Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 51
  1. #21

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av boster Visa inlägg
    Om du behöver mera hjälp så de är bara att ringa/sms'a och sovplats finns
    Tack

    ABS sensorn dom bytte vet jag ej om de är fixat. För lampan var släckt från Norrköping och hem. Men tändes när jag svängde in på parkeringen. Ska prova å nollställa felminnet (för de tror jag knappast de gjort). Har ju trots allt betalat 500:- för en felsökning där de (precis som jag) såg att de var vänster sensor bak som var trasig...

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Misstänker att bilen inte går att använda om bulten går av. Men jag ska givetvis föra vidare informationen till mekanikern. Tack! De har ju en skadeverkstad där med så de borde ju kunna svetsa dit muttern. (du menar den som håller bakre länkarmsbussningen eller?)
    Bulten går inte av, och har muttern släppt så får du nog inte ut den heller då inget håller emot den inne i balken.

    Svar JA, den dom håller bakre länkarmsbussningen, oftast på VÄNSTER sida detta sker, vet ej varför.. sliten svetsrobot? =D

  3. #23

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Va under och kände lite på bulten (tog ett vanligt spärrskaft modell mindre) bultarna satt som berget, åt båda hållen. Visserligen hissa jag inte upp utan gjorde när bilen stod parkerad.

    Fjäderbenslagerna har ju varit kassa sen den dag jag köpte bilen. Ett litet klockspel varje gång man vred på ratten (sen April á 1000 mil). Körde över en trottoarkant idag i låg fart, då behövde man inte ens provocera för att få dunk ljudet (samt att de känns som bilen lyfter lite. Eller att man åker på grymt ovala fälgar).

    Vidare då. Fick ju ABS'en fixad (efter att de gjort sin felsökning). De blev bara värre. Visserligen var den släckt de 2,5 milen hem. Men så fort jag svängde upp på parkeringen började den lysa. Koppla in och tog bort felkoden idag. De fixa sej 100 meter ungefär. De enda dom har lyckats gjort är att få ABS lampan att lysa konstant (va mer slumpmässig förut. Kunde gå en hel vecka innan den börja lysa ett kort tag).

    Kransen får de fan byta gratis!

  4. #24

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Idag skulle de vara bytt... det var de inte. Fast jag skulle nog bli mer förvånad och glad om de faktiskt klara att iallafall en endaste gång fixa min bil på en dag. De har aldrig hänt inte med denna och inte med min förra Goffe 3.

    Iallafall. Han ringde idag å berättade att de övre fjäderbenstallrikarna saknades helt. Med tanke på att tidigare ägaren lagt ut 12500:- på fjäder samt stötdämpar byte kunde de väl åtminstone (med tanke på att de montera fel fjädrar), iallafall ha monterat allt som ska vara där. Men som sagt, fjäderbenstallrikar övre fanns de inga. De hade jagat runt hela Norrköping för att få tag på ett par men inte lyckats. Så jag får snällt vänta till Måndag.

    Men nu till de som faktiskt känns värt att lämna in till VAG. Fick låna deras "komun bil" dvs en bil de lånar ut när kommunens bilar är på service/reparation. Jag betalar inte ett öre för den. Varken för hyra eller bensin. Trist att de skulle vara en Polo 2010 års modell å TDI

  5. #25
    PassatGT16v
    Gäst
    Inga tallrikar?
    Hur får man ihop det?
    Hur kan man ens komma på tanken att montera utan? Livsfarligt!

    Kanon att de fixade bil åt dig!

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Oj så fel man kan ha.

    Fanns det inga KVAR eller fanns det inga alls?
    HUr blev det så?

  7. #27

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av PassatGT16v Visa inlägg
    Inga tallrikar?
    Hur får man ihop det?
    Hur kan man ens komma på tanken att montera utan? Livsfarligt!

    Kanon att de fixade bil åt dig!
    Jadu, säg de Tur i oturen att jag var lite kräsen å ville ha "rätt" fjädrar. Jobbet för fjäderbytet är gratis då allt redan är nere när de skulle montera nya fjäderbenslager.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Oj så fel man kan ha.

    Fanns det inga KVAR eller fanns det inga alls?
    HUr blev det så?

    Fanns inga alls tydligen. Fråga inte mej Vet att bilen rullade på coils. De byttes mot original stötdämpare/fjädrar. De är allt jag vet.

  8. #28
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Varken för hyra eller bensin.
    Trist att de skulle vara en Polo 2010 års modell å TDI
    Nä, det vore väl synd att hälla bensin i en tdi :-)
    Riktigt konstigt med tallriken.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  9. #29

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Nä, det vore väl synd att hälla bensin i en tdi :-)
    Riktigt konstigt med tallriken.

    Haha såg de nu Fast de var full tank i princip när jag fick den så de blir väl en liten utflykt idag då jaf inte behöver tanka upp den igen. Kan i princip lämna den "tom i tanken".

    Ja, jag låg oxå och fundera på de igår. Är den ens möjligt att få ihop allt utan översta tallriken? Tallrikens uppgift är väl att hålla fjädern på plats på stötdämparbenet?

    Om man inte använder klämmor för att dra ihop fjädrarna borde de ju bli en jäkla smäll om man tex skulle ha bytt stötdämpare.

    Varför de har missats kan jag inte svara på. De enda jag vet var att de byttes från coils när tidigare ägaren köpte bilen samt att de klonka på rätt bra när man svängde med bilen (även vid köp såklart).

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    De enda jag vet var att de byttes från coils när tidigare ägaren köpte bilen samt att de klonka på rätt bra när man svängde med bilen (även vid köp såklart).
    Coilovers HAR egna övre fjädertallrikar , där har du löst mysteriet.
    Personen sket nog i det då när de förmodligen inte fanns med när de normala dämparna skulle monteras.

  11. #31

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Coilovers HAR egna övre fjädertallrikar , där har du löst mysteriet.
    Personen sket nog i det då när de förmodligen inte fanns med när de normala dämparna skulle monteras.
    Hmm låter ju logiskt.

    Kan nåt mer än fjäderbenslagerna tagit stryk pga av avsaknad av fjädertallrik (eller något annat)?

  12. #32

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    563
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    * 2 nya framfjädrar (som jag tänkt byta sedan den dagen jag köpte bilen pga av att fjädrarna fram är fel. De ska vara fram till årsmodell 08.94. Mekonomen fjädrar).
    Det är egentligen inga problem att ha första generationens fjädrar på en nyare bil eller tvärtom. bara man väljer rätt tallrik till fjädern då dem är olika stora.

    Jag upplevde inga problem med att ha fjädrar från före 9.94 på en -97:a.

  13. #33

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    563
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Haha såg de nu Fast de var full tank i princip när jag fick den så de blir väl en liten utflykt idag då jaf inte behöver tanka upp den igen. Kan i princip lämna den "tom i tanken".

    Ja, jag låg oxå och fundera på de igår. Är den ens möjligt att få ihop allt utan översta tallriken? Tallrikens uppgift är väl att hålla fjädern på plats på stötdämparbenet?

    Om man inte använder klämmor för att dra ihop fjädrarna borde de ju bli en jäkla smäll om man tex skulle ha bytt stötdämpare.

    Varför de har missats kan jag inte svara på. De enda jag vet var att de byttes från coils när tidigare ägaren köpte bilen samt att de klonka på rätt bra när man svängde med bilen (även vid köp såklart).
    Då måste man ha haft fjäderspännare för att kunna montera benen på bilen eftersom övre delen av fjädern då bara hålls på plats av bilens fjädersäte och gummilagringen, det har kunnat gå illa det.

    Normalt behöver man ju inte använda spännare för att ta bort benen från bilen utan bara för att dela på ben o fjäder.

  14. #34

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av Lasse62 Visa inlägg
    Det är egentligen inga problem att ha första generationens fjädrar på en nyare bil eller tvärtom. bara man väljer rätt tallrik till fjädern då dem är olika stora.

    Jag upplevde inga problem med att ha fjädrar från före 9.94 på en -97:a.
    De ska tydligen vara 1 cm kortare (de tidiga). Men mest är de väl för att man är lite kräsen, rätt grejer på rätt plats. Är de en 96:a så ska inte fjädrar fram till 94 vara monterade :P

    Att dom dessutom var billigare Original än Mekonomen är ju bara ett plus.

  15. #35

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Precis hemkommen med bilen och.... de "knackar" fortfarande" Som jag skrivit tidigare är som att bilen lyfter sej när de knackar till. Så nu sitter man med nya fjädrar å fjäderbenslager som jag lika gärna kunnat bytt någon annan gång. Skrev ju en lapp som förklarade hur ljudet uppkommer....

    ABS kransen bytte dom inte, dom justera bara hjullagret bak "skulle återkomma om ABS lampan börja lysa igen, då skulle eventuellt kransen bytas".

  16. #36

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    563
    Det räcker ju att kransen är full med skit.....

    En fråga som kan verka dum, i vilket skick är motor/växellådskuddarna?

  17. #37

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av Lasse62 Visa inlägg
    Det räcker ju att kransen är full med skit.....

    En fråga som kan verka dum, i vilket skick är motor/växellådskuddarna?
    Ingen aning faktiskt. Var faktiskt inne på de själv först. Knacket uppkommer endast om man står vid dragläge och trycker upp kopplingen helt (både framåt och bakåt). Kör man som vanligt knackar de inte, utan endast om an "provocerar". Fick ju tips om muttern inuti rambalken som bakre länkarmsbussningens bult sitter i. Provdrog dom å de satt som berget själv.

  18. #38

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    563
    Utan att ha hört det hela själv blir det ju delvis gissningar.

    Men jag har haft ngt liknande, visserligen på en VR6:a men ändå.

    Det vänstra bakre fästet (växellådan) var tokslut och gav liknande ljud vid liknande tillfällen.

    Dessutom kunde det ibland vara svårt att växla snabbt precis som att syncringarna var slut.

    Alla ljud och fenomen försvann efter byte av detta fäste.

    Annars finns det inte så mkt annat att kolla än t.ex drivknut/axel.

  19. #39

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av Lasse62 Visa inlägg
    Utan att ha hört det hela själv blir det ju delvis gissningar.

    Men jag har haft ngt liknande, visserligen på en VR6:a men ändå.

    Det vänstra bakre fästet (växellådan) var tokslut och gav liknande ljud vid liknande tillfällen.

    Dessutom kunde det ibland vara svårt att växla snabbt precis som att syncringarna var slut.


    Alla ljud och fenomen försvann efter byte av detta fäste.

    Annars finns det inte så mkt annat att kolla än t.ex drivknut/axel.
    Inga problem att växla, går hur smidigt som helst. Får väl ringa dom imorgon igen. Surt bara att när man skrivit en lapp åt dom hur ljudet uppkommer, precis som jag beskrivit här blir resultatet av deras felsökning att de är fjäderbenslagerna fram som kärvar. Känns surt och betala för nåt som (visserligen var halvdåligt, men ej akut) när felet inte låg där. De bästa vore ju om jag fick med mej en mekaniker som kunde få vara med i bilen.

    De låter mer när man backar än kör framåt


    Får ge ditt förslag till dom. De känns logiskt på nåt sätt.

  20. #40

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Låter de fortfarande så är jag tillbaka på bakre länkarmsbussning

    Du har ju vajerlåda så det är klart det går bra att växla även om växellådsfästet är dåligt.
    OFTAST är inte fästet dåligt heller , det är ju fyllt med silikon som motverkar rörelse.
    Dock brukar gummifästet "hoppa" ur koppen det sitter i och lägga sig på kanten.
    Körde så halva vintern med VR6:an , så det funkar ändå.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-13, 10:00
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-07, 21:14
  3. Gofl 4 GTI strul i framvagnen???
    Av gti20vT i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 17:18
  4. 2,0 fsi knack?
    Av rakso77 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-22, 09:04
  5. Vibrationer i framvagnen / Golf V GTI -05
    Av Krabbklo i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-06-26, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin