Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796

    Fixa stenskott?

    Har ni några bra tips på hur man fixar stenskott. Har ju kladdat med lackstift förr och tycker mest det blir kladdigt, klumpigt och kasst.

    Finns det inga firmor som fixar sånt professionellt? Borde ju går att lacka med airbrush och våtslipa efteråt ..
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Det finns firmor som fixar små stenskott. Men det gäller att "ta dom" innan stenskottet börjar krypa vidare över rutan. De flesta försäkringsbolag brukar också ha i sina villkor att du bara behöver betala någon hundralapp i självrisk om du lagar stenskottet utan att byta ruta. Kolla med en bilglasmästare om denne kan fixa det.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Jag antar att vanliga billackerare kan ordna sådant, men det blir väl orimligt dyrt att lämna in bilen hos dem. Jag vet inte hur det är om man lämnar in bilen för rekond hos bilrekond företag, ingår det stenskottslagning då eller vaxar dem bara över de befintliga stenskotten?

    Själv så har jag köpt en sats hos http://www.chipex.se/ som jag hade tänk pröva använda senare i höst. Enligt tester hos till exempel http://teknikensvarld.se/sa-lagar-du...in-bil-192197/ så fungerar det riktigt bra men är lite väl dyrt för att vara prisvärt.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av Blåbäret Visa inlägg
    Själv så har jag köpt en sats hos http://www.chipex.se/ som jag hade tänk pröva använda senare i höst. Enligt tester hos till exempel http://teknikensvarld.se/sa-lagar-du...in-bil-192197/ så fungerar det riktigt bra men är lite väl dyrt för att vara prisvärt.
    Skulle vilja veta hållbarigheten på de där Chpex. För riktig 2K är de ju inte.

    Själv har jag förmånen att ha en solid lack. Men har lagat stenskott på mina andra MK3 med metallic lack. Har då tagit en extremt liten pensel (00). Har en Panduro affär precis över gatan, de säljer kung penslar. De är viktigt att man inte frestas med atyt lägga i för mycket färg, man vill gärna ha en "krater", Men skulle man mot förmodan lägga lite för mycket, torkar man försiktigt bort med t-röd nån timme efter så de har fått torka lite grann. Sen läger man i klarlacken om möjligt än försiktigare. Låt torka ca 24 timmar sen polerar man över alltsammans.

    Kommer inte bli som nytt, men de blir de inte heller med chipex

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Skulle vilja veta hållbarigheten på de där Chpex. För riktig 2K är de ju inte.

    Själv har jag förmånen att ha en solid lack. Men har lagat stenskott på mina andra MK3 med metallic lack. Har då tagit en extremt liten pensel (00). Har en Panduro affär precis över gatan, de säljer kung penslar. De är viktigt att man inte frestas med atyt lägga i för mycket färg, man vill gärna ha en "krater", Men skulle man mot förmodan lägga lite för mycket, torkar man försiktigt bort med t-röd nån timme efter så de har fått torka lite grann. Sen läger man i klarlacken om möjligt än försiktigare. Låt torka ca 24 timmar sen polerar man över alltsammans.

    Kommer inte bli som nytt, men de blir de inte heller med chipex
    Vad polerar du med? "vanligt" polermedel eller kör du våtslip?
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Vad polerar du med? "vanligt" polermedel eller kör du våtslip?

    Brukar köra rubbing eller annat polermedel (för hand)

Liknande ämnen

  1. lacken vid stenskott blir konstig ?
    Av hughes i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-22, 21:27
  2. Laga stenskott
    Av wibmag i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-26, 18:53
  3. Stenskott i lacken..
    Av Zeeeta i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 21:44
  4. Hur fixa stenskott??
    Av OmegaMannen i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 14:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin