Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 65
  1. #21

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    kristofer oscarson
    Ort
    lapplandsväsby
    Inlägg
    133
    Skevt åker BMW 316 -99 1,8 kört snart 21000 mil servad varje vår utan pix (hittills)
    Tror problemet i dag är att det skall se bra ut på papper och vara miljövänligt. Hållbarheten är nog helt enkelt lägre prioritet.

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Lindahl Visa inlägg
    Hur är det med 1.2TSi90 -2013? Finns det några kända problem med den ni vet om?

    //Håkan
    Har aldrig läst eller hört något tråkigt om den.

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Lindahl Visa inlägg
    Läsvärt.

    http://www.svd.se/naringsliv/motor/l...er_7845770.svd

    1av 52st vw motor rasar enligt undersökningen. Audi 1/27!
    Jag som precis hämtat ut en ny polo.
    //Håkan
    Volkswagen har ett motorspann från ~ R3-cyl 1 liter till ~ W12-cyl 6 liter... och allt däremellan. Det är stor komplexitet, mycket kan hända. Många tillverkare har mestadels enkla fyr- och sexcylindriga motorer.

  4. #24

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Nicholas Sävenlid
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Volkswagen har ett motorspann från ~ R3-cyl 1 liter till ~ W12-cyl 6 liter... och allt däremellan. Det är stor komplexitet, mycket kan hända. Många tillverkare har mestadels enkla fyr- och sexcylindriga motorer.
    Jo men deras diesel team verkar lyckas långt bättre än bensin utvecklarna.

    Kan ju kanske bero på att hela Europa kör på diesel och inget annat.

    Där volymen finns och dom tunga utvecklings resurserna hamnar..

  5. #25
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Volkswagen har ett motorspann från ~ R3-cyl 1 liter till ~ W12-cyl 6 liter... och allt däremellan. Det är stor komplexitet, mycket kan hända. Många tillverkare har mestadels enkla fyr- och sexcylindriga motorer.
    Synd bara att de misslyckas med den simplaste motorn av dem alla...

  6. #26
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Citat Ursprungligen postat av sspc Visa inlägg
    Jo men deras diesel team verkar lyckas långt bättre än bensin utvecklarna.

    Kan ju kanske bero på att hela Europa kör på diesel och inget annat.

    Där volymen finns och dom tunga utvecklings resurserna hamnar..
    Diesel nja…..

    Europa ja men...I US med sina 300 milj invånare kör man i stort sett inte dieselbilar för persontransporter. Så är det i många andra länder med.

    1,4 TSI:n är säkerligen en av de absolut vanligast förekommande motorerna worldwide i VW / Skoda / Seat . Tror inte att man snålat på utvecklingsresurser avseende denna motor bara för att der är en bensinmotor.

    Själv har jag en son som ska ta körkort snart. Då ska jag köpa en 3:e bil för diverseändamål inom familjen som vi inte behöver vara så noggrann med. Hade tänkt mig typ 3-6 årig bensin Golf Variant med mindre motor. Ingen multifuel. Känner mig väldigt tveksam idag – vågar jag köpa en 122 Masters Variant tillexempel… Ska man behöva gå upp till en Passat Var/ A4 Avant 2,0? Jag vill helst inte köpa för fin bil för ändamålet (är lite pedant…).

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av MiWi Visa inlägg
    Synd bara att de misslyckas med den simplaste motorn av dem alla...
    Vilken är den mest simpla motorn? Har de misslyckats med R3 1.0 ?

  8. #28
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Vilken är den mest simpla motorn? Har de misslyckats med R3 1.0 ?
    Att misslyckas skapa en hållbar 4-cylindrig motor som bör anses vara det simplaste man kan begära att en tillverkare ska klara av är rätt kritiskt, ännu mer kritiskt då motorn dessutom är deras basgrund i nästan samtliga modeller. 1,4 TSI är en katastrofmaskin.

    Att VW sen har en intressant motorpark tror jag inte någon konsument utav en "normalbil" egentligen tycker är intressant när sakerna inte håller.

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Försvarar inte att saker och ting går sönder, beskriver mer möjliga anledningar till att Volkswagen kan ha en mer komplicerad problembild än exempelvis ett hängslen-och-livrem-märke som Hyundai. Jag skulle inte kalla 1,4 TSI för den simplaste motorn. 1,4 TSI var en utav de första i sin storlek med turbo, turbo/kompressor som sålts i stor skala.

  10. #30

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Citat Ursprungligen postat av MiWi Visa inlägg
    1,4 TSI är en katastrofmaskin.
    kan du utveckla detta mera? egen erfarenhet?

    min 07:a med snart 20.000mil spinner vartfall som en katt

  11. #31

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    Problemet är nog att det sitter för många som räknar produktionskostnader på VW. Det finns stora pengar att tjäna på att kapa kostnader ner till minsta bricka, spec när det rör sig om stora produktionsvolymer.
    Min TSI-140 har inte gått mer en 8000-mil men har ny kammkedja plus div givare och ventiler bytta. Idag går den som en kratta,
    svårstartad, ryckig gång. Jag varken orkar eller har råd att åtgärda det i dagsläget.

  12. #32

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    jag är nog ganska säker på att vid många motorhaverier så är förutom förlängt motoroljebytesintervall även dom så kallade energisparoljorna tex. 0w-30, 5w-30 dessa oljor blir tunna när motorn är ordentlig genomvarm och skulle då kunna tappa dess smörjande egenskaper, allt för att få bra värden vid typgodkännandet, jag använder 5w-40 eller 0w-40 när jag servar min

    gäller inte bara vag utan även opel, mercedes, bmw vilket man finner trådar om om man goglar litet

  13. #33

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Så länge som folk är för blåsta för att serva sina bilar i tid så lär ingen motor hålla.

    Jagade en Golf GT Sport 170 förut, men gav upp eftersom jag knappt hittade en bil som var servad i tid. Servar man bilen för första gången när den gått 3300 mil, 3550 mil, 3700 mil osv, då kan man gott stå där med en rasad motor.

    Min förra Golf TSI 122 gick som en klocka när jag bytte in den vid 5500 mil, då var den ändå en demobil under de första 900 milen.

  14. #34

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Nicholas Sävenlid
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Diesel nja…..

    Europa ja men...I US med sina 300 milj invånare kör man i stort sett inte dieselbilar för persontransporter. Så är det i många andra länder med.

    1,4 TSI:n är säkerligen en av de absolut vanligast förekommande motorerna worldwide i VW / Skoda / Seat . Tror inte att man snålat på utvecklingsresurser avseende denna motor bara för att der är en bensinmotor.

    Själv har jag en son som ska ta körkort snart. Då ska jag köpa en 3:e bil för diverseändamål inom familjen som vi inte behöver vara så noggrann med. Hade tänkt mig typ 3-6 årig bensin Golf Variant med mindre motor. Ingen multifuel. Känner mig väldigt tveksam idag – vågar jag köpa en 122 Masters Variant tillexempel… Ska man behöva gå upp till en Passat Var/ A4 Avant 2,0? Jag vill helst inte köpa för fin bil för ändamålet (är lite pedant…).

    /Peter


    VW's andelar av USA marknaden är verkligen inget att hurra för. Av deras samlade produktion några procent kanske.

  15. #35
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Citat Ursprungligen postat av sspc Visa inlägg
    VW's andelar av USA marknaden är verkligen inget att hurra för. Av deras samlade produktion några procent kanske.
    Jo, det beror väl på vad man tycker är lite eller mycket.

    År 2012 - Vw group levererade 841 000 fordon till hela Nordamerika (US nästan 600 000) av total försäljning på 9 milj fordon. Gör c:a 9 % till NA, 7% till US. 3,7 milj såldes i Europa. Klipper man ut märket VW så blir det mindre antal men kanske liknande procentsats skulle jag tro.

    Många bilar blir det……..av dem himla många 1.4 TSI:er

    http://www.volkswagengroup.se/sv/Med...da/?pid=735464

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  16. #36

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Nicholas Sävenlid
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Jo, det beror väl på vad man tycker är lite eller mycket.

    År 2012 - Vw group levererade 841 000 fordon till hela Nordamerika (US nästan 600 000) av total försäljning på 9 milj fordon. Gör c:a 9 % till NA, 7% till US. 3,7 milj såldes i Europa. Klipper man ut märket VW så blir det mindre antal men kanske liknande procentsats skulle jag tro.

    Många bilar blir det……..av dem himla många 1.4 TSI:er

    http://www.volkswagengroup.se/sv/Med...da/?pid=735464

    /Peter

    Ja så vi är överens då.
    Vad blir det då av totala produktion?
    25% bensin
    75% diesel?

  17. #37
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av sspc Visa inlägg

    Ja så vi är överens då.
    Vad blir det då av totala produktion?
    25% bensin
    75% diesel?
    I Amerikat kostar bensinen knappt någonting, så just i USA är nog 90% bensinbilar, minst, gissar jag.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  18. #38

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    I Usa finns i VW golf, jetta mfl en udda maskin på 2,5 liter en rak femma utan direktinsprutning, transportermotor?
    http://www.vw.com/en/models.html

    Hittade även ett inlägg på di.se för er som är dieseltankar:

    Har jobbat som testförare på mc och kan efter många års erfarenhet säga att

    Honda med sina mc och motorerer är överlägsna i hållbarhet jämfört med många andra märken. Det gäller även utombordare där Honda i stort använder sina bilmotorer, som är mycket tillförlitliga och hållbara.

    Volvo lever på sina gamla meriter och tror tyvärr att de kommer falla då perioden med Ford inte var bra. Kvaltitet tar långt tid att bygga upp men ganska kort tid att förstöra. Så skall Volvo hålla så får de jobba mycket hårt framöver. Lyssna med lite folk som reparerar så förstår ni.

    Saabs kvalitet byggde mycket på att folk köpte märket pga att de var entusiaster och orkade leva med sämre kvalitet. Har haft 6 Saabar i mitt liv och det var bara en modell som var någorlunda det var saab 99 ems med bosch insprutning, De tidigare turbomodellerna var katastrof och likaså deras växelådor, Jag la massa pengar på reparation och väldigt lite sympati från saab. Volvo har varit mera öppna för förlängda garantier osv så därför kör jag Volvo. Men det bekymrar med att Volvo nästann bara har Diesel på sitt modell program. Jag vill köra bensin och det mycket pga att 2015 går handelssjöfarten över till diesel i europa och de kommer suga upp nästan all diesel i marknaden men detta pratar man väldigt lite om. Sä sälj era dielsel bilar i tid för bristen kommer bli mycket stor. En båt drar i snitt 20 ton diesel per dag och kör kanske 250 dagar om året och det finns 8000 farty i europa som tvingas pga svavelgränser köra på diesel som kommer konkurrera med bilar och uppvärming.
    Senast redigerad av a128 den 2013-01-26 klockan 10:51.

  19. #39
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Citat Ursprungligen postat av sspc Visa inlägg
    Ja så vi är överens då.
    Vad blir det då av totala produktion?
    25% bensin
    75% diesel?
    75% diesel / 25% bensin/övrigt. EU där det är tungt med dieselbilar väger ju upp, men det tror jag inte om övriga världen. Dock har jag ingen fakta att styrka det med, ren gissning. :-)

    US / skulle jag tro har typ 99 % bensin. I Julas kostade bensinen 6,60 SEK/Litern typ för eu 95 oktan. De har ju en annan värdering av oktantalet. Hyrde en Buick Enclave SUV där då och frågade om det var bensin – De tittade storögt på mig som om man var lite ”retarded”.

    I ”Jugo:s” exempel med den spruckna kolven så var det ju otur att det skedde utomlands. VW tog ju sitt ansvar på garanti, i min värld är det OK. Jag inser att det orsakar massa problem.

    Eftersom t.ex. vissa koreanska märken har lång garanti så dyker inte de upp i skadestatistiken. Där uppstår problem med men det syns inte! Kunden slipper ju betala.

    I alla fall så tror jag att man säkert kan köpa en beg 1.4TSI som är oljeservad med vettiga intervall.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  20. #40

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Så länge som folk är för blåsta för att serva sina bilar i tid så lär ingen motor hålla.

    Jagade en Golf GT Sport 170 förut, men gav upp eftersom jag knappt hittade en bil som var servad i tid. Servar man bilen för första gången när den gått 3300 mil, 3550 mil, 3700 mil osv, då kan man gott stå där med en rasad motor.

    Min förra Golf TSI 122 gick som en klocka när jag bytte in den vid 5500 mil, då var den ändå en demobil under de första 900 milen.
    Jobbar på auktoriserad VW-verkstad och kan tyvärr skriva under på ditt påstående, folk servar inte i tid. TSI-motorerna med variabel intervall brukar indikera vid ca. 2000 mil om man kör blandat och vid runt 1500 mil om man kör mycket kortkörningar. Detta skiter folk tyvärr i och kör 3000 mil eller mer mellan servicearna.
    1,4 TSI:ns kamkedja och kedjespännare är en känslig konstruktion, inget snack om det, men eftersom den inte vållar några problem i ex. Ecofuel-motorn som har fast intervall på 1500 mil eller 1 år så är det snarare slarv med oljebyte som är det största problemet.

    Fast intervall på 2000 mil eller 2 år som Porsche och Mercedes har vore lämpligt...

    Nya TSI-motorn (TSI 140) har numer kamrem ("liftetime") som skall hålla 24000 mil och endast turbo. Den också topp med integrerat grenrör samt tvåkrets kylsystem med kylkanaler mellan avgaskanalerna. Den känns större och starkare än 1,4 liter och 140 hk, passar fnt som vardagsmotor i en Golf. Nya Golfen är för övrigt en trevlig bil med många prisvärda tillbehör...
    Senast redigerad av Crille82 den 2013-01-26 klockan 11:18.

Liknande ämnen

  1. Århundradets sämsta sänkningssats?
    Av Landen i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-07-15, 21:25
  2. TDI motorerna i golf, passat bora mm
    Av bullten i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-13, 15:22
  3. skillnad mellan abd och abu motorerna??
    Av turbobenke i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 21:24
  4. Dålig kamkedja i TSi motorerna?
    Av sturebyking i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-31, 16:49
  5. Skillnader på GTI och GLS motorerna
    Av kim_gulle i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 15:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin