Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Kalle T
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    33

    Troligen förgasarproblem men VAD - KEIHIN Golf mk1 1981?

    Hej,

    Var ute idag och körde för att helt plötsligt drabbas av att motorn dog vid trafikljus. Den gick att starta men jag fick hålla varv på den för annars dog den igen....var nog en del som undrade vad för dåre som var ute på vägen.

    Lyckades ta mig hem och har nu provat med att byta tändstift, kolla vaccumslangar men inget bättre blir det. Tändstiften har blivit alldeles sotsvarta på alla cylindrarna så det tyder väl på att det blir för rik blandning. Man måste stampa gasen i botten för att gnugga igång motorn som då går bra på tomgång i kanske en halv minut för att sedan tappa varven och till slut ge en sista suck. Att starta med tidigare beskrivna metod går bra igen men suckar snart ihop på samma sätt. Gasar man så håller den sig igång men den går orent och "blö-blö-blöar" och släpper man gasen så suckar den snart ihop och stannar.

    Eftersom den sotar så lär den ju få bränsle misstänker jag men vad fanken kan det vara för fel? Nån förgasarexpert som har några bra ideér på vad jag kan göra?


    Mvh
    Kalle

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Kalle T
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av KalPDal Visa inlägg
    Hej,

    Var ute idag och körde för att helt plötsligt drabbas av att motorn dog vid trafikljus. Den gick att starta men jag fick hålla varv på den för annars dog den igen....var nog en del som undrade vad för dåre som var ute på vägen.

    Lyckades ta mig hem och har nu provat med att byta tändstift, kolla vaccumslangar men inget bättre blir det. Tändstiften har blivit alldeles sotsvarta på alla cylindrarna så det tyder väl på att det blir för rik blandning. Man måste stampa gasen i botten för att gnugga igång motorn som då går bra på tomgång i kanske en halv minut för att sedan tappa varven och till slut ge en sista suck. Att starta med tidigare beskrivna metod går bra igen men suckar snart ihop på samma sätt. Gasar man så håller den sig igång men den går orent och "blö-blö-blöar" och släpper man gasen så suckar den snart ihop och stannar.

    Eftersom den sotar så lär den ju få bränsle misstänker jag men vad fanken kan det vara för fel? Nån förgasarexpert som har några bra ideér på vad jag kan göra?


    Mvh
    Kalle
    Det går också att starta utan att stampa gasen i botten har jag provat nu men man får gnugga länge innan det tänder och så går den bra i en halv minut för att tappa varven igen och stanna. Nu verkar den också bara gå på tre cylindrar för den pluttrar. Förgasarfoten verkar OK då det inte blir några förändringar i varvtal när jag sprutar startgas. Inte heller när jag sprutar på slangar.

    Kanske har med att den går på tre cylindrar att varvräknaren far upp och ned också när jag gasar på nu. Varvräknaren är väldigt nervös också när den går på tomgången.

    Jag är ett stort frågetecken....

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Kalle T
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av KalPDal Visa inlägg
    Det går också att starta utan att stampa gasen i botten har jag provat nu men man får gnugga länge innan det tänder och så går den bra i en halv minut för att tappa varven igen och stanna. Nu verkar den också bara gå på tre cylindrar för den pluttrar. Förgasarfoten verkar OK då det inte blir några förändringar i varvtal när jag sprutar startgas. Inte heller när jag sprutar på slangar.

    Kanske har med att den går på tre cylindrar att varvräknaren far upp och ned också när jag gasar på nu. Varvräknaren är väldigt nervös också när den går på tomgången.

    Jag är ett stort frågetecken....


    Kan det ge likartade symptom om kamremmmen har kuggat över? Jag kollade med tändinställningslampa och det blinkade väldigt oregelbundet....

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Kalle T
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av KalPDal Visa inlägg
    Kan det ge likartade symptom om kamremmmen har kuggat över? Jag kollade med tändinställningslampa och det blinkade väldigt oregelbundet....
    Verkar inte vara överkuggad kamrem heller ....ser bra ut det med....jag är helt utan ideer nu:-(....

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Kolla så

    1 : Den får bränsle.

    2 : Den får luft/Den får luft på rätt ställe

    3 : Den har ordentlig gnista på alla cylindrar.

    Någonstans inom dessa 3 punkter finns felet.
    Beta av punkt för punkt.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Kalle T
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Kolla så

    1 : Den får bränsle.

    2 : Den får luft/Den får luft på rätt ställe

    3 : Den har ordentlig gnista på alla cylindrar.

    Någonstans inom dessa 3 punkter finns felet.
    Beta av punkt för punkt.


    1. Japp, det kommer bränsle.

    2. Japp, jag har tagit bort luftfiltret så det är inget som sitter igen där.

    3. Jaaa, det är ju lite konstigt det jag nämnde med stroboskoplampan....den blinkar väldigt oregelbundet. Annars har jag bytt konding, brytare, tändstift och tändspole. Vacuumslangar har jag kollat

    Nu när jag provar så tvärdör den om jag släpper gasen. Men håller jag mig över 2000 varv så går den bra - provade att köra och då var det inga ryck heller.

    Kan det vara nåt med insugspackningen månntro??

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Nu när jag provar så tvärdör den om jag släpper gasen. Men håller jag mig över 2000 varv så går den bra - provade att köra och då var det inga ryck heller.
    Låter som tjuvluft någonstans.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Kalle T
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Låter som tjuvluft någonstans.
    Jaa, det kan man ju misstänka. Nu har jag ju dock sprutat startgas på förgasarfoten och kollat där men ingen skilllnad i varvtal. Kollat vacuumslangarna utan att se/känna något skumt. Har som sagt bytt allt utom fördelare i tändväg utan bättrin. Har gjort kompressionsprov och värdena ligger mellan 100-110 psi.

    Det där utan ryck och gå bättre får jag nog ta tillbaka. Har kört 16 mil idag och det gick bra i början men sen började jag tappa cylindrar så till slut så verkade jag bara köra på två. Det blev kraftiga ryck ibland och varvtalen vet jag inte då räknare stod och svajade på ömsom 0 ömsom 2000 utan att ag ändrat nåt. På den turen brukar det vanligtvis gå åt 12-13 liter men nu gick det drygt 20! Körde på ångorna innan jag kom fram .

    Så om det är tjyvluft så är förgasaren en kandidat och insugspackningen likaså.

  9. #9
    Basilusin
    Gäst
    Har du kollat säkring nummer 17, den var brunnen på min bil och då betedde den sig på samma sätt som din. Om du inte har så många säkringar är det nummer 9.

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Kalle T
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    33
    YO,

    En gammal goding som dyker upp igen:-D. Har inte kört så mycket sen sist då bilen varit utsatt för omlackering, rostlagning, bromsrenovering och obskyra elfel. Den besiktades ifjol utan anmärkning:-). Problemet med den är ju att den fortfarande är lite opålitlig vad gäller motorgången med samma symptom som tidigare i denna tråd. Plötsligt kan den få för sig att tappa motorvarven gradvis och bli bluddrig för att till slut stanna. Man får motionera gaspedalen friskt för att hålla liv i den. Det gäller att hålla varven uppe när man kör och inte släppa gasen helt är man växlar. Är dessutom då ganska orkeslös och svarar dåligt på gasen. Om den stannar är den väääääldigt tjurig att få igång. Om jag tagit bort luftrenaren och blåst lite tryckluft ned i förgasaren och provat starta efteråt så går den bra igen.

    Jag har kommit på att om jag enbart blåst ned i en kanal som verkar gå till flottörhuset så löser det problemet och den startar snällt och går bra igen. Min teori är då att det är något skräp eller lossnade avlagringar som far runt och ibland täpper till något i huset eller gör att flottören kärvar fast och som "löses" med lite blåst.

    För att råda bot på det, för tillfället, sista problemet(?) så tänkte jag mig att "lyfta på locket" till förgasaren och kolla vad som kan vara problemet och rengöra i flottörhuset. Jag har kikat och sett att det finns servicesatser till förgasaren(är en Keihin 26/30 DC i en 1,6 liters) så det finns reservdelar iaf.

    Jag är inte välorienterad i förgasarskruvande så jag tänkte höra om nån som är erfaren i den här modellen kan säga om det kan betecknas som svårt att göra det jag tänkte mig. Blir det inställningsgöromål eller finns det risk att ev fjädrar sprätter loss eller andra oförutsedda händelser inträffar av att man lyfter av överdel? Rekommenderas det att den tas loss från motorn eller kan den sitta kvar? Man får väl täcka igen så inga ev skruvar kan ramla ned i förgasaren. Andra användbara tips tas tacksamt emot också:-).

    Mvh
    Kalle

  11. #11
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Ta loss den är att rekommendera. Då kan du göra rent den ordentligt och blåsa ur alla kanaler. Säkerställ att flottörventilen är justerad till korrekt nivå, att den håller tätt (byt gärna) och byt förgasarfoten även om den ser bra ut. Kolla även att din returledning inte är tät och att trevägscatchtanken som sitter mellan soppapumpen och förgasaren är hel och fungerande.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  12. #12
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Flottören bör också undersökas så den är hel och inte släpper in bensin inuti.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Kalle T
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    33
    Tack för tipsen på tänkbara åtgärdspunkter. Jag tänkte mig en åtgärdsplan-light genom att bara lyfta på locket(alltså det som luftrenaren vilar på) till förgasaren för att kolla upp om det ser skitigt ut i flottörhuset och om det är troligt att det ÄR det som ställer till det ibland. Som jag ser sprängskissen på den så ska jag kunna se ned och komma åt i flottörhuset och då kunna rengöra och blåsa ur det - men jag kanske har fel och måste plocka isär mer? Det som jag inte kan se är om när jag lyfter på locket om det följer med fjädrar eller eventuella ventilkulor eller packningar/o-ringar som jag riskerar tappa bort genom att bara lyfta locket. Det borde ju rimligen INTE göra det men det ser jag som sagt inte i den skiss som jag studerat. Jag kommer iaf att behöva byta packning mellan locket och förgasarkroppen.

  14. #14
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Att ta isär en förgasare på plats i bilen är alltid ett mycket större riskmoment än att göra det på bänken map att tappa bort saker etc. Fattar inte varför man skulle vilja göra det i bilen, verkar onödigt krångligt? Har mekat mycket Keihin i mina dagar så jag vet.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Kalle T
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    33
    Jättebra - då är du helt klart rätt person att bringa mig klarhet:-). Om jag skulle helrenovera förgasaren från topp till tå så håller jag ju med om att ta loss den och lägga upp på arbetsbänk. I mitt fall är första prio att kolla upp om flottörhuset innehåller skräp som ställer till det ibland och blåsa rent och se om det räcker. Som jag tolkar sprängskissen över den så borde det räcka med att plocka loss den översta lockliknande delen för att kunna kolla upp flottörhuset. Har jag förstått det rätt eller måste jag plocka av fler nivåer för att kunna se i flottörhuset? Inga delar som börjar trilla loss när man lyfter på den översta delen. Jag har lyft ett lock på en Zenith 24T och där satt ju allt fast men den här är ju betydligt mer komplex så det finns ju risk för missöden.
    Senast redigerad av vfr den 2021-04-14 klockan 09:54. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precs före

  16. #16
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av KalPDal Visa inlägg
    Jättebra - då är du helt klart rätt person att bringa mig klarhet:-). Om jag skulle helrenovera förgasaren från topp till tå så håller jag ju med om att ta loss den och lägga upp på arbetsbänk. I mitt fall är första prio att kolla upp om flottörhuset innehåller skräp som ställer till det ibland och blåsa rent och se om det räcker. Som jag tolkar sprängskissen över den så borde det räcka med att plocka loss den översta lockliknande delen för att kunna kolla upp flottörhuset. Har jag förstått det rätt eller måste jag plocka av fler nivåer för att kunna se i flottörhuset? Inga delar som börjar trilla loss när man lyfter på den översta delen. Jag har lyft ett lock på en Zenith 24T och där satt ju allt fast men den här är ju betydligt mer komplex så det finns ju risk för missöden.
    Du har ju uppenbarligen redan bestämt dig vad du skall göra så då behöver du ju inte ställa några frågor.....
    Jag har förklarat hur man bör göra. Så rek jag att man gör.
    Flottör, flottörventil etc följer med locket upp så det finns oanade möjligheter att tappa bort ngt. Sen sitter armen till acc-pumpen fast i både locket och botten, så locket går inte att ta av utan att denna tas av, pilligt och lätt att fumla till med förgasaren på plats.

    Ska du blåsa ev skit som finns i förgasaren ner i motorn då om du hittar skit? För om du blåser i kanalerna i förgasaren så händer antingen:
    1. Skiten kommer ner i insuget
    2. Skiten flyttar sig och hamnar i nån av alla munstyckena och blockerar dessa.

    För att bli av med skit behöver förgasaren tas av, alla smådelar och munstycken tas bort, läggas i bad över natten och sen blåsas. Ultraljudstvätt är ännu bättre.
    Senast redigerad av MickeR den 2021-04-14 klockan 12:44.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Kalle T
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    33
    Återigen tillbaka efter att ÄNTLIGEN ha fått tid att göra ingreppet. Jag följde rådet att ta loss hela och ta in den och skruva. Då den sats som jag beställde, innan jag plockat isär förgasaren, och som skulle passa bilen tydligen INTE gjorde det vad gäller nålventilhuset så blev det en hel del strul med att få tag på passande sats. Kan ju vara så att motor eller förgasare bytts av de någon tidigare ägare under de första 17 åren.

    Nu har jag iaf rengjort den och jag bytte membranet i accelerationspumpen när jag ändå hade den lös. Noterade när jag lossade locket på den att det satt som fastklistrat och ingen packning fanns det. Utan något mellan ytorna så läcker det ju. Provade med att göra en egen liten packning men det blev ingen succé heller så jag antar att det krävs just nåt klister/"flytande packning" för att få tätt där.

    Vad rekommernderas i det fallet? Tål membranet kontakt med det så det inte löses upp?

  18. #18
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Accpumpsmenbranet agerar tätning "själv", det borde inte behövas ngt där. Klistrigheten är nog bara att det suttit länge. Valfritt flytande packningsklister (ej packningssliicon) som är bensinbeständigt funkar om det nu behövs.

    Edit: tex detta https://www.biltema.se/bilvard/bilun...del-2000042268 eller annat fabrikat med samma funktion
    Senast redigerad av vfr den 2021-10-26 klockan 13:26. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precs före
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  19. #19

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Kalle T
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    33
    Det fanns två hål med försänkningar där det var o-ringar. De gamla tätade inte förstås och de nya som fanns med verkade inte täta heller. Mätte försänkningarna och de var 1.2 mm och de nya o-ringarna var 1.1 grova så jag gav mig ut runt stan och raggade andra o-ringar. Lyckades till slut få tag på passande och skruvade ihop och då blev det tätt utan nåt cement:-).

    Tyvärr var den ju orkeslös när jag provkörde så jag klantat till det iaf men jag hade glömt att jag spillt i 98 oktan då jag inte sett i listor att man skulle kunna köra den gamla Golfen på E10. Justering av tändningen gjordes och sen blev den pigg och inte tveksam vid gaspådrag. Får väl se om den får något sånt där tvärstopp nu när jag rengjort, bytt nål mm - om så blir fallet vet jag inte vad som felas meeeeen det blir ju en senare fråga då i så fall.

    So far so good vad det gäller förgasaren men säg den glädje som vara för evigt.....vindrutetorkare, kupéfläkt och elbakruta slutade fungera och så här på hösten behöver man ju dem ganska ofta. Ingen spänning över säkringarna för de funktionerna. Läser kretsscheman och inser att det finns fler relän än de i relä/säkringscentralen. Man undrar vad de tyska ingenjörerna knaprat för magiska svampar innan de kom på idën att de skulle placera ett par relän upp emot vindrutan nederkant täckt av instrumentpanelen så man måste åla in armen och med nöd och näppe komma åt relät som verkar sköta spänningsmatning till de nämnda funktionerna. Vardör intre sätta dem bland de andra lättåtkomliga reläna...det fanns ju utrymme där
    Får prova att byta ut relät och har beställt ett nytt från Litauen - det gamla har ju iaf suttit där i 23 år utan utbyte och kanske aldrig är bytt under bilens 40-åriga historia så det är väl kanske inte konstigt om det sagt upp sig:-D. Annars blir det ju att klia sig ordentligt i huvudet igen och fundera var problemet kan sitta.

    Tack för alla tips och råd:-)!
    Senast redigerad av vfr den 2021-10-26 klockan 13:26. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precs före

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 23:35
  2. Byta länkarm Golf 1 1981
    Av KalPDal i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 13:43
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-10-11, 08:46
  4. Golf 2 1.6 pierburg 2ee förgasarproblem.
    Av NIKKELICIOUS i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-17, 21:51
  5. AKUT! Förgasarproblem Keihin
    Av joo i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 10:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin