Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    540

    Utsliten oljesticka

    Min bruksbil är en Audi A4 årsmodell 2007 (B7) med 2.0 TFSI-motor. Den drar olja, ingenting märkvärdigt med det, jag är van vid bilar från 70-talet som drog olja och det är ju bara att gilla läget med blårök. Min gamla Golf från 1975 är också en bil som jag är van vid att den kan dra olja, men på den brukade det gå att åtgärda problemet genom att byta ventilstyrningar. På en modern bil verkar det mera som att "det skall vara så" och då är det bara att gilla läget och fylla på ungefär en liter olja vartannan gång man tankar bilen med bensin.

    Fast nuförtiden verkar inte röken bli så blå längre, kanske har det något med katalysatorn att göra?

    Nåväl, på min nuvarande Audi verkar det här med oljeförbrukningen ändå ha slagit något slags rekord. Trots att den gått mindre än 8000 mil så har oljestickan nu blivit utsliten!

    Det som hänt är att en del gummi-aktig plast smulats sönder. En del har jag lyckats torka bort med ett papper, en del försvann ned i oljan...

    Såhär ser min oljesticka ut numera:
    Namn:  min_oljesticka.jpg
Visningar: 1960
Storlek:  31.3 KB

    Såhär borde den se ut:
    Namn:  dipstick.jpg
Visningar: 1494
Storlek:  12.2 KB

    Är det någon mer som drabbats av detta med sin (T)FSI-motor? Hur har ni löst det? Köpt en ny likadan oljesticka av samma kvalitet? Eller har ni hittat någon bättre oljesticka?

    m v h Henrik

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Tobias Eriksson
    Ort
    Järna
    Inlägg
    148
    Dagens bensinmotorer är lågfriktionsmotorer för att ge låg bränsleförbrukning. Oljefötbrukningen blir högre pga detta. 0,5L/100 mil får de dra, iaf från o med 2008 som har kamkedja. Lösningen är uppdatering av motor styrdon, byta vevhusventilation, främre vevaxeltätning. Hjälper inte det så blir det kolvbyte. Har bytt kolvar på 1,8tfsi med kamkedja samt 2,0tfsi med kamrem.


    Har du tur så fastnade plasten i röret. Röret sitter fast med en skruv, sedan lirkas den upp. Annars töm tråget på olja, lossa även på oljesensorn om den inte åker ut, i värsta fall, ta ned tråget. Stickan i sig är vara att byta.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Ja på en Audi 1.8T 2005. Köpte original igen. Billigt . Man byter väl både röret och stickan (om där är något orange rör). Plastsplitter från stickan kom ut via oljeplugghålet i somras när jag gjorde oljebyte. Stickan liknade den du visar, orange plast men inte identisk. Hade väl legat där något år.....

    /Peter

    PS Hoppsan såg inte att Tobbetdi redan svarat...
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    540
    Tack för era svar! Jaha, det lutar väl åt att köpa orginal igen då, med risk för att drabbas av samma sak igen. Så vitt jag vet är mitt rör helt så jag planerar bara byta stickan, men jag har hört talas om rör som spruckit också, så om det kommer med ett rör när jag köper stickan får jag se till att spara det för kommande eventuella behov.

    Vevhusventilationen har jag försökt att uppdatera med hjälp av ett så kallat "PCV revamp kit":
    Namn:  monterad2.jpg
Visningar: 3692
Storlek:  97.9 KB
    Detta PCV revamp kit ersätter den ganska så sunkiga PCV-ventilen som sitter orginal på vevhusventilationen. Vid den röda pilen på bilden ovan sitter en plugg som ersätter den slang som kommer från orginal PCV-ventil och som skickar in en massa gegga i insuget.

    Detta PCV revamp kit har dock inte hjälpt mig att få ned oljeförbrukningen så som jag hoppades. Det har bara gett motorn en jämnare gång. Tidigare mullrade och vibrerade den på ett väldigt störande vis, detta har nu minskat men inte försvunnit helt.

    Är det något mer eller något annat som skall byggas om eller bytas ut i vevhusventilationen för att få ned oljeförbrukningen? Vad är det för motorstyrdon som skall bytas?

    m v h Henrik

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    540
    Nu var det dags att byta ut oljestickan igen.
    Namn:  ny_oljesticka_igen.jpg
Visningar: 1727
Storlek:  149.6 KB

    Därmed har jag haft bilen så länge att jag kan bidra med lite statistik:

    En oljesticka till en A4 B7 med 2.0 TFSI-motor håller ungefär fem och ett halvt år eller ca femtusen mil. Det motsvarar nog ungefär hundra mätningar med oljestickan, jag kollar nog oljan ungefär var femtionde mil i samband med att jag tankar.

    Min statistik bygger dock på ett väldigt begränsat underlag med enbart en oljestickas livslängd.

    Den ursprungliga orginal-oljestickan var lite mer orange i färgen, om den inte bytts ut någon gång innan jag tog över bilen så höll den i lite mer än 7000 mil.

    m v h Henrik

Liknande ämnen

  1. Oljesticka Golf II GTI (PL)
    Av fOcus i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-02, 20:17
  2. Artnr. Oljesticka golf II Gti
    Av salmiakboven i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 17:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin