Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1
    Iceman
    Gäst

    Sportläge på Golf GTI

    Testade sportläget ordentligt för första gången på min nyinköpta Golf GTI -10 med DSG ikväll. Den gick väldigt högt upp i varv, långt in på det röda, innan den växlade upp. Ska det vara så? Det var ju aldrig så att något varvstopp i.

    Sen funderar jag på om man tjänar så mycket på sportläget i hög fart... Från stillastående känner man ju att den blir betydligt piggare med sportläget, men frågan är om man tjänar så mycket i motorvägsfart. Det är ju rätt bra vrid även i lägre varvtal och jag vet inte om tjänar så mycket att ligga högre upp i registret där?

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2013
    Namn
    Tobbe Hansson
    Medlemsnr
    5063
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    120
    Fördelen jag märker med S är ju att den ligger kvar vid 3500-4500 varv längre, och således är piggare ur kurvorna, den tappar inte turbotryck i samma utsträckning. Så vid motorvägskörning är det nog inte speciellt roligt, men på småvägar med många tighta kurvor och snabba accelerationer, t.ex. bankörning så blir det trevligare, om än inte lika mysigt som M... :P

  3. #3
    Iceman
    Gäst
    Men går era också upp mot mellan 7-8000 varv innan växlar upp med S?

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Hej
    Min R går iaf in en bit på rött i S. Vet inte vad det ger i absoluta varvtal. Personligen så kör jag nästan aldrig på S utan kör oftast med paddlarna temporärt i D eller helt i M läget. Bankörning kör jag enbart paddlarna i M. Dessutom inbillar jag mig att effektkurvan droppar rejält där så jag växlar alltid innan ändå.
    Senast redigerad av golfhenke den 2013-09-29 klockan 22:13.

  5. #5
    Iceman
    Gäst
    Ja, det borde ju inte vara nån fara med att den går en bra bit in på rött om den är original eftersom den är automatväxlad och varvstoppet inte går in. Men det var lite förvånande att den går så långt in på rött med S. Med D växlar den ju i god tid före rött.

  6. #6
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Iceman Visa inlägg
    Men går era också upp mot mellan 7-8000 varv innan växlar upp med S?
    Ja det gör den. Kan inte säga exakt men en bra bit över 7000 rpm varvar den i S läge. Jag använder sällan S läget. Tycker att bilen tröttnar innan maxvarv uppnås¸ ingen större mening med varvandet över typ 6500.

    Man kan fråga sig varför rödmarkeringen börjar redan vid 6000.

    De är nog bara att köra på!!

    /Peter

    Edit: Golfhenke har ju redan svarat - såg inte det
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Logga laddtryck på Golf Mk6 GTI/GTI ED35
    Av Kingen i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 23:30
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 21:28
  3. Växellåda från Golf gti-83 på en gti mk2?
    Av thomas.bjur i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-28, 14:22
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 16:48
  5. Skillnad på Golf gti edition och vanlig gti?
    Av audiali i forum VW-forum
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-07-24, 15:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin