Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303

    Vilken belastningsindex ska jag ha?

    Har en passat variant 2.0TDI 140. 16" 215X55. De däck jag har idag har index har 93W men kan jag köpa två nya som har 93V?

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Det skiljer inget i belastningsklass utan i hastighetsklass V är 240 och W 270 km/h

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Ahha då spelar det ingen roll då det står att den maxar 210km/h på transportstyrelsen.

  4. #4
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Är bilen typad med W sommardäck så måste dina nya sommardäck också ha W
    ...annars så blir du olaglig.
    Däremot är det tillåtet att montera däck med bättre/högre klassning än det som satt på då bilen typades.

    Bilens fysiska toppfart har inget med saken att göra.

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Hittade nu att det står i fordonsregistret så då är det lugnt.
    195x60x16 sedan 93V.

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Får man åka med olika dimensioner på däcken. Har 2st 215 men det står att jag kan ha 195?

    Vad är bäst att ha 215 eller 195 breda?

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Andreas Ekhagen
    Ort
    Täby
    Inlägg
    215
    Du ska inte blanda storlekar, det blir inte alls bra.

    Du ska heller inte blanda egenskaper på olika däck, du ska med andra ord inte heller blanda V eller W däck.

    195/60-16 är en extremt ovanlig storlek, jag skulle alla dagar i veckan sätta på samma storlek som det satt när bilen var ny.

    Stod det verkligen denna storlek hos transportstyrelsen?

    Om du får fram info på 215/55-16 så står det garanterat att de ska vara W klassade.

    Mvh
    Andreas

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Det står så i fordonregistret men den levererades med 215x55x16 97w enligt vw. Samt att det inte gjorde något att blanda hastighetsindex.

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Andreas Ekhagen
    Ort
    Täby
    Inlägg
    215
    Ok. Vart stod det att det inte gjorde nåt att blanda hastighetsindex?

    Egentligen är det inte hela världen, men tänk åtminstone på att inte blanda allt för olika däck. Exempel, blanda inte premium med lågpris och såklart inte i olika storlekar.

    Har du för stor skinnad på däcken kan du få lattjo egenskaper..

    Vad ska du byta med då?

    Mvh
    Andreas

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    De sa det på däckfirman jag fråga. Man ska dock inte ha två olika index på en axel. De två slitna däcken kommer jag inte ihåg vad det är för märke. Men de andra två är micheline primicy eller något sådant.

    - - - Uppdaterad - - -

    Dock kanske känsligare att blanda på lite sportigare bilar än min brukis. .. men de sa iaf att det gjorde desamma i mitt fall. Punkt A till B körning.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Tobias Eriksson
    Ort
    Järna
    Inlägg
    148
    Ska du byta alla 4. Köp 205/55-16 istället. Blir billigare då det är en vanlig dimension. Hade inte transportstyrelsen osv släppt lite på reglerna ang helbilsgodkänd? Har för mig att det är slitsamma vad det det är som sitter på bil, bara rullomkretsen diffar Max 5%


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Ska endast byta två.

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2014
    Namn
    Nils Olofsson
    Ort
    Lycksele
    Inlägg
    3
    205/55-16 är billigare men hastighetsmätaren kommer visa 10km/h för mycket. Plus att bilen blir lägre. Bättre köpa 205/60-16 om man ska byta dimension mindre skillnad från 215/55-16 än 205/55

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Belastningsindex... Letar nya sommardäck. Enligt Transportstyrelsen har bilen 205/55 R16 91V. Men det stämmer inte, originalmonterat från fabrik sitter 225/45/17 ZR 94Y / Pirelli PZero Rosso. Har dessa däck hastighetsindex ZR eller Y? Ser ju lite motsägelsefullt ut. Hur som helst: måste jag/ska jag/bör jag välja nya däck med samma belastningsindex - 94?

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Belastningsindex hänger ihop med hur tung bilen är och den ändras ju inte bara för att du ändrar däck storlek. Hastighetsklassningen på sommardäcken beror på bilens max hastighet enligt ditt registreringsbevis, på vinterdäck så räcker det med Q(=160 km/h) enligt någon regel.

    Jag ser ingen anledning till att ha -94 däck om du kan få tag i -91 däck som uppfyller hastighetsklassningen. För jag tror att de hänger ihop, lägre profil och högre hastighetsklass innebär att däcket är kraftigare uppbyggt och är det kraftigare så tål det mer och har därför ett högre belastningsindex.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    De fabriksmonterade däcken har hastighetsindex Y alternativt ZR + Y vilket innebär 300 km / 300 + km/h vilket ju känns som overkill... Det borde väl ge en ljudligare och hårdare gång med sådana däck? Enligt Transportstyrelsen är bilen godkänd med V-däck dvs 240 km/h. Jag tänker också att hastighetsindex och belastningsindex hänger ihop. Men det känns ändå inte helt logiskt för jag hittade exempelvis detta däck Continental ContiSportContact 5 225/45 R17 91Y men också Michelin Primacy 3 225/45 R17 94V XL vilket ju motsäger att dessa index följs åt uppåt på skalorna?

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Det kan ju vara tvärt om också. Att de tillverkar en enda sorts däck med sina maskiner och den märks antingen med 91Y eller med 94V, så att en snäpp högre hastighet innebär ett snäpp lägre belastningsindex. Det verkar logiskt att om ett däck inte ska klara av lika hög hastighet så kan det istället klara av lite högre belastning.

    Och jag är övertygad om att samma däck från samma maskin säljs med olika sorters märkning, allt för att tjäna pengar av godtrogna köpare.

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    De fabriksmonterade däcken har hastighetsindex Y alternativt ZR + Y vilket innebär 300 km / 300 + km/h vilket ju känns som overkill... Det borde väl ge en ljudligare och hårdare gång med sådana däck? Enligt Transportstyrelsen är bilen godkänd med V-däck dvs 240 km/h. Jag tänker också att hastighetsindex och belastningsindex hänger ihop. Men det känns ändå inte helt logiskt för jag hittade exempelvis detta däck Continental ContiSportContact 5 225/45 R17 91Y men också Michelin Primacy 3 225/45 R17 94V XL vilket ju motsäger att dessa index följs åt uppåt på skalorna?
    XL märkta däck är förstärkta (Märktes tidigare Reinforced)

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ok - varför vill man ha förstärkta däck? För att minska risken för olycka vid punktering?

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Ok - varför vill man ha förstärkta däck? För att minska risken för olycka vid punktering?
    XL (eller EL) innebär bara att däcket är konstruerat för en fyra enheter större tillåten belastning (belastningsindex) än standardvarianten av samma däck.

Liknande ämnen

  1. Vilken lamell ska jag ha?
    Av Caddy1988 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-14, 20:03
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 19:35
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 19:46
  4. Vilken koppling ska jag ha? golf tdi..
    Av Fredrik_J i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 16:40
  5. Vilken motorolja ska man ha?
    Av Corre_Foppa i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 21:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin