Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Håkan Lindahl
    Ort
    Landsbygden
    Inlägg
    153

    Är detta lagligt?

    Har sett på Blocket att en firma erbjuder sig att uppdatera motorstydonet på din bil så att inte check engine lampan tänds vid fel. Går inte att upptäcka på bilprovningen, står i annonsen att det kan bli dyrt att laga bilen så dom erbjuder detta istället.

    Är det verkligen lagligt det här? Vill till att passa sig när man köper begagnat.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Låter inte helt OK.

    De kopplar väll visserligen in felkodsläsare på bilar nyare än -05 på bilprovningen
    (bara vad jag hört iallafall, kan ha fel), för något år sen startade ju detta med frivillig felkodsläsning,
    som även ger 2a om de hittar någon Svågern gick på detta


    Man får helt enkelt köpa en VCDS/Vagcom och undersöka bilen man ska köpa, tyvärr.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Lagligt är det väl knappast & att man verkligen vill betala för det är för mig en gåta.

    Ställer lite frågor i mitt huvud , hur detta går ihop i praktiken.

    Kopplas lampan ur helt?
    Isf är det ju ändå kört OM besiktningsteknikern är av den noggranna typen , ser han att "Check Engine" inte lyser när han vrider på tändning , tja då är det kört.
    Lika bra då isf att ta ut instrumentet och rycka lampan helt = Gratis & du har samma sak.

    Dessutom som grädde på moset.


    Bensin bilar from års 2002--> Gör bilprovningen ett OBD test på över motorstyrdon , samma sak på Diesel from 2004-->
    Registreras fel där = Ombesiktning.

    Men det finns ju dom som kan "sälja mjölk till en ko".

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Hade det varit i tyskland hade de åkt in på kåken vid första fallet av bedrägeri.
    Detta när en lurad kund upptäcker detta och anmäler.

    Nä det lär knappast vara ok.
    Är väl samma sak här om säljaren inte upplyser om detta.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Håkan Lindahl
    Ort
    Landsbygden
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Lagligt är det väl knappast & att man verkligen vill betala för det är för mig en gåta.

    Ställer lite frågor i mitt huvud , hur detta går ihop i praktiken.

    Kopplas lampan ur helt?
    Isf är det ju ändå kört OM besiktningsteknikern är av den noggranna typen , ser han att "Check Engine" inte lyser när han vrider på tändning , tja då är det kört.
    Lika bra då isf att ta ut instrumentet och rycka lampan helt = Gratis & du har samma sak.

    Dessutom som grädde på moset.


    Bensin bilar from års 2002--> Gör bilprovningen ett OBD test på över motorstyrdon , samma sak på Diesel from 2004-->
    Registreras fel där = Ombesiktning.

    Men det finns ju dom som kan "sälja mjölk till en ko".
    Lampan fungerar som vanligt, tänds ett kort ögonblick när man sätter på tändningen sedan slocknar den.
    Annonsen finns på blocket Jönköping bildelar tillbehör, inte klokt att man får hålla på med sånt.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Lindahl Visa inlägg
    Lampan fungerar som vanligt, tänds ett kort ögonblick när man sätter på tändningen sedan slocknar den.
    Hur som helst så kvarstår faktumet att dom även gör en OBD check , beroende på årsmodell.
    Men som jag sa tidigare , finns företag som kan "sälja mjölk till en ko".

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Jag tog en print screen + kopierade länken som jag håller på att skicka till polisen och bilprovningarna



    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Hur som helst så kvarstår faktumet att dom även gör en OBD check , beroende på årsmodell.
    Men som jag sa tidigare , finns företag som kan "sälja mjölk till en ko".
    Det här skulle dock möjliggöra en försäljning av en bil med allvarliga/dyra fel utan köparens vetskap.
    Senast redigerad av J.L den 2014-01-05 klockan 19:55.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Det är ju lika fel som är bilverkstäder åker till skroten och köper begagnade delar men fakturerar som nya till kund.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Hur som helst så kvarstår faktumet att dom även gör en OBD check , beroende på årsmodell.
    I snudd på alla VAGs motorstyrdon sedan årgång ~89 så kan vemsomhelst med lite införståelse gå in och deaktivera antingen hela DTC-funktionen(Diagnostic Trouble Codes), alternativt just specifika DTCs.

    VAG-koncernen/verkstäderna i Sverige har inte utrustning och framförallt inte kunskapen att upptäcka detta.. Det är inte heller olagligt då koderna faller under samma kategori som valen av bilens grundutrustning i programvaran.

    exempel; Har just denna bil utrustats med Sekundärluftpump? JA eller NEJ.
    skall diagnos köras på detta system? JA eller NEJ.
    (råkar den vara trasig och man säger NEJ på den senare frågan så vet ingen att det sitter ett 6000 kronors bojsänke under huven)


    ..detta möjliggör såklart att man skulle kunna sälja en bil full i mekaniska fel, och det inte VAG kan upptäcka kan definitivt inte bilprovningen upptäcka.. Readiness etc är lätt att sätta även utan att systemen finns/fungerar på motorn.


    Att sen som företag erbjuda denna tjänst.. uppmana folk till falsk marknadsföring/bedrägeri exempelvis.. det är nog lite av en gråzon juridiskt.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    ..detta möjliggör såklart att man skulle kunna sälja en bil full i mekaniska fel, och det inte VAG kan upptäcka kan definitivt inte bilprovningen upptäcka.. Readiness etc är lätt att sätta även utan att systemen finns/fungerar på motorn.
    Finns ju andra sätt att upptäcka MEKANISKA fel än varningslampor och diagnos.
    Räcker oftast med ett par öron , ögon & en näsa för att väcka varningsklockor.

  11. #11
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Golf-powers avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Trywall
    Medlemsnr
    244
    Ort
    Vimmerby/Storebro
    Inlägg
    439
    Jag tycker det är upp till var och en om man vil utnyttja detta bara man upplyser vid försäljning Man blir ju själv drabbad om något händer
    Senast redigerad av Golf-power den 2014-01-06 klockan 17:42.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Finns ju andra sätt att upptäcka MEKANISKA fel än varningslampor och diagnos.
    Räcker oftast med ett par öron , ögon & en näsa för att väcka varningsklockor.
    haha, självklart Henrik, inget slår ett tränat motoröra! =)
    ..men för generelle svensson som litar på verkstäder och besiktningsföretag så kan det ju va lätt hänt att gå på en mina.. VILL man ful-laga/dölja fel tillfälligt så går det ju.

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Det värsta som skulle/bruka hända om man blev ertappad i en flygande är att man får visa upp den inom en månad
    vad jag vet finns ingen lag på att motorindikator ska finnas

    diganostikuttaget är ett hjälpmedel för bilägare/verkstad att leta/dianostisera fel på fordonet i fråga, och för mig helt obegripligt att bilbesiktningen ska vara där och snoka

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Det värsta som skulle/bruka hända om man blev ertappad i en flygande är att man får visa upp den inom en månad
    Eller att motorn rasar för den som ej vet bättre , pga att motorlampan var en första indikation till en katastrof.
    Dumsnålt sätt att lura sig själv och ev andra , hur man än vrider och vänder på det.
    MEN det är vad JAG anser.

    diganostikuttaget är ett hjälpmedel för bilägare/verkstad att leta/dianostisera fel på fordonet i fråga, och för mig helt obegripligt att bilbesiktningen ska vara där och snoka
    Av samma anledning är SBP där , är man inte så jävla paranoid av sig vet man att det enda dom är intresserade av är miljö parametrar.
    Resten skiter dom i , dvs har din motorlampa tänts sporadisk pga av för lite ström så skiter dom i det.
    Däremot sätter ditt styrdon en felkod på lamda OCH dina avgasvärden inte stämmer.....då blir det anmärkning.
    Hur vet jag det?.........Jag frågade när dom införde detta , vad dom "letar" , eftersom en av mina bilar infaller under just detta moment.

    Värre än så är det inte.

    Står tom att läsa här : http://www.bilprovningen.se/Privat/K...okontroll.html
    Senast redigerad av Henrik.M den 2014-01-06 klockan 19:09.

  15. #15
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Kort uttryckt – Oseriöst. Det reparerar ju ingenting.

    Om man nu vill använda sin VCDS så vill det till att inte springa och handla "fel" bilmärken…..

    Att bilprovningen använder det är ju inte så konstigt. Känns väl mer up to date än kolla avgasvärden på en modern bil. Det har de gjort på mina bilar med men jag frågade inte vad de kollar för något. Senaste ”kontrollanten” var inte så språksam av sig.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    När jag köpte min senaste passat så hade jag med mig kablen, förklarade för säljaren (bilfirma) att jag ville göra en felkodsmätning. Han fick vara med under hela förloppet. Sen körde vi en runda och så en ny mätning.

    Då har jag personligen gjort vad jag kan och även sen lyssnat och kollat allt annat.

    Hade inte köpt bilen om jag inte fått göra denna mätning. Men tyvärr kanske inte alla kan göra det.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Hade inte köpt bilen om jag inte fått göra denna mätning. Men tyvärr kanske inte alla kan göra det.
    smart!

    ..men tyvärr säger det ingenting ifall någon nu DOLT felkoderna för det som inte funkar.

    tex en sopslut kamkedja och kedjesträckare som någon låst på fullt läge.. låter inte, syns inte.. kostar 5-10.000 att få bytt.. påverkar bilens gång och ekonomi en hel del, men knappast något man lägger märke till om man inte är insatt i motorstyrningen.. och riva toppen är ju inte det första man ställer sig och gör om man inte fått felkoden.

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Nä det är sant, men man får också gå lite på servicebok, ringa och kontrollera stämplar, miltal, besiktningsprotokoll.
    Jag använde tex carfax och där fick jag reda på rätt många saker, som ej stod i boken eller några kvitto.

    Men tyvärr är det så med alla bilköp. Dock väljer jag att köpa där magkänslan är rätt.
    Sen är ju bemötande och massa annat som spelar stor roll och allt runt om kring.
    Dvs hur ser det ut där bilen står, byggnad, lagerlokal osv osv

Liknande ämnen

  1. Vad är detta? Less!
    Av Jocke_M i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-02, 18:55
  2. Vad är detta?
    Av gbgklasse i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 16:22
  3. är detta lagligt?
    Av sciroccoGTX i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-16, 00:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin