Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1
    joredsso
    Gäst

    Problem med lås, låskista bytt, Golf 5/6, problem kvarstår...

    Hej,

    här kommer ett skumt problem som jag behöver expertishjälp med (vill inte köra till VAG för efter att ha konsulterat dem per telefon så kunde jag lika gärna pratat med en tegelvägg)

    Har en Golf 2011 MK6 (VI) Variant som har problem med låset på vänster bakdörr, för övrigt samma låskista som sitter i Golv MK5 (V).

    Låset i bakdörren började kärva och ibland fick man rycka i dörren ett par gånger för att den skulle öppnas. När väl dörren var öppen så kunde man öppna och stänga obehindrat, men så fort man låste dörren och sen låset upp igen så återkom problemet. Dock hördes ett tydligt klick i låskistan varje gång man låste upp bilen med fjärrkontrollen. Problemet blev värre och värre och efter ett tag fick man rycka fler och fler gånger, tills den tillslut hängde sig totalt.

    Lyckades skruva av inredningen och komma åt låset och på så sätt få upp dörren. Efter att ha läst ett antal forum och förstått att låskistorna är lite si och så, så tog jag av den, smörjde upp den, kontrollerade den invändigt för fukt och dåliga lödningar, och satte ihop det igen.

    Nu funkade det så att jag fick rycka ett antal gånger för att få upp dörren, men oftast efter 4-5 gånger så öppnades den. Beställde en ny kista från skroten (som enligt uppgift bara gått 3000 mil), mer eller mindre samma problem. Monterade tillbaka den gamla igen. Rycker två gånger och dörren öppnas, hela tiden. Ringer VAG, får besked, ny kista behövs. Konstigt att två kistor har liknande problem, ändå en ganska ny bil, men ok, ny kista får monteras.

    Köper fabriksny kista från Tyskland, monterar den, samma problem igen, fast nu får jag rycka 4-5 gånger istället tills dörren öppnas.

    Nu är jag helt villrådig... Kabelbrott verkar långsökt, eftersom den öppnas ibland. Damasken mellan dörren är hel och fin, troligen inte skadad och ej heller fukt. Vad kan problemet vara? Ska köpa en OBD och se om jag får fram felkoder, men i övrigt vet jag inte var jag ska börja.

    Tips mottages mycket tacksamt!!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Hmm. jag hade nästan samma fel på min MK5 Variant som jag har haft. Felet fanns från leverans.
    tror att dom byte låskistan och wiren som gick mellan yttrehandtaget och låsenheten.
    För den öppnade dörren om man tyckte handtaget mot bilen så att säga. Eller att man ryckte i handtaget några gånger.
    Som att handtaget alltid var utdraget lite.
    Och det var bara efter att man låst och låst upp bilen. funkade klockrent om man inte låste.

  3. #3
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jaha. Och den viktigaste biten då? Var var felet och hur löstes det?

  4. #4
    joredsso
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Danne_ Visa inlägg
    Hmm. jag hade nästan samma fel på min MK5 Variant som jag har haft. Felet fanns från leverans.
    tror att dom byte låskistan och wiren som gick mellan yttrehandtaget och låsenheten.
    För den öppnade dörren om man tyckte handtaget mot bilen så att säga. Eller att man ryckte i handtaget några gånger.
    Som att handtaget alltid var utdraget lite.
    Och det var bara efter att man låst och låst upp bilen. funkade klockrent om man inte låste.

    Hej

    tack för infon. Jag tog av vajern och det ser faktiskt ut som om den har dragits något ur läge, så ska köpa en ny vajer imorgon och prova. Återkommer när jag har resultat, antar dock att det är beställningsvara så kanske tar ett par dagar

  5. #5
    joredsso
    Gäst
    OK, felet avhjälpt. Kombination av ny låskista och ny mellanvajer (dvs den mellan ytterhandtaget och låskistan) funkade bra, visade sig att den gamla vajern hade sträckt sig och det var tydligen tillräckligt för att strula till det också. Så felet avhjälpt tillslut.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Vad bra! Att en sån lite förändring kan ställa till det så..

Liknande ämnen

  1. Problem med lås, Golf IV -99
    Av uuno_san i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-12-17, 12:34
  2. Golf GTI IV Problem med c-lås och elhissar
    Av maverick1714 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-07-17, 22:52
  3. Problem med motorvärme, givare bytt!
    Av Stemor i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 23:44
  4. Problem med GTI:n efter bytt bensinpump
    Av Floodyrocker i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 20:52
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 11:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin