Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1
    Hanneskoubek
    Gäst

    Tsi 1.2 90 - 2014 allmänna råd, ny bil!

    Tja,
    Jag har beställt en ny Polo med ovan nämnd motor.
    är det något speciellt jag ska tänka på/ hålla koll på?
    Gäller garantin om jag byter olja & filter själv efter 750 mil?
    Jag har självklart tänkt att använda rekommenderad olja & original
    filter osv.

    Jag är helt enkelt ute efter lite allmänna råd då detta är min första helt nya bil.
    Senast redigerad av Hanneskoubek den 2013-09-06 klockan 21:50.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Bilvalet är ganska vettigt, dom är dyra på begmarknaden
    https://www.kvd.se/sv/auktion/person...12_587135.html
    oljebyte efter 750mil är kanske lite överdrivet, men byt efter ca 1000-1200mil och efterföljande oljebyten efter ca 1300-1400mil intervall, leta efter en billig bilverkstad under garantitiden som gör det och stämplar boken, använd hellst en 40 olja tex. 0w-40, 5w-40 etc.
    stor motoreffekt i förhållande till cylindervolym dessutom turbo, en 30 olja kan bli i det tunnaste laget när motorn blir ordentligt genomvarm

  3. #3
    Hanneskoubek
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Bilvalet är ganska vettigt, dom är dyra på begmarknaden
    https://www.kvd.se/sv/auktion/person...12_587135.html
    oljebyte efter 750mil är kanske lite överdrivet, men byt efter ca 1000-1200mil och efterföljande oljebyten efter ca 1300-1400mil intervall, leta efter en billig bilverkstad under garantitiden som gör det och stämplar boken, använd hellst en 40 olja tex. 0w-40, 5w-40 etc.
    stor motoreffekt i förhållande till cylindervolym dessutom turbo, en 30 olja kan bli i det tunnaste laget när motorn blir ordentligt genomvarm
    Min tanke är att byta olja första gången vid 750 mil själv, sedan vid första servicen säga till verkstaden att sätta intervallen på fast 1500 mil, inte longlife alltså! Oljan jag har tänkt är Castrol Edge FST 5W-30. Den oljan känns bra med tanke på att vi har den i våra små budbilar på jobbet, dem går med tunga lass, många stopp och upp till 2000 mil i månaden. Inget ras före 50.000 mil hittills, dock är ju dessa VW diesel, men.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    oljebyte efter 750mil är kanske lite överdrivet, men byt efter ca 1000-1200mil och efterföljande oljebyten efter ca 1300-1400mil intervall, leta efter en billig bilverkstad under garantitiden som gör det och stämplar boken, använd hellst en 40 olja tex. 0w-40, 5w-40 etc. stor motoreffekt i förhållande till cylindervolym dessutom turbo, en 30 olja kan bli i det tunnaste laget när motorn blir ordentligt genomvarm
    Alltså varför rekomendera att inte följa serviceintervallen????
    Det är inte första gången det rekomenderas annat än det som står angivet.
    Det måste ju vara HUR DUMT SOM HELST på en TSi att inte serva som angivet.
    Du är ju rökt på en gång vid garantiärende då.

    Och dessutom med fel olja.
    Det är nog dags att lyssna på någon annan.
    Hör med tillverkaren vilken alternativ olja du FÅR köra med för att garantin skall gälla.
    Samma sak med servicen.

    Det är så man baxnar ibland!

  5. #5
    Hanneskoubek
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Alltså varför rekomendera att inte följa serviceintervallen????
    Det är inte första gången det rekomenderas annat än det som står angivet.
    Det måste ju vara HUR DUMT SOM HELST på en TSi att inte serva som angivet.
    Du är ju rökt på en gång vid garantiärende då.

    Och dessutom med fel olja.
    Det är nog dags att lyssna på någon annan.
    Hör med tillverkaren vilken alternativ olja du FÅR köra med för att garantin skall gälla.
    Samma sak med servicen.

    Det är så man baxnar ibland!
    Castrol Edge FST 5w-30 är den som enligt VW rekommenderas som den BÄSTA oljan att använda för tsi 90 2014.
    kan det vara en nackdel att byta för tidigt?

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Hanneskoubek Visa inlägg
    Castrol Edge FST 5w-30 är den som enligt VW rekommenderas som den BÄSTA oljan att använda för tsi 90 2014.
    kan det vara en nackdel att byta för tidigt?
    Nä, bara onödigt. Finns gott om olje-shamaner som tror sig veta allt om den svarta soppan på internets forum. Hade kört enl. serviceindikatorn och nöjt mig med det. Tillverkaren har bestämt hur det ska vara av en anledning.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Alltså varför rekomendera att inte följa serviceintervallen????
    Det är inte första gången det rekomenderas annat än det som står angivet.
    Det måste ju vara HUR DUMT SOM HELST på en TSi att inte serva som angivet.
    Du är ju rökt på en gång vid garantiärende då.

    Och dessutom med fel olja.
    Det är nog dags att lyssna på någon annan.
    Hör med tillverkaren vilken alternativ olja du FÅR köra med för att garantin skall gälla.
    Samma sak med servicen.

    Det är så man baxnar ibland!
    Jag pratade med vw verkstaden gällande min bil när jag fick den då jag ville ställa om den till 1 år/1500mil och frågade då ifall jag fick gör en "mellan service" själv (byta olja, filter ev luftfilter) varpå de sa att det är inga problem, jag får bya olja så många gånger jag vill men när bilen säger att det är dags för service då måste den in (till de) oavsett hur tätt inpå jag bytte olja själv. Så att garantin ryker P.g.a oljebyte som man gör själv stämmer inte alls! Jag har ett 3" helsystem utan kat och de har aldrig ens sagt att det påverkar garantin men skulle det vara något så måste jag bara återställa till original så att de kan utesluta systemet.



    Till TS: Personligen bytte jag olja (VW) efter 500 mil då det är mkt som ska slitas in i motorn men om det behövs, nej tvivlar på det. Så länge man inte går över tiden när bilen varnar så är det lugnt, men att byta olja var 1000mil påverkar bilen knappast negativt. Jag hade dock hållit mig till oljan som VW rekommenderar.

    Men prata med din verkstad så hjälper de dig.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Kingen Visa inlägg
    jag får bya olja så många gånger jag vill men när bilen säger att det är dags för service då måste den in (till de) oavsett hur tätt inpå jag bytte olja själv. Så att garantin ryker P.g.a oljebyte som man gör själv stämmer inte alls! Jag har ett 3" helsystem utan kat och de har aldrig ens sagt att det påverkar garantin men skulle det vara något så måste jag bara återställa till original så att de kan utesluta systemet.
    Men prata med din verkstad så hjälper de dig.
    Precis.
    Dock undrar jag hur du kan säga att jag har fel som jobbar med det?
    Du har ju ingen aning om hur det går till NÄR något redan "gått fel" , då utreds orsakerna.
    Man kollar alla felkällor och kollar olja , toleranser mm mm.

    Det är inte ens säkert garantin gäller om du servat på Meca , Mekonomen eller liknande.
    De säger att de gäller men då står DE för garantierna , kolla domstolsbeslut i marknadsdomstolen där det anges att de obundna verkstäderna INTE får använda sig av de orden där de säger att de är samma som märkets egna garantier. Man får helt enkelt se upp när man är och fingrar i en bil med garantier eller ligger bra till för goodwill.

    Men när din motor rasar och du råkar ha FEL klassning på oljan och VW gör ett garantiärende av det då kan du se i stjärnorna efter nån hjälp , om du sedan säger att du har ett 3" system på bilen är det samma där(inte för jag tror det spelar roll) men samma sak gäller.


    Har man dock konsulterat sin verkstad då har man ju fakta.
    Då vet man vad som är OK och hur man kan göra.

    Bra där!
    Senast redigerad av Lillen den 2013-09-07 klockan 22:42.

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Precis.
    Dock undrar jag hur du kan säga att jag har fel som jobbar med det?
    Du har ju ingen aning om hur det går till NÄR något redan "gått fel" , då utreds orsakerna.
    Man kollar alla felkällor och kollar olja , toleranser mm mm.

    Det är inte ens säkert garantin gäller om du servat på Meca , Mekonomen eller liknande.
    De säger att de gäller men då står DE för garantierna , kolla domstolsbeslut i marknadsdomstolen där det anges att de obundna verkstäderna INTE får använda sig av de orden där de säger att de är samma som märkets egna garantier. Man får helt enkelt se upp när man är och fingrar i en bil med garantier eller ligger bra till för goodwill.

    Men när din motor rasar och du råkar ha FEL klassning på oljan och VW gör ett garantiärende av det då kan du se i stjärnorna efter nån hjälp , om du sedan säger att du har ett 3" system på bilen är det samma där(inte för jag tror det spelar roll) men samma sak gäller.


    Har man dock konsulterat sin verkstad då har man ju fakta.
    Då vet man vad som är OK och hur man kan göra.

    Bra där!
    Du får gärna visa vart jag skriver att du har fel? Jag tror du misstolkar mig i så fall.

    Det enda jag reagerade på var väl att det känns onödigt att kalla någon för idiot även om personen ifråga ger missvisande uppgifter, på den punkten är jag enig men man kan få fram sin åsikt utan att behöva kalla någon dum i huvudet.

    Vad kul att det skiljer sig så mkt mellan VW verkstäder i så fall. Jag jobbar inte inom den branschen så därför kontaktade jag min VW ÅF/Verkstad innan ev modifikation, oljebyte m.m. för att fråga hur det påverkar MIN garanti och det var verkstaden som själv sa att det går bra att byta olja själv så längre jag använder det de rekommenderar och original delar. Precis som du sa så sa de också till mig att man inte kommer få saker och ting åtgärdade om man går till en annan verkstad, tex mekonomen MEN fortfarande så sa de att göra ett oljebyte mellan servicearna själv inte påverkar min garanti, återigen det enda som måste ske är att jag kommer in med bilen när lampan lyser.

    Jag fick mitt kopplingspaket till DSG:n utbytt, de hade inne bilen ett tag och jag plockade inte ner mitt avgas och även om jag skulle göra det så kände de till att jag hade ett sportavgas på bilen. Problemet med min DSG hade inget med avgaset att göra därför byttes det på garantin. Då har jag också bytt olja själv på bilen (inte DSG oljan).

    Det enda jag säger är att en vettig verkstad borde se över vad den faktiska orsaken till felet var, visar det sig att det är p.g.a en modifikation som man gjort själv, annan olja, programvara etc så tycker jag heller inte det är något att gnälla över, då får man snällt stå för kostnaden själv, men har man fått sprickor i sin baklykta p.g.a värdelös kvalitet på VW bakre ledlampor (som ett exempel) så har jag svårt att tänka mig att man blir nekad servicen p.g.a att man har bytt avgas på bilen, med andra ord så tycker JAG att man borde se över vad som har orsakat ett visst problem och ta ett beslut utifrån detta.

    Men som sagt, jag jobbar inte med detta.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Hur reagerar serviceindikatorn om man gör oljebyte själv mellan ordinarie vwservicar? Känner indikatorn av den nya oljan
    eller är det mer än oljan som påverkar när lampan ska börja lysa!

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Jag kollade i handlingarna för min VW, olja som uppfyller VW502 00, VW505 01 kan användas (men även VW 503 01 alt. VW504 00), med dom beteckningarna så finns olja med såväl viskositet 5W-30 och 5W-40 mfl. att välja på, använder man någon av dessa oljor så ska Vag igentligen ej har några synpunkter att komma med

    Castrol smöjmedelsrekomendation:

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Någon annan får nog svara mer exakt men jag tippar på att ifall den har en oljekvalitetssensor så borde den kunna känna av detta. Dock kommer ju lampan tända sig efter 3000mil oavsett hur många ggr du har bytt olja tidigare.
    Citat Ursprungligen postat av anri52 Visa inlägg
    Hur reagerar serviceindikatorn om man gör oljebyte själv mellan ordinarie vwservicar? Känner indikatorn av den nya oljan
    eller är det mer än oljan som påverkar när lampan ska börja lysa!

  13. #13
    Hanneskoubek
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Jag kollade i handlingarna för min VW, olja som uppfyller VW502 00, VW505 01 kan användas (men även VW 503 01 alt. VW504 00), med dom beteckningarna så finns olja med såväl viskositet 5W-30 och 5W-40 mfl. att välja på, använder man någon av dessa oljor så ska Vag igentligen ej har några synpunkter att komma med

    Castrol smöjmedelsrekomendation:
    Som sagt !

Liknande ämnen

  1. Nya passat 2014/15
    Av mrpipen i forum Bilder och Videos
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-09-09, 14:22
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 01:00
  3. 1,2 TSI 86/90 hk Aud/Skoda/VW ?
    Av Marcus i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-07, 12:45
  4. Tsi kompressorn
    Av pudas i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 21:24
  5. TSI motorn
    Av pudas i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 12:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin