Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719

    Bästa val av avgassystem till MK1 GTI. Supersprint ?

    När jag ändå är och river i allt under bilen så är jag inne på att byta ut mitt avgassystem till Gti:n
    Känns lite tråkigt att montera på den gamla igen nu när jag fixar allt annat under bilen.
    Idag sitter det original Gti på 45mm, troligen originalet sedan bilen var ny, och har gått ca 12500mil.
    Original går inte att beställa längre, även om jag har hittat en ny slutburk i Tyskland.

    Så vad ska man handla?
    idag sitter original GTI motor på 1,6 liter i, men tanken är att montera min 2,0 16v som ligger och skrotar,
    vilket år som helst bara.

    Krav:
    Inte låta högt eller bröla..
    Helt okej med lite tuffare ljud, men den ska gå tyst..
    Får gärna låta som en golf 16v när dom var nya, kanske lite tuffare.

    Första tanken har alltid varit Supersprint 60mm, med mittendämpare och slutdämpare 60mm.
    Men nu tvekar jag lite. Kommer det att låta för mycket?

    Det börjar bli svårt att få tag på bra grejor till Mk1 nu för tiden.
    skall jag special beställa hos Feritta? eller killarna i Uppsala? Eller annat fabrikat?
    En ide är att beställa en Walker mittendämpare från Mekonomen och original slutburken från Tyskland.
    Och ta smällen med 16v konverteringen sen.

    Kom med förslag, och era erfarenheter.
    Senast redigerad av matsola den 2013-08-01 klockan 13:04. Anledning: Justering av överskrift.

  2. #2
    Quattro_mannen
    Gäst
    Hade Supersprint på min etta och var väldigt nöjd!! inte för mycket ljud.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Okej, trevligt att höra.
    Du hade mittendämparen också förmodar jag.
    Vad hade du för grenrör, original eller Supersprint med?

  4. #4
    kibebe
    Gäst
    Tja!
    Kollade lite i ETKA, ser ut som att det går att få tag på original system via Classic parts. Ring närmaste återförsäljare så kan dom lösa det

  5. #5
    Quattro_mannen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    Okej, trevligt att höra.
    Du hade mittendämparen också förmodar jag.
    Vad hade du för grenrör, original eller Supersprint med?
    Körde med mittdämparen på plats ja, grenröret var specialtillverkat då jag hade högblock.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av kibebe Visa inlägg
    Tja!
    Kollade lite i ETKA, ser ut som att det går att få tag på original system via Classic parts. Ring närmaste återförsäljare så kan dom lösa det
    Jopp, Classic parts är där jag hittad dom med. Har beställt därifrån tidigare och det fungerade bra.
    Men nu svänger det tillbaka till supersprint alternativet.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Supersprint 60mm på plats sedan några veckor.
    * Ljudnivån är riktigt bra, på tomgång som original , lite maffigare men ej högre.
    * Vid normal åkning, Ljudnivån i kupen som tidigare.
    * Trycker man på lite så låter den maffigt och lite mera men helt okej högt.
    så i ljud och effekt hänseende klart godkänt alltså.

    Men... Passformen på böjen över bakaxel var inte som jag förväntade mig av ett renommerat märke som supersprint??

    Efter ett tag tog jag även in min Motor-guru som hjälpte till, och vi får banne mig inte till det!!
    Tar i lite här och var runt axel/tanken. Efter lite om och men så använde vi begagnade upphängningar som var uttänjda på dom tre bakre fästena, och en ny fram. Fick klämma in en bit gummi mot tanken på 5mm då den låg emot plåtskyddet och skramlade. Slutdämparen sitter 2-3cm för långt bak och linjerar inte med fästena. Lösning.. kapa av slutet av röret på kröken. (har inte gjort det ännu) då kan man få slutdämparen att linjera fint och slutdämparen sitter rätt, slutet på kröken är alltså för lång??
    Linjeringen mot upphängningen av kröken säger att kröken ska lite längre bak vilket skulle så fall förvärra slutdämparens läge, och då även ta i bakaxlen....
    Främre dämparen ligger fint och linjerar bra, även om det är tajt, ligger lite mot plasten mot växelskyddet men det funkar, om inte plasten vill smälta på sikt, vi får se.

    Så slutsats passform... hmmm underkänt på kröken, ljuddämparna ok.
    Lösning.. ringa Uppsala avgasteknik när dom är tillbaka från semestern och special bygga en ny krök eller komplett system.

    Ni som har monterat dessa förut, har ni haft problem också?
    Senast redigerad av matsola den 2013-08-01 klockan 13:29.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Upp:ar min egen fråga om passformen på supersprint.

    En fundering jag har är om min tank som är utbytt till ny (icke original) mot förmodan är större än den gamla?
    Det ser helt okej ut och den sitter tjat upp mot plåten.. jag har även på plåtskyddet som sitter på tanken.
    Känns som att hela kröken ska mera uppåt... och bakåt.. men ändå inte, för det går inte..

    Feedback från andra supersprint montörer tack!!

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Andreas Wallin
    Ort
    Gnarp
    Inlägg
    40
    Känner igen alla defekter du beskriver, men i mitt fall var det 2,5 tum simons
    Bilen i fråga Golf GTI MK1, på simons främre ljuddämpare är utgående rör vinklat neråt.
    Man kan ändra böjen lite över bakaxeln beroende på hur man vrider den främre, inte stor skillnad men gör ngr mm.
    Knäckte sedan om fästena på avgasröret vid bakaxeln, böjde de uppåt fick då ca:1 cm fritt mot tanken.
    De sista fästet sitter fortfarande för långt bak, men fungerar utan problem.

    Inte samma avgassystem men samma problem. Hoppas du löser det till slut.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Okej, låter som vi har samma typ av problem alltså. Kanske blir så när man går över 2" men det borde gå att lösa tycker jag.
    Har haft 2" Simons system på tidigare Scirocco, och som jag minns det så var det inga större problem.
    Även om det alltid är lite meck med ett icke original system.

Liknande ämnen

  1. Val av topp & kam till turbobygge
    Av Lindström i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-31, 18:06
  2. Val av ny koppling till Golf GTi -99
    Av Robban_e i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-03, 20:31
  3. Spårvidd Golf GTI MK1 1980
    Av J.K Nilsson i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-06, 19:31
  4. Hjälp me val av kammar till KR motor
    Av VW4life i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 17:03
  5. Mk1 ombygge, val av motor?
    Av mt4base i forum VW-forum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 20:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin