Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    Lillebror
    Gäst

    Däck till Alltrack?

    Hej och välkommen till mig!
    Tack...

    Jag har en Passat Alltrack, och kör på rätt mycket dåliga vägar. Finns det några "crossover" däck som man kan köpa i dimension 225/50-17?

    Har någon testat att trycka in en högre profil på Alltracken? 225/55? Av min erfarenhet så är hjuldiameter rätt viktigt för framkomlighet.

    Jag kör ju inte vare sig en sportbil eller på bana, så varför det sitter Pirelli P-Zero på org. är ju knasigt.

    Tack.

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Andreas Ekhagen
    Ort
    Täby
    Inlägg
    215
    Att hitta några däck som är gjorda för sämre vägar är nog rätt svårt i din däckstorlek tyvärr.

    Och att ändra däckstorleken skulle jag faktiskt inte heller rekommendera, enl helbilsgodkännandet så måste du ha samma rullomkrets.
    Behöver du verkligen större däck för att kunna ta dig fram? Kör du på så dåliga vägar?

    Man behöver absolut inte välja de sportigaste modellerna på däck, utan kanske välja de bekvämaste istället. Då får du lite mjukare däcksida som fungerar lite bättre på ojämnt underlag.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Fast helbilsgodkännadet gällande däck och fälg är ganska flytande.
    Bilprovningen ska ju/har släppt på detta så man får ha andra storlekar.

    Gå ner i storlek på fälgen och kör större profil med mer gummi!

  4. #4
    Lillebror
    Gäst
    Mjo, jag kör på vägar som inte alltid kallas för väg. Jobbar med skog, i skog.
    Innan körde jag Toyota Land Cruiser, men nu är det tjänstebil, så jag hade inte möjlighet att välja något bättre

    Av samma anledning "kan" jag inte byta fälgar heller - har bara däck att laborera med.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Vilken hjulstorlek har du på vinterhjulen? På vanliga Passat kan man ju ha 205/55/16.

  6. #6
    Lillebror
    Gäst
    Pga att vinterhjul måste följa med vid leverans, och vw sa att 16" inte funkar, så är det samma dimension på vinterhjulen...

  7. #7
    Fajles
    Gäst
    Var själv inne och provkörde en alltrack igår, men kan det verkligen stämma att den bara är 30 mm högre än en vanlig passat ?

  8. #8
    Lillebror
    Gäst
    Det kan nog stämma, är tydligen 16cm markfrigång. De vägar jag kör på är det viktigare med stor hjuldiameter än hög markfrigång, så egentligen vore en Tiguan bättre...

  9. #9
    MiWi
    Gäst
    Är det året runt-däck som du eftersöker eller enbart sommardäck?

    Goodyear har ett alternativ, visserligen året runt-däck; Goodyear Vector 4 Seasons i dimensionen 215/60-17". Det ger 5% större omkrets (ökar diametern med 33 mm).

    Ett annat mer grovmönstrat val som jag tror hade passat dig är General Grabber UHP med dimensionen 225/55-17".



    Det förändrar diametern 3,5% (ökar diametern med 22mm). Lite mer terränganpassat men kanske mer i din smak?

  10. #10
    Lillebror
    Gäst
    De på bilden är det klart bästa jag funnit hittills! Strålande!
    Ser ju rätt coola ut också
    AT däck funkar också, kör dubbat på vintern.

  11. #11
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillebror Visa inlägg
    De på bilden är det klart bästa jag funnit hittills! Strålande!
    Ser ju rätt coola ut också
    AT däck funkar också, kör dubbat på vintern.
    Kul att höra! Hoppas det löser sig med ditt däckval.

  12. #12
    Lillebror
    Gäst
    Tack!

    Är det någon som vet om den profilen funkar rent praktiskt? Tar det i vid fullt rattutslag tro?

  13. #13
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillebror Visa inlägg
    Tack!

    Är det någon som vet om den profilen funkar rent praktiskt? Tar det i vid fullt rattutslag tro?
    Det var därför jag även la upp exakta mått till dig. Jag räknade mellan din originaldimension och med de andra, använd en tumstock och kolla måttet bara. Med en skillnad på 3,5% ska det vara okej i hjulhusen. Bygger 11mm "utåt" mot original.

  14. #14
    JonnyRöd
    Gäst
    Går det att skifta upp profilförhållandet från 225/50 R17 till 225/55 R17 utan problem? Jag hade dock inte valt Goodyear Vector 4 seasons som är dåligt mellanting som inte har några specifika egenskaper att prata om. Kanske Uniroyal Rallye 4x4 Street hade varit mer lämpligt om man vill ta sig fram över mer än slät asfalt?

  15. #15
    Lillebror
    Gäst
    Coolt! Fler alternativ! Just nu letar jag däckkrängare som säljer General i Kalmar

    Jag tror det är värre att bredda än att höja profilen. Lite svårt att se, men det är coilover'n som kommer farligt nära...
    Nån som kör typ 18" eller 19" på sin passat (behöver inte vara alltrack), borde veta om rulldiametern funkar...

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-03, 14:22
  2. Däck till polo
    Av ron66 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-24, 22:48
  3. Ekonomiska däck till Golf II
    Av Patrik i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-02, 23:15
  4. R däck till golf mkv gti
    Av OmegaMannen i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 08:09
  5. Hjulinställning till R-däck golf 2:a?
    Av Dave the brave i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 21:02

Medlemmar som har läst detta ämne

Det är inga medlemmar på listan för tillfället

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin