Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    einkaz
    Gäst

    [VW Golf 1.6 FSI -04] ABS- och ESP-lampan lyser?

    Hej gott folk!

    Jag har en VW Golf 1.6 FSI årsmodell 04 som snart gått 12,000 mil. Körde med den ner till Jönköping från Uppsala i julas och åkte tillbaka till Uppsala i början av januari. Sedan dess har den stått still i kallgarage. Var där för drygt 1½ vecka sedan och startade upp bilen och körde med den ca 1 h utan några som helst problem.

    Idag skulle jag dit och köra lite med den igen för att hålla igång den. Bilden startade, men sen efter ca 5 min startade jag om bilen och gick den igång men den dog lika snabbt med en batterisymbol. Fine tänkte jag. Lät den stå några minuter och sedan startade jag den igen utan problem.

    Nu till kruxet då. Körde ut på vägen och hann köra ut på motorvägen, men när jag accelererade så tappade bilen kraft, d.v.s. hastigheten hoppade från typ 70 ner till 60 och det kändes som att den var svag. I samband med det så började ABS och ESP-lampan lysa gult. Stannade vid en parkering och startade om bilen utan problem, fast då lyste fortfarande ABS-lampan men slocknade efter drygt 50 meter. Sen dess så börjar alltid ABS och ESP-lampan att börja lysa när jag kommer över en hastighet på 60 km/h.

    Spelar ingen roll hur många omstarter jag gör med bilen. ABS-lampan lyser vid start i ca 50 meter --> den slocknar --> när jag överstiger 60 km/h tänds både den och ESP.


    1. Vad kan det vara för fel? (ska in på felkodsavläsning, se nedan!)
    2. Kan man köra utan ABS/ESP ca 40 mil, d.v.s. Uppsala ner till Jönköping? (Ska nämligen till Jönköping på torsdag och på fredag morgon ska bilen in på 12000-mila-service + avläsning av felkoder, isf kan de fixa ABS-lampan)
    Senast redigerad av einkaz den 2013-02-05 klockan 18:33.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Fungerar bara spis och drivlina klanderfritt så är det bara ut å åk :-)

    troligen någon givare eller ledningsbrott

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Ska bli intressant och se om någon felkod är spänning/batterirelaterat,
    jag får en liten tanke åt det hållet iaf, spänning eller jord brukar vara jorden vid
    dessa "konstiga fel".

    Be verkstaden titta på detta också kanske ?
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Jag gissar på att batteriet är kasst eller Abs givare

  5. #5
    einkaz
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Fungerar bara spis och drivlina klanderfritt så är det bara ut å åk :-)
    Är inte så insatt i bilar överlag så jag måste fråga, vad är "spis och drivlina"? Och hur vet jag att de fungerar klanderfritt under körningen. Är det något man hör?

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Citat Ursprungligen postat av einkaz Visa inlägg

    Är inte så insatt i bilar överlag så jag måste fråga, vad är "spis och drivlina"? Och hur vet jag att de fungerar klanderfritt under körningen. Är det något man hör?
    Spis=motorn/ där det kokar
    Drivlina=växellåda, kardanaxel, bakaxel, drivaxlar/ det som får kraften till hjulen

    Han menar nog att går den så fungerar den...

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Kolla felkoder först.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  8. #8
    Snowman
    Gäst
    Fick ABS o ESP-lampan att blinka på min när ett av bakhjulslagerna började ge upp. Tydligen sitter absgivaren integrerat i lagret om jag fattat rätt. Mekanikern menade på att jag hade ett trasigt dammskydd på lagret och vatten trängde in vilket orsakade att lagret oxiderade och då tryckte mot givaren olika mycket vilket orsakade tändning/släckning av lampan.
    Rätta mig gärna om jag har fel..
    //Magnus

  9. #9
    Larsevert
    Gäst
    Så var det på min touran, när lagret byttes fungerade ABS/ESP igen. Ska byta lager även på andra sidan eftersom även den abs-ringen börjat tappa form av korrosion.

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-11-07, 17:56
  2. ESP lyser och broms lampan
    Av Mrvallee i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-23, 12:36
  3. Abs Lampan lyser Passat -99
    Av vw1 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 15:25
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-21, 23:24
  5. ESP Lampan lyser Golf IV
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-18, 19:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin