Sidan 1 av 11 1234 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 201
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2011
    Namn
    Erik persson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    498

    Filips 11sec RGOLF Gasekke/stertman Edt

    Nåja, kanske man skulle försöka plita ihop någon form av "projekttråd" om min dunderklump.
    Vägen har varit lång-dyr-bitvis komplicerad och till och från fylld av tvivel både från mig och folk runt omkring.

    Jag har ju byggt på min bil under istort sett 3 år så det blir förhoppningsvis en del tillbaka blickar fram till nuläget och jag ska rota runt lite bland div bilder och så så kanske det blir någon form av " projektliknande" tråd ändå som förhoppningsvis kan bevisa att det gick att få åka min 11 kanske redan på BR13 då det är tänkt som mitt huvudmål just nu då fjolårets säsong istortsett kan sammanfattas som stolpe ut på grund av div olika anledningar.

    Over and out för stunden // Erik
    Senast redigerad av Gasekke den 2014-02-04 klockan 22:32.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Trevligt med en tråd till slut!

    Jag hejjar från läktaren på buggen!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Och året har börjat........stolpe.........nää utanför stolpen
    Tur jag är med och kommer med dåliga ideer.
    Och lite kunnskap ibland.

    Nu börjar returmatchen!

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Kul med lite bilder på dit åk

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2011
    Namn
    Erik persson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av Merlinen Visa inlägg
    Kul med lite bilder på dit åk
    Bilder hmmm, nja det ska nog komma ett par såna här.
    Men som alla sagor så börjar vi från början

    Det var en gång en Norrlänning som fick lust att köpa sig en ny tjänstebil, han funderade och funderade och kom på att en Skoda Yeti vore klockren..





    Jepp det var min ide men ALLA tyckte förutom jag och min sidekick Erik Öbergh tyckte den var skitful och min fru sa att varför köper du inte den bil du vill ha och som du tycker vore skoj att äga (så egentligen är det hennes förtjänst att det blev en sån här)


    Flång ny helt original!! good old days
    Jag valde allt jag ville ha optikpaket, bättre stereo backkamera DCC inga sportstolar helt onödigt då jag bara skulle åka en snabb originalbil..
    Gick väl sådär.. egentligen så gillar jag mest att pula på med äldre bilar typ min to be racer bmw 2002-73 helt sjuk bil och inte en färgglad kartong så långt ögat kan nå typ.
    MEN råkade i ett "svagt" eller så ögonblickråkade jag ringa Jimmy på stertman och bestämma en träff på bilsport action meet hösten 2010 och sedan såååå

    To be continued
    Erik

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Skoda Yeti är ju skitfrän

    Vilken jäkla tur du valde extra allt i utrustningen.
    Jag menar det går ju så mycket fortare då ju.

    Frufaktorn var nog lyckligt ovetande vid det laget hon föreslog "en bil du gillar".

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2011
    Namn
    Erik persson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    498
    Jag gillade ju porsche GT2 mkt mer men den rymde för få pers och inga höbalar..

    Gillar FF Yeti, skulle gärna byggt på en sådan istället med den drivlina jag har i tyskan.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Kuriosa här!
    Första gången jag åkte i Eriks Golf då.
    Då hade han förutom vinterkängor med hästskit mellan de två pedalerna även höbalar(hästmat) i bilen.
    Det är som sagt verkligen en bruksbil , ingen trailerqueen eller annan skit.
    Och jo man blir förvånad över den bleka framtoningen

    Poffe går väl åka fyra i åxå.
    Huvudsaken är ju att du håller det inom VW-gruppen.

    Hmm......men så har vi ju den otrogna "elaka svarta tyskan" i garaget.
    Och sedan den ännu oprövade mintgröna farbrorn som du inte vet om du äger ännu
    Så klart är allt Erik har i sitt garage Turboladdat.......eller kommer bli det.
    Verkar som att även mina fordon ska bli smittade.

  9. #9
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Kul med en tråd Erik! :-D

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2011
    Namn
    Erik persson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    498
    Tråd och tråd är en blandning av tillbakablickar och lite nutid och lite kommande stolleprov är väl tanken att det ska skrivas om.

    En sak som var solklar från början var att det INTE skulle spåra ur på något sätt med min nya bruks/tjänstebil så det skulle bara vara lite mjukvara och därmed klart (gick väl sådär ).. Helt plötsligt stog den här..

    Nåja första versionen blev väl stertman steg 1+ aktigt och ett luftigare avgas bankades dit och ett snyggt och fint kolfiberinsug bonkades dit av Mattias på stertman.
    Sommaren kom prestanda skull testas så.. tadaa
    piteå dragway 12,76 och 17+ imål näst snabbast i klassen och "the dark side enters"..
    Glada samtal och nya diskussioner med Jimmy o Mattias, kunde en kluns R Golf åka under 12,5??? måste testas sååå
    to be contiuned.
    Over and out Erik

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2011
    Namn
    Erik persson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    498
    Ett litet krux till på min todo list är att mina R däck blivit "borttappade" av min däcksfirma
    Så om någon känner för att donera en uppsättning R däck till förmånligt pris vore det himla bra..

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Ett återkommande problem kommer ni märka.......att saker inte riktigt går som man tänkt sig alltså

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2011
    Namn
    Erik persson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    498
    Inte ett problem bara som vanligt .
    Men en sak är säker så länge någon av följande meningar (utan inbördes rangordning) sagts i garaget så har det gått precis tvärsemot..

    1: Det här ska inte spåra ut

    2: Herregud det är ju gott om tid

    3: Det blir nog inte så dyrt

    4: Det är väl bara att skruva dit? det är ju nya grejor...

    5: Det tar nog inte så lång tid..



    Sedan kan man komplicera det genom att blanda in amerikanska företag... Jag tror den något fria översättningen lyder så här..

    1: Of course we have in stock = förbannat också någon dum svensk beställde en och vi som inget har...

    2: Eveybody uses it = förbannat också någon dum svensk beställde en och vi som inget har

    3: Pay for express delivery an you have it in a couple of days = förbannat också någon dum svensk beställde en och vi som inget har... Men det är säkert ingen brådska han kan vänta ett par månader det är säkert ff vinter i schweiz eller var det nu var vi skulle skicka...

    4: Just bolt on = Inget passar

    5: Its the best stuff ever = halvfabrikat som kräver en avancerad maskinpark samt lugnande medel..

    Men det hände faktiskt lite framsteg ibland också

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Inte ett problem bara som vanligt .
    Men en sak är säker så länge någon av följande meningar (utan inbördes rangordning) sagts i garaget så har det gått precis tvärsemot..

    Men det hände faktiskt lite framsteg ibland också
    "Det är lika bra att sluta drömma , det går åt helvete i alla fall! "
    Pessimistkonsulten (Ronny Eriksson).

  15. #15
    MiWi
    Gäst
    Erik, har du sett Catcams nya kamaxelserie till TFSI-motorn? Verkar kunna ge ett riktigt bra register.

    http://www.dli-teknik.se/index.php?s...=12026&lang=sv

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2011
    Namn
    Erik persson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av MiWi Visa inlägg
    Erik, har du sett Catcams nya kamaxelserie till TFSI-motorn? Verkar kunna ge ett riktigt bra register.

    http://www.dli-teknik.se/index.php?s...=12026&lang=sv
    Jo jag har kikat på dem tidigare , men jag har inte riktigt budget klar för motorbygge 2.0 än .
    Dessutom tror jag min turbo blir för liten med dem samt att jag nog vill varva upp mot 9000+ varv för att få ett rejält register. Tror det är väl spetsigt med de kammarna annars för min smak.
    Men de känns intressanta

  17. #17
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Gasekke Visa inlägg
    Jo jag har kikat på dem tidigare , men jag har inte riktigt budget klar för motorbygge 2.0 än .
    Dessutom tror jag min turbo blir för liten med dem samt att jag nog vill varva upp mot 9000+ varv för att få ett rejält register. Tror det är väl spetsigt med de kammarna annars för min smak.
    Men de känns intressanta
    Motsvarar inte din Loba-snurra en Garrett GT30 på ett ungefär?

    Citat från kambeskrivningen:

    Denna sats gav +72hk/+52Nm efter montering i en Scirocco R utrustad med:
    90mm induction kit, stor alu intercooler, Garrett HTA3076R turbo med 1.67 bars laddtryck, custom grenrör, smidda kolvar, RS4 spridare.
    Det känns ju som att du inte ligger långt ifrån helheten.

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2011
    Namn
    Erik persson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av MiWi Visa inlägg
    Motsvarar inte din Loba-snurra en Garrett GT30 på ett ungefär?

    Citat från kambeskrivningen:



    Det känns ju som att du inte ligger långt ifrån helheten.
    Jodå, dagens setup borde kanske en bra dag snudda på en hyfsad effekt ,finns en mkt snarlik ED30 i england i setup sattler preformance deras gav straxt över 500 inte för att jag säger att min gör det bara för det men..

    Ska jag bygga nytt så är målet lååångt över 570hk för den motorn och då krävs det lite mer än det jag har nu

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Citat Ursprungligen postat av MiWi Visa inlägg
    Motsvarar inte din Loba-snurra en Garrett GT30 på ett ungefär?

    Det känns ju som att du inte ligger långt ifrån helheten.
    Jämförelsen av aggregaten känns inte helt riktig, vet inte vad för Loba turbo som används? men en vanlig 3076:a klarar 550hk på vanlig 95-soppa med lätthet, med gtx-hjulet 650hk+, och HTAs variant, även kallad HTA3076r, har även den ett eget billet-hjul som inte är alltför olikt Garretts egna gtx-hjul.. så jag tror inte sniglarna är i närheten av samma klass.. =)

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2011
    Namn
    Erik persson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    498
    Nja, ingen turbo för över 500 på bf95-98 jag har direkt som sagt men väldigt körbar.
    När det blir ver. 2.0 så blir det nåt annat koncept helt enkelt.

    Nåja som skrivet tidigare så började det väl spåra lite mer då det skulle jagas > 12.5 alltså åter till stertman, det var nu det började bli lite mer "high tech" nu byttes i suget till VF bigpipe och en smuttigare IC från eurojet flyttade in uppdaterade mjukvaran lite mer och på det igen då.

    Då man bor i lapphelvetet så blir det att åka halvlångt för att rejsa och tillfällen få.. Mantorp åkte vi 12.61 på action meet 2011 nära då men för lite rutin gjorde att det blev få repor och det blev bästa tiden där. Inte nöjd så Piteå dragway höstrace blev säsongfinal och banne mig första repan ut åkte jag 12.49 tjohoo!!! Europasnabbast med K04a ända fram till juni 2012 , nöjd nja dags att trimma vidare..

    Over and out Erik

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-31, 16:56
  2. Gasekkes R Golf
    Av Gasekke i forum Bilder och Videos
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-01-19, 22:57
  3. 8 sek Golf
    Av Merlinen i forum Bilder och Videos
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-12-30, 22:20
  4. på jakt efter värre koppling
    Av CCarlsson i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-05, 12:38
  5. På jakt efter lite bilder...
    Av Finn i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-19, 14:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin