Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33
  1. #1
    Snowman
    Gäst

    Ny bil på G. Synpunkter och idéer tack

    Hej!

    Min Golf V 1.6l börjar komma till åren och en nyare kärra kommer handlas framöver.

    Kör omkring 50-60 mil i veckan för tillfället men det kommer nog sjunka till max hälften. Funderar på om man ska välja en diesel eller ha bensinbil?

    Bilar jag tittat på är:

    Golf VI

    BMW 1-serie

    Kia Pro_Ceed och Ceed

    Opel Astra

    Prisklass 100-150.000

    Förstår att ni alla i stort sett kommer säga VW men var lite objektiva är ni snälla. Vill ha en bil i storlek med Golf ungefär.
    Kollade på en Toyota Auris häromdagen men den kändes liten i bagaget .
    Brukar behålla mina bilar i minst 5 år så man vill ju vara nöjd...
    Lite synpunkter tack är ni snälla

  2. #2

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Opel Astra och BMW 1 får du i alla fall ha bra koll efter rost på. Tittade på dem innan jag shoppade Jettan. De flesta BMW 1 hade rost på luckan bak och på Astrona hittade jag galvblåsor samt rost lite här å där. Rörde sig om årsmodell 2008-2011.
    Men vill man ha så roligt som möjligt bakom ratten, så är nog 1-serien att föredra. Men M-paket känns som ett måste.

    Istället för Kia hade jag kollat på Mazda 3. Mkt underskattad bil, till vettiga priser. Kia har ju en jäkla problem med sin lack och man läser runt på forum eller artiklar i biltidningar.

  3. #3
    Snowman
    Gäst
    Mazdan har inte direkt varit ett alternativ då vi haft en 323 i familjen förut. Förutom att den rostade inifrån och ut (först syntes inget sen var det hål rätt igenom) så var stolarna helt slut efter mindre än 10.000mil (en bil vi köpte sprillans ny och körde 11.000 mil med utan större problem förutom tidigare nämnda problem). Sen har Mazda 6 inte precis varit felfria om man säger så enligt vad jag hört. Jag antar att Mazda 3 inte direkt är bättre kvalitetsmässigt än deras 6 modell?

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av Snowman Visa inlägg
    Mazdan har inte direkt varit ett alternativ då vi haft en 323 i familjen förut. Förutom att den rostade inifrån och ut (först syntes inget sen var det hål rätt igenom) så var stolarna helt slut efter mindre än 10.000mil (en bil vi köpte sprillans ny och körde 11.000 mil med utan större problem förutom tidigare nämnda problem). Sen har Mazda 6 inte precis varit felfria om man säger så enligt vad jag hört. Jag antar att Mazda 3 inte direkt är bättre kvalitetsmässigt än deras 6 modell?
    Så det blir en Golf

    Första gången jag hör ngn nämna om problem på 6:an faktiskt. Vet ej om 3:an är bättre i så fall. Men tycker helt klart den är en intressant outsider.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Ny eller begagnad bil?

    Om begagnad: vilken generation av respektive modell?

    Varför Kia? Dom är iu inte ens påfallande billiga längre. Kostar ungefär som Skoda och då är alltid en Skoda ett bättre alternativ. Första generationen Kia Cee'd känns påtagligt billig invändig, dåliga stolar, hemsk fjädringskomfort, bullrigt, luktar Sovjetisk plast... Tror nya Skoda Octavia blir riktigt trevlig och prisvärd. Om du ska köra maximalt 1300 mil per år så är nog en bensin-modell att föredra.

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Efter att ha haft några olika Skodor så kollar vi nu på en till när vi ska byta sambons bil om ett tag...
    Verkar som vi går från Roomster till Yeti.
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Nicholas Sävenlid
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    229
    Fick en någorlunda ny Skoda som lånebil.
    Kombi
    5 vxl manuell
    Bensin

    Hemsk känsla i framvagn och drivlina

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Citat Ursprungligen postat av sspc Visa inlägg
    Fick en någorlunda ny Skoda som lånebil.
    Kombi
    5 vxl manuell
    Bensin

    Hemsk känsla i framvagn och drivlina
    Eftersom Skoda är VW-mekanik så gäller samma omdöme för motsvarande VW...

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Citat Ursprungligen postat av P-plats.se Visa inlägg
    Efter att ha haft några olika Skodor så kollar vi nu på en till när vi ska byta sambons bil om ett tag...
    Verkar som vi går från Roomster till Yeti.
    Yeti är tuff :-) Flexibel, robust, välutrustad.

  10. #10
    Snowman
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Eftersom Skoda är VW-mekanik så gäller samma omdöme för motsvarande VW...
    Hade mycket problem med chassit och framvagnen speciellt på min 2007 Fabia jag köpte ny. Körde 1200 mil sedan tröttnade jag på knäppande framvagn och gnälliga bromsar. Verkstaden rev ner det 2 ggr men menade på att inget var fel trots att det small i framvagnen varje dag jag lämnade min parkeringsficka i garaget. Sen var bilen fruktansvärt slingrig på vägen så fort det blåste.
    Sen var ju bränsleförbrukningen inte precis rätt för en bil i den storleken. Jag har kört min Golf billigare än vad jag körde min 1.4 Fabia på...

    Detta är inget problem jag upplevt med någon av mina Golfar (eller någon annan bil jag ägt av något annat märke) jag ägt genom åren eller nån av de VW's mina föräldrar haft.
    Varför jag inte kollar på en Skoda som ett av alternativen är att jag inte tycker de har en snygg bil att erbjuda för tillfället.

    Mvh

    Magnus

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Jag har svårt att förstå hur man kan döma ett helt modellprogram baserat på erfarenheter från en enskild modell. Sen tycker jag att jämförelsen mellan Fabia och Golf-i-allmänhet är fel. Du borde jämföra Fabia med Polo. 1,4 drivlinan sitter även i Polo med mer eller mindre samma egenskaper. Problemen du beskriver med din Fabia kan ju lika gärna finnas på Polo. Det är mer eller mindre samma prylar.

    Att du inte gillar Skoda på grund av modellernas utseende har jag inga som helst problem att acceptera, även om jag tycker att Skoda har några snygga och eleganta modeller i sitt stora modellprogram. Förutom Yeti och Superb Combi så ser jag fram emot nya Octavia som jag tror blir riktigt fin, inte minst i Combi-utförande.

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Nicholas Sävenlid
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    229
    Men varför skulle man köpa en skumgummi bil ifall man inte behöver?

  13. #13
    Snowman
    Gäst
    Har inte dömt ut nått...jag skrev att jag tröttnade på bilen pga problemen jag hade. Det är en helt annan sak. Trivs man inte med bilen ska man väl inte fortsätta köra den?
    Vill du höra mig döma ut nått så ska vi snacka franska bilar och Peugeot i synnerhet. Att sånt skit ens får säljas och köras på svenska vägar är för mig en gåta...så nu har du hört den korta och snälla versionen.
    Och ja det är tillåtet att hacka på mig för att jag bytte bort en fullt fungerande VW mot en Peugeot men till mitt försvar så blev det en VW igen 3 månader senare efter ett krig med Peugeothandlaren.
    Jag skulle kunna köra Skoda igen men just nu gillar jag inte deras design. Kommer det nått häftigare i framtiden så är jag inte främmande för det alls.

    Funderat en del över 122hk eller 140hk maskinerna som finns...är det nått att ha jämfört med de övriga bensinarna. Sugen på nått med lite mer ös än min nuvarande 1.6l bensin.

    //Magnus

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Vilken Fabia var det du hade? Nya modellen som kom i slutet av 2007 eller den utgående? Jag har själv en -08 uthämtad i nov -07 sm funkat grymt bra. Dock känner jag ingen framvagnsknäppandet innan Skoda kampanjade fjäderbenslagringarna.

    Som gammal Peugeotägare kan jag inget annat än att instämma. Vilket skräp, köpte två nya 206r och så mycket problem... Ledsnade totalt när den ena blåste topplockspackningen vid 9000 mil....

    Till ämnet. Klart du ska ha en Golf VI. Rymlig, komfortabel, fin kvalitetskänsla, bra körställning, körglad och allmänt bra känsla. Satsa på någon av bensinturbomotorerna.

  15. #15
    Snowman
    Gäst
    Det var en Fabia 1.4/75hk 2007 av den äldre modellen jag hade.

  16. #16
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Är och har vart galet nöjd med min Fabia II 1.4Tdi Elegance -08. Tog den till jobbet idag bara för att då känna på den lite (åker tåg normalt) och den gamla motorn är verkligen en pärla (när man väl kommer över råheten och fattar konceptet med en liten lågvarvig 3-stonkare). Kört den i tre år utan några problem i princip.

    Enda problemet med den är att den är omöjlig att sälja . Någon kommer få en billig bil till våren .
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  17. #17
    Snowman
    Gäst
    Har hittat en A3 Sportsback 1,8TFSI automat på en bilhandlare i närheten... vad säger ni om det? vad drar en sån i soppa?

    2008 med s-tronic och runda slängar 3400mil

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Stad 10,4, Landsväg 5,8, Blandad 7,5 enligt http://audipdf.h-kan.se/archivedfile...ber%202007.pdf

  19. #19

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    TIM0 SU0NIEMI
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Yeti är tuff :-) Flexibel, robust, välutrustad.
    Håller med om att Yeti ser cool ut, provkörde den igår och hittade trots massa rattande ingen körställning som var bra. Testade även Scout och Superb, dom var helt åt andra hållet så är ingen Skoda-dissare

  20. #20
    pinnen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Snowman Visa inlägg
    Har hittat en A3 Sportsback 1,8TFSI automat på en bilhandlare i närheten... vad säger ni om det? vad drar en sån i soppa?

    2008 med s-tronic och runda slängar 3400mil
    Trevlig bil men gammal, är i stort sett samma grundbil sen den kom, lite bullrig för att vara audi framförallt från bak (däckljud) men det har ju alla a3r varit hittils, har tyvärr inte kört den nya ännu. I övrigt är det en hållbar bil, lacken har väl varit ok med, ganska basic utrustad elmässigt vilket innebär mindre som kan bli ett problem, 1.8an känns mycket mer muskulös än vad man tror och upplevs lite som en sugmotor med bra register som är ganska linjärt. A3:an har ju dock vanliga fjäderben som golf men det är väl en kostnadsfråga. En mycket bra bil i mina ögon och en bil jag själv skulle kunna tänka mig, jag hade dock helst valt en Quattro.

Liknande ämnen

  1. Funderar på ny bil !
    Av kerst1s i forum VW-forum
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-06-04, 23:18
  2. Idéer tack... Hur går jag vidare
    Av Fors i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-05, 19:24
  3. väntetid på ny bil
    Av Åkesson i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-07-26, 21:18
  4. Koppla extraljus på ny bil?
    Av monkeyman i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 22:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin