Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189

    Hårda stänkskydd på Polo -12

    Vår Polo -12 har riktigt hårda och tråkiga stänksydd bakom hjulen. Många gånger räcker det med att köra ner för en trottarkant från en parkering (t.o.m en sluttande sådan för utfarter) för att dom ska skrapa i. Det låter riktigt illa och man tror att ngt går sönder. Är det så på alla nyare Polo och varför just på Polon?

    Den är inte sänkt eller något sådant utan helt original. Inte ens sportchassi. Golfen som är sänkt har inte alls dom problemen. Man tycker ju att skänkskydden borde vara mjuka och eftergivliga. De här verkar vara i hårdplast. Kan det finns mjukare såna som eftermarknadstillbehör?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Jag har också noterat att stänkskydden både är långa och hårda. Då vitt jag vet finns det inga mjukare från VW, då får man hitta på en egen lösning.

    MEN! Det finns förkortade orginalstänkskydd som nog är tänkta för GTI eller sänkta bilar! Dom är några cm kortare och borde inte slå i så ofta. Finns hos VW-handlaren.

  3. #3
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Citat Ursprungligen postat av Megapolaren Visa inlägg
    Jag har också noterat att stänkskydden både är långa och hårda. Då vitt jag vet finns det inga mjukare från VW, då får man hitta på en egen lösning.

    MEN! Det finns förkortade orginalstänkskydd som nog är tänkta för GTI eller sänkta bilar! Dom är några cm kortare och borde inte slå i så ofta. Finns hos VW-handlaren.
    De förkortade versionerna ska tydligen vara 6R0075116 (fram) och 6R0075106 (bak). Men enligt volkswagenpartsdirect.co.uk så är de bakre stänkskydden (varken de långa eller korta) ej för GTI eller Bluemotion. Åt R-line passar förstås inga stänkskydd p.g.a. kjolpaketet.

    Jag blev tvungen att gå ut och kolla vilka som sitter fram på min WRC och det verkar vara de långa. Dagen efter att jag köpt bilen blev jag helt förskräckt när jag skulle köra ut från en gårdsplan där en bergsknöl stack upp, trodde jag skrapat tröskeln men konstaterade att bilen är så hög original att det inte var möjligt, men konstaterade att det var det långa stänkskyddet som tagit i. Ifall det blir coilovers till våren får man nog byta till de kortare.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Det verkar sitta långa stänkskydd fram på alla svensksålda bilar, även GTI. Möjligtvis monteras stänkskydden i Sverige?

    Vad gäller bakre stänkskydd och GTI kan jag meddela att den förkortade varianten passar fint även på GTI - förutsatt att man har en vass kniv och är tillräckligt händig för att göra de små justeringar som krävs för att dom ska passa.

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    I det här fallet handlar det om en TDI90 så det blir inga sådana problem iaf. Lite kass att dom är så jäkla stenhårda. Kunde dom inte iaf satt lite mjukare plast/gummi som hade gett med sig lite.

    Om den korta varianten blir för kort, så skulle man kunna förlänga dom till samma längd som dom långa, men med ett mjukare material. En bit gummiduk t.ex. Det kan ju bara skilja några centimeter i längd och är den övre delen av det i hårt material så blir det tillräckligt styvt ändå. Om det nu skulle vara det som är orsaken till att dom är så hårda...

    Jag får titta närmare på det när jag har lite mer tid.

    Tack för svar!

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    Karl Gauffin
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av Megapolaren Visa inlägg
    Det verkar sitta långa stänkskydd fram på alla svensksålda bilar, även GTI. Möjligtvis monteras stänkskydden i Sverige?

    Vad gäller bakre stänkskydd och GTI kan jag meddela att den förkortade varianten passar fint även på GTI - förutsatt att man har en vass kniv och är tillräckligt händig för att göra de små justeringar som krävs för att dom ska passa.
    Hallå,

    Alltså, är det dålig passform på de bakre stänkskydden eller?? Jag har en vanlig Polo, en Masters. Köpte både främre och bakre stänkskydden, de korta. Numret på de bakre är 6R0 075 106. Är de meningen att man ska behöva karva i skydden för att få dem att passa eller? Någon som har erfarenhet?

  7. #7
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Bra fråga. Jag har inte komimt så långt att jag tagit hem såna ännu.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    Karl Gauffin
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av Popeye Visa inlägg
    Hallå,

    Alltså, är det dålig passform på de bakre stänkskydden eller?? Jag har en vanlig Polo, en Masters. Köpte både främre och bakre stänkskydden, de korta. Numret på de bakre är 6R0 075 106. Är de meningen att man ska behöva karva i skydden för att få dem att passa eller? Någon som har erfarenhet?

    Ska tilläggas att de främre stänkskydden har bra passform.

    Jag blev lite misstänksam att de korta skydden är anpassade för någon speciell modell, typ R-line eller GTI. Men det skriver någon tidigare att så inte är fallet...

  9. #9
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Citat Ursprungligen postat av Popeye Visa inlägg
    Hallå,

    Alltså, är det dålig passform på de bakre stänkskydden eller?? Jag har en vanlig Polo, en Masters. Köpte både främre och bakre stänkskydden, de korta. Numret på de bakre är 6R0 075 106. Är de meningen att man ska behöva karva i skydden för att få dem att passa eller? Någon som har erfarenhet?
    Det som nämndes tidigare var väl att stänkskydden officiellt (enligt säljaren) inte passar på GTI utan då får man karva lite. Stänkskydden är antagligen gjorda just för att passa på vanliga Polo, men kofångaren på GTI skiljer lite i form.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    Karl Gauffin
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Det som nämndes tidigare var väl att stänkskydden officiellt (enligt säljaren) inte passar på GTI utan då får man karva lite. Stänkskydden är antagligen gjorda just för att passa på vanliga Polo, men kofångaren på GTI skiljer lite i form.
    Ok, jag som fattade lite trögt...
    Hursomhelst så tror jag att de skydden som jag fått är till någon tidigare modell. De passar inte i nederkand då avslutningen på skydden är två vinklar som inte motsvarar formen på karossen.

  11. #11
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Citat Ursprungligen postat av Popeye Visa inlägg
    Ok, jag som fattade lite trögt...
    Hursomhelst så tror jag att de skydden som jag fått är till någon tidigare modell. De passar inte i nederkand då avslutningen på skydden är två vinklar som inte motsvarar formen på karossen.
    Det låter lite märkligt tycker jag. Nu har jag inte de bakre skydden på min Polo (med samma bakstötfångare som GTI), så jag kan bara jämföra med bilder. Men det verkar som att vanliga (icke-GTI) Polo har just 2 vinklar där nere i formen på stötfångaren. På den undre läppen/spoilern. Och om det finns 2 vinklar i skydden så tycker man ju att de borde passa fint.

    GTI/WRC/BlueGT har inte den undre läppen, så där finns det inga vinklar utan formen är mera rundad. Så om man sätter skydden på en GTI så tror jag att stötfångaren inte fyller ut vinklarna i skydden.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    Karl Gauffin
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Det låter lite märkligt tycker jag. Nu har jag inte de bakre skydden på min Polo (med samma bakstötfångare som GTI), så jag kan bara jämföra med bilder. Men det verkar som att vanliga (icke-GTI) Polo har just 2 vinklar där nere i formen på stötfångaren. På den undre läppen/spoilern. Och om det finns 2 vinklar i skydden så tycker man ju att de borde passa fint.

    GTI/WRC/BlueGT har inte den undre läppen, så där finns det inga vinklar utan formen är mera rundad. Så om man sätter skydden på en GTI så tror jag att stötfångaren inte fyller ut vinklarna i skydden.
    Ok. På min bil är det bara en vinkel, sen går det horisontellt. Provar att ladda upp en bild....

    Namn:  11221839_10205421492030485_881144354146871328_n.jpg
Visningar: 2328
Storlek:  95.3 KB

  13. #13
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Citat Ursprungligen postat av Popeye Visa inlägg
    Ok. På min bil är det bara en vinkel, sen går det horisontellt. Provar att ladda upp en bild....
    Om man kollar på VW:s produktbilder för stänkskydd 6R0075106:
    http://www.volkswagenpartsdirect.co....hort_6R0075106 så ser det ut som att stötfångaren nog fyller ut stänkskyddens form som dom ska.

    Ett annat exempel på en verklig bil:
    https://c-a.d-cd.net/9901ec4s-960.jpg

    Skillnaden ligger i att du har en annan stötfångare, den undre läppen verkar ha en annan form och du har även reflexer i fångaren. Möjligtvis är det olika fångare för olika marknader och stänkskydden passar inte optimalt på alla.

    För övrigt tycker jag att formen på skydden i din bild ser ut att stämma rätt bra överens med GTI fångaren.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Dom där ser ju inte att att passa, det måste vara nått fel. Det är inte så att du fått stänksskydd som är avsedda till bilar utan facelift?

    Som jag minns det var det en plastflärp i stötfångaren på GTI som man var tvungen att göra utrymme för genom att skära lite i stänkskyddet, inte mer anpassning än så. Det du visar verkar ju inte passa alls.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    Karl Gauffin
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av Megapolaren Visa inlägg
    Dom där ser ju inte att att passa, det måste vara nått fel. Det är inte så att du fått stänksskydd som är avsedda till bilar utan facelift?

    Som jag minns det var det en plastflärp i stötfångaren på GTI som man var tvungen att göra utrymme för genom att skära lite i stänkskyddet, inte mer anpassning än så. Det du visar verkar ju inte passa alls.

    Jo, dessa stänkskydd passar till bilarna innan sista faceliften. Har snackat med VW här i Malmö och det verkar inte som VW har tagit fram några korta skydd till bilarna after facelift. Finns dock långa men vad jag har hört så har de en förmåga att skrapa i trottoarkanter o dyl. Ska åka o byta dem jag har iaf, för jag har ingen nytta av dessa. Eventuellt ska det gå att karva bort lite på de långa så man slipper skrap....

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    Karl Gauffin
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    32
    Nu har jag löst detta. De bakre stänkskydden finns tydligen bara i en storlek. Var inne på VAG i Malmö och fick bytt de felaktiga mot ett par som passar. Kolla bilden så ser man att det skiljer lite i utformningen. Nu ska jag skruva på dem så är denna sak löst!Namn:  11350471_10205556231918898_4948014958437073240_n.jpg
Visningar: 1863
Storlek:  75.9 KB

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    Karl Gauffin
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    32
    Ville bara säga att jag inte har upplevt något skrap från de bakre stänkskydden. Om det är någon som legat sömnlös o undrat haha.

Liknande ämnen

  1. Föör hårda coilovers.
    Av KoBo_83 i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-12-31, 19:19
  2. 12 000 mils service till polo 1,4
    Av jonny j i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-15, 12:19
  3. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-07-04, 23:53
  4. Annonstorget uppdateras 6/12-9/12
    Av Raz i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 12:41
  5. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-07, 14:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin