Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 61
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303

    Någon som har erfarenheter av passat 2009-framåt?

    Tja
    Måste skaffa kombi nu på växande familj, Är inne på passat variant eller audi A6 alt Volvo V70. Årsmodell 2009-framåt max 8000Mil max 250k.
    Automat är ett krav.

    Vad har ni för åsikter angående dessa? Samt vilken motor man ska satsa på? (Kommer pendla ca4mil/dag)

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    I ditt fall bör det bli 2,0 TDI 170 DSG. Mycket skön drivlina. Kombinera gärna med fyrhjulsdrift (4motion) om du har möjlighet och inte störs allt för mycket av den något ökade förbrukningen.

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Titta efter rost och galvblåsar... tyvärr extremt vanligt. Mycket problem med DSG lådorna också. Är väl ifs framförallt de sju stegade. Tycker du ska räkna både 1 och 2 ggr om det lönar sig med en tdi 140/170. Kolla in 1.8 tsi motorn på 160 hk, mkt trevlig snurra och går att köra riktigt snålt med.
    Har haft båda alternativen själv
    Senast redigerad av Amazonas den 2012-12-20 klockan 00:35.

  4. #4
    MiWi
    Gäst
    4Motion är ett måste med TDI 170, allt annat är dumsnålt.

    Jag ångrar inte en sekund över 4Motion-drivlinan nu i all snö, den gräver sig fram i alla lägen.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Titta efter rost och galvblåsar... tyvärr extremt vanligt. Mycket problem med DSG lådorna också. Är väl ifs framförallt de sju stegade. Tycker du ska räkna både 1 och 2 ggr om det lönar sig med en tdi 140/170. Kolla in 1.8 tsi motorn på 160 hk, mkt trevlig snurra och går att köra riktigt snålt med.
    Har haft båda alternativen själv
    DSG7 finns ej i kombination med TDI 170. För TDI 170 är det DSG6 som gäller.

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    DSG7 finns ej i kombination med TDI 170. För TDI 170 är det DSG6 som gäller.
    Ja det vet jag väl. Har inte påstått ngt annat heller. Skrev bara att det är mkt strul med dsg lådorna, men framförallt de sju stegade. Om han skulle kolla på annat än diesel... för vill man ha bensin är det just 1.8 TSi med dsg7 som gäller om man vill åka lite snålt. Om man nu inte vill ha gas modellen.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av oskee Visa inlägg
    Tja
    Måste skaffa kombi nu på växande familj, Är inne på passat variant eller audi A6 alt Volvo V70. Årsmodell 2009-framåt max 8000Mil max 250k.
    Automat är ett krav.

    Vad har ni för åsikter angående dessa? Samt vilken motor man ska satsa på? (Kommer pendla ca4mil/dag)
    Det som jag tycker talar för Passat är kombinationen körglädje, körställning, känsla, utrustning parat med rimliga ägarkostnader som ger ett mycket trevligt bilägande. Det som fäller avgörandet för min del är förstås körupplevelsen. Att behöva köra V70 varje dag känns lite som ett straff, så bedövande tråkig är den att ratta. Passaten är förvånansvärt smidig och rolig och köra, och i det avseendet väldigt svårslagen i sin pris- och storleksklass.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689
    Är ju lite skillnad på storlek.
    A6 och v70 är väl ungefär samma storlek.
    Passat aningens mindre.
    En v70 är ju mer av en komfortvagn som man glider fram med, passat kör man mer aktivt.
    Du har inte kollat på skoda superb?

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Okej tackar jag har inte hittat någon 170tdi som står under 250k.
    Dock har jag två bilar jag tittat på nu. Det är en 2.0TDI 140, 2012 som gått 3700mil. en master utan någon extra utrustning för 195K samt en 2.0TDI 140 med 4motion samt xenon och skinklädsel för 229k. Så nu får nu gärna hjälpa mig att ta ett beslut här. Har en golf 6 med xenon och de är grymt bra. Dock vet jag inte om det räcker med vanliga ljus då jag inte kommer ihåg skillnaden.

    4motion är det värt det? på vinter ja kanske. Dock blir den inte miljöklassad som med den utan 4motion.

    Eller ska man vänta till en 170 tdi med dsg? Har sätt någon billig som försvunnit snabbt.

  10. #10

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av oskee Visa inlägg
    Okej tackar jag har inte hittat någon 170tdi som står under 250k.
    Dock har jag två bilar jag tittat på nu. Det är en 2.0TDI 140, 2012 som gått 3700mil. en master utan någon extra utrustning för 195K samt en 2.0TDI 140 med 4motion samt xenon och skinklädsel för 229k. Så nu får nu gärna hjälpa mig att ta ett beslut här. Har en golf 6 med xenon och de är grymt bra. Dock vet jag inte om det räcker med vanliga ljus då jag inte kommer ihåg skillnaden.

    4motion är det värt det? på vinter ja kanske. Dock blir den inte miljöklassad som med den utan 4motion.

    Eller ska man vänta till en 170 tdi med dsg? Har sätt någon billig som försvunnit snabbt.
    Ingen utav de två bilar du tittat på lär väl ha DSG och det hade du väl som ett krav? 2012 kan ju annars vara intressant på så sätt att det är den uppdaterade versionen av Passat 3C. Förvissat säljs ju dessa riktigt billigt redan som nya... Tror nog du kan få en ny sådan för 250 000 kr. Jag tycker man ska ha Premium-paketet på Passat, då blir det mer bil. Innehåller bland annat läderklädsel, bixenon och parkeringssensorer med mera. Enligt uppgift bör man ha bixenon på Passat för att få bra ljus.

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Ursäkt "Miwi" glömde säga det, när jag varit runt och kollat har jag bestämt mig för att jag vill ha den nya modellen/designen då den har lite bättre komfort.

    Eftersom jag inte hittat någon170TDI DSG för min budget får jag acceptera manuell låda. Jo xenon har jag slagit fast att jag ska ha.

    Fråga: Om en säljare begär ca275K vad är rimligt att bjuda på den? Borde ju kunna pruta lite extra med snabb affär utan inbyte?

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Man kan få en ny 140TDI för 249K, men alla de har i erbjudandet är utan xenon... Fattar inte varför. Har en bekant som säljer bmw och de säljer inga bilar utan xenonljus.... Personligen känns det som en självklarhet.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Då hade jag tagit en ny för 249 000 kr och monterat en snygg extraljusramp. Det blir sannolikt ännu bättre ljus än bixenon...

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Jag ska avvakta tills den rätta dyker upp.

    Ska bara tillägga att audi a6 verkar billiga om man jämför med Passaten 170tdi.

    http://www.blocket.se/ostergotland/A...0.htm?ca=8&w=3

    http://www.blocket.se/sodermanland/A...9.htm?ca=8&w=2

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ja, kanske. Men testa en Audi med Multitronic innan du lägger ner för mycket energi på ämnet...

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Vill han en passat men prismässigt ligger de bättre.. Men kan vara en anledning där. tack för all hjälp återkommer när jag har fler frågor .
    Eller när jag vet vad det blir för något.

  18. #18

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Blir en 2012 reflex silver som gått 2800mil med master paket. Annars inget extra
    Då den kommer stå endel om 6mån. Billig att äga och köra. Då kommer jag undan med
    200k med vinterdäck.

    Känns som en bra bil för de pengarna.

  19. #19

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Ska bara tillägga att jag inte köpt någon än. Avvaktar då det ligger ca 200st likadana ute. Hoppas de sänker priset snart.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Personligen skulle jag välja Passaten före A6 varje dag i veckan.
    Lättkördare , nättare , bättre körglädje och känsla osv osv osv.
    Kör massor av bilar varje dag och blir bara mer och mer less på de otympliga A6-orna.
    Stora men inte speciellt bra utrymmen.

    Hellre då en A4.
    Men varje gång hamnar man tillbaka på hur bra bil Passaten är.
    Ljusår sportigare än lika stor audi , audin får ha mer motor för att kännas lika bra.

    Volvo V70???
    Tråkigare bil får man leta efter.
    Skulle kännas som ett straff att åka son varje dag.
    Ärligt alltså , inte bara för att man är VW-galning.
    Som att jämföra Europabilar med sunkiga 80-talsjänkare

    Men det är ju jag det.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-07, 21:57
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-10, 03:18
  3. Någon som har handlat av dessa förut?
    Av Holman i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 01:28
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin