Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Daniel Eidborn
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    31

    Airbag problem.

    Jag har bytt tändningslås och i samband med det plockade jag bort airbag och ratt. Efteråt lyser varnings lampan för airbagen. Jag har kontrollerat sladden genom ratten och kopplingarna till den, det verkar vara okej. Lampan slocknar en halvsekund en liten stund efter start. Då den normalt sett ska slockna helt. Det är en Passat -96. Någon som vet vad det kan vara för fel?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Du måste nolla felminnet, annars ligger felet kvar fast att ratten är tillbaka.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Daniel Eidborn
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    31
    Kan man göra det själv?

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Har man en VAG-COM eller felkodsavläsare så hade man kunnat nollställa själv.
    Jag har en mätare, dock inte till ditt uttag då ja inte tror du har odb2


    Jag har hört att man ska kunna låta bilen stå utan ström ett par timmar
    så ska minnet nollas men detta låter ja vara osagt för ja har inte bekräftat det själv om det fungerar.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Daniel Eidborn
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    31
    Den har varit strömlös ganska långa perioder när jag har haft airbagen bort kopplad. Men jag kan ju testa över natten. Det kostar ju inget. Men jag ger inte 1000kr för att verkstaden ska koppla in en dosa till bilen.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Här i Thn släckte dom den lampan åt mig utan kostnad...

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Om du har någon Airbag loss från bilen, dvs att kretsen inte är helt sluten längre och du kopplar åp batteriet och vrider om tändningen så kommer lampan att börja lysa och indikera fel.


    När ja tar loss mina stolar m.m med airbag i så kopplar ja aldrig i batteriet förrän jag har satt tillbaka allt som har med airbagskopplingarna att göra.
    Dvs så fort kretsen är hel igen, då kopplar ja på batteriet.

    På det viset undviker ja felkoder, dock har ja program och apparat för att nollställa mina felkoder.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Daniel Eidborn
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    31
    Det var ju synd att jag inte visste det i förväg. Funkar airbagen även när den indikerar fel?

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Nej tyvärr så fungerar inget i systemet så länge du har en felkod.

    Så prova att låta stömmen vara av för o se OM det fungerar, annars är det vag som gäller.

  10. #10
    Nattuggla
    Gäst
    Hade tjall med lambdan efter byte av catback (fråga mig inte varför). Stod att bilfan drog mellan 3-4 liter milen. Vi koppla bort pluspolen i cirka en timme och satte sen dit igen och vips var bilen nollad.

    En IV -03 var det för övrigt..

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Nej tyvärr så fungerar inget i systemet så länge du har en felkod.
    Beror på om felkoden är sporadiskt eller konstant.
    Lossar du airbagen - vrider på nyckeln - monterar airbagen igen = Du får sporadisk felkod & systemet fungerar fullt ut ändå.

    Felkoden indikerar på ett för lågt motståndsvärde som är sporadiskt. (Om vi nu tar detta fall & allt var ok före med påsen).

    Airbag lampan fortsätter dok att lysa konstant tills du läst av/raderat den sporadiska felkoden.
    Systemet är konstruerat så för att man inte ska chansa.


    Hade tjall med lambdan efter byte av catback (fråga mig inte varför). Stod att bilfan drog mellan 3-4 liter milen. Vi koppla bort pluspolen i cirka en timme och satte sen dit igen och vips var bilen nollad.
    Och du läste av felkoden både före och efter då antar jag??
    Sporadiska fel kan finnas i systemen fast ingen varnings lampa indikerar , och dom finns där tills man raderat dom.

    Ex dra säkringen till ABS = ABS lampan lyser.
    Sätt i säkringen igen = Lampan slocknar. (ibland får man vrida på/av tändningen).

    Läser du av ABS styrdonet så står det något i form med.

    ABS styrdon Avbrott 30+
    Sporadiskt fel.

    Fast ABS lampan är släckt.

    Airbag däremot är ett system som lampan indikerar på konstant fast du har ett sporadisk fel i felminnet ända till du läser av och raderar det.

    Sporadiskt fel = Ett fel som uppkommit men ej kvarstått.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2007-08-28 klockan 18:49.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Daniel Eidborn
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    31
    Jag kan meddela att det inte hjälper att koppla ur batteriet över natten.

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Jag kan meddela att det inte hjälper att koppla ur batteriet över natten.
    Om ändå folk kunde lära sig läsa vad man skrev...........

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Daniel Eidborn
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    31
    Jag läste ditt inlägg. Två andra tippsade om att det kunde funka. Det kostade ju inget att testa. Det bekräftade ju att du har rätt. Så varför din sura kommentar?

  15. #15
    Joakim N
    Gäst
    Jag har en Airbaglampa som lyser när man vrider om nyckeln, slocknar någon sec för att sedan lysa konstant. Är det bara att åka till Din Bil? Eller är det någon som har instrumentet för det i Gbg området? (Har kört hem bilen utan högerstolen inkopplad...)

    Bilen är en Lupo GTI -02

  16. #16
    cisco
    Gäst
    Det finns en gammal tumregel i stil med att ett mail inte ska innehålla mer än sju meningar för då läser många inte hela eller läser slarvigt.
    Gäller förmodligen även diskussionsforum också.
    Kan kännas otacksamt en gammal ordbajsare som t.ex. jag själv.
    Och så ska det vara luft i dispositionen men där tycker jag Henrik M har lyckats på ett föredömligt sätt.

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Daniel Eidborn
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    31
    Henriks inlägg är det inget fel på. Det är utmärkt. Det jag inte gillar är att han förutsätter att jag inte läser tråden. Jag tyckte att det var värt ett försök att koppla ur batteriet.

  18. #18
    Nattuggla
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Och du läste av felkoden både före och efter då antar jag??
    Sporadiska fel kan finnas i systemen fast ingen varnings lampa indikerar , och dom finns där tills man raderat dom.

    Ex dra säkringen till ABS = ABS lampan lyser.
    Sätt i säkringen igen = Lampan slocknar. (ibland får man vrida på/av tändningen).

    Läser du av ABS styrdonet så står det något i form med.

    ABS styrdon Avbrott 30+
    Sporadiskt fel.

    Fast ABS lampan är släckt.

    Airbag däremot är ett system som lampan indikerar på konstant fast du har ett sporadisk fel i felminnet ända till du läser av och raderar det.

    Sporadiskt fel = Ett fel som uppkommit men ej kvarstått.
    Kollade varken innan eller efter. Nu står det i vart fall att den drar 0.8-1.5 l/m beroende på hur man kör. Innan stod den konstant på 3-4 l/m. Så borde vara fixat? Förstår hur du menar och du har säkert rätt. Men om felet kvarstår, borde då inte varningslampan tändas igen osv? Har för mig att du jobbar som mek så du borde veta, själv är man bra jäkla novis :-) Ska snart in på service (9000 mil) och då blir det att checka av allt. Surt att åka in nu ett tag innan bara för att läsa felkoder :-)

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Airbag system är lite känsligare + att det innehåller sprängmedel = Lampor lyser för minsta lilla bara för att OM nåt faktiskt skulle vara paj så kan den smälla i en situation som kan bli jobbig...ABS är inte lika illa om den har ett sporadiskt fel...Hajar ni?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin