU ORKAR JAG INE REDIGRA LÄNGRE!!!!!) fö skador (på luftsidan)?

    O-ringara på trycksidan brukar gemed sig, mn det ser du om du testar med vattn eller luft...


    Har idag bytt olja, kupefilter och luftfilter...Vad jag kunde se är att de fuktat lite olja runt nå slangklammer på baksidan motorn vid turbon, men riktigt trångt se & dra åt. Men drog åt slangklamret ett par varv uppifrån på baksidan av motorn.

    Vad som jag däremot hittade var att slangen till luftburkens nedre del satt löst, eller ja den satt inte fast i luftburken utan hängde bara under luftburken.

    Luftfiltret såg fint ut, lite dammigt i filterbehållaren bara annars inga konstigheter, dammsugade ur det och torkade rent med fuktig trasa.

    Men att slangen där är lös att sätta fast den hjälper ju inte mitt vinade ljud. Ska den vara fastsatt med något slangklammer eller bara dit tryckt på luftburken?

    Kan det vara nån tryckrör till intercoolern som spökar för mig? Oring där som börjar vara dålig & skapar det vinade ljudet? En kompis med passat 1,9 tdi snackar om att de där röret ofta är en bidragade orsak till detta typ av ljud...



    Bifogar en bild på slangen som var lös nu idag vid luftfilter bytet.
    Namn:  20151110_131507.jpg
Visningar: 740
Storlek:  538.7 KB

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Tobias Eriksson
    Ort
    Järna
    Inlägg
    148
    Kolla intercooleralangar, de kan spricka och orsaka vinande ljud. Slangen som var lös har inget med det att göra.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-05-11, 22:43
  2. Påverkar DCC mer än chassit?
    Av debren i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-22, 19:15
  3. Motivationen har börjat hitta tillbaks...
    Av Faltdach i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-15, 13:32
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 21:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin