Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    Barre
    Gäst

    Bensinfråga för Passatmodell

    Hej, ny i forumet

    Jag är lite smått orolig att jag tankat min "nya" (beg) bil fel. Är ägare till Passat TFSI (gen6) och råkade tanka vanlig 95 oktan. Det står min okt 95 i tanklocket.

    Dock när jag läser instruktionsboken så verkar de rekommendera 98 oktan. De skriver att det går att köra med 95 oktan med något högre bränsleförbrukning och sämre effekt. De rekommenderar bensin med låg svavelhalt. Även har jag läst i forum att 98 är att föredra.

    Nu till min fråga:
    Har jag på något sätt degraderat min motor för evigt genom att tanka "fel bensin"? Jag tankade full tank och har alltså nu bara 95 i tanken. Jag kommer välja 98 vid nästa tankning, men är som sagt orolig att jag skadar motorn under tiden?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Hej och välkommen hit!
    Du behöver inte oroa dig, det är ingen större skillnad men 98 är att föredra.
    Jag märker av förbrukning mellan dem och motorn känns piggare på 98, men tyvärr har jag problemet att tapparna i trakten bara har 95 att köpa.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Dom flesta moderna turbomotorer idag mår bra av 98 oktan men är konstruerade för att kunna köras på väldigt olika oktantal. Bäst förbrukning och effekt får man på 98 eller Shells extra högoktan, men skillnaderna är ganska små. Sedan är det som JL skriver, att det är många mackar som inte ens har 98 längre. Ingen av mackarna jag kör förbi dagligen på vägen till jobbet har det.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Sebastian Steiner
    Ort
    Södra Sandby
    Inlägg
    87
    Kan bra hålla med, jag upplever en klar skillnad till det bättre med 98 i tanken på min 2.0 TFSI

  5. #5
    Barre
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Hej och välkommen hit!
    Du behöver inte oroa dig, det är ingen större skillnad men 98 är att föredra.
    Jag märker av förbrukning mellan dem och motorn känns piggare på 98, men tyvärr har jag problemet att tapparna i trakten bara har 95 att köpa.
    Tack! Känns skönt att jag inte gjorde något större fel. Testar nog med 98 någon gång, men det lär bli 95 oftast skulle jag tro.

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Barre Visa inlägg
    Tack!
    Ingen orsak
    Ser att vi inte bor så långt ifrån varandra, så du kanske också har svårt att hitta 98?
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  7. #7
    Barre
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Ingen orsak
    Ser att vi inte bor så långt ifrån varandra, så du kanske också har svårt att hitta 98?
    Finns på OKQ8 här

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    En riktig bilmotor är byggd för 98 oktan

Liknande ämnen

  1. Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-04-27, 10:24
  2. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-06-20, 11:15
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 06:29
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 20:22
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-20, 00:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin