Sidan 2 av 37 FörstaFörsta 1234512 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 726
  1. #21
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    .........Tycker dessa diskutioner mellan manuell och Dsg är lite löjliga skall jag vara ärlig när det rör sig om så små skillnader att en vardagsbilist som vi i stort sett alla är inte kan dra nytta av fördelarna vid de olika systemen.

    Har själv bilar med både manuell och Dsg, och har lika kul när jag kör bil med bägge systemen, men bilarna i sig är så olika att det går inte att jämföra.......
    Instämmer, kör lika gärna manuell som DSG. Det ena är inte att föredra framför det andra i min värld. DSG6 är snabb vid acceleration men man är man uppe i fart med variation i hastighet är jag tveksam jmfr manuell. 500 ms hit eller dit.......

    DSG7 (DQ200) är segare vid fullgasacceleration än DSG6. Motorerna i bilar med DQ200 är ju också betydligt motorsvagare, vilket är logiskt eftersom den är begränsad till 250 nm om jag minns rätt.

    Citat Ursprungligen postat av Raven Visa inlägg
    ....... Provkörde en Mercedes A45 amg förra helgen. Första spontana kommentaren efter en fullgas acc 1,2,3 ut ur en rondell var "den här var inte såå pigg". Kändes snabbare än min golf vi med 220hk men inte mkt. Trodde den var strypt (ljummen motor) eller motsvarande. Lekte rubt med a45 i ca 40min och wow vilket ljud ur amg performance exhaust men prestanda var en besvikelse.
    Din kommentar angående A-45 är lite förvånande. Trodde det var en riktigt vass skapelse. Har inte sett någon på närmare håll ännu.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Raven Visa inlägg
    Jag kan dock tycka / uppleva att en dsg inte känns lika snabb som en manuell.. Alltså känslan bakom ratten när jag kör. Provkörde en Mercedes A45 amg förra helgen. Första spontana kommentaren efter en fullgas acc 1,2,3 ut ur en rondell var "den här var inte såå pigg". Kändes snabbare än min golf vi med 220hk men inte mkt. Trodde den var strypt (ljummen motor) eller motsvarande. Lekte rubt med a45 i ca 40min och wow vilket ljud ur amg performance exhaust men prestanda var en besvikelse.
    Det där fattar jag inte alls, alla fakta säger motsatsen, och även min känsla, men det kanske bara gäller DSG + TDI?

  3. #23
    Raven
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det där fattar jag inte alls, alla fakta säger motsatsen, och även min känsla, men det kanske bara gäller DSG + TDI?
    Nej DSG ÄR snabbare än manuell i acceleration. Jag skrev bara om min upplevelse när jag kör en bil med dsg.
    Tror största skillnaden är att jag kan ligga på ex 3:an från 1200rpm och känner laddtrycksuppbyggnaden snarare än i en dsg som jag kanske hellre har i 2an och mer får effekt direkt.

  4. #24

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Spelar 500ms roll vid en nedväxling? Eftersom att du bromsar ju in och har ett ganska stort varvtals område att växla ned på. Säkert mer än 500ms "tillgodo".

    Oftast växlar man ju ned innan en sväng eller ett stopp eller hur?

    Jag har lagt upp en lite demo i videosektionen här http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?20184-DSG-downshift-performance-Golf-R-mk6-11
    Senast redigerad av golfhenke den 2014-03-09 klockan 01:52.

  5. #25
    Raven
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Din kommentar angående A-45 är lite förvånande. Trodde det var en riktigt vass skapelse. Har inte sett någon på närmare håll ännu.

    /Peter
    A-45 är snabb, men inte så snabb som effekten gör gällande. I tester mot nya BMW M135i ligger de mer eller mindre lika 0-200. Då har ändå Mercedes ett effektövertag på ~40hk. Kan tänka mig att en sådan får det svettigt mot en chippad GTI Ed35 om man kör rullande start.

    Men smattret från avgassystemet påminner till viss del om (kolla på youtube efter MTM Audi A1 Quattro i Monaco) men än värre än den Audin.

  6. #26
    FiNCH
    Gäst
    Jag upplevde samma besvikelse när jag provkörde min TTRS, men med tiden märker man hur brutal bilen är, att testa 40 minuter räcker tyvärr inte, man borde provköra i flera dagar.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  7. #27
    SamGTI
    Gäst
    Inredningen på tidigare cupra var inte mycket att hänga i gran, men utsidan e fin iaf


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  8. #28
    mattias77
    Gäst
    Får min cupra 280 dsg i slutet på juni. Jo 350+hk med enbart chip, lovar firmor jag varit i kontakt med.
    Milltek släpper sina produkter om ca 4 veckor och med tbe och insug skulle 370hk inte vara omöjligt

  9. #29
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Citat Ursprungligen postat av mattias77 Visa inlägg
    Får min cupra 280 dsg i slutet på juni. Jo 350+hk med enbart chip, lovar firmor jag varit i kontakt med.
    Milltek släpper sina produkter om ca 4 veckor och med tbe och insug skulle 370hk inte vara omöjligt
    Grattis Mattias!

    Det är ett spännande bilval. ”Couldn’t possibly go wrong” är en spontan kommentar .

    Denna bil är mycket intressant. Avseende egenskaperna så har vi gissat även i andra trådar….. uppgifterna på nätet har varit olika.

    Nu har man ju tillfälle att ställa frågan till en som kommer att ha en på riktigt. Vet du vilken motorkod den har CHH eller CJX. Kan ju vara någon annan hittills okänd kod med, vet ju inte.

    /Peter

    PS "Tror" att det är CJX, särskilt när du skriver att sw tuning ger output enligt ovan. (CJX ="R").
    Senast redigerad av Peter-C den 2014-04-12 klockan 10:09. Anledning: ps..
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  10. #30
    mattias77
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Grattis Mattias!

    Det är ett spännande bilval. ”Couldn’t possibly go wrong” är en spontan kommentar .

    Denna bil är mycket intressant. Avseende egenskaperna så har vi gissat även i andra trådar….. uppgifterna på nätet har varit olika.

    Nu har man ju tillfälle att ställa frågan till en som kommer att ha en på riktigt. Vet du vilken motorkod den har CHH eller CJX. Kan ju vara någon annan hittills okänd kod med, vet ju inte.

    /Peter

    PS "Tror" att det är CJX, särskilt när du skriver att sw tuning ger output enligt ovan. (CJX ="R").


    Jag får be att återkomma när jag fått bilen om motorkod. Har inga jätte planer men Milltek tbe samt mjukvara och cts turbo luftfilter är planerna. Är inte så förtjust att bilen kommer med 19 tums fälgar, Visst snyggt men jag har planer på byta till ex OZ ultraleggera med bra 225/40-18 istället.
    Tycker bilen går bra orginal kört den 2ggr nu.

  11. #31
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Citat Ursprungligen postat av mattias77 Visa inlägg
    Jag får be att återkomma när jag fått bilen om motorkod. Har inga jätte planer men Milltek tbe samt mjukvara och cts turbo luftfilter är planerna. Är inte så förtjust att bilen kommer med 19 tums fälgar, Visst snyggt men jag har planer på byta till ex OZ ultraleggera med bra 225/40-18 istället.
    Tycker bilen går bra orginal kört den 2ggr nu.
    Tycker att Cupran känns rätt med 19”. Min R har det och jag upplever inte att den är stötig. Kör DCC i normal mode, i race blir den lita väl hård.

    När jag tittar på motorkod så går jag in på http://www.volkswagentillbehor.se/ och knappar in reg nr. då får man se motorkoden 3 + 1 tecken. Den 4:e positionen lär vara någon beteckning för ”underversionen”, i mitt fall CJXC. Hittade något på nätet som visade 280 hp med kod CJXB men vet ej vad som skiljer. SW kanske….

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  12. #32
    mattias77
    Gäst
    Drömde om en Golf R men ekonomin sa stopp tyvär, Tycker nya R är grymt fin!!. Ska dock bli kul att se hur cupran känns med ny mjukvara. Lutar mest åt giac i nuläget, Behöver dock få min bil först:-).

  13. #33
    SamGTI
    Gäst
    Hur e d om man uppdaterar mjukvaran o garantier o så på en helt ny bil? Funderar lite på att göra något med min bil men vill ju helst inte stå med skägget i brevlådan om oturen är framme


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  14. #34
    mattias77
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av SamGTI Visa inlägg
    Hur e d om man uppdaterar mjukvaran o garantier o så på en helt ny bil? Funderar lite på att göra något med min bil men vill ju helst inte stå med skägget i brevlådan om oturen är framme


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

    Är ju en risk alltid, en del trimfirmor har ju en motorförsäkring du kan teckna eller som ingår.

  15. #35

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Det finns counters i hårdvaran som räknas upp vid varje ändring. Om dessa sen inte matchar det som loggar hos biltillverkaren så kan de bli misstänksamma. Sen finns det mjukvaror som lyckas gå förbi räknaren lite förenklat. Tror giac är en av dessa. Om det är helt osynligt vet jag dock inte.
    jag hade väntat åtminstone 3 till 6 månader så du får en känsla om du har några Garanti ärenden du vill åtgärda först på en ny bil. Men tror inte hela garantin ryker på ett chiptrim, utan endast det som det bedöms påverka. Men biltillverkaren kommer sannolikt göra en bedömning till sin fördel.


    Sent from my giant iPhone killer.

  16. #36
    mattias77
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Det finns counters i hårdvaran som räknas upp vid varje ändring. Om dessa sen inte matchar det som loggar hos biltillverkaren så kan de bli misstänksamma. Sen finns det mjukvaror som lyckas gå förbi räknaren lite förenklat. Tror giac är en av dessa. Om det är helt osynligt vet jag dock inte.
    jag hade väntat åtminstone 3 till 6 månader så du får en känsla om du har några Garanti ärenden du vill åtgärda först på en ny bil. Men tror inte hela garantin ryker på ett chiptrim, utan endast det som det bedöms påverka. Men biltillverkaren kommer sannolikt göra en bedömning till sin fördel.




    Sent from my giant iPhone killer.



    Jo var min tanke med, Man kan ju vänta ett par månader iaf. Finns ju andra mods man kan göra som inte påverkar garanti. Typ avgas och insug (luftfilter) så länge.

  17. #37
    SamGTI
    Gäst
    Du gör nog klokt i att vänta iaf ett tag med chip tror jag.

    Har ju själv den beryktade DSG7 med torrlameller så... Vet inte vad den ska klara av i vrid, vissa säger 250nm som e standard o vissa runt 300. Som sagt, K&N filter, avgas o sänkning står på programmet i år för egen del.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Seat Leon Cupra 280 billigaste bilen under åtta minuter på Ringen
    Nu finns det svenska priser på Seat Leon Cupra TSI 280 med ”Performance Pack”. I satsen för 28.900 kronor ingår bland annat Brembo-bromsar, 19-tumshjul och klistriga Michelin Pilot Sport Cup 2 däck. Aldrig har det varit billigare att köpa en bil som klarar av att köra runt Nürburgring på under åtta minuter.
    http://www.automotorsport.se/artikla...uter-pa-ringen

    Vilket fynd! Från 311 800 kr med Performance Pack Black inklusive Michelin Pilot Sport Cup 2 däck. Inte ens Mercedes-Benz A45 AMG hänger med runt Nordschleife!

    Namn:  2014-08-27 13-16-52.jpg
Visningar: 1589
Storlek:  40.3 KB

  19. #39

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Hade varit kul om någon visste detaljer på vad som skiljer under huv och kaross mot t.ex. Golf mk7 R förutom 4wd då förstås. Är denna också byggd på mqb?
    Vad har VAG koncernen offrat för att komma ned såpass i pris jämfört med Golf R mk7?

  20. #40

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Den är byggd på MQB-strukturen och har nog främst en enklare inredning, mindre tillvalsmöjligheter, ingen fyrhjulsdrift och ett varumärke som man inte kan ta lika mycket betalt för.

Liknande ämnen

  1. Nya Seat Leon Cupra – starkare än Golf GTI
    Av Marcus i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-11, 17:05
  2. Seat Leon Mk2
    Av birka76 i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-01-01, 20:35
  3. Seat Leon Mk2
    Av birka76 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-12-15, 11:20
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-10-31, 19:15
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-19, 01:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin