Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 51 av 51
  1. #41

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    564
    För min del så vred sig motorn när man lättade på kopplingen så att det tog i höger innerskärm och mellan växellåda och karossen på vänster sida då när man släppte gasen plötsligt.

    Det gick att gunga motorn från sida till sida för hand.

  2. #42

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Ringde idag till verkstaden. Ska ditt Fredag eftermiddag och gå in och hämta verkmästaren så han får följa med och provköra. Egentligen borde de vara ett krav om man lämnar in, de laga de som dom tyckte lät (fjäderbenslagrena var sopslut å knarra likt ett klockspel när man svängde).

    Har redan känt på bulten till bakre länkarmsbussningarna. De satt som berget. (är smed så helt svag är man ju inte ). men för den skull inte avskriva de helt.

    Dock känns bussingar i motorn som ett lite mer "bekvämt" fel. Bilen har ju trots allt gått 20200 mil (och 17 år) nu. På min förra Golf 3 small bulten till främre motorfästet av efter 12000 mil.

  3. #43

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Lasse62 Visa inlägg
    För min del så vred sig motorn när man lättade på kopplingen så att det tog i höger innerskärm och mellan växellåda och karossen på vänster sida då när man släppte gasen plötsligt.

    Det gick att gunga motorn från sida till sida för hand.
    Känns som att inte bara ett fäste var kasst i det fallet.

    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Har redan känt på bulten till bakre länkarmsbussningarna. De satt som berget. (är smed så helt svag är man ju inte ). men för den skull inte avskriva de helt.

    Dock känns bussingar i motorn som ett lite mer "bekvämt" fel. Bilen har ju trots allt gått 20200 mil (och 17 år) nu. På min förra Golf 3 small bulten till främre motorfästet av efter 12000 mil.
    Har ALDRIG någonsin varit med om att nån motorfästesbult gått av..
    Har ju bara haft 35+ Mk II & Mk III.

    Sedan spelar det ingen roll om bulten sitter bra om bussningen är slut.
    I bussningen sitter en metallhylsa , sedan sitter hummit i bara två små klackar som går av till slut.
    Så då rör sig länkarmen ganska mycket vid dragläge/broms.

    Sedan så satt dessa bussningar med en styrhylsa förut som brukar bli kass.
    Då KAN bussningen röra sig om det släpper.

    Men hylsan går att köpa lös.
    Vet inte om den används längre av VAG , jag kollade och den var inte med bussningen till nyare bilar.

  4. #44

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Har ALDRIG någonsin varit med om att nån motorfästesbult gått av..
    Har ju bara haft 35+ Mk II & Mk III.

    Sedan spelar det ingen roll om bulten sitter bra om bussningen är slut.
    I bussningen sitter en metallhylsa , sedan sitter hummit i bara två små klackar som går av till slut.
    Så då rör sig länkarmen ganska mycket vid dragläge/broms.

    Sedan så satt dessa bussningar med en styrhylsa förut som brukar bli kass.
    Då KAN bussningen röra sig om det släpper.

    Men hylsan går att köpa lös.
    Vet inte om den används längre av VAG , jag kollade och den var inte med bussningen till nyare bilar.
    De var faktiskt så :P Stod vid stopplikt, accelerera kanske lite väl, då börja de dunka som hela framvagnen lossna. Den övre bulten till främre motorfästet hade gått av. Är ju lite mala i 1,8 ABS motorn

    Nemas problemas om bussningen är slut. De var mer "om muttern i balken har släppt" som kändes som en väldigt tung post.

    ABS lampan lyser fortfarande nu har dom haft 2 försök på sej. Första gången ville jag att de kolla kransen. De bytte sensorn. Andra gången ville jag att de bytte kransen. De justera hjullagret... Han prata nåt om att "om felet återkommer får vi titta på ABS styrdonet". VAFAN TITTA PÅ KRANSEN!!!!

  5. #45

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Jorduu , 1,8 90hk är ena kraftpaket de

  6. #46

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    5 minuter med Herr verkmästare på Söderbergs (VAG) och felet var konstaterat. Precis som Lasse62 trodde var de bakre motorfäste (växellådskudden) som var sopslut. Detta konstaterades efter att jag fått visa hur ljudet uppkommer med huven öppen. Enligt honom vred sej hela motorn. Fanns inga tvivel om att den var den kudden.

    Bäst var när han skulle sätta sej i bilen och jag visade ljudet. Hans spontana kommentar var "ÅH JÄVLAR!"

  7. #47

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    jon backman
    Ort
    ludvika
    Inlägg
    212
    http://www.dli-teknik.se/index.php?s...at=934&lang=sv

    har dom i min 16v + ett eget byggt fäste åxå dom är satas bra

    ska köpa dom till min golf IV åxå

  8. #48

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Känns som dom är till mer trimmade bilar som ska plågas? Är ju ganska snäll mot min.

  9. #49

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Härligt!
    Men fan att det skulle till så jävla mycket innan en verkare skulle titta på bilen.
    Tänk om det gjordes på en gång och vilken tid det hade sparat.
    Ljudet borde varit mer av "kluckande" än knackande då väl?

    Men du fick ju byta fjädersäten iaf

    FAN jag hade fel ändå!

  10. #50

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Härligt!
    Men fan att det skulle till så jävla mycket innan en verkare skulle titta på bilen.
    Tänk om det gjordes på en gång och vilken tid det hade sparat.
    Ljudet borde varit mer av "kluckande" än knackande då väl?

    Men du fick ju byta fjädersäten iaf

    FAN jag hade fel ändå!
    Jo de är lite svårt att sätta text på ett ljud :P

    Han sa faktiskt när han kolla på de idag. Att så här skulle vi gjort från början, och att deras praxis är att så här gör man (med kund). Grejen är den att jag brukar lämna bilen kvällen innan då jag börjar jobba tidigt (05.18).

    Japp och handen på hjärtat de skulle bytas inom en väldigt snar framtid ändå. Redan vid köpet tänkte jag på de eftersom fjädrarna smällde rätt friskt när man vred på ratten i låg fart. Så de var egentligen bara en bonus. Nu är de väl egentligen bara fjädertallrikar bak som behövs. Fråga lite om de kunde förstöra att köra utan men han sa bara att "nee, de kan börja låta när spelet mellan fjädern och gummibussningen blir för stort". De var värre fram.

    Så nu är de bara ABS'en som spökar. Har ju ny sensor (som är uppmätt och kontrollerad. Hjullagret är justerat. De tyckte kransen såg ganska bra ut. Lite rost men inget farligt och den var hel. Denna ska bytas ändå. Funkar inte de är de väl ABS hydraulpumpen som är kass :/

  11. #51

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    564
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    5 minuter med Herr verkmästare på Söderbergs (VAG) och felet var konstaterat. Precis som Lasse62 trodde var de bakre motorfäste (växellådskudden) som var sopslut. Detta konstaterades efter att jag fått visa hur ljudet uppkommer med huven öppen. Enligt honom vred sej hela motorn. Fanns inga tvivel om att den var den kudden.

    Bäst var när han skulle sätta sej i bilen och jag visade ljudet. Hans spontana kommentar var "ÅH JÄVLAR!"
    Haha :-)

    Jag tyckte ju det lät väldigt bekant din beskrivning av ljudet.

    Kul att det är löst nu

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-13, 10:00
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-07, 21:14
  3. Gofl 4 GTI strul i framvagnen???
    Av gti20vT i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 17:18
  4. 2,0 fsi knack?
    Av rakso77 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-22, 09:04
  5. Vibrationer i framvagnen / Golf V GTI -05
    Av Krabbklo i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-06-26, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin