Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54
  1. #1
    Hamburger SV
    Gäst

    Import VW Golf GTI 35 edition

    Projekt å projekt, nåja ganska mycket pyssel med letande efter "rätt" objekt, läsa på på alla möjliga forum, inkl denna fantastiska klubb, fixa lån, se till att bli av med tjänstebilen som visat sig vara alldeles för stor för oss etc.... Så istället för att köra Passat Alltrack, som var jätteskön på alla sätt och vis, så får jag nu förverkliga min gamla dröm och köpa en Golf GTI, och kära frun har köpt en VW Beetle, också den en årsmodell 12.

    Med specarna RNS 510, sollucka och manuell låda och annan färg än röd som "måsten" så fanns det förstås inte en uppsjö av bilar att välja på i Sverige, däremot i Tyskland. Nu är det ju så att jag råkar vara född tysk, så språkhinder finns det inte. Efter lite letande hittade jag "min GTI", i norra Tyskland. Flyger ner på tisdag, kör hem till Stockholm på onsdag, och aldrig har man längtat så mycket efter att helgen ska vara över:-)

    Jag tänkte dela med mig av lite erfarenheter av processen så här långt under helgen, och fylla på nästa vecka, inkl lite bilder (korkat nog sparade jag inga bilder från annonsen och nu är den ju bortplockad...). Ska ser om jag på nåt vis kan få till det, har fortfarande annonsen öppen på min i-Phone... annars får det bli bilder sen. Nåja, bilen är iallafall en s.k. Jahreswagen, den blev inreggad februari 2012 och har körts av en Volkswagen anställd, ca 700 mil.

    Tror att detta blir min lilla baby... Fick en bra deal på nya fälgar och vinterdäck också (den står på nya sommardäck, men det kan/vill man ju inte köra hem med!) och val av fälgar under tidspress var också en rysare, nåja gillar man dom inte kan man ju alltid sälja dom, jag lär ju knappast nöta ut dom resten av vintern. I vilket fall blev det VW fälgen Vision, 17 tum i "Sterling Silber"

    Under helgen ska jag förstås också se till att betala in medlemsavgiften! Så, förhoppningsvis lite mer skrivande i helgen, förhoppningsvis kanske nån mer blir inspirerad att hämta sin drömbil i Tyskland och kan ha nytta av min ganska färska info, inkl lite jämförelser (priser) mellan olika försäkringsbolag etc

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    KUL!
    Import är = mycket bil för pengen.
    Välservat och välhållet oftast när det är Jahreswagen.

    Silver blir läckert.
    Hala fram en bil på bilen när du har fått lägga vantarna på den!

  3. #3
    Hamburger SV
    Gäst
    Tack, jag lovar att fixa bilder! Bilen har den utrustning jag suktade efter, sen kanske jag inte gör nåt jätteklipp finansiellt, men med stark krona så blev det ganska bra:-) men som sagt, bilar kan man inte köpa med syfte att göra ekonomisk vinst, har nästan alltid ägt bilar jag verkligen känt för och mindre med tanke på bränsleekonomi, om det varit s.k. vettiga bilar etc. Och den här lovar grymt mycket skoj framöver:-)

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Välkommen, intressant projekt! Vad har du för telefon? på de flesta kan man ta en screenshot på annons du har öppen om du vill spara den som bild.

  5. #5
    Hamburger SV
    Gäst
    Tyvärr lyckades en klåfingrig kompis jag visade bilden för nyss backa ur annonsen, så nu är det kört. Senast onsdag kommer dock bilder upp från hemfärden, kommer dock kolla med tyska VW handlaren om han kan maila mig bilder så det kan hända att det kommer upp tidigare. Hitintills har allt flytit på riktigt på, peppar peppar ta i trä... Så jag hoppas verkligen fler överväger att kolla i Tyskland på bra objekt.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Jag har tagit hem lite äldre bilar flera gånger bara för att få rätt bil med mina val.
    Tyskland erbjuder så mycket mer i alla varianter om man ska köpa bil.
    De är välhållna och välservade.

    Pengarna är väl bara en bonus nu när euron är så låg.

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Hej och välkommen hit!

    Lycka till med nya bilen och trevlig resa hem!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  8. #8
    Hamburger SV
    Gäst
    Några bilder som jag fick från handlaren (han tog dom med sin i-Phone, jag lägger upp egna nästa vecka)

    Namn:  Foto-5.JPG
Visningar: 899
Storlek:  108.4 KBNamn:  Foto-3.JPG
Visningar: 886
Storlek:  107.3 KBNamn:  Foto-4.JPG
Visningar: 877
Storlek:  107.8 KB

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Mycket snygg!

    Ser precis ut som min fast med taklucka vilket gör sig mycket bra på en vit bil men kostade runt en 15' som tillval om jag inte minns helt fel. Fördelen att köpa begagnat som du.

    Det hade varit väldigt intressant och veta hur mycket du får betala (skicka gärna ett privat meddelande om du inte vill skriva här).

    Lycka till med resan! Hemresan lär bli underbar i alla fall

  10. #10
    Hamburger SV
    Gäst
    Skickade pris via PM. Sitter just nu och dreglar över bilderna och skulle kunna åka typ nu!

  11. #11
    Hamburger SV
    Gäst

    Försäkringar mm i samband med importen

    Tänkte som sagt var dela med mig lite färska uppgifter (och erfarenheter) som kanske nån annan kan ha nytta av.

    Förutom pappersexcercisen med VW handlaren i Tyskland som gick väldigt smidigt (vi pratade per telefon, han skickade mig ett köpavtal som vi båda skrev på) så har jag förstås ringt runt och kollat bästa pris på försäkring inför importen. Jag bestämde mig för att teckna en s.k. 30-dagars försäkring (helförsäkring)

    Trygg-Hansa erbjöd försäkringen för 3000 kr, och sen kan man få tillgodogöra sig det som blir kvar om man inte behöver nyttja alla dagarna. Å andra sidan vet man ju inte det och inte heller om man vill ha bilen försäkrad hos dom när den väl blivit inreggad på riktigt... Länsförsäkringar ville inte ens teckna om man inte hade fler försäkringar hos dom, If, ville ha mer än T-H (3600 om jag inte minns fel), men det blev Folksam som vann, 2380 kr. Nu har de varit sega med att skicka ut brevet, så jag ska jaga och få en kopia per e-mail imorgon (flyger ner tisdag) så man kan ha nåt med sig i bilen på onsdag. Kanske borde varit ute lite bättre i tid... Nåja, som vanligt lönar det sig att ringa runt, det ska bli intressant att se vem som är billigast sen och om nåt bolag har sämre villkor för att det är en importerad Golf. (Nåt som i min mening är helt sinnessjukt och som väl borde strida mot nåt EU-direktiv?) Nån som har erfarenhet av om nåt bolag är sämre? Har för mig jag läste i nån tråd att Trygg-Hansa har lite märklig attityd?

    Jag tänkte också söka s.k. frivillig registrering i samband med ansökan om ursprungskontroll hos Transportstyrelsen. Just nu har de 7-10 dagars handläggningstid, och det ska ju inte vara några problem med en så pass ny bil, men sen vet man ju inte hur lång tid det tar innan man får tid för registreringsbesiktning hos Bilprovningen (eller nån av deras konkurrenter). Eftersom jag bor i Stockholm har man ju en del stationer att välja på, men tyvärr också hård konkurrens om att få tider.

    Tanken är iallafall att tillfällig registrering + 30 dagarsförsäkringen (helförsäkring) ska inebära att jag kan köra ett tag, annars måste man ju ställa bilen efter en vecka när man har tyska exportskyltar och får bara köra till besiktningen, det kunde vara värt 450 kr extra tyckte jag.

  12. #12
    Hamburger SV
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Hej och välkommen hit!

    Lycka till med nya bilen och trevlig resa hem!
    tack, och nu har jag också pröjsat års- och inträdesavgift!

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Kul med ny bil

    Skriv gärna vad allt "extra" kostade pga att det är en import, går själv i tankarna att byta bil och det kanske slutar med en import pga samma orsak som för dig, hittar ingen med rätt utrustning i Sverige :/

  14. #14
    Hamburger SV
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Merlinen Visa inlägg
    Kul med ny bil

    Skriv gärna vad allt "extra" kostade pga att det är en import, går själv i tankarna att byta bil och det kanske slutar med en import pga samma orsak som för dig, hittar ingen med rätt utrustning i Sverige :/
    Hej

    grymt kul med ny bil:-D. Jag lovar att lägga ut en lista när bilen är inreggad i Sverige, först då har jag ju hela listan. Har även samlat på mig en hel del nyttiga länkar mm som kommer att läggas upp i denna tråd.

  15. #15
    Hamburger SV
    Gäst
    Hade en fantastisk hemresa, vilken underbar bil. Allt gick grymt smidigt. Bilder på bilen är på gång. Har skickat in ansökan om ursprungskontroll och tillfällig registrering. Har börjat ringa runt på försäkringar, inte klokt hur stor skillnad det kan vara... Startar nog ny tråd om detta...

    Köpte också ett set matchande snygga GTI fotmattor, första "investeringen" i en bil som jag nog kommer satsa på att hålla i originalskick snarare än styla sönder, tycker (i varje fall just nu) att den är grymt snygg i originalskick!
    Senast redigerad av Hamburger SV den 2013-03-01 klockan 22:00.

  16. #16
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Blev några första mil i nya bilen då!
    Härligt att kunna testa och njuta så mycket på en gång, ska bli kul att se bilder, och se vad som kan komma hända med den.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  17. #17
    Hamburger SV
    Gäst
    Och här några nytagna foton...Namn:  DSC03604.jpg
Visningar: 823
Storlek:  963.3 KBNamn:  DSC03605.jpg
Visningar: 840
Storlek:  1.01 MBNamn:  DSC03610.jpg
Visningar: 832
Storlek:  974.9 KBNamn:  DSC03584.jpg
Visningar: 802
Storlek:  690.0 KBNamn:  DSC03605.jpg
Visningar: 840
Storlek:  1.01 MB

  18. #18

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Ser bra ut

  19. #19

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Andreas Ekhagen
    Ort
    Täby
    Inlägg
    215
    Grattis till en bra bil!
    Jag är sjukt nöjd med min, absolut en av mina bättre bilar.

  20. #20
    Hamburger SV
    Gäst
    Tack AndreasE och Merlinen, jag är också sjukt nöjd. Och jag fick ju köra hem den närmare 70 mil från handlaren, och bara njöt i fulla drag!

Liknande ämnen

  1. Golf GTI Edition 35
    Av frazer i forum VW-forum
    Svar: 373
    Senaste inlägg: 2016-03-10, 08:18
  2. Golf GTI 35 Edition / R - pris om 2 år??
    Av Racertobbe i forum VW-forum
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-10-12, 18:07
  3. VW Golf GTI Edition 35 Driving Experience Vollversion
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-14, 14:38
  4. Are you GTI enough? (Golf GTI 35 Edition)
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 20:44
  5. VW Golf GTI Edition 35 (MK6)
    Av jimZon i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-11, 10:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin