Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2015
    Namn
    Emil G
    Ort
    Jôttelaborg
    Inlägg
    9

    Ny däckstorlek Portago 16"-fälgar (Polo)

    Hej

    Har nyss köpt en Polo med 16" Portago-fälgar och 205/45-däck. Dock är däcken slitna och vår väg dålig så jag funderar på om jag kan gå upp i profil för att få lite större luftkammare (ja, jag är gammal och bitter också! . För att inte få fel omkrets måste jag då gå ner i bredd men frågan är om det går att gå ner till 185/55?

    Enligt reg-beviset gäller 175/70R14 med en teoretisk omkrets på 600 mm. Nuvarande dimension är 591 mm och 185/55R16 610 mm.

    Hur kan man få reda på vilka dimensioner som passar på en viss fälg?

    Edit: det är alltså original-fälgar från VW.
    Senast redigerad av Bonterra den 2015-09-10 klockan 14:47. Anledning: Förtydligande

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Vilken höjd och profil som passar har att göra med hur utrymmet är på bilen. Hur breda, eller i det här fallet hur smala, som passar har att göra med bredden på fälgen. Så det är i första hand beroende på bredden på fälgen. När man har bredden på fälgen så fungerar det ofta även med ett smalt däck på en bred fälg, men man får s.k. tyskstuk på däcken med mycket strecht. Om man tycker det är ok eller inte, är upp till var och en...

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2015
    Namn
    Emil G
    Ort
    Jôttelaborg
    Inlägg
    9
    Så det bästa vore att kränga av däcket och mäta en av fälgarna menar du?

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    O nej. Du har namnet på fälgen så det borde ju gå att ta reda på bredden på nätet. Om inte någon här vet. Eller kontakta VW om det är originalfälgar.

    Jag har f.ö själv gjort samma sak på två bilar, men då av bullerskäl. Högre profil ger mindre vägljud. Kombinerar man det med tysta däck och samtidigt sätter nya och fräscha däck, så kan det tillsammans ge en påtaglig skillnad.
    Senast redigerad av vfr den 2015-09-10 klockan 14:35.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2015
    Namn
    Emil G
    Ort
    Jôttelaborg
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    O nej. Du har namnet på fälgen så det borde ju gå att ta reda på bredden på nätet. Om inte någon här vet. Eller kontakta VW om det är originalfälgar.

    Jag har f.ö själv gjort samma sak på två bilar, men då av bullerskäl. Högre profil ger mindre vägljud. Kombinerar man det med tysta däck och samtidigt sätter nya och fräscha däck, så kan det tillsammans ge en påtaglig skillnad.
    Tack, jag får ringa VW och fråga. Det skulle definitivt inte skada med lite tystare däck också, det surrar rätt bra på motorväg...

  6. #6
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det borde inte vara några problem. På Golfen i min avatar så gjorde jag samma operation på vinterhjulen. I just det fallet så var det allra mest för att det är meningslöst att köra med breda däck i snö på vintern. Jag gick ner från 225/45-17 till 205-50-17 på original GTI-fälgarna som jag har till vinterdäcken. På vintern finns absolut ingen anledning att ha breda däck, snarare tvärtom ur framkomlighetsperpektiv. Nu brukar vi förvisso inte ha jättemycket snö här i Götet med omnejd, men ibland blir det snökaos på vägarna och man bara måste åka en viss sträcka. Då är det skönt med något som plöjer genom snön istället för att bara glida ovanpå. Vi har f.ö. också en Polo (-12) fast den har bara 15" hjul, så på den är det nästan tvärtom lite svajjigt.

  7. #7
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Fast å andra sidan. Ska du ha ungefär samma rullomkrets med samma fälgstorlek (16"), så blir det ju egentligen inte så mycket mjukare gång eftersom höjden på däcket ändå är densamma. Då får man gå ner i fälgstorlek istället och öka profilhöjden på däcket. Det gör mycket mer skillnad.

  8. #8
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Bonterra

    Alla uppgifter du behöver står på dina befintliga fälgar.

    Här kan du själv laborera med storlek osv osv:
    http://www.willtheyfit.com/


    Mycket nöje.

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2015
    Namn
    Emil G
    Ort
    Jôttelaborg
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Fast å andra sidan. Ska du ha ungefär samma rullomkrets med samma fälgstorlek (16"), så blir det ju egentligen inte så mycket mjukare gång eftersom höjden på däcket ändå är densamma. Då får man gå ner i fälgstorlek istället och öka profilhöjden på däcket. Det gör mycket mer skillnad.
    Nej, det har du nog rätt i. Nu är det snart dags att sätta på vinterhjulen så nya däck/fälgar får ändå vänta till våren. Kanske man kan sälja eller byta 16-tummarna och skaffa 15" istället.

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Ludwig C
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    95
    Åkte på 16 tum 6.5 breda fälgar et38 med continental premium contact 205/55 (71db) tidigare var ett jävla vägljud med dem.
    bytte sedan upp mig till 17 tum 7.5 tum breda et 35 och skodde på ett par billiga och bra landsail ls588 205/45(68db) fick 2.5% mindre rullomkrets. Nu går det tyst och fint på vägen, blev jätte skillnad, så olika däck ger en stor skillnad på ljudet så varför inte fortsätta med samma profil och gå på ett däck med lägre db märkning istället?

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2015
    Namn
    Emil G
    Ort
    Jôttelaborg
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Ceder-GTI Visa inlägg
    Åkte på 16 tum 6.5 breda fälgar et38 med continental premium contact 205/55 (71db) tidigare var ett jävla vägljud med dem.
    bytte sedan upp mig till 17 tum 7.5 tum breda et 35 och skodde på ett par billiga och bra landsail ls588 205/45(68db) fick 2.5% mindre rullomkrets. Nu går det tyst och fint på vägen, blev jätte skillnad, så olika däck ger en stor skillnad på ljudet så varför inte fortsätta med samma profil och gå på ett däck med lägre db märkning istället?
    Jo, nog kommer jag att titta även på ljudnivån när jag köper nya däck men den främsta anledningen är ändå komforten, jag tycker bilen är för stötig på dåliga vägar. Bytte från Conti till Goodyear på den andra bilen i somras och sänkte ljudnivån ordentligt, det var väldigt skönt.

    Portago-fälgarna verkar iaf vara 7 tum breda, jag har dock inte hittat något ET-mått än.

  12. #12
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Man ska helst göra båda delarna för att få en bra skillnad. Dom tysta däck jag bytt till på mina bilar är Nokian zLine resp. GoodYear Efficientgrip. Då har jag huvudsakligen gått på vad folk har för egna erfarenheter.

Liknande ämnen

  1. däck tips till 7x15" mille miglia "stefan" fälgar?
    Av mk2 16v turbo i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 10:40
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-07-11, 12:45
  3. 16" fälgar på Golf IV R32?
    Av Särås i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 10:25
  4. Breda 16"-15"
    Av R.Grönberg i forum VW-forum
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 00:10
  5. Borbet T Fälgar 16" 9"breda 4*100
    Av r322 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 00:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin