Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    GTITURBO
    Gäst

    Få bort mögel i bilen.

    Min golf har stått nån månad nu o såg att de börjat komma lite mögel på sätena o bälten.
    Vad ska man använda för att få bort de?
    Satte in en torrboll men då hade den redan stått ett tag.

  2. #2
    Medlem goranos avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Namn
    göran olskander
    Medlemsnr
    5039
    Ort
    furulund
    Inlägg
    309
    Helt vanlig klädseltvätt borde göra susen. Mögel är i som flesta sammanhang tecken på fukt i kombination med dålig ventilation.
    Har du möjlighet så ha en eller flera rutor lite på glänt o i med en torrboll så är nog problemet löst.
    Golf mk3 vr6. Golf mk4 1,6sr

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Du måste dock ändå tvätta bort möglet, åk till en färgaffär och fråga om de har en våtdammsugare att låna ut.
    Då tvättar du sätena och sedan dammsuger dem så torrt det går, därefter en torrboll eller 2, alternativt en avfuktare i 2 dygn.

    Har haft mögel i min gamla bil ett par gånger.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Jag skulle nog hellre vilja spontat säga "båtaffär" istället färgaffär.

    Kapell å dynor utsätts ju för väta/fukt. Skulle noga börja googla mej fram i den änden.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lasse H
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    147
    Mögel gillar inte syror. Om det är mindre ytor som är angripna går det därför bra att få bort det med citronsyrepulver utblandat i lite vatten, eller vanlig 24% ättika. Båda dessa saker hittar du i närmaste mataffär. Dränk in en mikrofiberduk med ättika/citronsyrelösning och gnugga försiktigt med trasan tills möglet försvunnit. Eftertorka med ren, fuktig trasa. Torka väl med kupévärmare el. dylikt.

    Som vanligt gäller att först testa behandlingen på osynligt ställe och vänta ett tag för att kontrollera att tyget inte bleks av den svaga syran! Ev. mögellukt kan avlägsnas genom att man ställer en skål ättika i bilen ett par dygn.

    Möglet orsakas som sagt av fukt i kupén och den beror oftast på att det är en massa vatten i golvklädseln. För att undvika ny mögeltillväxt måste man därför bryta upp klädseln på alla sittplatser och torka ur ordentligt undertill med värmefläkt. Att bara köra kupévärmare i några dygn har ingen effekt alls eftersom vattnet blir kvar långt ner i golvklädseln.
    Senast redigerad av HRC den 2014-02-10 klockan 15:58.

  6. #6
    GTITURBO
    Gäst
    Tack för alla förslag! Har inget garage så jag kan inte ha några fönster nervevade just nu men tänkte riva ur all inredning till våren för att ljudisolera inför kommande ljudbygge, inget seriöst bara de att det blir lättare att dra alla kablar o sånt ordentligt. Så då blir det ordentlig rengöring av allt som blivit mögligt.

  7. #7
    Kungen
    Gäst
    Diskmedel + vatten fungerar hur bra som helst, enligt min egen erfarenhet i alla fall. Hade själv mögel under ett års tid, både i baksäte och på bilbälten. Efter en endaste behandling så finns inte minsta antydan på att möglet ska återkomma, och det var säkert två år sedan jag hade problemen. Bara att gnugga in rikligt med diskmedel/vattenlösning med en trasa och låt kupévärmaren stå på ett par dagar efteråt. Billigare (och bättre?) lösning finns inte.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2022
    Namn
    Freja Silberg
    Ort
    Solna
    Inlägg
    1
    Jag hade ett sånt problem i min husvägn. Det räckte med att bara tvätta bort mögeln med ättika. Men jag kollade också professionell mögelsanering, t ex fuktpatrullen utför sådana tjänster för billar.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Välkommen till forumet. Lite lustigt att ditt första inlägg är i en 8 år gammal tråd
    Ändra: Aha, du är delägare i Fuktpatrullen.
    Senast redigerad av candyweiss den 2022-07-29 klockan 16:13.

Liknande ämnen

  1. Få bort färg från Plast...?
    Av VWGolIV i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 14:32
  2. Få bort hålrumsvaxs?
    Av P-plats.se i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 00:16
  3. Golf V - Få bort dörrclips?
    Av Premis i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 23:26
  4. få bort dålig luikt inne i i bilen?
    Av znabb i forum Off Topic
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 18:55
  5. Få bort strålkastare Golf V?
    Av SundH i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 23:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin